FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • مرجعیت و رهبری
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت آیت الله خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت آیت الله روح الله خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


پیمان ملی آب رسالت مشترک دولت و مردم


 

باشگاه خبرنگاران | سیاسی | شنبه، 04 مرداد 1404 - 10:12
سخنگوی دولت نوشت: عبور از بحران آب ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است، اما آنچه این ضرورت را ممکن و مؤثر می‌سازد، «عبور مشترک مردم و دولت» است.
بحران،آب،دولت،عبور،منابع،مسئوليت،كشاورزي،مديريت،ملي،صرفاً،باز ...

باشگاه خبرنگاران جوان - فاطمه مهاجرانی، سخنگوی دولت در یادداشتی نوشت:
عبور از بحران آب ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است، اما آنچه این ضرورت را ممکن و مؤثر می‌سازد، نه صرفاً سیاست‌گذاری یا صرفه‌جویی، بلکه «عبور مشترک مردم و دولت» است.
این بحران نه با مطالبه‌گری یک‌طرفه و نه با سرزنش متقابل، حل نخواهد شد.
ما تنها زمانی از این پیچ تاریخی عبور خواهیم کرد که بپذیریم مسئولیت‌ها تقسیم‌شده‌اند، نه اینکه روی دوش مردم متمرکز شده باشند، یا نه اینکه از سوی دولت انکار شود.
واقعیت این است که بحران آب در ایران دیگر صرفاً یک مسأله اقلیمی یا فنی نیست؛ بلکه به مسأله‌ای چندبُعدی و تمدنی بدل شده است.
منابع رسمی نشان می‌دهند سال آبی جاری با کاهش بی‌سابقه بارش‌ها همراه بود و تنها در تهران، ذخیره ۵ سد اصلی تا نیمه تیرماه بیش از ۵۰۰ میلیون مترمکعب کمتر از حد نرمال بوده است.
همچنین در بیش از ۳۵۰ دشت کشور پدیده فرونشست زمین با نرخ‌های نگران‌کننده در حال گسترش است.
این آمار‌ها نشان‌دهنده تهدیدی است که متوجه زیرساخت، سکونت، کشاورزی و امنیت زیستی ایران شده است.
در چنین شرایطی طبیعی است که بار مسئولیت «مدیریت بحران» سنگین است؛ اما نباید این بار صرفاً بر دوش مردم قرار گیرد.
دولت به‌صراحت اعلام می‌کند که ریشه‌های اصلی این بحران، ساختاری، تاریخی و مرتبط با شیوه‌های تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری در گذشته است.
اینکه نیازمند بازنگری در مصرف آب از سوی مردم هستیم، بدون شک درست است.
اما ما به عنوان دولت نیز مسئول اصلاح مسیر‌هایی هستیم که در گذشته نادیده گرفته شده یا مسیر را اشتباه رفته‌اند.
در واقع آنچه امروز با آن مواجهیم، محصول دهه‌ها سوء مدیریت، توسعه نامتوازن، برداشت‌های بی‌رویه، کاهش سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها و ناتوانی در سازگار کردن سیاست‌های کشاورزی و صنعتی با ظرفیت واقعی اقلیمی کشور است.
هیچ انسان منصفی بحران آب را به حساب «بی‌مبالاتی مردم» نمی‌گذارد، بلکه به‌درستی آن را نتیجه شکافی بین تصمیم‌سازی و واقعیت زیست‌محیطی می‌داند.
با این همه اکنون لحظه‌ای برای اقدام مشترک فرارسیده است.
این بحران نه با تک‌صدایی حل می‌شود و نه با یک‌جانبه‌نگری.
دولت باید در سیاست‌گذاری‌های خود بازنگری کند.
اما مردم هم نقشی تعیین‌کننده دارند، به‌ویژه در بخش‌هایی که رفتار مصرفی می‌تواند آثار مستقیمی بر پایداری منابع داشته باشد.
کما اینکه در بحران فعلی آب، کاهش فقط ۲۰ درصد از مصرف خانگی می‌تواند مانع از قطع گسترده آب در کلان‌شهر‌ها شود.
درعین حال، در بخش کشاورزی، ارتقای بهره‌وری، بازنگری در الگوی کشت و همراهی با طرح‌های اصلاحی می‌تواند میلیارد‌ها مترمکعب آب را به چرخه بازگرداند.
نکته اساسی در این میان، ضرورت شکل‌گیری یک «پیمان آبی ملی» است.
پیمانی که در آن سهم مسئولیت هر بخش روشن باشد: دولت با اصلاح ساختارها، شفاف‌سازی داده‌ها، توزیع عادلانه منابع، مقابله با چاه‌های غیرمجاز و حمایت از کشاورزی سازگار عمل کند و مردم نیز با مشارکت در مدیریت مصرف، مطالبه‌گری هوشمندانه و مراقبت از منابع محدود.
روشن است که رکن این پیمان، عدالت است.
به عبارت دیگر، مردمی که سال‌ها در مناطق کم‌آب زندگی کرده‌اند – از سیستان و بلوچستان تا خوزستان، یزد و اصفهان – نباید قربانی سیاست‌های نابرابر شوند.
یا اینکه مدیریت آب نباید عامل تعارض میان استان‌ها باشد، بلکه باید زمینه‌ای برای همبستگی ملی و بازتعریف الگوی توسعه سرزمینی باشد.
دولت در این مسیر، نگاه امنیتی به بحران را کنار گذاشته و مسیر گفت‌و‌گو، اقناع عمومی، اطلاع‌رسانی شفاف و تصمیم‌سازی مشارکتی را در پیش گرفته است.
ما باور داریم که نجات ایران از بحران آب، نه پروژه‌ای دولتی، بلکه رسالتی ملی است.
در پایان آنچه بر آن تأکید می‌کنیم، نه واگذاری مسئولیت به مردم است و نه پاک‌کردن اشتباهات گذشته.
آنچه بر آن تأکید داریم، اعتراف به واقعیت، تقسیم منصفانه بار مسئولیت و دعوت به مشارکت است.
این بحران آزمونی برای ماست.
اگر بتوانیم از آن عبور کنیم، نه فقط منابع آب، بلکه اعتماد عمومی، انسجام ملی و رابطه دولت و ملت را بازسازی خواهیم کرد.
عبور از بحران آب ممکن است، اگر و تنها اگر، با هم باشیم.


 
 

یکشنبه، 05 مرداد 1404 - 01:25 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0