FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


دشمن‌شناسی در منظومه تربیتی اسلام


 

تسنیم | فرهنگی و هنری | سه شنبه، 07 مرداد 1404 - 17:53
در تربیت مقاومتی اسلامی، دشمن شناسی به طور کلی به دو دسته تقسیم می شود: دشمن بیرونی و دشمن درونی. دشمن بیرونی تهدیداتی است که از خارج جامعه اسلامی ناشی می شود؛ جنگ شناختی، استعمار اقتصادی و دیگر شیوه های استعماری به جوامع اسلامی تحمیل می شود.
تهديدات،دشمن،دروني،اسلامي،مقابله،بيروني،تربيت،خارجي،مقاوم،دش ...

خبرگزاری تسنیم ـ علی صالحی؛ در شرایط کنونی که جوامع اسلامی با تهدیدات پیچیده‌ای از جانب دشمنان داخلی و خارجی روبه‌رو هستند، توجه به تربیت مقاومتی به‌عنوان یک استراتژی اساسی در سیاست‌گذاری‌های تربیتی اسلامی امری ضروری و حیاتی است.
این نوع تربیت نه تنها در مقابله با تهدیدات خارجی، بلکه در زمینه تهدیدات درونی و اخلاقی نیز دارای اهمیت است.
در این راستا، «دشمن‌شناسی» به‌عنوان یک اصل اساسی و بنیادین در منظومه تربیتی اسلام، نقش محوری در شکل‌دهی به فرد و جامعه مقاوم ایفا می‌کند.
در تربیت مقاومتی اسلامی، دشمن‌شناسی به‌طور کلی به دو دسته تقسیم می‌شود: دشمن بیرونی و دشمن درونی.
دشمن بیرونی تهدیداتی است که از خارج جامعه اسلامی ناشی می‌شود؛ تهدیداتی که به‌صورت آشکار از طریق جنگ‌های نظامی، جنگ شناختی، استعمار اقتصادی یا دیگر شیوه‌های استعماری به جوامع اسلامی تحمیل می‌شود.
این نوع تهدیدات معمولاً به‌صورت مستقیم و محسوس در قالب فشارهای سیاسی، اقتصادی و نظامی به جوامع مسلمان وارد می‌شود.
اما دشمن درونی، تهدیدات ناپیدا و پیچیده‌ای است که از درون نفس انسان و جامعه برمی‌خیزد.
این تهدیدات معمولاً در قالب شهوات، گناهان، ضعف‌های اخلاقی، کفر و نفاق تجلی می‌یابند.
از منظر اسلامی، دشمن درونی بیش از هر چیز فرد را از مسیر الهی و معنوی منحرف می‌کند و زمینه را بر رای سلطه دشمن بیرونی فراهم می کند.
در آموزه‌های تربیتی اسلام، بارها بر اهمیت شناخت و مقابله با دشمن درونی تأکید شده است؛ چنان‌که جهاد با نفس، به‌عنوان «جهاد اکبر» و جهاد با دشمن بیرونی، به‌عنوان «جهاد اصغر» معرفی گردیده است.
اسلام ناب، در مقام راهبردی در تربیت فردی و اجتماعی، به انسان توصیه می‌کند که دشمن درونی خود را شناخته و در مسیر اصلاح نفس گام بردارد.
این مبارزه درونی، همانطور که در قرآن و حدیث آمده، مستلزم تلاش مستمر فرد در جهت تهذیب نفس، مقاومت در برابر وسوسه‌ها و کسب آرامش درونی است.
در بالاترین سطح از تکامل روحی، فرد به درجه‌ای از نفس مطمئنه دست می‌یابد که در برابر تمامی تهدیدات داخلی و خارجی مقاوم است.
در منظومه تربیتی اسلام، برای مقابله مؤثر با تهدیدات درونی و بیرونی، ولایت‌پذیری به‌عنوان اصل بنیادین و تبری از دشمنان خدا تأکید شده است.
ولایت‌پذیری نه‌تنها موجب انسجام فرد با مسیر الهی می‌شود، بلکه از طریق ایجاد پیوندی مستحکم با ولیّ و رهبر راستین، فرد را در برابر تهدیدات و فتنه‌های داخلی و خارجی مقاوم می‌سازد.
