FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • مرجعیت و رهبری
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت آیت الله خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت آیت الله روح الله خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


هرچه دانش بیشتر باشد بی تفاوتی اجتماعی در حوزه محیط زیست کمتر می شود


 

مهر | دین و اندیشه | جمعه، 27 تیر 1404 - 08:52
یافته‌ها نشان دهنده این واقعیت است که کارآمدی شهروندی زیست محیطی به منابع اجتماعی و اقتصادی فرد بستگی دارد.
زيست،محيطي،تفاوتي،محيط،اجتماعي،نگرش،احساس،دانش،جامعه،ايران،ز ...

به گزارش خبرنگار مهر، اندیشمندان علوم انسانی بی تفاوتی را یک معضل اجتماعی می‌دانند، رفتار و عملی که اگرچه به نوعی بی عملی محسوب می‌شود اما برآیند یک تصمیم و خواست شخصی است که عوامل مختلفی بر آن اثرگذار است.
پدیده‌های اجتماعی همچون پازلی بهم پیوسته در سیستم اجتماع به یکدیگر ارتباط دارند و این حقیقت را پیش چشم عالمان علوم انسان و مردم قرار می‌دهند که هیچ پدیده‌ای بدون علت شکل نمی‌گیرد.
زمانی که از رفتاری از بستر فردی به بستر اجتماعی و جمعی کشیده می‌شود خارج از علم روانشناسی در علم جامعه شناسی قابل بررسی است.
همانگونه که بی تفاوتی در ابعاد مختلف مدنی و اجتماعی، سیاسی یا اقتصادی می‌تواند برآیند مشکلات و عیوبی از جامعه باشد وضعیتی را بیان می‌کند که افراد در یک انزوا تمایلی به نقش آفرینی در حل مشکلات ندارند.
جایی که اجتماع به عنوان کنشگر اصلی جامعه باید به میان بیاید این بی تفاوتی است که رخ نشان می‌دهد.
در ماجرای زد و خورد افراد در خیابان عده‌ای را تماشاچی می‌کند و در پدیده‌های سیاسی آنان را از هرگونه تصمیم گیری سیاسی باز می‌دارد.
بی تفاوتی اجتماعی با عناوین دیگری چون بی خیالی اجتماعی، فرد گرایی، فراموشی هنجارها نیز یاد می‌شود، هرچند که بین خود این واژه‌ها نیز تفاوت‌هایی وجود دارد.
اینکه تعریف بی تفاوتی چیست و کنشگران در بافت فرهنگی ایران به پشتوانه کدام منطق فرهنگی تصمیم می‌گیرند که در مقابل وضعیت‌های مختلفی که با آنها رو به رو می‌شوند، بی تفاوت شوند یا بی تفاوت نشوند، محور پژوهش‌ها و مقالات بسیاری از اندیشمندان علوم انسانی به ویژه در حوزه علوم اجتماعی است.
منشأ بی تفاوتی محیطی زیستی
بی تفاوتی می‌تواند در ابعاد متفاوتی خود را نشان دهد، می‌تواند در بعد اجتماعی و بی تفاوتی نسبت به منازعات و مشاجرات سطح شهر باشد، یا بی تفاوتی در وضعیت اقتصادی اقشار پایین دستی، می‌تواند خود را در بی تفاوتی نسبت به استفاده از انرژی نشان بدهد و یا حتی بی تفاوتی زیست محیطی را شامل بشود.
بی تفاوتی زیست محیطی یکی از انواع رایج بی تفاوتی در جامعه ایران است که افراد را در قبال حفظ و نگهداری از محیط زیست بی تعهد می‌کند.در مجموع بی علاقگی و باور به اینکه درباره مشکلات حوزه محیط زیست اغراق شده است نوعی بی تفاوتی محیط زیستی است که در ایران به آلودگی آب دریا و رودخانه‌ها، ریختن زباله، قطع درختان، و مواردی از این دست که آثار و پیامدهای مخربی برای محیط زیست به همراه دارد را نیز در بر می‌گیرد.
