FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


ماهیت هنر به زیبایی شناسی محدود نمی‌شود/ نسبت هنر با حقیقت


 

مهر | فرهنگی و هنری، دین و اندیشه | یکشنبه، 25 آبان 1399 - 09:47
یکی از ویژگی عرفان هنری در دیدگاه آیت الله نجومی این است که ماهیت هنر به زیبایی شناسی محدود نمی‌شود بلکه با حقیقت نسبت دارد.
هنر،هنري،هنرمند،كتاب،عرفان،زيبايي،حقيقت،نجومي،عالم،آيت،الله، ...

خبرگزاری مهر، گروه دین و اندیشه - رضا کریمی: آیت الله نجومی عنوان هنرمند ماندگار جهان اسلام بود و زیباست که (در سالگرد رحلت او در ۲۵ آبان ماه) هم نظر او را درباره هنر در کتاب عرفان هنری انسان بدانیم.
این کتاب (که توسط انتشارات سروش در ۸۰ صفحه منتشر شده است) کم حجم اما پر نکته است.
عنوان کتاب نامأنوس می‌نماید و معمولاً عنوان هنر عرفانی بیشتر رایج و شایع است.
تفاوت تعبیر هنر عرفانی یا عرفان هنری چیست؟
در تعبیر اول هنر مقسم است ولی در تعریف دوم عرفان مبدأ هنر است.
به نظر می‌رسد که این تعبیر پیامی دارد و آن اینکه هنر در برابر حقیقت عالم معنا جنبه فرعی دارد و نه تنها هنر برای هنر غلط است بلکه هنر باید در سایه حقیقت رشد و نمو کند.
در این راستا می‌بینیم که در این کتاب تعبیر علم زده و هنرزده (ص ۱۶) در مورد کسانی است که به معنویت عالم بی توجهند.
عرفان هنری چه ویژگی‌هایی دارد؟
از نکات مهم‌درباره هنر معنوی در این اثر این نکته است که هنرمندان خود را به حقیقت عالم متصل می‌دانستند و در همین راستاست که او حکایتی درباره میرعلی خوشنویس نقل می‌کند که درباره خطش می‌گوید: آنچه‌کمال سعی بود از من به ظهور رسید اما آن طور پختگی و لطف و استحکام به مشق صورت پذیر نیست‌ومحض عنایت الهی است (ص ۲۲).
منشأ اثر هنری طبع پذیرنده است.
اثر هنری را شخص هنرمند پدید نمی‌آورد بلکه هنر و اثر هنری است که هنرمند را هنرمند می‌کند.
در زیبایی شناسی انسان خود مبدأ اثر هنری است.
متقدمان نمی‌توانستند مثل کانت هنر را حاصل نبوغ بدانند و منشأ هنر را شخص هنرمند و نبوغ او نمی‌دانستند.
اما سخن گفتن از عنایت الهی بر هنرمند، بحث را به پایان نمی‌برد.
در راستای همین عرفان هنری بحث مهمی مطرح می‌شود که به نظرم از ممیزه‌های هنر مدرن با هنر دینی است.
آن عالم فقید می‌گوید هنرمندان لیاقت امضا برای عمل خود نمی‌دیدند (ص ۲۸).
البته در ادامه مطلب را کامل‌تر می‌کند و می‌گوید متأسفانه هنرمندان متقدم به ندرت کار خود را به نام خود زده اند و منظور این است که سند هنر ایرانی به راحتی در این آثار قابل تشخیص نیست.
در ادامه باز هم سخن را کامل‌تر می‌کند و می‌گوید: از زمان تیموریان و صفویان رقم زنی و امضا متداول شد اما با فروتنی و تبرک به نام خداوند و توسل.
مثلاً می‌نوشتند عمل فقیر مذنب یا «کمترین» یا با توسل می‌گفتند یا امام حسن و… یا شاه نجف و… (ص ۳۵).
آیا هنرمند هیچ حقی نسبت به اثر هنری که از او صادر شده ندارد؟!
یکی از فواید وجود امضای هنرمند بر هنر این است که خصوصیت و ممیزه او را نشان می‌دهد اما تأکید بر نفس و من هنرمند به او استقلالی می‌دهد که به اومانیسم می‌رود نه به توحید.
در این دو راهی گزارش آیت الله نجومی راهگشاست.
نوع امضای اثر هنری در هنرمندان مسلمان، گرچه مظهریت هنرمند را انکار نمی‌کند اما با حقوق بشر مدرن مانند حق کپی رایت تفاوت بنیادین دارد.
