FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • مرجعیت و رهبری
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت آیت الله خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت آیت الله روح الله خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


جایگاه طلاب در مهندسی امید


 

تسنیم | فرهنگی و هنری | سه شنبه، 07 مرداد 1404 - 15:12
طلبه موفق امروز، باید هم به فقه و کلام مسلط باشد، و هم به جامعه شناسی، ارتباطات، روان شناسی اجتماعی و سواد روایت. اگر امام خمینی(ره) با یک جمله «ما می توانیم»، روح امید را در کالبد ملتی دمید، امروز نیز هر طلبه ای می تواند با کلماتش بذر امید بکارد.
اميد،روايت،طلاب،اجتماعي،افق،ايمان،قالب،روشن،اسلامي،ادراك،ذهن ...

خبرگزاری تسنیم ـ حسن یونسی؛ آن‌گاه که افق تمدنی در غبار رسانه‌های یأس‌زا محو می‌شود، و آن هنگام که ذهن‌های بی‌پناه زیر آوار اخبار ناامیدکننده گرفتار می‌آیند، طلاب ـ این پیشاهنگان معرفت و هدایت ـ وظیفه‌ای مضاعف می‌یابند.
آنان باید نه‌تنها پیام‌آور ایمان باشند، بلکه در قامت مهندسان روایت ظاهر شوند؛ راویانی که با واژگان زنده، خاطرات امید را احیا کرده و افق آینده را روشن می‌سازند.
روایت، صرفاً ابزار بیان یا قالب هنری نیست؛ روایت، دستگاه ادراک جهان است.
آن‌که توان روایت دارد، توان ساختن فهم را نیز دارد.
در روزگاری که قدرت‌های جهانی با جنگ روایت‌ها، ادراک ملت‌ها را هدف گرفته‌اند، طلاب باید در صف مقدم نبرد ادراکی، پرچم‌داران حقیقت و امید باشند.
این مهم، تنها در گرو مهارت سخنوری یا نویسندگی نیست، بلکه نیازمند حکمت، تحلیل، شهامت بیان و درک ژرف از واقعیت‌های اجتماعی است.
از همین‌رو، باید پذیرفت که تحولات معاصر، بیش از آن‌که سخت‌افزاری باشد، نرم‌افزاری است.
میدان اصلی نزاع، نه خاکریزهای مرزی، بلکه ذهن‌های مردم‌اند.
پروژه‌ی تخریب سرمایه‌ی اجتماعی، القای بی‌اعتمادی، و بازنمایی مکرر شکست‌ها، همه در قالب روایت انجام می‌گیرد.
روایت است که یا امید می‌سازد یا یأس می‌پراکند.
بنابراین، اگر جبهه‌ی ایمان، روایت نسازد، حقیقت هم تأثیرگذار نخواهد بود.
و این، رسالتی است برای طلاب که با روایت‌گری مؤمنانه، امید را زنده نگه دارند.
در این مسیر، طلاب باید بپذیرند که تنها علم رسمی حوزه‌ای برای ایفای نقش تمدنی کافی نیست.
طالب علم دین، اگر روایت‌گر نشود، ناگزیر به حاشیه خواهد رفت.
جامعه‌ی امروز، بیش از همیشه به راوی نیاز دارد؛ راوی‌ای که درد را لمس کرده اما در آن توقف نمی‌کند؛ راوی‌ای که با مردم همراه است، اما افق را نیز می‌شناسد.
چنین راوی‌ای، نه مبلغ عادت‌شده، بلکه مهندس اندیشه‌ی مردم است.
مهندسی روایت امید، یعنی ساختارمندی اندیشه و کلام به‌گونه‌ای که مخاطب، پس از شنیدن یا خواندن، فقط آرامش نیابد، بلکه برافروخته شود، برخیزد، و سهم خویش را در مسیر تاریخ دریابد.
امید، در این معنا، نه حس خاموش، که ادراک جهت‌دار و پویا از معنا، غایت و امکان است.
اگر یأس، از فقدان تصویر آینده برمی‌خیزد، امید، مولود تصویری روشن، واقع‌بینانه و شدنی از فرداست.
طلاب، با تکیه بر متون نورانی دین، تجربه‌های سترگ تاریخ اسلام، و سرمایه‌های انقلاب اسلامی، می‌توانند این تصویر را به نمایش بگذارند.
البته، این وظیفه تنها در بیان مفاهیم کلی خلاصه نمی‌شود، بلکه نیازمند بهره‌گیری از زبان روایت و نمونه‌های زیسته‌ی امید است.
امروز، جامعه تشنه‌ی شنیدن روایت‌هایی واقعی، ملموس و صادقانه است.
