FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


«الهیات سلبی» چیست و میزان اقبال متکلمان شیعه به آن چقدر بوده است؟


 

مهر | دین و اندیشه | شنبه، 11 مرداد 1404 - 09:58
کتاب «الهیات سلبی در مدارس کلامی امامیه» نوشته «سید مسیح شاهچراغ» به همت پژوهشگاه قرآن و حدیث منتشر شد.
مدرسه،الهيات،كلامي،سلبي،گفتار،اماميه،متكلمان،بررسي،مدارس،نظر ...

به گزارش خبرگزاری مهر، کتاب «الهیات سلبی در مدارس کلامی امامیه» به قلم «سیدمسیح شاهچراغ» به همت پژوهشگاه قرآن و حدیث منتشر شد.
اندیشه الهیات سلبی در مدارس کلامی امامیه ریشه در آموزه‌های مدرسه اهل بیت علیهم السلام دارد.
طرح اعتدالی این آموزه و رد رویکردهای افراطی آن در این مدرسه، سبب اعتقاد متکلمان امامیه به این نظریه شده است.
اصل توحید، عدم تعقل صفات ذاتی خداوند، اشتراک لفظی وجود و نظریه نفی صفت از مهمترین مبانی این الهیات محسوب می‌شود.
کتاب «الهیات سلبی در مدارس کلامی امامیه» به عنوان نخستین اثر مستقل درباره الهیات سلبی در کلام امامیه تألیف شده است که اندیشه الهیات سلبی در مدرسه کلامی امامیه و عواملی که سبب این اعتقاد شده مورد تحقیق و بررسی قرار گرفته است.
در این کتاب، گرایش متکلمان امامیه از ابتدای تاریخ تشیع، در مسئله معناشناسی صفات الهی بررسی شده و به این سوال پاسخ می‌دهد که میزان اقبال متکلمان امامیه به نظریه الهیات سلبی تا چه اندازه بوده و این اندیشه در مدارس کلامی امامیه، چه تطوراتی را پشت سر گذاشته است؟
این تحقیق از نخستین پژوهش‌هایی است که جایگاه الهیات سلبی را در اندیشه امامیه بررسی کرده است و البته این موضوع نیازمند تحقیق بیشتر و بررسی زوایای مخفی این اندیشه در تفکر متکلمان امامیه در دوران‌های مختلف است.
نویسنده در این اثر با دقت دیدگاه‌های متکلمان امامیه را مدرسه به مدرسه و در یک سیر تاریخی بررسی و دیدگاه‌ها و ادله آنان را با توجه به مبانی و اصولشان بیان و تحلیل کرده است.
حاصل مطالعه این اثر، آن است که اولاً، الهیات سلبی نظریه شایعی در بین متکلمان امامیه بوده است و ثانیاً، سیر تکاملی اندیشه‌های متکلمان امامی و چگونگی تطور و تبیین آنها در خصوص نوع تفسیر و ادله‌ای که برای الهیات سلبی ارائه کرده‌اند، ترسیم می‌شود.
کتاب حاضر دارای هفت گفتار است که در گفتار مربوط به مدرسه کلامی کوفه، با روایات اهل بیت علیهم السلام و آرای شاگردان آن بزرگواران مواجه هستیم.
ازاین‌رو ابتدا گزارشی از دیدگاه شاگردان اهل بیت علیهم السلام با استناد به کتب ملل و نحل و کتب رجالی ارائه می‌شود.
در ادامه، روایات اهل بیت علیهم السلام در این زمینه - که مهم‌ترین منبع در کشف آرای متکلمان این مدرسه است - بررسی می‌شود.
تکیه اصلی در بررسی این روایات، بر یافتن مؤلفه‌های نظریه الهیات سلبی در کلام معصومین علیهم السلام است.
در گفتار مربوط به مدرسه کلامی قم، الهیات سلبی و تطور صورت‌پذیرفته در آن بررسی خواهد شد.
مهم‌ترین شخصیت‌های کلامی این مدرسه کلینی و شیخ صدوق هستند که دیدگاه آنها در این مدرسه به صورت ویژه تبیین خواهد شد.
در گفتار مربوط به مدرسه کلامی بغداد، این نظریه در مدرسه کلامی بغداد و ری واکاوی شده است.
