FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • مرجعیت و رهبری
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت آیت الله خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت آیت الله روح الله خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


راهی به‌سوی رهایی از گمراهی


 

تسنیم | فرهنگی و هنری | چهارشنبه، 08 مرداد 1404 - 16:30
برخی انسان ها گمان می کنند که با پذیرش حقیقت، چیزی از آنها کم خواهد شد یا هویتشان به خطر خواهد افتاد. حال آنکه حقیقت، نه تنها تهدیدی برای هویت نیست، بلکه موجب ارتقای آن نیز می شود.
حقيقت،مسير،دوري،انسان،تعصب،باطل،پذيرش،شناخت،قرار،تحليل،نهايت ...

خبرگزاری تسنیم، سعید شیری: در گذرگاه پرپیچ و خم زندگی، انسان همواره در معرض انتخاب‌های گوناگون قرار دارد.
انتخاب‌هایی که مسیر حرکت او را تعیین می‌کنند و سرنوشتش را رقم می‌زنند.
در این میان، “حق” همچون قطب‌نمایی است که راه را از بیراهه نشان می‌دهد و از سرگردانی و گمراهی باز می‌دارد.
اما گاه، غبار تعصب و منفعت‌طلبی، این قطب‌نما را از کار می‌اندازد و انسان را به وادی باطل می‌کشاند.
ضرورت حق‌مداری، از همین‌جا نشأت می‌گیرد؛ از نیاز انسان به راهنمایی درست و ایمن در این سفر پر مخاطره.
کسی که حقیقتاً تابع حق باشد، نه تنها در ظاهر، بلکه در باطن نیز دگرگون می‌شود.
این فرد، پیوسته در حال پالایش خود از تعلقات دنیوی، هواهای نفسانی و حجاب‌های تعصب است، زیرا می‌داند که این موانع، او را از دیدن و پذیرفتن حقیقت باز می‌دارند.
او با مطالعه‌ای جامع و دور از تعلقات حزبی و جناحی و با روی باز، به استقبال نقدها می‌رود و خود را در میانه‌ی آراء و اندیشه‌های متعدد قرار می‌دهد و هرگز از تغییر و تحول در مسیر حق، هراسی ندارد.
تابع حق، در گفتار و کردار خود صداقت دارد و از ریا و تزویر دوری می‌کند.
او نگران تعارض منافع نیست بلکه در برابر مظلومان، حامی و پشتیبان است.
امیرالمومنین علیه‌السلام می‌فرماید «فَلَا تَنْفِرُوا مِنَ الْحَقِّ نِفَارَ الصَّحِیحِ مِنَ الْأَجْرَبِ وَ الْبَارِئِ مِنْ ذِی السُّقْمِ؛ از حق، همچون دوری تندرست از شخصی بیمار دوری نکنید.» این سخن گهربار، هشداری است به انسان‌ها که مبادا از حقیقت رویگردان شوند، همان‌گونه که فرد تندرست از بیماران دوری می‌جوید.
این دوری کردن از حق، ریشه در ترس و توهم دارد.
برخی انسان‌ها گمان می‌کنند که با پذیرش حقیقت، چیزی از آنها کم خواهد شد یا هویتشان به خطر خواهد افتاد.
حال آنکه حقیقت، نه تنها تهدیدی برای هویت نیست، بلکه موجب ارتقای آن نیز می‌شود.
حقیقت همچون آبی زلال است که جان را سیراب می‌کند و زنگار را از دل می‌زداید.
امیرالمؤمنین علیه‌السلام در ادامه می‌فرمایند: «و بدانید که هرگز راه درست را نخواهید شناخت، مگر آنگاه که کسی را که آن را ترک کرده بشناسید.» این سخن، رهنمودی است برای شناخت حقیقت از طریق شناخت باطل.
انسان با بررسی و تحلیل مسیر کسانی که از حق روی گردانده‌اند، می‌تواند به درک بهتری از حقیقت دست یابد.
این شناخت، نیازمند شجاعت و انصاف است.
انسان باید بتواند بدون تعصب و پیش‌داوری، به بررسی و تحلیل مسیر دیگران بپردازد.
گاهی اوقات، سال‌ها تصور می‌کنیم در مسیر حقی هستیم، با اینکه بطلان آن آشکار است، اما همین که در معرض حق قرار می‌گیریم، آن حجاب تعصب اجازه نمی‌دهد بپذیریم.
در حدیث دیگری آمده است: «إِنَّ الْحَقَّ ثَقِیلٌ مَرِیءٌ، وَ إِنَّ الْبَاطِلَ خَفِیفٌ وَبِیءٌ» به راستی که حق سنگین و گواراست و باطل سبک و بیماری‌زاست.
در واقع پذیرش حق، نیازمند تلاش و تحمل است.
حق، گاهی اوقات با منافع و خواسته‌های ما در تضاد است و پذیرش آن، مستلزم فداکاری و از خودگذشتگی است،‌ اما در نهایت، پاداش این تحمل و فداکاری، بسیار بزرگ است.
حق، گواراست؛ یعنی در نهایت، آرامش و رضایت را به ارمغان می‌آورد.
در مقابل، باطل، اگرچه در ابتدا سبک و آسان به نظر می‌رسد، اما در نهایت، بیماری و هلاکت را به همراه دارد.
بنابراین، انسان باید در هر شرایطی حق‌پذیر باشد و با حق مقابله نکند.
باید بداند که پذیرش حق، نه تنها هویتش را از بین نمی‌برد، بلکه موجب ارتقای آن نیز می‌شود.
باید با شجاعت و انصاف، به بررسی و تحلیل مسیر دیگران بپردازد و از تعصب و پیش‌داوری دوری کند.
برای پذیرش راستین حق و پیمودن طریق حقیقت‌جویی، ضروری است که به سیره‌ی حق‌مداران و حق‌طلبان واقعی رجوع کنیم؛ و چه کسانی شایسته‌تر از اهل بیت وحی علیهم‌السلام که کلامشان در احادیث و زندگی‌شان در سیره، تجلی یافته است؟
با غور در این منابع گران‌بها، می‌توانیم معیارهای تشخیص حق از باطل را بیاموزیم، موانع راه حقیقت را شناسایی کنیم و با الگوگیری از این اسوه‌های کمال، گام‌های استوارتری در مسیر حق‌مداری برداریم.
به عبارت دیگر، احادیث و سیره اهل بیت علیهم‌السلام نه تنها راهنمای نظری ما در شناخت حق هستند، بلکه نقشه عملی نیز برای رسیدن به آن در اختیارمان قرار می‌دهند.
انتهای‌پیام/


 
 

 

حقيقت،مسير،دوري،انسان،تعصب،باطل،پذيرش،شناخت،قرار،تحليل،نهايت ...

 

 

جمعه، 10 مرداد 1404 - 17:29 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0