روایت یک مادر شهید، یک طلبه‌ی گمنام در مناطق دورافتاده، یک جوان جهادگر در مناطق محروم، یا حتی بازگشت یک انسان از وادی گناه به آغوش نور؛ این‌ها مصالح اصیل معماری امیدند.
اگر طلبه‌ای، روایت کاروان‌های جهادی را در خوزستان، خراسان جنوبی یا سیستان، بشنود و منتقل کند، اگر صدای معلمی را که در مناطق صعب‌العبور، درس مقاومت می‌دهد، بازتاب دهد، یا حتی اگر روایت تحول یک نوجوان در یک اردوگاه فرهنگی را با صداقت به مخاطب عرضه کند، امید را در قالب تجربه به ذهن‌ها تزریق کرده است.
در سال‌های اخیر، نمونه‌هایی از این روایت‌گری موفق، در رسانه‌ی ملی، مستندهای خودجوش جوانان انقلابی، یا روایت‌های تصویری در شبکه‌های اجتماعی دیده شده است.
مستند «از لاک جیغ تا خدا»، روایت یک تحول عمیق درونی است که امید را به سبک زندگی بازمی‌گرداند.
روایت‌هایی که توسط «طلاب رسانه‌ای» در قالب کلیپ‌ها یا گزارش‌های میدانی تولید شده‌اند، توانسته‌اند بخشی از گفتمان مقاومت را از سطح نخبگان به دل مردم بیاورند.
با این‌حال، روایت‌گری امید نباید به ساده‌سازی یا انکار واقعیت منجر شود.
مردم، به‌درستی از رنج معیشت، ناکارآمدی‌ها، یا بی‌عدالتی‌ها گلایه دارند.
اما روایت‌گر مؤمن، واقعیت را نمی‌پوشاند؛ آن را تبیین می‌کند، ریشه‌ها را می‌شکافد، ظرفیت‌های اصلاح را برجسته می‌سازد، و افق را می‌نمایاند.
حقیقت، آن‌گاه که با ایمان و دلسوزی بیان شود، خود، امید می‌آفریند.
طلبه‌ی موفق امروز، باید هم به فقه و کلام مسلط باشد، و هم به جامعه‌شناسی، ارتباطات، روان‌شناسی اجتماعی و سواد روایت.
اگر امام خمینی (ره) با یک جمله‌ی «ما می‌توانیم»، روح امید را در کالبد ملتی دمید، امروز نیز هر طلبه‌ای می‌تواند با کلمات خویش، بذر آینده‌ای روشن را در دل یک ذهن خسته بکارد.
این، شرافت و مسئولیت طلبگی است: «برانگیختن جان‌ها به حرکت، در میانه‌ی طوفان‌ها.»
پیامبران الهی، خود، راویان امید بودند.
نوح، در دل طوفان، کشتی ساخت.
ابراهیم، در آتش، ایستاد.
موسی، در مصاف با فرعون، قوم خود را به سوی ساحل رهایی برد.
رسول خاتم (صلی‌الله‌علیه‌وآله)، در شعب ابی‌طالب، در بدر، در احد، و در فتح مکه، همواره نوید می‌داد؛ نه از سر غفلت از رنج‌ها، بلکه از عمق یقین به وعده‌ها.
اکنون، در آغاز دهه‌ی پیش‌رو، که جمهوری اسلامی درگیر چالش‌های بزرگ، اما برخوردار از فرصت‌های عظیم است، نقش طلاب، بیش از هر زمان، روشن و حیاتی است.
این، دوران روایت‌سازی است.
هر سخنرانی، هر پست رسانه‌ای، هر گفت‌وگو، باید سهمی در ساختن ذهنی امیدمند داشته باشد؛ ذهنی که گذشته را بفهمد، حال را تبیین کند، و به آینده ایمان داشته باشد.
در این راه، طلاب می‌توانند با تشکیل حلقه‌های روایت‌گری امید در مدارس علمیه، دانشگاه‌ها و مساجد، به شناسایی روایت‌های واقعی، ساده، اما اثرگذار بپردازند و با آموزش مهارت‌های سواد رسانه‌ای، داستان‌نویسی و مستندسازی، از ظرفیت هنر، پادکست و شبکه‌های اجتماعی برای انتقال این روایت‌ها بهره‌برداری کنند.
این شبکه‌های راویان مردمی، همراه با هدایت فکری طلاب، می‌توانند نیرویی تازه در بازسازی سرمایه‌ی اجتماعی و دمیدن روح امید در بدنه‌ی جامعه باشند.
اگر بخواهیم جایگاه طلاب را در تمدن‌سازی اسلامی به روشنی بیان کنیم، باید گفت: «آنان، مهندسان روایتی‌اند که تمدن نوین اسلامی را، پیش از آن‌که در عینیت شکل گیرد، در اذهان مردم بنیان می‌نهند.
ذهنی که امید دارد، جامعه‌ای می‌سازد که حرکت دارد.
و آن‌گاه که حرکت آغاز شود، سنت الهی، قدم‌به‌قدم همراه خواهد بود.»
انتهای پیام/


 
 

 

 

 

 

سه شنبه، 07 مرداد 1404 - 16:52 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0