FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • مرجعیت و رهبری
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت آیت الله خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت آیت الله روح الله خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


مجالس عزاداری؛ جبهه‌ی بیداری شیعه در عصر غیبت


 

تسنیم | فرهنگی و هنری | شنبه، 21 تیر 1404 - 17:12
میرزامحمدی می گوید اصرار معصومین به تشکیل مجالس دسته جمعی فقط برای ثواب فردی نیست، بلکه نقشه ای الهی برای حفظ و احیای امر ولایت در زمان غیبت است.
امام،مجالس،اهل،بيت،حسين،ميرزا،محمدي،سيدالشهدا،خون،اهميت،اشار ...

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، حجت‌الاسلام میرزا محمدی، در آئینی که به مناسبت ایام عزاداری سیدالشهدا علیه‌السلام برگزار شد، بر نقش بی‌بدیل مجالس اهل بیت و اهمیت برگزاری چنین مراسمی برای تربیت و سازماندهی شیعیان تأکید کرد و گفت: یکی از مهم‌ترین دستورهای اهل بیت علیهم‌السلام به شیعیان، برپایی همین جلسات مذهبی و معنوی است؛ چرا که مؤمنین و مؤمنات حول محور محبت اهل بیت گرد هم می‌آیند، در سایه قرآن و عترت معرفت امام را کسب می‌کنند و نهایتاً به نصرت امام نائل می‌شوند.
میرزا محمدی با اشاره به اینکه نصرت امام فقط به جهاد مسلحانه محدود نمی‌شود، گفت: گاهی تصور می‌کنیم اگر در کربلا بودیم در رکاب امام حسین می‌جنگیدیم، اما حقیقت آن است که شیعه تا زمانی که خون سیدالشهدا در جوشش است، وظیفه نصرت امام را بر عهده دارد و این وظیفه تا قیام حضرت مهدی ادامه خواهد داشت.
چنان که در روایات آمده، این خون تا زمان ظهور مهدی صاحب‌الزمان آرام نمی‌گیرد و به جوشش خود ادامه می‌دهد.
وی افزود: این شور و عشق حسینی تنها مختص انسان‌ها نیست؛ حتی جنیان و فرشتگان نیز در این ایام محرم تحت تأثیر قرار می‌گیرند.
از عرش الهی تا اعماق زمین، همه و همه برای اقامه عزای سیدالشهدا بسیج می‌شوند.
روایت داریم که آسمان نیز بر شهادت امام حسین خون گریست و این تنها یک یا دو روایت نیست؛ بلکه در منابع متعدد اهل سنت و شیعه، به این مسأله اشاره شده است.
میرزا محمدی به جایگاه مجالس عزاداری اشاره کرد و افزود: در روایات مختلف از امامان معصوم ، توصیه شده حتی اگر دو نفر باشید، برای امام حسین مجلس بگیرید.
این سفارش اهل بیت نشان‌دهنده اهمیت بالای این امر در نگاه ائمه است.
در حدیثی آمده است: حتی اگر دو نفر باشید، کافی است، خداوند جمعیت را با فرشتگانش کامل می‌کند.
برخی از فرشتگان تنها برای گریه بر حسین و خدمت به زائران آن حضرت آفریده شده‌اند.
فلسفه آفرینش آنان همین است و تا قیامت، گرد قبر سیدالشهدا طواف می‌کنند و اشک می‌ریزند.
وی در ادامه با استناد به کتاب کامل الزیارات گفت: در باب زیارت امام حسین، حتی غسل زیارت هم اهمیت دارد.
روایت شده به ازای هر قطره آب غسل زیارت، فرشته‌ای خلق می‌شود تا زائر را از منزل تا کربلا همراهی کند.
این نشان می‌دهد عالم ما بسیار فراتر از درک ظاهری ماست و عزای حسینی تا قیامت گسترده است.
حجت‌الاسلام میرزا محمدی با اشاره به ابعاد نادیده‌گرفته‌شده‌ی مجالس سوگواری امام حسین، چنین گفت: تمام این مجالس عزا، در گستره هستی تحت نظارت مستقیم امام زمان برگزار می‌شود.
ایشان نه تنها ناظر و مدیر این ضیافت عظیم هستند، بلکه خود صاحب مصیبت حقیقی‌اند؛ همانکه با هر صبح و شام بر جدّ مظلومش خون گریه می‌کند و بار تسلای ملائکه و زمینیان را به دوش می‌کشد.
امام عصر در عین حال مأموریت زمینی خود را نیز دارد؛ سرکشی به مومنان، دعا برای آنان و رفع برخی فتنه‌ها از جامعه شیعیان.
میرزا محمدی تأکید کرد: اصرار معصومین به تشکیل مجالس دسته‌جمعی فقط برای ثواب فردی نیست، بلکه نقشه‌ای الهی برای حفظ و احیای امر ولایت در زمان غیبت است.
نکته‌ی مغفول اینجاست که آغاز کننده این حرکت، فقها و نخبگان علمی بودند؛ نه فقط عوام مردم.
امام صادق ابتدا به شاگردان فقیهِ خود چون فضیل بن یسار دستور دادند مجلس بپادارند؛ چون فلسفه و عمق این مجالس را کسی جز اهل نظر درک نمی‌کرد.
وی افزود: امامان ما، حتی در مقام بیان فضیلت مجلس اهل بیت، بحث ثواب بهشت و بخشش گناهان را اصل قرار نمی‌دهند؛ این‌ها آثار ثانویه و سطح پایین‌تر مجالس حسینی است.
اصلِ موضوع، احیای امر اهل بیت و تثبیت منشور فکری و فرهنگی امامت است.
به همین دلیل مجالس روضه جایگاهی ورای مناسک صرف دارد و محتوا و کیفیت آن اهمیت بالایی یافته است.
انتهای‌پیام/


 
 

 

امام،مجالس،اهل،بيت،حسين،ميرزا،محمدي،سيدالشهدا،خون،اهميت،اشار ...

یکشنبه، 22 تیر 1404 - 00:12 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0