FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • مرجعیت و رهبری
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت آیت الله خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت آیت الله روح الله خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


واکنش شاعران عرب به جنگ ۱۲ روزه چه بود؟؛ کار هنری دنیا را بیدار می‌کند


 

مهر | فرهنگی و هنری | جمعه، 10 مرداد 1404 - 08:41
مرتضی حیدری آل کثیر می‌گوید شاعران جهان عرب واکنش‌های مثبتی به حملات ایران به اسرائیل داشتند و معتقد است باید از این فرصت برای تولید آثار هنری و رسانه‌ای درباره ایران و جبهه مقاومت بهره برد.
ايران،جنگ،شاعران،عرب،توليد،جهان،كثير،آل،اسرائيل،هنري،شاعر،صه ...

مرتضی حیدری آل کثیر شاعر اهوازی در گفتگو با خبرنگار مهر درباره واکنش شاعران جهان عرب نسبت به جنگ ایران و رژیم صهیونیستی، گفت: بسیاری از شاعران و نخبگان جهان عرب با ایران همراه بودند و از اینکه ایران توانسته بود پاسخ‌های محکمی به اسرائیل بدهد به شعف رسیده بودند.
آل کثیر ادامه داد: به ویژه شاعران عراقی که شاید بتوان گفت بیشترین نزدیکی و همدلی را با ایران دارند.
یکی از آنها می‌گفت که من نزدیک دویست بیت درباره جنگ اخیر ایران نوشته‌ام.
یکی از آنها هم صد و پنجاه بیت و دیگری پنجاه بیت نوشته بود.
حتی راجع به موشک فتاح هم شعر نوشته‌اند.
همچنین درباره رهبری و شجاعت‌شان شعرهای زیادی نوشته‌اند.
در دیگر کشورها هم واکنش‌هایی داشتیم؛ مثل «تمیم البرغوثی» شاعر بزرگ جهان عرب که تحلیلگر سیاسی است و نظراتش در شبکه‌های اجتماعی بسیار تأثیرگذار و پربازدید است.
ایشان کاملاً همراه ایران بود و در صفحات خودش اخبار جبهه مقاومت و ایران را بازنشر می‌کرد و شعر می‌نوشت.
همچنین یکی از فعالیت‌های تمیم البرغوثی نقد کردن سیاست‌های صهیونیستی جهان عرب بود و واکنش خیلی عالی داشت.
واکنش شاعران عرب تنها محدود به نوشتن شعر نیست
وی افزود: همچنین ما شاهد واکنش شاعرانی از تونس و مراکش و… بودیم که اگرچه در ماجرای سوریه با ایران مشکل داشتند ولی در جنگ ۱۲ روزه موضع‌شان این بود که ما در کنار هر کسی هستیم که با اسرائیل دربیفتد.
اینها اگرچه شعر ننوشتند ولی در کنار ایران بودند و برخورد موشک‌های ایرانی به اسرائیل را با خوشحالی بازنشر می‌کردند.
توجه داشته باشید که نباید واکنش شاعران جهان عرب را تنها به سرودن شعر محدود کنیم.
همین که این شاعران در صفحات خودشان حامی ایران بودند و در این جنگ در کنار ایران ایستادند و برای مخاطبان خودشان محتوای خبری و تحلیلی تولید کردند، اهمیت دارد.
اثر کار رسانه‌ای صدها برابر بیشتر از اثر موشک و بمب و کار نظامی است؛ چرا که مردم دنیا را بیدار می‌کند و حیات رژیم صهیونیستی را با مسأله وجودی مواجه می‌کند.
باید اعتراف کنیم که ما درباره جنگ اخیر کار خوب تولید نکرده‌ایم و داریم فرصت را از دست می‌دهیم
این شاعر با اشاره به سفر ریم البیاتی شاعر سوری به ایران، گفت: من به تازگی با یکی از شاعران سوری که به تازگی به ایران آمده است صحبت کردم؛ خانم ریم البیاتی.
ایشان می‌گفت من در زمان جنگ در لبنان حضور داشتم و می‌دیدم شب‌ها هیچکس در خانه نمی‌ماند و همه به پشت‌بام‌ها می‌آمدند و قهوه و چای دم کرده بودند و حملات ایران را تماشا می‌کردند.
می‌گفت خودم قصیده‌ای نوشتم که متأثر از یک کودک لبنانی است؛ کودکی که فرزند شهید بود و می‌خواست بپرد و موشک‌های ایران را از آسمان با دستش بگیرد و ببوسد.
آل کثیر درباره مخالفان ایران گفت: در کنار این واکنش‌های مثبت، یک جریان اموی و صهیونی هم بین شاعران، عمدتاً در شام، بود که تکه کلام اصلی‌شان «اللهم اشغل الظالمین بالظالمین» بود.
