FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • مرجعیت و رهبری
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت آیت الله خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت آیت الله روح الله خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


شناخت اندیشه‌های شهید مطهری برای معلمان از نان شب واجب‌تر است


 

مهر | دین و اندیشه، اجتماعی و حوادث | سه شنبه، 07 مرداد 1404 - 10:52
مسئول سازمان بسیج فرهنگیان گفت: تاکید رهبری به معلمان و دانشجومعلمان این است که با کتاب‌های شهید مطهری انس بگیرند.
مطهري،شهيد،انديشه،امام،مسئله،دوره،مجاهدت،معلمان،آقا،حقيقت،مس ...

به گزارش خبرگزاری مهر، سجاد صدیقی، مسئول سازمان بسیج فرهنگیان در افتتاحیه اولین دوره بیکران در حضور جمعی از معلمان سراسر کشور با اشاره به مجاهدت‌های امام خمینی (ره) برای وقوع انقلاب اسلامی گفت: «امام خمینی (ره) برای رسیدن به انقلاب اسلامی در این ۲۵ سال چه مجاهدتی کرد؟
آیا ایشان به مانند بسیاری از انقلاب‌های دیگر به دنبال تربیت چریک نظامی بود؟
حرف مهمی است.
خیر، بلکه امام حرفی را از مجموع اندیشه‌ها و آرا و بازخوانی همه افکاری که در حوزه معرفت دینی در اسلام وجود داشت ارائه داد و جمع بندی خودش را بسیار محکم و جدی و مستدل ارائه کرد.
این اتفاق بزرگ به اسم انقلاب اسلامی نامیده شد.
مجاهدت عظیم امام، مجاهدت اندیشه بود.
رزم امام، رزم اندیشه بود و با تمام وجود برای تغییر نگاه‌ها قیام کرد.
سجاد صدیقی ادامه داد: بعد از ماجرای پانزده خرداد ۴۲ دیگر خبری از مردم نبود و بعد از آن همه شهید، مردم به خانه‌ها رفتند.
دیگر کسی حاضر به هزینه دادن برای حضور نبود.
این ماجرا نشان می‌دهد که هنوز جامعه مستعد تغییر نبود.
لذا امام کار را از همین جا شروع می‌کند.
برای رسیدن به تغییر، باید بنیان‌های فکری خودش را در دل شاگردانش، ظهور بدهد تا شاگردان باید بتوانند منشأ خیر و تداوم تغییر در نگاه باشند.
وی با اشاره به شهید مطهری (ره) به عنوان الگویی برای معلمان گفت: ما امروز به توصیه آن مرد بزرگ که چگونگی‌ها را در زندگی به ما یاد داد، به دنبال یافتن راه هستیم.
اگر ما بخواهیم سراغ امام برویم، چگونه می‌توانیم خلاصهٔ اندیشه امام را بفهمیم؟
ما به دور هم جمع شده‌ایم برای آنکه این مظلومیت و مهجوریت انقلاب را از زیر خاک بیرون بیاوریم.
مسئول سازمان بسیج فرهنگیان افزود: ما اندیشمند زیاد داشتیم و داریم.
آدم صاحب فکر هم زیاد داریم.
اما چرا مطهری برای امام فرق می‌کند؟
چرا مطهری برای آقا فرق می‌کند؟
این مهم است.
این تاکید بر شهید مطهری یعنی دوباره برگشتن به حقیقت زندگی.
صدیقی ناظر به هدف خوانش آثار شهید مطهری در این دوره گفت: ما دوره شهید مطهری را برگزار نکردیم که کتاب بخوانیم تا دانش‌مان زیاد شود؛ این سخیف‌ترین نوع نگاهی است که می‌توانیم به شهید مطهری داشته باشیم.
ما چرا مطهری می‌خوانیم؟
چرا امام این‌گونه در رثای شهید مطهری حرف می‌زند و اشک می‌ریزد؟
چرا آقا می‌گویند بنیان‌های شکل گیری این حکومت بر اساس آن اندیشه است؟
مسئله فقط دانش شهید مطهری نیست.
ما می‌خواهیم منظومه فکری شهید مطهری را ببینیم.
منظومه‌ای که در آن چهارچوب و نظام مندی مواجهه با مسئله‌ها را به ما یاد می‌دهد.
اما آیا ما می‌خواهیم این دستگاه فکری را پیدا کنیم که بتوانیم پاسخی به مسئله بدهیم؟!
او ادامه داد: چرا ما باید به مطهری برگردیم؟
چرا برای معلم امروز باید مطهری خوانی از نان شب واجب تر باشد؟
