FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


تحلیل خطبه امام حسین(ع) در روز عاشورا


 

تسنیم | استان‌ها | شنبه، 11 مرداد 1404 - 12:53
امروزه یکی از روش های تحلیل گفتمانی موجود در علوم انسانی استفاده از نظریات غربی ست تا ضمن ارزیابی میزان درستی آن، از این طریق به معرفی و تحلیل متون اسلامی برای جهانیان بپردازیم.
كنش،خطبه،تحليل،امام،گفتاري،مقاله،حسين،ترغيبي،افعال،كنشي،كوفه ...

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، امروزه یکی از روش‌های تحلیل گفتمانی موجود در علوم انسانی استفاده از نظریات غربی‌ست تا ضمن ارزیابی میزان درستی آن، از این طریق به معرفی و تحلیل متون اسلامی برای جهانیان بپردازیم.
بدین‌لحاظ می‌خواهیم خلاصه‌ای از مقاله " تحلیل کنش گفتاری خطبه امام حسین(ع) " را بیاوریمکه در سال 95 در مجله لسان مبین منتشر شد.
شاید در سخنرانی‌ها و یادداشت‌ها یی که درباره قیام کربلا نوشته شده‌اند، ما کمتر درباره معنا و مضامین خطبه اباعبدالله الحسین(ع) در روز عاشورا برخورد کرده ‌باشیم.
خطبه‌ای مهم و دارای پیام‌های فراوان به سپاه یزید که نوعی معرفی ایشان به آنان است تا دل‌شان را نسبت به عمل سخت خود آگاه و حجت را بر سربازان تمام کنند.
حال، در اواسط دهه 90 شمسی یک مقاله با تمرکز بر این خطبه سعی کرد تا با استفاده از روش تحلیل کنش گفتاری جی.آر سِرل مضامین آن را کشف کند.
این روش متمرکز بر آن است که افعال به‌کار رفته در جملات علاوه بر انتقال اطلاعات ، معادل خود اعمال در بستر نهادها و هنجارهای اجتماعی هم هستند.
یعنی «کاربرِ زبان با بیان هر کلامی ضمن منعکس نمودن ذهنیات و شخصیات خود کاری را نیز با زبانش انجام می‌دهد.
همین ویژگی‌ها موجب تمایز ساختار کلام هر شخص و درنتیجه تفاوت‌های فردی و رفتاری می‌شود که در مواجهه با اوضاع ویژه مواجهه می‌گردد.
با این توضیح ، می‌توان به ارتباط بافت فرهنگی- تاریخی گفتمان و چگونگی بیان تجربیات متفاوت در زبان و در قالب متنی شفاهی یا کتبی اذعان نمود.».
به‌ این ترتیب مقاله "تحلیل کنش گفتاری خطبه امام حسین(ع)" کاری متفاوت از سایر پژوهش‌هایی عاشورایی در سال 95 عرضه کرد.
زیرا نشان داد که روش کنش گفتاری جهت تحلیل متون دینی مناسب است و با آن می‌توان ارتباط بین متن و بافت پدیدداری‌اش را تحلیل کرد.
هم‌چنان‌که در این پژوهش موقعیت خطبه امام حسین(ع) هم‌طراز با تشریح بافت جامعه کوفه روشن شد و از پس آن نویسندگان توانستند اهداف سالار شهیدان را از بیانات‌شان استخراج کنند.
ساختار مقاله
پژوهش "تحلیل کنش گفتاری خطبه امام حسین(ع)" در پاییز 1395 توسط دو استاد تاریخ (دکتر نیره دلیر) و ادبیات فارسی (دکتر طاهره ایشانی) در فصلنامه لسان مبین منتشر شد.
این فصلنامه از سال 1389 توسط دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) در حوزه پژوهش و زبان ادبیات عربی شروع به کار کرد.
با انتشار مقاله "تحلیل کنش گفتاری خطبه امام حسین(ع)" در این فصلنامه ابعاد کار تنها به تشریح افعال عربی پاره‌گفتارهای خطبه اباعبدالله الحسین (ع) نبود.
بلکه تمرکز پژوهش روی استفاده یک نظریه غربی جهت تبیین اهداف امام(ع) از بیانات‌شان بود تا میزان موفقیت آن‌را در تحلیل متون اسلامی ارزیابی کند.
به این خاطر هم در بخش‌های آغازین تحقیق شاهد توضیحاتی درباره روش کنش گفتاری جان آستین و سرل هستیم.
کنش گفتار در اواسط قرن بیستم روی برخی از افعال جملات به چشم یک کنش نگاه می‌کرد و می‌گفت:«بیان‌های کنشی صدق و کذب‌پذیر نیستند بلکه متناسب یا نامتناسب هستند.
در بیان‌های کنشی از افعالی همانند قول دادن، اعلام کردن، اخطار دادن و...
استفاده می‌شود و این افعال در صورتی که در زمان حال ساده و با فاعل اول شخص به‌کار روند، بیان‌های کنشی هستند.».
