FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


شفاعت اهل بیت (ع) نصیب چه افرادی از انسان ها می شود؟


 

مهر | دین و اندیشه | دوشنبه، 13 مرداد 1404 - 09:46
حجت‌الاسلام والمسلمین علوی به تبیین سنت الهی امتحان و ابتلاء در نظام آفرینش و اهمیت آن در تاریخ انبیا و امت اسلامی پرداخت و با اشاره به وقایع شب عاشورا، مفاهیم وفاداری و شفاعت را بررسی کرد.
امتحان،الهي،سنت،امام،اهل،اشاره،برير،شفاعت،سعد،وفاداري،اصحاب، ...

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام والمسلمین علوی تهرانی در جلسه هفتگی درس اخلاق مسجد حضرت امیر (ع) به ایراد سخنرانی پرداخت وبا بیان آیات متعددی از قرآن کریم، سنت و امتحان الهی را از قوانین تکوین دانست و گفت: این مهم بر تمامی نظام خلقت جاری است.
وی با استناد به آیه ۱۵۵ سوره بقره، تاکید کرد که خداوند بندگان خویش را با اموری نظیر ترس، گرسنگی، کاهش اموال و جان‌ها و ثمرات مورد آزمایش قرار می‌دهد ادامه داد: آزمایشی قطعی و تردیدناپذیر که همه را در بر می‌گیرد.
فلسفه این سنت آن است که در شرایط گوناگون، بهترین اهل عمل شناسایی شوند.
این استاد حوزه علمیه با اشاره به تفاوت سنت امتحان در میان مسلمانان و غیرمسلمانان افزود: در سنت الهی، امّت اسلام، موضوع امتحان و ابتلاء هستند؛ در حالی که دیگران در سنت استدراج و واگذاری قرار می‌گیرند.
خداوند روش اداره نظام خلقت را تغییر نمی‌دهد و هر امتی را به طریق خاص خود می‌آزماید، امتحان الهی نه استثنا دارد و نه محدود به پیامبران و ملائکه است؛ بلکه همه را شامل می‌شود، از جمله پیامبران عظیم‌الشأن مانند حضرت ابراهیم (ع) و حتی امت‌های پیشین همچون قوم ثمود.
علوی تهرانی سپس با شرح آیات سوره عنکبوت و ملک، تاکید کرد که ادعای ایمان همواره با امتحان همراه است و هیچ‌کس از این سنت مستثنی نیست گفت: طبق بیان معصومین (ع)، امتحان اصلی امت اسلام، پذیرش و وفاداری به ولایت امیرالمؤمنین علی (ع) بوده و در واقعه غدیر مشابهت آن با سجده ملائکه بر آدم تبیین شده است، در حالی که انکار ولایت، مشابه اعمال ابلیس دانسته شده است.
وی به مشکلات و دشواری‌های عبور از امتحان الهی اشاره کرد و گفت: «امتحان پذیرفتن ولایت، شاید دشوارترین نوع امتحان الهی باشد و طی قرون متمادی، میلیون‌ها نفر از پیروان ادیان و حتی برخی مسلمانان، به واسطه کج‌فهمی رهبران‌شان، از این آزمون مردود بیرون آمده‌اند.»
این استاد حوزه، با ورود به بحث حوادث شب عاشورا، شرح کاملی از وفاداری و اخلاص اصحاب امام حسین (ع)، به ویژه بریر بن خضیر همدانی ارائه داد و او را از حواریون امیرالمؤمنین و از قاریان واقعی و فهیم قرآن برشمرد و عنوان کرد: او سید قراء اهل زمان خویش بود.
اصحاب سیدالشهدا (ع) بالاترین درجات وفاداری، ایثار و تصدیق عملی را از خود نشان دادند؛ تا جایی که مرگ در راه امام را منت بزرگ الهی می‌دانستند.
وی سپس با اشاره به مسئله شفاعت، تصریح کرد: شفاعت اهل بیت (ع) حقی است که برای دوستداران و شیعیان گنهکار نیز وجود دارد، اما نه بدون حساب و کتاب.
به استناد روایت حضرت جواد (ع)، حتی شفاعت برای گنهکاران دوستدار اهل بیت (ع) پس از سیصدهزار سال انجام می‌گیرد و انسان باید خود را برای اعمال خویش پاسخگو بداند.
این استاد اخلاق با ذکر گفتگوی تاریخی بریر و عمر بن سعد، گفت: در جریان وقایع شب عاشورا، بریر با صراحت خطاب به عمر بن سعد متذکر می‌شود که بستن آب بر عترت پیامبر (ص) با هیچ تعریفی از مسلمانی سازگار نیست؛ حتی اگر عمر سعد نیز در دل به حقانیت امام واقف بود، اما دنیاطلبی و شهوت حکومت، مانع پذیرش حق شد.
حجت‌الاسلام علوی تهرانی در ادامه به تدابیر نظامی امام حسین (ع) در شب عاشورا اشاره کرد و از حفر خندق و افروختن آتش در اطراف خیمه‌ها به‌عنوان اقدامی برای حفظ امنیت اهل حرم و جلوگیری از حمله دشمن سخن گفت.
وی تاکید کرد که امام هیچ‌گاه آغازگر جنگ نبود و تا آخرین لحظه، علاوه بر اتمام حجت با دشمنان، بر هدایت آنان پافشاری داشت.
وی خطاب به حاضران افزود: تدبیر و برنامه‌ریزی امام (ع) برای حفظ خانواده و اصحاب خود، استفاده از هر ابزار مشروع دنیوی و نیز اولویت دادن به اتمام حجت اخلاقی و دینی با دشمن، الگویی است برای همه امت اسلامی.


 
 

 

 

 

 

دوشنبه، 13 مرداد 1404 - 17:50 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0