مسئله فقط دانش شهید مطهری و دستگاه تحلیلی و نظام اندیشه او نیست بلکه یک مسئله سومی وجود دارد.
آن حقیقت وجودی و شخصیت مطهری است.
شهید مطهری می‌گوید (نقل به مضمون) آرزو به دل ماندم که بتوانم یک کتاب را بردارم و با خواست خودم آن کتاب را بخوانم.
مطهری می‌گوید من هر آنچه خواندم، برای پاسخ به مسئله یا اتفاقی که جامعه به آن نیاز داشت، بود.
این حقیقت معلمی است؛ مجاهدت برای اندیشه.
مجاهد اندیشه بودن، مسئله مطهری است.
جای خالی این اتفاق امروز در جامعه ما احساس می‌شود.
این حرف که آقا می‌گوید او به حقیقت یک معلم بود، به همین معنا است.
مسئول سازمان بسیج فرهنگیان با اشاره به نقش شهید استاد مطهری و آیت الله مصباح در حوزه اندیشه گفت: آقا در حوزه اندیشه به دو نفر ارجاع می‌دهند.
شهید مطهری و مرحوم استاد مصباح رحمه الله علیهما.
چرا؟
آن‌ها مجاهد اندیشه‌ها بودند.
بعد از انقلاب اسلامی در دوره‌ای که در تلاش بودند تا بنیان‌های معرفت دینی دچار تزلزل شود، شهید مطهری قیام کرد.
مرحوم آقای مصباح هم دقیقاً همین بود.
مهم‌تر از دانش یا دستگاه تحلیلی، اکسیری است که مس وجود را طلا می‌کند.
این اکسیر همان مجاهدت است.
شهید مطهری، شهید اندیشه بود.
اون توسط گروهی شهید شد که او را منحرف می‌دانست.
شهید مطهری بر مسیری ایستاد که چگونگی این اتفاق، باید حقیقت زندگی ما بعنوان معلم شود.
وی افزود: ما در این دوره (بیکران) باید به دنبال آن باشیم که چگونه در عرصه‌ی اندیشه، مجاهد باشیم.
شهید مطهری هنوز زنده است.
چرا؟
چون این نوع قیام و قعود برای این عرصه همیشه زنده است.
زیرا کتاب‌های او فقط کتاب نیست بلکه شمشیر برانی است که برای این مجاهدت صیقل دیده است.
شهید با همین شمشیر بران و مسلح به ما رزم آوری و جنگاوری در این عرصه را یاد می‌دهد.
مسئول سازمان بسیج فرهنگیان با اشاره به اینکه تاکید آقا به معلمان و دانشجومعلمان این است که با کتاب‌های شهید مطهری انس بگیرند؛ گفت: به نظرم دلیل این تاکید این بود که شهید مطهری در مسئله زندگی می‌کرد.
همانطور که ما معلمان هم در مسئله زندگی می‌کنیم.
صدیقی به وظیفه معلمان ناظر به اندیشه جامعه اشاره کرد و گفت: موضوع شهید مطهری فقط دانش، دستگاه اندیشه و تحلیل او نیست بلکه موضوع اساسی مطهری چگونگی حضور مجاهدانه در عرصه اندیشه است.
این چیزی است که باید بیاموزیم.
آنچه نسل امروز به آن نیاز دارد همین مجاهدت است.
ما معلمان فقط مأمور اندیشه خودمان نیستیم بلکه مسئول اندیشه جامعه هم، هستیم.
ما باید معلمی را با تمام ویژگی‌ها و مسئله‌ها و چالش‌ها بپذیریم.
چگونه مطهری بودن، دانش، دستگاه تحلیلی و از همه مهم‌تر، شخصیت وجودی مطهری را لازم دارد.
ما باید برای یک اتفاق بزرگ آماده شویم.
دنیای آینده، دنیای نبرد معرفت‌ها و اندیشه هاست.
وی در پایان با آرزوی ثمربخش بودن دوره گفت: امیدوارم این دوره، دوره پربرکتی باشد.
بذر اول این کار برای شما است.
اگر عزم کنیم، بعد از این دوره است که می‌توانیم مطهری عزیز را از مظلومیت بیرون آوریم و او را به جوان و نوجوان امروز عرضه کنیم و از همه مهم‌تر، خودمان به نرم افزار مطهری مسلط شویم.
ما در هر نقطه‌ای از این کشور در تنگه حوادث و چالش‌ها باشیم، مطهری زیستن، سلاحی است که رقیب را شکست خواهد داد و اعتلای کلمه توحید را در اقصی نقاط دنیا ان شاءالله رقم خواهد زد.


 
 

 

مطهري،شهيد،انديشه،امام،مسئله،دوره،مجاهدت،معلمان،آقا،حقيقت،مس ...

چهارشنبه، 08 مرداد 1404 - 12:53 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0