این هم بود و باید آن را دید و متأسف شد که شاعری از جنس کلام و فرهنگ، چنین تحلیلی دارد و نمی‌تواند حق را از باطل تشخیص دهد.
بعضی‌ها هم از صدمات ایران ابراز خوشحالی می‌کردند که البته تعدادشان خیلی خیلی اندک بودند ولی به هرحال بخشی از واکنش‌ها به جنگ این‌گونه بود.
مرتضی حیدری آل کثیر درباره تصویر ایران در نگاه شاعران جهان عرب، گفت: قطعاً جنگ ۱۲ روزه خیلی از ذهنیت‌ها را تغییر داد؛ هم در ایران، هم در جبهه مقاومت و هم در جبهه مخالف آن.
به عنوان مثال آدم‌هایی که در عراق هستند که متأثر از مسائل اقتصادی، از ایران دلخوری داشتند و موضع ضدایرانی می‌گرفتند.
با جنگ ۱۲ روزه انگار تاریخ ورق خورد و باطن آدم‌ها ظاهر شد.
منافق‌ها به خوبی خودشان را نشان دادند و آنهایی که قبلاً نقد و دلخوری داشتند ولی باطن خوبی داشتند، در کنار ایران ایستادند.
اینها می‌گفتند ما با وجود اختلافاتی که با شما داریم، در کنار شما هستیم.
این افراد ما را ستودند.
در وقت طلایی برای تولید آثار هنری و ادبی و موسیقایی به سر می‌بریم و نباید فرصت را از دست بدهیم
این شاعر با تأکید بر ضرورت کار هنری و ادبی و رسانه‌ای درباره جنگ ایران و اسرائیل، گفت: من در این جنگ تأثیر موسیقی را به عینه دیدم و فهمیدم.
به عنوان مثال اثر آقای انتظامی که فکر می‌کنم برای آزادسازی خرمشهر ساخته بودند، خیلی مورد توجه قرار گرفت.
این کار خیلی در شبکه‌های عراقی می‌چرخید و به حماسه و مقاومت مردم ایران ضریب داد.
زبان هنر می‌تواند خیلی راهگشا باشد ولی با توجه به این اثرگذاری‌ها، به نظرم آثار خیلی کمی تولید شده است.
می‌شود الان آثار خوبی تولید کرد و جهان عرب را بیدار کرد.
مثلاً مردم مصر و اردن و کشورهایی که نزدیک فلسطین هستند، نیاز به کار هنری و رسانه‌ای دارند.
باید رگ عربیت این کشورها را تحریک کرد و از آنها طلب یاری داشت
آل کثیر با انتقاد از تولید نشدن کارهای هنری و رسانه‌ای خوب درباره جنگ با اسرائیل، گفت: الان وقت طلایی ماست و این وقت هنوز تمام نشده است.
هنوز درگیر جنگ هستیم و هنوز اثرات ضربه محکم ایران به رژیم صهیونیستی در ذهن آزادگان عالم هست و می‌شود این احساسات را دوباره به حرکت درآورد.
همه جهان به خاطر تشنه و گرسنه نگه داشتن کودکان غزه عصبانی هستند و باید در این برهه تاریخی کار رسانه‌ای جدی کرد.
من خودم واقعاً از این بی‌عملی و انفعال متأسف و ناراحتم.
وی ادامه داد: می‌شود الان آثار خوبی تولید کرد و جهان عرب را بیدار کرد.
مثلاً مردم مصر و اردن و کشورهایی که نزدیک فلسطین هستند، نیاز به کار هنری و رسانه‌ای دارند.
باید رگ عربیت این کشورها را تحریک کرد و از آنها طلب یاری داشت.
به نظرم باید کار هنری جدی گرفته شود و امیدوارم این خواسته به گوش مدیران برسد.
آل کثیر در پایان گفت: البته من خودم را هم مسئول می‌دانم و امیدوارم بتوانم کاری تولید کنم که به گوش مردم منطقه برسد.
بدون کار رسانه‌ای خوب و مؤثر، نمی‌توان امید داشت که این بیداری انسانی، به حرکت انسانی منجر شود.
ما در وضعیتی هستیم که نه تنها مردم مسلمان، بلکه مردم اروپا و آمریکا هم در حال انزجار از اسرائیل هستند.
اگر از این فرصت‌ها استفاده نکنیم، بسیار متضرر می‌شویم.
اثر کارهای رسانه‌ای صدها و هزاران برابر بیشتر از اثر موشک و بمب و کار نظامی است؛ چرا که مردم دنیا را بیدار می‌کند و حیات رژیم صهیونیستی را با مسأله وجودی مواجه می‌کند.
باید اعتراف کنیم که ما درباره جنگ اخیر کار خوب تولید نکرده‌ایم و داریم فرصت را از دست می‌دهیم.


 
 

 

 

 

 

جمعه، 10 مرداد 1404 - 19:29 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0