FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • مرجعیت و رهبری
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت آیت الله خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت آیت الله روح الله خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


اختصار، فصاحت و پرمحتوا بودن رساله حقوق امام سجاد(ع) معجزه است


 

 

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، پنجم شعبان، سال‌روز میلاد با سعادت حضرت امام سجاد(ع)؛ امام چهارم ما شیعیان است؛ امامی که یکی از سخت‌ترین شرایط سیاسی و اجتماعی را در بین ائمه(ع) داشت زیرا از یکسو حوادث کربلا را پشت سر گذاشته بودند و تلاش کردند تا پیام عاشورا منتقل شود و از سوی دیگر در خفقان حکومت به دعا و مناجات و فرهنگ‌سازی و تربیت نیروهای مؤثر برای آینده تشیع روی آوردند. از آن امام همام علاوه بر صحیفه نورانی سجادیه و برخی ادعیه و مناجات‌ها، رساله‌ای مشهور به «رساله حقوق» به یادگار مانده است که اگر آن را اعجاز بدانیم غلو نکرده‌ایم.

خبرگزاری ایکنا برای آشنایی بیشتر مخاطبان با این رساله با حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسن محرمی؛ عضو هیأت علمی گروه فرهنگ پژوهی پژوهشگاه گفت‌وگو کرده است که در ادامه آن را می‌خوانید:

 

 یکی از یادگاران اعجازآمیز امام سجاد(ع) رساله حقوق ایشان است، چرا این رساله، حقوق نامیده شده است و وضعیت سندی آن چگونه است؟ 

رساله حقوق امام سجاد(ع) به اندازه یک مقاله است لذا آن را کتاب نمی‌دانند و از ابتدا هم رساله نامیده شده است. البته دنیایی مطلب در آن وجود دارد. در نقل ابوحمزه ثمالی آمده است که حضرت آن را به یکی از صحابه خود که درخواست کرده بود نوشته البته در این نقل، نام شاگرد امام سجاد(ع) ذکر نشده است.

این رساله گرچه به نام حقوق است ولی حقوق به معنای مصطلح امروزی نیست هرچند می‌توان حقوق مصطلح امروزی را از آن استخراج کرد و چه بسا مواردی از حقوق در این رساله وجود دارد که ممتاز است. ما اگر بخواهیم این رساله را در دسته‌بندی علوم قرار دهیم باید آن را در زمره کتب سبک زندگی یا اخلاق عملی و حکمت عملی همچنین مواعظ قرار دهیم.

این رساله در کتب حدیثی از جمله در بحارالانوار علامه مجلسی ذیل کتاب العشره ذکر شده است. العشره هم به معنای معاشرت است. در جلد ۷۱ چاپ ۱۱۰ جلدی جدید لبنان از بحار این رساله آمده است. پس این رساله سبک زندگی است و این که به نام رساله حقوق نامگذاری شده است به خاطر تکرار مکرر حق است یعنی حق زبان بر انسان، حق گوش، حق چشم و حق اعضای دیگر، حق خدا بر انسان، حق انسان‌های دیگر و … .

 آیا این رساله ظرفیت دارد تا به عنوان یک منبع حقوقی در بین حقوقدانان مورد توجه قرار بگیرد و در قانونگذاری یا در بین فقها برای اجتهاد مدنظر باشد؟

بله قطعا این ظرفیت را دارد زیرا مجموعه احادیث از امام سجاد(ع) است؛ از برخی از این فرمایشات استفاده وجوب، از برخی استفاده حرمت و از برخی هم استفاده استحباب و کراهت می‌شود. این مسئله بستگی به حقوقدان و فقیه دارد که چه استفاده‌ای می‌تواند بکند. البته الان متاسفانه در بین فقها و حقوقدانان چندان مورد توجه نبوده است و بیشتر استفاده استحبابی از آن کرده‌اند. این رساله عمدتا اخلاقیات و سبک زندگی است و اخلاق هم در فقه و حقوق جایگاه چندانی ندارد.

 سند این رساله در کدام منابع معتبر شیعی نقل شده است؟

این رساله در سه منبع مهم ذکر شده است؛ یکی در تحف العقول ابن شعبه حرانی است که در عصر غیبت صغری زندگی می‌کرده است. این کتاب تقریبا حدیثی اخلاقی است و نوشته‌های ائمه(ع) در زمینه اخلاقی را ذکر کرده و عمده احادیث آن هم مرسل است. این مرسل‌بودن هم به این دلیل است که او معتقد است که من احادیث مشهور را آورده‌ام؛ مشهور در اینجا به احتمال قوی به معنای متواتر است لذا نیازی به ذکر سند ندیده است. مرحوم صدوق هم این رساله را در دو کتاب خصال و امالی خود آورده است. در این دو کتاب هم سند این رساله به ابوحمزه ثمالی می‌رسد؛ ابوحمزه ثمالی از اصحاب بزرگوار امام سجاد(ع)، امام باقر(ع)، امام صادق(ع) و امام کاظم(ع) و عالم بسیار بزرگواری است و احادیث ایشان در بین اهل سنت هم متداول است یعنی عالِم معتبر بین‌الفریقین است.