ازآنجاکه بنا بر نظر محققان، مدرسه ری ادامه مدرسه کلامی بغداد است، ازاین‌رو بررسی این دو مدرسه در یک گفتار صورت می‌پذیرد.
در این مدرسه متکلمان برجسته‌ای مانند شیخ مفید، سید مرتضی، شیخ طوسی و متکلمانی از خاندان نوبختی حضور دارند که دیدگاه هریک از آنها پیرامون نظریه الهیات سلبی بررسی صورت گرفت.
تطور صورت‌پذیرفته در این مدارس نسبت به دو مدرسه قبلی نیز در پایان این گفتار مطرح شده است.
در گفتار مربوط به مدرسه کلامی حله، آرای متکلمان شهیری مانند خواجه نصیرالدین طوسی، محقق حلی، علامه حلی، ابن‌میثم بحرانی و فاضل مقداد بررسی گردید.
تطور و تغییرهای صورت‌پذیرفته در رابطه با مؤلفه‌های دخیل در گرایش به رویکرد الهیات سلبی در این مدرسه نسبت به مدارس قبلی نیز در پایان این گفتار مطرح شده است.
در گفتار مربوط به مدرسه اصفهان با سه جریان فکری فلسفی، کلامی و حدیثی مواجه هستیم.
هرچند عنوان کتاب بیانگر این مطلب است که پژوهش حاضر، ناظر به بررسی دیدگاه متکلمان امامیه است، ازآنجا که در مدرسه اصفهان جریان مهم صدرالمتألهین و شاگردان او حضور دارند و نمی‌توان از دیدگاه آنها - که اثرگذاری بسیاری در آینده مباحث معناشناختی صفات الهی داشته است - به سادگی عبور کرد؛ به همین خاطر در این مدرسه آرای ملاصدرا و شاگردان برجسته او، فیض کاشانی و فیاض لاهیجی، بررسی شده است.
در جریان کلامی اصفهان متکلمان برجسته‌ای مانند ملارجبعلی تبریزی و قاضی سعید قمی حضور دارند که دیدگاه آنها نیز به صورت مشروح واکاوی گردید.
همچنین آرای علامه مجلسی نیز به عنوان نماینده جریان حدیثی اصفهان، مورد توجه و دقت قرار گرفت.
در پایان این گفتار، تطور و تغییرهای صورت‌پذیرفته نسبت به نظریه الهیات سلبی در قیاس با مدارس کلامی گذشته مطرح شد.
مدرسه قم معاصر که شامل نوصدراییان است را می‌توان استمرار مدرسه فلسفی اصفهان دانست.
با توجه به مطرح‌شدن آرای ملاصدرا، این مدرسه در مدرسه اصفهان ادغام شده است.
در گفتار مربوط به مدرسه کلامی خراسان، آرای متکلمان برجسته‌ای مانند میرزا مهدی اصفهانی، شیخ مجتبی قزوینی، آیت الله مروارید و آیت الله ملکی میانجی مطرح گردیده و در پایان این گفتار به تطور صورت‌پذیرفته در این مدرسه نسبت به مدارس کلامی پیش از آن، توجه شده است.
در گفتار پایانی، مبانی متکلمان امامیه در گرایش به اندیشه الهیات سلبی در معنای صفات ذاتی خداوند مطرح و بررسی شده است.
با توجه به این رویکرد، پژوهش حاضر در هفت گفتار سامان یافته است که به قرار است:
گفتار اول: الهیات سلبی در مدرسه کلامی کوفه
گفتار دوم: الهیات سلبی در مدرسه کلامی قم
گفتار سوم: الهیات سلبی در مدرسه کلامی بغداد
گفتار چهارم: الهیات سلبی در مدرسه کلامی حله
گفتار پنجم: الهیات سلبی در مدرسه کلامی اصفهان
گفتار ششم: الهیات سلبی در مدرسه کلامی خراسان
گفتار هفتم: مبانی الهیات سلبی
گفتنی است: کتاب «الهیات سلبی در مدارس کلامی امامیه» نوشته «سیدمسیح شاهچراغ» و با مقدمه حجت الاسلام «رضا برنجکار» به زبان فارسی در قطع رقعی و در ۲۸۶ صفحه به رشته تحریر درآمده و در سال ۱۴۰۴ با همکاری انتشارات دارالحدیث منتشر شده است.


 
 

 

 

 

 

شنبه، 11 مرداد 1404 - 13:11 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0