FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • مرجعیت و رهبری
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت آیت الله خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت آیت الله روح الله خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


کتاب‌ها هم شهید می‌شوند


 

تسنیم | فرهنگی و هنری | شنبه، 21 تیر 1404 - 09:53
بیش از شش میلیون جلد کتاب و 90 درصد از کتابخانه های غزه در حملات اسرائیل نابود شده اند؛ تخریبی که ساکنان غزه آن را "سازمان یافته" می دانند و با حملات مغول قیاس می کنند.
غزه،فلسطين،جمله،فرهنگي،تخريب،تاريخي،كتاب،صهيونيستي،رژيم،مناب ...

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، شمار شهدای غزه به مرز 58 هزار نفر رسید، این آمار رسمی است که وزارت بهداشت فلسطین اعلام کرده.
هنوز تکلیف بیش از 10 هزار نفری که مفقودند، مشخص نشده است.
این آمار و ارقام که از 15 مهر 1402 تا امروز بر آن افزوده‌ می‌شود، بُعد انسانی حملات وحشیانه رژیم صهیونیستی به خاک فلسطین را تنها با نگاه آمار و عدد بیان می‌کند، به نظر می‌رسد فاجعه انسانی در غزه زمانی کاملاً بیان می‌شود که تمام ابعاد زندگی تک‌تک این آدم‌هایی را که در آمار ذکر شده و نشده‌اند، بیان شود.
هرکدام از این آدم‌ها خاطراتی و خانواده‌ای داشتند، دلگرمی و امیدی، باید دید این جنگ وحشیانه زیر سایه سکوت مجامع بین‌المللی چگونه آنها را به یکباره از زندگی آدم‌ها دزدید و برد.
از بین رفتن 6 میلیون جلد کتاب در غزه
حجم ویرانی و کشتار بی‌سابقه در غزه، کمتر مجال داده تا دیگر ابعاد زندگی مردمان این باریکه از جمله بُعد فرهنگی مورد بررسی قرار گیرد.
به گفته رئیس اتحادیه ناشران عرب، بیش از شش میلیون جلد کتاب در جنگ رژیم صهیونیستی علیه فلسطین از بین رفته است.
اتحادیه ناشران عرب با در نظر گرفتن این خسارت، در اطلاعیه‌ای از تمام ناشران جهان عرب درخواست کرد تا کتاب و منابع مکتوب اهدایی خود را برای رفع بخشی از خلأهای ایجاد شده در این جنگ اهدا کنند.
طبق گزارش‌ها، بیش از 90 درصد کتابخانه‌های عمومی غزه از جمله کتابخانه‌های شهرداری‌ها از جمله کتابخانه دیرالبلح، کتابخانه رشاد الشوا(بزرگترین کتابخانه غزه که به داشتن منابع تاریخی مهم معروف بود)، کتابخانه‌های دانشگاه‌ها از جمله الازهر، دانشگاه اسلامی، دانشگاه فلسطین، دانشگاه الاقصی و ...
تخریب شده‌اند.
به گفته شاهدان عینی، اسرائیل عامدانه این مراکز را مورد هدف قرار داده است.
نماینده فلسطین در اتحادیه مورخان عرب در این‌باره گفته است: "من معتقدم که ما با تخریب تعداد زیادی از مکان‌های تاریخی، از جمله بیش از 200 مکان باستانی که شامل تمدن‌های مختلفی است که از فلسطین عبور کرده‌اند، ضرر زیادی کردیم و نشانه‌های مهمی را که در مورد تاریخ فلسطین و روند زندگی فلسطینیان صحبت می‌کرد، از دست دادیم."
خانه‌های کاغذی که در آتش سوختند
او با بیان اینکه تخریب کتابخانه‌ها، فکر و اندیشه را هدف قرار داده است، افزود: "زیرا این کتابخانه‌ها نشانه‌های فرهنگی و علمی برای مردم فلسطین در غزه بودند؛ بنابراین از دست دادن آنها، از دست دادن میراث بزرگی از اطلاعات تمدنی، تاریخی و علمی تلقی می‌شود که در بلندمدت تأثیرگذار خواهد بود و مطمئناً جبران آن به زمان زیادی نیاز دارد؛ چه از نظر کمیت و چه از نظر کیفیت.