این رساله در تحف العقول و خصال و امالی به طرق مختلف ذکر شده است که مفصل‌ترین آن در تحف العقول آمده و ۵۰ حق برشمرده شده است.

 ویژگی‌های قابل توجه این رساله چیست؟

به نظر بنده دو خصوصیت در این رساله موجود است؛ اول اینکه در عین اختصار، بسیار مفید و رسا، پرفایده و فصیح است. واقعا در حد اعجاز است؛ اینکه کسی بتواند این همه مطلب مفید با مضامین عالی را در رساله مختصری بگنجاند و اینقدر جامع باشد فقط از انسان معصوم چون امام سجاد(ع) بر می‌آید. ایشان با توجه به دوره امامت خود که بعد از حوادث ناگوار کربلا بود به چنین آثار ارزنده‌ای در کنار دعاهای صحیفه سجادیه و ادعیه دیگر روآوردند. ائمه افضل الخلق هستند و به هر کاری که وارد شدند آن را به احسن وجه تمام کردند.

ویژگی دیگر این رساله آن است که در عین تعالی و تکاملی که دارد فصیح است و در کمال فصاحت و زیبایی نوشته شده است و واقعا یکی از معجزات علمی امام سجاد(ع) است. همین که انسان محتوای این رساله را ببیند پی می‌برد که نمی‌توانسته است کار یک انسان عادی و معمولی باشد. به نظر بنده در میراث مکتوب تمدن اسلامی، ما کتابی که بتوانیم با این رساله مقایسه کنیم سراغ نداریم.

در میراث اندیشمندان اسلامی در حوزه اخلاق کتابی به شهرت اخلاق ناصری نداریم که بزرگترین و مهمترین منبع اخلاق عملی در بین مسلمین است. در مورد خواجه نصیرالدین گفته‌اند «استادالبشر». در بین دانشمندان اسلامی شخصیتی مانند فارابی را داریم که به او معلم ثانی گفته‌اند و معلم اول هم ارسطو بود و بعد از این عناوین، عنوانی مانند استاد‌البشر نداریم. خواجه نصیر کلام را رنگ فلسفی بخشید و این روش در بین متکلمین رواج یافته است و کتاب کلامی ایشان را دو نفر از علمای شیعه و اهل سنت شرح کرده‌اند؛ واقعا اگر این کتاب را با رساله حقوق امام سجاد(ع) مقایسه کنیم در درجه نازلی نسبت به رساله امام قرار دارد. این رساله برتری کاملا متمایزی دارد. این رساله بی‌نظیر است و از زمان نگارش آن تاکنون اثری به ارزندگی این رساله نوشته نشده است.

 در این رساله بر چه موارد و حقوقی تصریح و تاکید شده است؟

حقوق این رساله به نظر بنده به ۸ دسته قابل تقسیم است؛ اول حق خداوند که از منظر رساله امام سجاد(ع)، اکبر الحقوق است یعنی حق خدا بر بندگان از هر حقی بالاتر است و سایر حقوق هم از این حق منشا و سرچشمه می‌گیرند. این هم جالب است زیرا گاهی ما حق‌الناس و حق طبیعت و حق حیوانات را ممکن است بر حق‌الله ترجیح دهیم؛ درست است که خداوند بخشنده و توبه‌پذیر است ولی نباید حق الهی را دست کم بگیریم.

حق دیگر حقوق اعضای بدن است که به تعبیر امام سجاد(ع) از فرق سر تا انگشت پا را شامل می‌شود؛ ایشان فرموده است: وَ حَقُّ نَفْسِکَ عَلَیْکَ، اَنْ تَسْتَعْمِلَهَا بِطَاعَهِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ؛ فَتُؤَدِّیَ اِلَى لِسَانِکَ حَقَّهُ، وَ اِلَى سَمْعِکَ حَقَّهُ، وَ اِلَى بَصَرِکَ حَقَّهُ وَ اِلَى یَدِکَ حَقَّهَا، وَ اِلَى رِجْلِکَ حَقَّهَا، وَ اِلَى بَطْنِکَ حَقَّهُ، وَ اِلَى فَرْجِکَ حَقَّهُ، وَ تَسْتَعِینَ بِاللَّهِ عَلَى ذَلِکَ. اما حق نفست بر تو این است که آن را در طاعت خدا به کارگیری؛ پس از آن، حق زبانت را به او بدهی؛ و بعد از آن حق گوش، بعد از آن حق چشم و دستت، سپس حق پایت، سپس حق شکمت، آنگاه حق عورت خویش را به ایشان بدهی و از خدا نیز بخواهی در ادای این حقوق تو را یاری رساند.