در این راستا، رعایت هم‌زمان اصول تولی (دوستی و پیروی از ولایت) و تبری (برائت از دشمنان خدا) فرد را برای مقابله با چالش‌ها و خطرات آماده می‌کند و به او قدرت تاب‌آوری در برابر فتنه‌ها و مشکلات می‌دهد.
این مهم در کلام حضرت علی علیه‌السلام نیز به وضوح آمده است: «مَنْ نَامَ عَنْ نُصْرَةِ وَلِیِّهِ انْتَبَهَ بِوَطْأَةِ عَدُوِّهِ.؛کسی که در هنگام یاری ولیّ خود به خواب رود، با لگد دشمن از خواب بیدار خواهد شد».
این حدیث به وضوح نشان می‌دهد که غفلت از حمایت و پیروی از ولیّ و رهبر الهی نه‌تنها انسان را از مسیر درست دور می‌کند، بلکه او را در برابر تهدیدات دشمنان بیرونی آسیب‌پذیر می‌سازد.
یکی از ارکان کلیدی در تربیت مقاومتی، «آموزش دشمن» و «آموزش دشمنی» است.
آموزش دشمن به معنای آگاهی از شیوه‌ها، تاکتیک‌ها و ابزارهای تهدیدات خارجی است.
در دنیای مدرن، ابزارهای دشمن به‌ویژه در قالب جنگ شناختی و ادراکی از طریق رسانه‌ها و فناوری‌های نوین، به سرعت در حال تحول و تغییر هستند.
برای مقابله مؤثر با این تهدیدات، لازم است که فرد مسلمان نسبت به این ابزارها آگاهی یابد و توانایی مقابله با آن‌ها را در خود پرورش دهد.
این آگاهی، به‌عنوان یک سپر دفاعی، فرد را قادر می‌سازد تا در برابر حملات فرهنگی و اطلاعاتی دشمن ایستادگی کرده و از هویت و استقلال خود دفاع کند.
آموزش دشمنی، به‌معنای تربیت انسان‌هایی با ایمان قوی، بصیرت دینی و اراده مقاوم است که قادر به مقابله با هرگونه تهدید داخلی و خارجی باشند.
در این چارچوب، آموزه‌های دینی و اخلاقی باید فرد را برای دفاع از اصول و ارزش‌های اسلامی آماده کنند.
این آموزش‌ها باید بر اساس قرآن، سنت نبوی، سیره اهل بیت (علیهم‌السلام) و الگوهای زندگی پیامبران، علما و شهدا صورت گیرد تا فرد به‌طور مستمر در مسیر تقویت ایمان، تهذیب نفس و مبارزه با دشمنان درونی و بیرونی حرکت کند.
این مهم در روایت امام صادق (علیه‌السلام) نیز به‌وضوح مورد تأکید قرار گرفته است: «عَلِّموا صِبیانَکُم مِن عِلمنا ما یَنفَعُهُم اللّهُ بهِ؛ لا تَغلِبُ علَیهم المُرْجِئَةُ بِرَأیِها؛ از دانش ما به کودکان خود چیزى بیاموزید که خداوند به واسطه آن سودشان بخشد ؛ [فرقه ]مرجئه با آراى خود بر آنان چیره نشوند».
این روایت نه تنها بر ضرورت آموزش اصول دینی به نسل‌های آینده تأکید دارد، بلکه هشدار می‌دهد که هیچ تفکر یا نظریه انحرافی نباید بر آنها تسلط یابد.
در این چارچوب، آموزش‌های دینی و اخلاقی باید آنچنان متقن و جامع باشند که با تربیت نسل‌های مقاوم، مسیر دشمنی‌های داخلی و خارجی را مسدود سازند.
در نهایت، دشمن‌شناسی در تربیت مقاومتی اسلامی، ابزاری قدرتمند برای مقابله با تهدیدات پیچیده عصر حاضر است.
این مفهوم در سیاست‌های تربیتی اسلامی، نه تنها به شناسایی و مقابله با دشمنان بیرونی و داخلی می‌پردازد، بلکه به‌طور هم‌زمان بر پرورش فردی مقاوم و آگاه تأکید دارد.
فردی که با شناخت دقیق از تهدیدات، با ایمان قوی و بصیرت دینی در برابر فتنه‌ها و چالش‌های زمانه ایستادگی می‌کند و از اصول اسلامی خود دفاع می‌کند.
انتهای پیام/


 
 

 

 

چهارشنبه، 08 مرداد 1404 - 13:45 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0