FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


آیا ماه صفر نحس است یا مبارک؟؛ فال نیک و بد سرنوشت را تغییر می دهد


 

مهر | دین و اندیشه | دوشنبه، 06 مرداد 1404 - 09:18
آیت الله عابدی استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم ضمن مرور تاریخچه صحیفه‌های سجادیه و عرفان عملی شیعه، اهمیت ادعیه، تأثیر رفتار و نگاه انسان بر سرنوشت را تبیین کرد.
صحيفه،كتاب،سجاديه،دعا،امام،دعاهاي،نحس،عابدي،تأليف،استاد،فال، ...

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله عابدی استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم ضمن مرور تاریخچه صحیفه‌های سجادیه و عرفان عملی شیعه، اهمیت ادعیه، تأثیر رفتار و نگاه انسان بر سرنوشت و مفهوم حقیقی ایام مبارک و نحس از منظر دینی را تبیین کرد.
آیت الله احمد عابدی در جلسه تفسیر صحیفه سجادیه ابراز کرد: ما، امام چهارم را بیشتر به مسئله دعا و ارتباط با خدای متعال می‌شناسیم.
امام پنجم، امام باقر (سلام الله علیه) و همچنین زید بن علی بن الحسین، این دو برادر، فرزندان امام چهارم هستند و هر دو دعاهای پدرشان را نقل کرده‌اند که منجر به تألیف صحیفه سجادیه شده است.
اول صحیفه سجادیه می‌گوید ۷۵ دعا از امام زین‌العابدین علیه‌السلام نقل شده، در حالی که صحیفه سجادیه فعلی ۵۱ دعا دارد؛ یعنی حدود ۲۴ دعا کمتر است.
وی افزود: شاید در برخی نسخ صحیفه سجادیه، جمله صحیفه کامله را دیده باشید؛ دلیل این عنوان آن است که برخی محققان تلاش کردند آن دعاهای مفقوده را بیابند.
از جمله، علامه مجلسی و شاگردش علامه افندی، صاحب کتاب ریاض‌العلما، که به جستجو پرداخت تا آن ۲۴ دعا را پیدا کند.
وی موفق شد حدود ۱۰۰ دعای جدید از امام زین‌العابدین بیابد که در صحیفه نبود و کتابی با عنوان صحیفه سجادیه ثانیه تألیف کرد.
این استاد خارج فقه ادامه داد: پس از ایشان، صاحب وسایل الشیعه، شیخ حر عاملی نیز در پی یافتن آن ادعیه برآمد و او نیز دعاهای جدیدی یافت و کتابی با عنوان صحیفه سجادیه ثالثه گردآوری کرد.
سپس، حاجی نوری، صاحب مستدرک، کتاب صحیفه سجادیه رابعه را نوشت که ادعیه‌ای در آن است که در سه صحیفه پیشین وجود ندارد.
بعد از ایشان، علامه تهرانی (آقا بزرگ تهرانی)، استاد حضرت امام خمینی (ره)، با هدف تکمیل دعاهای مفقود، اقدام به تألیف صحیفه سجادیه خامسه کرد.
پس از وی، کلب‌علی تبریزی، صحیفه سجادیه سادسه را تألیف کرد.
همچنین صحیفه سجادیه سابعه و ثامنه نیز توسط دیگران نوشته شده است.
عابدی اضافه کرد: بنابراین، اکنون هشت صحیفه سجادیه موجود و چاپ‌شده داریم که دعاهایی دارند که هریک در دیگری نیست؛ به بیان دیگر، دعاهای صحیفه نخست صرفاً در همان جلد است و دعاهای بعدی در نسخه‌های دوم تا هشتم حضور دارد.
آغاز صحیفه سجادیه ۷۵ دعا بوده است که مفقود شدن برخی برای ما برکاتی داشته زیرا سبب شده ده‌ها دعا از امام (ع) گردآوری شود.
شخصی آمده است این هشت صحیفه را تلفیق و کتابی جامع تدوین کرده که همه دعاها را در بر دارد.
به این ترتیب، کتاب دعا نزد ما شیعیان بسیار است اما صحیفه سجادیه، مجموعه‌ای بی‌نظیر، شناخته می‌شود که تاکنون هشت نسخه مستقل دارد.
این استاد حوزه علمیه با بیان اینکه چهار کتاب نیز در حوزه عرفان عملی وجود دارد که به آنها کتب اربعه عرفان عملی می‌گویند گفت: این کتب شامل کتاب مفتاح الفلاح از شیخ بهایی، کتاب عدّه الداعی از ابن فهد حلّی، کتاب قوت القلوب اثر مکی بن ابی طالب و کتاب اقبال الأعمال از سید بن طاووس است.
این چهار کتاب را باید برای عمل به ادعیه و مناسبت‌های خاص سالیانه خواند.
وی درباره رباره مفتاح الفلاح اظهار داشت: این کتاب به فارسی نیز ترجمه شده و به توصیه شیخ بهایی برای برنامه عبادی ۲۴ ساعته تدوین شده است.