کپی رایت و ادعای مالکیت هنر بر اثر انسان محوری به وجود آمده است ولی امضای هنرمند معنوی نهایتاً از باب «اما بنعمت ربک فحدث» است.
یکی دیگر از ویژگی عرفان هنری در دیدگاه آیت الله نجومی این است که ماهیت هنر به زیبایی شناسی محدود نمی‌شود بلکه با حقیقت نسبت دارد.
از کلمات این اثر می‌توان فهمید که هنر فقط به صنایع مستظرفه و هنرهای زیبا محدود نمی‌شود و گرچه می‌گوید هیچ چیزی بدون تزئین نبوده است اما به این محدود نشده بلکه هنر را نه فقط به زیبایی شناسی بلکه با خوب زندگی کردن معنا می‌کند و معتقد است که هنر خوب بودن و … حتی خوب جنگیدن هم هست (ص ۳۰)
او معتقد نیست که زیبایی ذاتی هنر است بلکه غالب موارد (نه همه موارد) هنر همراه زیبایی است و می‌گوید: در هنر ابداع وخلق، و ابراز و اظهاری برتر، فراتر، والاتر و ظریف‌تر از حد معمول به کار رفته است (ص ۱۷) و همچنین نقل می‌کند که هنر بهترین وسیله بیان حقایق است (ص ۱۹).
در این درک از هنر، شباهت‌هایی به کتاب «هنر و حقیقت» داوری اردکانی وجود دارد که معتقد است: در دوره جدید ادراک زیبایی عین ادراک هنر تلقی می‌شود، ولی هنر زیباست از آن جهت که جلوه جمال حقیقت است.
به طور کلی کتاب حال و هوایی معنوی و هنری دارد ولی از مزایای تتبع و پژوهش هم بی بهره نیست.
از ویژگی‌های این اثر تفحص ستایش برانگیز در لابه لای کتاب هاست.
مثلاً از کتاب سید بن طاووس سفارش او را به خط و کتابت بیرون می‌کشد.
واقعیت این است که بسیار از نظرات علما درباره هنر به صورت مستقل نیامده و در لابلای نظرات دیگرشان بیان شده که نیاز جست و جو است.
همچنین در این اثر مثال‌های متعددی از جهان اسلام و ابنیه و موزه‌ها و کتب شاهد بحث آورده می‌شود هر چند او معتقد است هنر ایران یک تنه در عالم اسلامی عرض اندام می‌کند.
این اثر شمه ای از دیدگاه‌های آیت الله نجومی درباره هنر است و شاهد سخن آنکه در اینجا اشاره‌ای به رساله «بُعد معنوی هنر خط» می‌شود که ایشان امیدوار است توسط انجمن خوشنویسان به چاپ برسد.
کتاب «عرفان هنری انسان» حالت سخنرانی دارد و از این جهت نظم ودقت تبویب لازم را ندارد.
از این جهت عنوان‌های داخلی و پاورقی‌های می‌توانستند بیشتر موجب درک کلمات مؤلف شوند.
مثلاً یکی از تیترهای داخلی «توفان‌های جانکاه و گنجینه‌های همیشه زنده» (ص ۴۲) است ولی در اصل ذیل آن بحث خط وکتابت در جهان اسلام است.
اگر این‌توضیح موضوع به تیتر اضافه یا جایگزین شود، انتقال پیام‌های اثر سریع‌تر و بهتر صورت می‌گیرد.
یا در جایی از کتاب آیت الله نجومی بین هنر اسلامی و هنر مسلمانان فرق می‌گذارد ولی علت این تفکیک کاملاً روشن نیست و احتمالاً هنر اسلامی را جهانی می‌داند، اما به نظر می‌رسد یک‌پاورقی یا متن داخل پرانتز لازم باشد.

 
 
 
 
برچسب‌ها:
 

سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.
[favicon بیرنیوز] سامانه هوشمند تحلیل خبر نسخه بتا ۰.۵ | 1915350 خبر
برای بهره‌مندی از وب سرویس خلاصه‌ساز متون خبیر‌نیوز، با ما در ارتباط باشید:
انتخاب و چینش خبرها در این سایت به صورت خودکار توسط جستجوگر خبر خبیر‌نیوز صورت می گیرد. خبیر‌نیوز هیچ مسئولیتی در قبال محتویات خبرها ندارد.

یکشنبه، 25 آبان 1399 - 16:04 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0