حتی در بعدی دیگر نیز بی توجهی به مصرف انرژی و سرمایه‌هایی چون آب یا استفاده از وسایل آلاینده محیط زیستی را شامل می‌شود.
مواردی که علاوه بر ضربات جبران ناپذیر به محیط زیست زندگی میلیون‌ها انسان و جانداران کره زمین را تهدید می‌کند و از این رو بی تفاوتی محیط زیستی را به یکی از مهمترین انواع بی تفاوتی تبدیل می‌کند.
البته در این خصوص محسن ردادی پژوهشگر پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی معتقد است: «بروز بی‌تفاوتی اجتماعی در ایران یک واقعیت است ولی نباید در مورد آن اغراق کنیم.
متأسفانه در این زمینه اغراق صورت می‌گیرد و تصور برخی این است که در پنجاه سال پیش، صد سال پیش مردم بی‌تفاوتی اجتماعی نداشتند ولی الان با بی‌تفاوتی اجتماعی مواجه هستیم یا اینکه مردم نسبت به قبل بی‌تفاوت‌تر شدند.
به نظرم اینها گزاره‌های علمی و دقیق و مستندی نیستند و اگر با فعالان اجتماعی گفتگو کنید به شما خواهند گفت که مردم ایران نسبت به سال‌های گذشته در بعضی زمینه‌ها دغدغه بیشتری دارند؛ مثلاً مردم ایران آنچنان که امروز نسبت به محیط زیست دغدغه دارند، در گذشته نگرانی نداشتند.
یکی از فعالان محیط زیست به من می‌گفت تا همین ۱۰ سال پیش در شهرها و روستاها اگر بچه‌ها حیوانی می‌دیدند به سمتش سنگ پرتاب می‌کردند و اکثر حیواناتی که در سطح شهر و روستا زندگی می‌کردند آسیب جسمانی دیده بودند ولی الان در سطح شهر برای حیوانات غذا می‌ریزند.
اگر اسم این کار دغدغه‌مندی اجتماعی نیست، پس چیست.»
موضوع بی تفاوتی محیط زیستی محور پژوهشی به همت علی اصغر فیروز جائیان، صادق صالحی و آزاده شفیعی با پژوهش بر روی ۳۹۰ نفر از مردم یزد است.
آنچه در این پژوهش حائز اهمیت است و نویسندگان نیز به آن اشاره داشته اند این است که دانش زیست محیطی اساس شکل گیری نگرش‌های زیست محیطی است.
طبعاً هرچه دانش زیست محیطی فرد بیشتر باشد نگرش‌های او به محیط زیست مثبت‌تر خواهد بود.
افراد با نگرش مثبت‌تر احساس اثربخشی بیشتر خواهند داشت و هرچه احساس اثربخشی زیست محیطی فرد بیشتر باشد بی تفاوتی زیست محیطی او کمتر خواهد بود.
از طرف دیگر، نگرش مثبت زیست محیطی احساس مسئولیت زیست محیطی را در افراد تقویت می‌کند و هر سه این متغیرها موجب کاهش بی تفاوتی در رفتار زیست محیطی می‌شوند.
ضروری است که نظام آموزشی کشور با اهمیت دادن به مسائل و برجسته کردن پیامدهای بی توجهی به محیط زیست به رشد این دانش و به تبع آن نگرش زیست محیطی کمک کند
این مقاله استناد به نظریه استرن که هم به عوامل فردی و هم اجتماعی توجه می‌کند اشاره دارد که پدیده بی تفاوتی در قبال مسائل زیست محیطی را تبیین کرده است و شامل عوامل نگرشی شامل نگرش‌های زیست محیطی و غیر زیست محیطی، هنجارهای شخصی، باورها، و ارزش هاست.
این نظریه سلسله مراتبی از ارزش‌ها، باورهای زیست محیطی، و هنجارهای شخصی را برای تبیین رفتار زیست محیطی شرح می‌دهد؛ ازجمله: ارزشهای نوع دوستانه و یا زیست محیطی با تأکید بر علایق و منافع شخصی درباره محیط زیست، آگاهی کلی از مشکلات زیست محیطی (اندازه گیری شده با مقیاسان NEP، آگاهی از عوارض جانبی رفتارهای بشر بر روی محیط زیست، احساس مسئولیت برای اقدام، و فعال کردن یک هنجار شخصی برای نجات محیط زیست.
