FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


جامعه‌ متحد، در برابر توطئه‌ها نفوذناپذیر است؛ شروط قرآن برای پیروزی


 

مهر | دین و اندیشه | شنبه، 21 تیر 1404 - 08:52
در منظومه فکری اسلام، پیروزی نه صرفاً یک کامیابی نظامی، بلکه تجلی اراده الهی و تحقق ارزش‌های والای انسانی است.
ياري،ايمان،پيروزي،قرآن،مسلمانان،دشمنان،كريم،خداوند،الهي،معنو ...

به گزارش خبرنگار مهر، در منظومه فکری اسلام، پیروزی نه صرفاً یک کامیابی نظامی، بلکه تجلی اراده الهی و تحقق ارزش‌های والای انسانی است.
قرآن کریم، به عنوان منشور هدایت، شروطی را برای پیروزی مسلمانان بر دشمنان تبیین می‌کند که فراتر از محاسبات مادی و قدرت نظامی است.
این شروط، ریشه در تحول درونی، انسجام اجتماعی و توکل به نیروی لایزال الهی دارند.
ایمان، شالوده اصلی پیروزی است.
ایمانی که در اعماق قلب جای گرفته و در عمل تجلی یابد.
قرآن کریم تأکید دارد که یاری خداوند، مشروط به یاری اوست: «إِن تَنصُرُوا۟ ٱللَّهَ یَنصُرۡکُمۡ وَیُثَبِّتۡ أَقۡدَامَکُمۡ» (محمد (ص): ۷).
یاری خداوند به معنای عمل به فرامین او، ایستادگی در برابر ظلم و ستم و تلاش برای برپایی عدل و داد است.
اگر خدا را یاری کنید شما را یاری می‌کند: این آیه همچنان ادامه تشویق مؤمنان به مسأله پیکار با دشمنان حق است، می‌فرماید: «ای کسانی که ایمان آورده‌اید اگر خدا را یاری کنید شما را یاری می‌کند، و گام‌هایتان را استوار می‌دارد» یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ یَنْصُرْکُمْ وَ یُثَبِّتْ أَقْدامَکُمْ.تکیه بر مسأله «ایمان» اشاره به این است که یکی از نشانه‌های ایمان راستین پیکار با دشمنان حق است.
یاری کردن خدا به معنی یاری کردن آئین او، یاری کردن پیامبر او، و شریعت و تعلیمات اوست.اما ببینیم وعده‌ای را که خداوند در برابر دفاع از آئینش به مجاهدان داده، چیست؟
می‌گوید: «شما را یاری می‌کند» در قلب شما نور ایمان و در روح شما تقوا، در اراده شما قدرت، در فکر شما آرامش می‌افکند.از سوی دیگر فرشتگان را به یاری شما می‌فرستد، حوادث را به نفع شما تغییر مسیر می‌دهد، قلوب مردم را به شما متمایل می‌کند.
آری!
یاری خدا جسم و جان و درون و برون را احاطه می‌کند.
توکل، مکمل ایمان است.
به این معنا که مؤمن، پس از انجام وظیفه و به کارگیری تمام توان، نتیجه را به خداوند واگذار می‌کند و یقین دارد که او بهترین تدبیر کننده است.
توکل، آرامش‌بخش قلب‌ها و مانع یأس و ناامیدی در مواجهه با مشکلات است.تقوا، سپری است در برابر آسیب‌ها و آفات.
تقوا، به معنای خودنگهداری و پرهیز از هر آنچه که انسان را از مسیر حق دور می‌کند.
قرآن کریم، متقین را رستگاران و پیروزمندان معرفی می‌کند: «إِنَّ ٱلۡمُتَّقِینَ فِی مَقَامٍ أَمِینٍ» (دخان: ۵۱).
معصیت، نه تنها موجب خشم الهی می‌شود، بلکه انسجام درونی و قدرت روحی انسان را نیز تضعیف می‌کند.
جامعه‌ای که در آن گناه و فساد رواج یابد، از درون متلاشی شده و توان مقابله با دشمن را از دست می‌دهد.
تفرقه، سم مهلکی برای هر جامعه است.
قرآن کریم، مسلمانان را به اعتصام به حبل الهی و دوری از تفرقه فرا می‌خواند: «وَٱعۡتَصِمُوا۟ بِحَبۡلِ ٱللَّهِ جَمِیعًا وَلَا تَفَرَّقُوا۟» (آل عمران: ۱۰۳).و حدت، نه تنها موجب افزایش قدرت ظاهری مسلمانان می‌شود، بلکه قلب‌ها را به یکدیگر نزدیک کرده و همدلی و همکاری را تقویت می‌کند.