ما در مورد کتاب‌های با کیفیتی صحبت می‌کنیم که در نوار غزه وجود داشت؛ زیرا غزه مکانی بود که قدیمی‌ترین دانشگاه در تاریخ در دوران یونانیان را در خود جای داده بود؛ بنابراین ما در مورد یک مرکز علمی بزرگ صحبت می‌کنیم."
بازگشت مغول‌ها به قرن 21
حسام ابونصر حملات رژیم صهیونیستی به مراکز علمی و فرهنگی غزه را مشابه حملات مغول در طول تاریخ دانست و اضافه کرد: "سوزاندن و از بین بردن این منابع کمتر از کاری نیست که مغولان در هنگام ورود به بغداد انجام داده و همه آثار را از بین بردند.
احیای این منابع کار دشوار، پر هزینه و گاه غیر ممکنی است.
ما درباره از بین رفتن کتاب‌های نادر، حکاکی‌های سنگی و نسخه‌های خطی دست‌نویس کمیاب و تاریخی و همچنین هزاران برگ سند صحبت می‌کنیم."
به گفته او؛ غزه شامل بسیاری از کتاب‌ها و نسخه‌های خطی نادر از جمله در علوم اسلامی، بلاغت، ادبیات، نجوم، پزشکی و سایر علوم، ریاضیات و زیست‌شناسی است و از جمله کتاب‌های قدیمی مانند «اتحاف الأعزة فى تاریخ غزة» و دیوان «أبو زقاعة الغزى» که از قدیمی‌ترین دیوان‌های شعری است.
همچنین یک کتاب مهم به نام «مخطوطات الشافعى» وجود دارد و یکی از نسخه‌های خطی شامل بیش از 800 ورق نوشته شده با دست است، کتاب‌های نادر زیادی وجود دارد که در مراکز مختلف از جمله در کتابخانه العمری نگهداری می‌شدند.
کتاب، در شرایطی که ساکنان غزه از هر وسیله سرگرمی محروم‌اند، تنها پناه و سرگرمی است.
با این حال، در حدود دو سال گذشته و پس از حمله رژیم صهیونیستی، بسیاری از کتابخانه‌های شخصی ساکنان این منطقه نیز از بین رفته‌اند که هنوز شمار آنها در آمارهای رسمی اعلام نشده است؛ کتابخانه‌هایی که روزگاری مأمن مالکان بوده‌، زیر گوش کودکان غزه داستان‌های هزار و یک شب را نجوا می‌کردند، حالا زیر خروارها خاک خفته‌اند و همچون 17 هزار کودک شهید این جنگ، دیگر سخن نمی‌گویند.
شاهدان عینی: اسرائیل می‌خواهد حافظه تاریخی غزه را پاک کند
در میان کتابخانه‌های شخصی، بودند کتابخانه‌هایی که از منابع قابل توجهی به لحاظ کیفی و کمی برخوردار و حائز اهمیت بودند.
ساکنان غزه که در چرخه‌ای از آوارگی و کوچ اجباری قرار گرفته‌اند، شاید هرگز گمان نمی‌کردند که این جنگ تا چندین ماه به طول انجامد و اثری از خانه‌هایشان باقی نماند.
آنها زندگی خود را در یک چمدان بستند، به امید آنکه دوباره به خانه و کاشانه‌شان بازگردند، اما حالا نه نشانی از کتابخانه‌هایشان باقی است و نه ردی از محله‌ای که در آن روزگار می‌گذرانده‌اند.
ساکنان غزه معتقدند، تخریب تمام دانشگاه‌ها، کتابخانه‌های عمومی و مراکز فرهنگی غزه تنها یک تفسیر دارد و آن این است که اشغالگران نمی‌خواهند موسسات فرهنگی، علمی و دانش برپا شوند و عمداً هرگونه کتاب، مرجع و مجلد تاریخی را که آگاهی از مسئله فلسطین را شکل می‌دهد و به پختگی صحنه فرهنگی در غزه کمک می‌کند، می‌سوزانند.
هدف قرار دادن و تخریب کتابخانه‌ها صرفاً تخریب یک ساختمان نیست؛ بلکه اشغالگران از این طریق می‌خواهند مردم فلسطین را نادان نگه دارند و هرگونه نشانه فرهنگی و تمدنی را از بین ببرند.
به اعتقاد آنها، این نوع حملات رژیم صهیونیستی، سازمان‌یافته طراحی شده است.
انتهای پیام/


 
 

 

غزه،فلسطين،جمله،فرهنگي،تخريب،تاريخي،كتاب،صهيونيستي،رژيم،مناب ... غزه،فلسطين،جمله،فرهنگي،تخريب،تاريخي،كتاب،صهيونيستي،رژيم،مناب ... غزه،فلسطين،جمله،فرهنگي،تخريب،تاريخي،كتاب،صهيونيستي،رژيم،مناب ...

یکشنبه، 22 تیر 1404 - 00:17 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0