خود ایشان نقل می‌کند که پس از تألیف کتاب شبی خوابید، فردای آن روز طلبه‌ای آمد و آن کتاب را خواست و پس از پرسش متوجه شد که امام باقر (ع) در خواب این طلبه، کتاب مفتاح الفلاح را معرفی کرده است.
شیخ بهایی گفت: با این خواب، یقین یافتم که امام پنجم، کتاب مرا تأیید فرمودند.
این کتاب به صورت عملی برای عبادات و دعاهای شبانه‌روز و تمام ساعات شب و روز نوشته شده است.
عابدی در زمینه کتاب عدّه الداعی ابراز کرد: عده الداعی تألیف ابن فهد حلّی است که فقیه، عارف و دانشمند بزرگی بوده است.
این کتاب نیز ترجمه فارسی دارد و برای کسانی که منبر می‌روند و سخنرانی دارند، سرشار از مطالب و قصه‌های آموزنده است.
از جمله داستانی درباره عابدی که فریفته وسوسه شیطان می‌شود اما با نهی از منکر یک بانو، به‌خود می‌آید و در نهایت، چندین نفر از فرزندان آن زن جزو اولیای خدا می‌شوند.
این نمونه نشان می‌دهد هر کس برای دیگری خیرخواه باشد و راه درست را نشان دهد، ممکن است خود و دیگران مشمول رحمت الهی شوند.> علی آبادی خبرنگار ۱: وی درخصوص کتاب قوت القلوب گفت: قوت القلوب نوشته مکی بن ابی طالب است و کتابی اخلاقی و عرفانی با قصه‌ها، حکایت‌ها و نکته‌های پندآموز فراوان است همچنین کتاب اقبال الأعمال مناسب برنامه عبادی در طول یک سال قمری است.
پس از مطالعه این چهار کتاب، نوبت می‌رسد به خواندن صحیفه سجادیه که مرتبه‌ای بالاتر دارد و دعای آن فراتر از همه است.
عابدی در پایان بخش اول سخنرانی خویش خاطرنشان کرد: همچنان که قنوت نماز امیرالمومنین (ع) آمیزه‌ای از دعا، نفرین و تضرع بود، قنوت نماز پیامبر اکرم (ص) نیز مشتمل بر دعا علیه دشمنان اسلام همچون ابوسفیان بوده است؛ نفرین، خود نوعی دعاست.
این استاد حوزه علمیه در بخش دیگر سخنرانی به آغاز ماه صفر اشاره کرد و گفت: در گذشته، مسلمانان ماه صفر را ماهی نحس می‌دانستند و به همین دلیل روایت من بشرنی بخروج آذار فله الجنه نیز درباره این ماه وجود دارد؛ یعنی هر کس مژده پایان صفر را بدهد بهشت را از آن خود کرده است.
وی با طرح این پرسش مبنی بر اینکه اما آیا واقعاً ماه صفر نحس است یا مبارک؟
اظهار داشت: خود قرآن کریم زمان‌هایی را مبارک یا نحس توصیف کرده است؛ مثل آیه «إِنَّا أَنزَلْنَاهُ فِی لَیْلَةٍ مُّبَارَکَةٍ» که به زمان مبارک اشاره دارد و در مقابل «فِی یَوْمِ نَحْسٍ مُّسْتَمِرٍ» به روز نحس تصریح دارد.
فال نیک و بد نیز در قرآن آمده؛ به عنوان مثال، حضرت یعقوب به فرزندانش توصیه کرد از یک در وارد نشوند تا چشم نخورند و در ماجرای پیامبر اکرم (ص) و بزرگان قریش، فال نیک و بد مطرح شده است.
وی افزود: پیامبر (ص) گاه به نام اشخاص فال نیک می‌زدند، مثلاً وقتی فردی به نام سعد را دید و نام او را شنید، فرمود: «سعدنا» (کار ما به خوشی رقم خورد).
بنابراین، نحس دانستن یک زمان یا مکان، نوعی فال زدن است.
علمای دین می‌گویند ارزش و معنای نحسی یا مبارکی زمان، بستگی به رفتار ما در آن زمان دارد.
اگر کار نیک کنیم، روز مبارک خواهد بود و اگر خدا نکرده گناه کنیم، روز به نحسی می‌گذرد.
همین موضوع درباره مکان‌ها نیز صادق است؛ زمین به خودی خود فرقی ندارد اما وقتی وقف مسجد شد یا ولی خدا در آن دفن گشت، آن مکان مقدس خواهد شد وگرنه تفاوتی نیست.
این استاد خارج فقه در ادامه خاطرنشان کرد: بنابراین، فال نیک و بد، دعا، توکل و صدقه، همه می‌تواند سرنوشت را تغییر دهد.
حتی نگاه و سخنان ما بر دیگران و امور تأثیرگذار است و به تعبیر بزرگان، زبان بنده خدا، قلم کردگار است.
هر چه درباره کسی بگوییم یا چگونه نگاه کنیم، همانگونه خواهد شد.
اگر کسی را متدین و خوب بنامیم، او متدین‌تر خواهد شد و برعکس.


 
 

 

 

چهارشنبه، 08 مرداد 1404 - 13:15 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0