امروز یکی از گناهان شایع بین ما غیبت است که دو عضو یعنی زبان و گوش در آن نقش اساسی دارد؛ امام در مورد حق زبان فرموده‌اند: و حق زبان تو این است که با دوری از دشنام‌گویی، او را احترام کنی و او را به گفتار خیر و ترک حرف‌های بیهوده که خیری برای انسان ندارد، عادت دهی و با آن به مردم نیکی کنی و گفتار نیکو گویی و حق گوش تو این است که آن را از شنیدن غیبت پاک کنی و به هر آنچه که حلال نیست گوش ندهی.

دسته دیگر حقوق، حقوق افعال است یعنی کارهایی که انسان انجام می‌دهد باید درست باشد و حسن فاعلی و فعلی در آن رعایت شود؛ مثلا حق نماز و روزه و سایر عبادات و کارهایی که انسان در عرصه اجتماعی متکفل و عهده‌دار آن است. شما این حق را با حقوق امروز مقایسه کنید آن وقت دقت امام(ع) آن هم در بیش از هزار سال قبل را خواهید دید. مجازات ترک فعل و عدم حسن انجام کار و … شاید چند دهه بیشتر در دنیا سابقه ندارد ولی آن زمان در این رساله منعکس آمده است.

دسته چهارم حقوق ارحام است یعنی حق والدین و خواهر و برادر و عمه و عمو و خاله و …؛  حق دیگر، حق رعیت و زیردستان است. رعایا هم چند نوع هستند؛ گاهی ممکن است کسی حاکم باشد و مردم رعیت او، گاهی فرد صاحب یک کارخانه و زمین بزرگ کشاورزی است و عده‌ای رعیت او هستند یعنی مفهوم عامی دارد و امام بر لزوم رعایت حقوق آنان تاکید کرده است.

حق ششم حق سائس است، در اینجا هم امام از تعبیر جالبی بهره برده‌اند یعنی به جای اینکه بگویند حق مردم بر حاکمان و بالعکس فرموده‌اند حق سائس که مفهومی عام است. به تعبیر دیگر حق کسانی است که در تربیت و سیاستگذاری و … دخالت دارند؛ لذا از حق استاد و مربی، صاحب و مالک و … نام برده‌اند.

حق دیگر که حق هفتم است حق مصاحبان است یعنی کسانی که انسان با آنان همنشینی و مصاحبت دارد و این حق غیر از حق رعیت و اقوام و والدین و … است؛ مثلا حق رفیق و همسایه و کسی که به انسان بدهی دارد، حتی حق دشمن یعنی با دشمن هم کسی حق ندارد هر طور که بخواهد رفتار کند و باید رفتار اخلاقی داشته باشد. سعدی هم در گلستان تاکید کرده است که در دشمنی نباید از انصاف خارج شد زیرا شاید فردا با شما دوست شد.

حق دیگر حق مشیر است یعنی کسی که از شما مشورت بخواهد و مشورت بدهد یا کسی که ما را نصیحت کند و نصیحت بخواهد و حق اهل ذمه. حتی امام(ع) به حق شادکننده انسان توجه کرده و می‌فرمایند: و حق کسی که تو را به خاطر خدا شاد نموده است این است که نخست خدای متعال را شکر کنی و بعد از او تشکر نمایی… یا حق بدکننده به انسان که فرمودند: و حق کسی که به تو بدی کرده این است که او را ببخشی و اگر بدانی که بخشش او ضرر می‌زند
حق خود را از او بِسِتان؛ خدای متعال می‌فرماید: «و کسی که پس از مورد ستم قرار گرفتن، حق خود را بخواهد اینان کسانی هستند که گناهی بر آنان نیست».

آخرین قسم و هشتمین نوع حقوق هم حقوق حوادث است؛ این هم از عجایب است که حضرت استادانه و مدبرانه چنین حقی را گوشزد کرده‌اند در حالی که در هیچ یک از اسناد حقوق بشری چنین چیزی را سراغ نداریم؛ حضرت فرموده‌اند اگر انسان در زندگی گرفتار یکسری حوادث مانند ورشکستگی، زلزله و سیل و … شد باید مواردی را رعایت کند.

  • برچسب‌ها
  • ادعیه
  • امام سجاد(ع)
  • پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
  • رساله حقوق امام سجاد(ع)
  • غلامحسن محرمی

https://iict.ac.ir/1402/11/hemamsajad/


یکشنبه، 05 مرداد 1404 - 19:29 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0