هنجار شخصی فعال شده در رفتار زیست محیطی فرد تأثیر می‌گذارد.
طبق این نظریه درک مشکلات زیست محیطی با شدت و تهدید کمتر یا بیشتر به ساختار ارزش‌ها بستگی دارد.
کارآمدی شهروندان تاثیرپذیر از منابع اجتماعی و اقتصادی فرد
یافته‌ها نشان دهنده این واقعیت است که کارآمدی شهروندی زیست محیطی به منابع اجتماعی و اقتصادی فرد بستگی دارد.
همچنین، فعالیت‌های زیست محیطی، که متغیرهای نگرشی در آن قدرت تبیین کنندگی بسیار کمی دارند، با سن و درآمد به صورت معکوس مرتبط هستند.
همچنین با توجه به مطالب گفته شده، دانش زیست محیطی اساس شکل گیری نگرش‌های زیست محیطی است.
طبعاً هرچه دانش زیست محیطی فرد بیشتر باشد نگرش‌های او به محیط زیست مثبت‌تر خواهد بود.
افراد با نگرش مثبت‌تر احساس اثربخشی بیشتر خواهند داشت و هرچه احساس اثربخشی زیست محیطی فرد بیشتر باشد بی تفاوتی زیست محیطی او کمتر خواهد بود.
از طرف دیگر، نگرش مثبت زیست محیطی احساس مسئولیت زیست محیطی را در افراد تقویت می‌کند و هر سه این متغیرها موجب کاهش بی تفاوتی در رفتار زیست محیطی می‌شوند.
بی تفاوتی به منزله یکی از پیامدهای عصر مدرنیته در ابعاد مختلف جامعه انسانی قابل تأمل است.
در این میان بی تفاوتی زیست محیطی به لحاظ خطرها و پیامدهای ناگواری که بر محیط زیست ما وارد کرده است اهمیت فراوانی دارد.
دخالت‌های بشر درجهت توسعه مغایر با محیط زیست است و به فرسودگی و تخریب زمین انجامیده و توانایی زمین برای بازتولید و احیای خود را تضعیف کرده و به تعویق انداخته است.
در کنار شرایط طبیعی و جغرافیایی، فعالیت‌های انسانی در دهه‌های اخیر تأثیرات زیاد و مخربی در وضعیت زیست محیطی داشته است.
بحران محیط زیست که امروزه به مسئله‌ای جدی و قابل تأمل بدل شده حاصل بهره وری نامعقول انسان از طبیعت پیرامون خود و بی تفاوتی در قبال آن است.
نتایج پژوهش میزان متوسط بی تفاوتی زیست محیطی را در میان شهروندان یکی از شهرهای ایران گزارش می‌دهد که با توجه به اوضاع بحرانی زیست محیطی این شهر میزان درخور ملاحظه‌ای است.
با توجه به اهمیت مسئله محیط زیست باید گفت که بی تفاوتی زیست محیطی شهروندان به مسائل گوناگون زیست محیطی یکی از مهمترین عوامل تشدیدکننده بحران زیست محیطی است.
درک نکردن پایان پذیری منابع انرژی، به حاشیه راندن مسئله محیط زیست به مثابه مسئله‌ای نه چندان فوریتی و ضروری، و بی مسئولیتی و نادیده انگاشتن وظیفه در قبال حفظ و نگهداری منابع طبیعی به منزله واقعیت‌های جامعه باید بازبینی شوند.
بخشی از این بی تفاوتی و سهل انگاری در قبال محیط زیست ناشی از نبود باور و نگرش صحیح مردم و مسئولان جامعه به محیط زیست است که می‌توان با افزایش دانش و آگاهی زیست محیطی به بهبود نگرش زیست محیطی کمک کرد.
ضروری است که نظام آموزشی کشور با اهمیت دادن به مسائل و برجسته کردن پیامدهای بی توجهی به محیط زیست به رشد این دانش و به تبع آن نگرش زیست محیطی کمک کند.


 
 

جمعه، 27 تیر 1404 - 22:13 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0