در سال 1969 جی.آر سرل این نظریه را گسترش داد و تاکید داشت که افعال کنشی در بستر نهادها و هنجارهای اجتماعی مهم‌تر می‌شوند چون هم‌زمان با آن چهار کنش دیگر رخ می‌دهند: کنش گفتن، کنش گزاره‌ای، کنش منظوری و کنش تاثری.
هر چهارتای آنان هم با هدف بررسی نقش گفتار در ارتباط با رفتار گوینده و شنونده مطرح می‌شوند که به پنج دسته اظهاری یا تصریحی، ترغیبی، عاطفی، تعهدی و اعلامی تقسیم می‌شوند .
در این مقاله طبق یافته‌های پژوهشگران تنها دو کنش گفتاری اظهاری و ترغیبی دارای بیشتر کارکرد در خطبه امام حسین(ع) در روز عاشورا بودند.
تبیین اتمام حجت اباعبدالله(ع) در مقاله
در بخش بعدی مقاله ما شاهد تشریح جامعه کوفه هستیم که این امر در راستای ارتباط با متن خطبه است.
این موضوع در نظریه کنش گفتار باعنوان بافت مطرح می‌شود که به‌سبب ارتباط با رفتار گوینده و شنونده دارای اهمیت است.
به این خاطر محققان قبل از تبیین خطبه با روش مذکور ابتدا به سراغ ویژگی‌های مردم‌شناختی شهر کوفه رفته‌اند تا علت تغییر شدید جو عمومی کوفه در یک زمان کوتاه‌مدت را دست یابند.
این رفتار مردم از پیروی حدکثری تا مخالفت حداکثری در خطبه‌‌های امام علی(ع) نیز وجود دارد و در سه دسته قابل تقسیم هستند: گروه اول همواره از از پذیرش حاکمیت اموی ناراضی بوده و در هر فرصتی جهت بازگشت خاندان علی بن ابی طالب(ع) می‌کوشیدند.
گروه دوم انبوه کوفیان بودند که علی‌رغم علاقه به سیاست‌های مساوات‌طلبانه امام علی(ع) از اتحاد دسته‌های تاثیرگذار ترس داشتند.
دسته سوم منفعت‌طلبانی که به‌دلیل موقعیت سیاسی و اجتماعی در ساختار قبیلگی کوفه در مقابل یا همراه حاکمیت بودند.
با تحلیل بافت موقعیتی حالا باید به سراغ تحلیل نویسندگان از خطبه امام حسین(ع) برویم که این کار را به‌واسطه کنش گفتاری انجام دادند.
روشی که بنابر بررسی آنان 53درصد از کنش اظهاری و 37 درصد از کنش ترغیبی بود.
این دو کنش در تقسیم‌بندی پنج‌گانه نظریه سِرل چنین تعریف می‌شوند که: « در کنش اظهاری یا تصریحی گوینده باور خود را درباره درستی قضیه‌ای بیان می‌دارد .
او وقایع و پدیده‌های جهان را توصیف می‌کند و می‌گوید امور در جهان بیرون چگونه هستند.
چند نمونه از افعالی که دارای چنین کنشی هستند عبارتند از اظهار کردن، تایید کردن، بیان کردن، شرح دادن، اعتراض کردن، اثبات کردن و معرفی کردن و...
است.
اما در کنش ترغیبی کاربر زبان با استفاده از واژه‌ها، مخاطب را به انجام کاری و یا بازداشتن از آن کار، تشویق و ترغیب می‌نماید.
به‌عبارتی‌دیگر کنش ترغیبی مقوله‌های دستورها، درخواست‌ها، پیشنهادها و یا طرح پرسش‌ها را شامل می‌گردد.
افعال کنش ترغیبی شامل افعالی همانند خواستن، دستور دادن، توصیه کردن، پند و اندرز دادن، اصرار یا هشدار کردن، دعوت یا سوال و یا ترغیب کردن است.».
بر اساس این تعریف پژوهشگران مقاله دست یافتند که امام با دو کنش گفتاری مذکور در پی معرفی خود و خاندان‌شان بودند تا سپاه یزید را به عدم تقابل و خون‌ریزی ترغیب کن ند.
چنان‌که به استناد بررسی آنان باید گفت که ما با جملات عاطفی و احساسی از حضرت جهت بازداشتن دشمن از جنگ روبه‌رو نیستیم .
برای مثال در خطبه می‌خوانیم که «و در کار من شتاب مکنید تا درباره حقی که بر شما دارم سخن آرم و بگویم که به چه سبب سوی شما آمده‌ام...
نسب مرا به یاد آرید و بنگرید که من کیستم آن‌گاه به خویشتن باز روید و خودتان را ملامت کنید...
» .
به این ترتیب امام با بیان جملات بالا دلیل حضور خود و همراهان‌شان را به صراحت توضیح می‌دهند و سپاه یزید را به تدبر برای عواقب این جنگ انذار می‌دهند که درواقع همان اتمام حجت با آنان است.
پس روش کنش گفتاری سرل ابزار مناسبی جهت تحلیل پیام‌ها و اهداف آن است که بعد از این مقاله ما آن را در سایر پژوهش‌های متون اسلامی می‌بینیم.
یادداشت از فائزه سادات حسینی ، نویسنده و پژوهشگر
انتهای پیام/


 
 

 

 

شنبه، 11 مرداد 1404 - 15:14 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0