جامعه‌ای متحد، در برابر توطئه‌های دشمنان نفوذناپذیر است.
پیروزی، نیازمند آمادگی در تمام عرصه‌هاست.
قرآن کریم، مسلمانان را به تجهیز و آمادگی در برابر دشمنان فرا می‌خواند: «لَهُم مَّا ٱسۡتَطَعۡتُم مِّن قُوَّةٍ وَمِن رِّبَاطِ ٱلۡخَیۡلِ تُرۡهِبُونَ بِهِۦ عَدُوَّ ٱللَّهِ وَعَدُوَّکُمۡ» (انفال: ۶۰).
این آمادگی، شامل آمادگی نظامی، اقتصادی، فرهنگی و علمی است.
مسلمانان باید در تمام این زمینه‌ها تلاش کنند تا از دشمنان خود عقب نمانند و بتوانند از کیان خود دفاع کنند.
پیروزی، نیازمند صبر و استقامت در برابر مشکلات و سختی‌هاست.
قرآن کریم، صابران را بشارت می‌دهد: «وَبَشِّرِ ٱلصَّٰبِرِینَ» (بقره: ۱۵۵).
صبر، به معنای تحمل سختی‌ها و ناگواری‌ها با حفظ ایمان و امید است.
استقامت، به معنای پایداری در مسیر حق و عدم تسلیم در برابر فشارها و تهدیدهاست.
پیروزی، نباید به قیمت زیر پا گذاشتن عدالت و انصاف به دست آید.
قرآن کریم، مسلمانان را به رعایت عدالت در تمام امور، حتی در مورد دشمنان خود فرا می‌خواند: «یَٰۤأَیُّهَا ٱلَّذِینَ ءَامَنُوا۟ کُونُوا۟ قَوَّٰمِینَ لِلَّهِ شُهَدَاۤءَ بِٱلۡقِسۡطِۖ وَلَا یَجْرِمَنَّکُمۡ شَنََٔانُ قَوۡمٍ عَلَیٰۤ أَلَّا تَعۡدِلُوا۟ۚ ٱعۡدِلُوا۟ هُوَ أَقۡرَبُ لِلتَّقۡوَیٰۖ وَٱتَّقُوا۟ ٱللَّهَۚ إِنَّ ٱللَّهَ خَبِیرُۢ بِمَا تَعۡمَلُونَ» (مائده: ۸).
عدالت، نه تنها موجب رضایت خداوند می‌شود، بلکه اعتماد و احترام دیگران را نیز جلب می‌کند و زمینه را برای صلح و همزیستی فراهم می‌کند.در مجموع، شروط پیروزی در قرآن کریم، مجموعه‌ای از ارزش‌های اخلاقی، اجتماعی و اعتقادی است که عمل به آن‌ها، نه تنها موجب پیروزی در جنگ، بلکه موجب سعادت و رستگاری در دنیا و آخرت می‌شود.
این شروط، نشان می‌دهند که پیروزی حقیقی، در گرو تحول درونی و عمل به دستورات الهی است.
حجت الاسلام عیسی عیسی زاده عضو هیئت علمی پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن در این خصوص معتقد است: قرآن برای پیروزی مسلمانان بر دشمنانشان شروطی را قرار داده است که از قرار زیر است: ولا تَهِنوا وَلا تَحزَنوا وَأَنتُمُ الأَعلَونَ إِن کُنتُم مُؤمِنینَ﴿ / آل عمران ۱۳۹﴾؛ و سست نشوید!
و غمگین نگردید!
و شما برترید اگر ایمان داشته باشید!
خداوند منان در این آیه برخورداری از ایمان و معنویت حقیقی را شرط پیروزی مسلمانان بر دشمنانشان مطرح نموده است.
تاریخ مبارزه مؤمنان با کافران و منافقان بهترین دلیل به اثبات این ادعای قرآن است زیرا هر کجا و در هر صحنه مبارزه که مسلمانان از ایمان قوی و معنویت برخوردار بودند بر دشمنان پیروز گشتند نمونه عینی آن در زمان حاضر، پیروزی ملت با ایمان کشور عزیز ایران در هشت سال دفاع مقدس بوده است که با دستان خالی در مقابل تمام کشورهای دشمن ایستادند و به دلیل بهره مندی از ایمان و معنویت مثال زدنی پیروز گشتند.
الان نیز راهکار پیروزی نهایی بر کفر جهانی تقویت ایمان و معنویت در تمام عرصه‌های زندگی است.


 
 

 

 

 

 

دوشنبه، 23 تیر 1404 - 00:24 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0