FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • مرجعیت و رهبری
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت آیت الله خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت آیت الله روح الله خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


عقیله بنی‌هاشم کیست؟/ از نسب تا نسبت با نهضت عاشورا


 

مشرق | فرهنگی و هنری | شنبه، 21 تیر 1404 - 04:00
حضرت زینب (س) در عرصه سیاست، تحلیل اجتماعی، تربیت، مقاومت و انتقال پیام نهضت حسینی، چهره‌ای منحصر به فرد از خود به جا گذاشت. حرکت این بانوی مکرم به عنوان حامل پیام عاشورا و تکمیل‌کننده اهداف قیام امام حسین (ع)، جایگاهی منحصر به فرد به ایشان بخشید.
حضرت،زينب،امام،عاشورا،حسين،تربيت،سياسي،عنوان،وفات،شام،قيام،پ ...

به گزارش مشرق، حضرت زینب (س) از برجسته‌ترین زنان تاریخ اسلام است که نقش ایشان تنها به حوزه خانواده یا مسائل عاطفی محدود نمی‌شود.
آن حضرت در عرصه سیاست، تحلیل اجتماعی، تربیت، مقاومت و انتقال پیام نهضت حسینی، چهره‌ای منحصر به فرد از خود به جا گذاشت.
حرکت این بانوی مکرم پس از عاشورا، به عنوان حامل پیام عاشورا و تکمیل‌کننده اهداف قیام امام حسین (ع)، جایگاهی منحصر به فرد به ایشان بخشیده است.
محمد صالح عبایی، استاد دانشگاه و محقق مسائل دینی، در یادداشتی به تحلیل بخشی از زندگی حضرت زینب(س) به عنوان پیام‌آور قیام عاشورا پرداخته است.
نسب و جایگاه خانوادگی
حضرت زینب (س) دختر امیرالمؤمنین امام علی بن ابی‌طالب (ع) و حضرت فاطمه زهرا (س) و نوه پیامبر اسلام (ص) است.
به این ترتیب، حضرت زینب (س) از هر دو سوی پدری و مادری به خاندان بنی‌هاشم، یکی از اصیل‌ترین و بانفوذترین خاندان‌های قریش، منسوب است.
بنابراین، از نظر نسب‌شناسی، حضرت زینب (س) در نقطه‌ای قرار دارد که بزرگ‌ترین چهره‌های دینی، تاریخی و فرهنگی صدر اسلام با ایشان خویشاوندی دارند.
برادرانش امام حسن مجتبی (ع) و امام حسین (ع) دو امام معصوم و محور اصلی بسیاری از تحولات تاریخی شیعه هستند.
ولادت و تربیت در بیت وحی
ولادت حضرت زینب (س) حدود سال ۵ یا ۶ هجری در مدینه گزارش شده است.
تربیت ایشان در خانه‌ای انجام شد که کانون وحی، دانش، تقوا و مبارزه با شرک و نفاق بود.
گفته می‌شود که پیامبر اکرم (ص) هنگام ولادت ایشان، نام زینب را انتخاب کرد که به معنای «زینت پدر» است.
تربیت حضرت تحت سرپرستی امام علی (ع) و حضرت زهرا (س) و در جوار پیامبر اکرم (ص) انجام شد.
این فضای تربیتی، نقشی بنیادین در شکل‌گیری شخصیت علمی، اخلاقی و سیاسی او داشت.
ازدواج و سبک زندگی
حضرت زینب (س) با پسر عمویش، جناب عبدالله فرزند جعفر بن ابی‌طالب مشهور به جعفر طیار، ازدواج کرد.
عبدالله بن جعفر از صحابه معروف پیامبر اکرم (ص) و فردی خوش‌نام، اهل بخشش و دارای جایگاه اجتماعی در میان قریش بود.
حاصل این ازدواج چند فرزند بود که برخی از آنان در قیام عاشورا نیز همراه حضرت زینب (س) بودند.
سبک زندگی حضرت زینب (س) پس از ازدواج، نشان‌دهنده تداوم روحیه زهد، ساده‌زیستی، پرهیز از تجمل و در عین حال، اهتمام به تربیت فرزندان در مسیر اهل بیت بود.
زندگی این بانوی باکرامت آمیخته با علم، پرهیزکاری و حضور فعال اجتماعی و خانوادگی بود.
نقش محوری حضرت در قیام عاشورا
حضرت زینب (س) در جریان نهضت امام حسین (ع) نقشی کاملاً محوری ایفا کرد.
ایشان نه صرفاً به عنوان خواهر امام، بلکه به عنوان فردی آگاه، تحلیل‌گر و همراه در نهضت، در کنار برادرش حضور داشت.
همراهی با کاروان حسینی یکی از مهمترین این نقش‌هاست.
حضرت زینب تصمیم گرفت همراه امام حسین (ع) عازم کربلا شود.
این تصمیم، نه‌تنها عاطفی بلکه آگاهانه و مسئولانه بود.
تحلیل‌گران تاریخی این اقدام را نشانه‌ای از عمق فهم حضرت نسبت به اهمیت این قیام می‌دانند.
در روز عاشورا، حضرت زینب (س) شاهد شهادت نزدیک‌ترین عزیزان خود بود، از جمله امام حسین (ع)، فرزندانش، برادرانش و یاران خاندان پیامبر (ص).
با این حال روایات حاکی از آن است که در هیچ‌کدام از مواضع، از حضرت زینب (س) سخنی ناپسند یا حرکتی همراه با ضعف گزارش نشده است.
او نه تنها ثبات خود را حفظ کرد، بلکه بعد از شهادت امام حسین (ع) سرپرستی کاروان اسرا را برعهده گرفت.
عقیله بنی‌هاشم
لقب «عقیله بنی‌هاشم» به معنای «زنی خردمند، بزرگوار و صاحب شأن در خاندان بنی‌هاشم» است.
منابع لغوی «عقیله» را زنی می‌دانند که از نظر عقل، تدبیر و شخصیت جایگاهی ممتاز دارد.
حضرت زینب (س) این لقب را به این دلیل گرفت که در خاندان بنی‌هاشم، پس از شهادت امام حسین (ع)، عملاً رهبر فکری و سیاسی شد و در بزنگاه‌هایی حساس، با سخنرانی‌های سنجیده و رفتاری عزتمندانه، بنی‌امیه را به چالش کشید.
پس از فاجعه کربلا، حضرت زینب (س) در کوفه و شام، خطبه‌هایی ایراد کرد که از شاهکارهای بلاغت عرب و نمونه‌های عالی تحلیل سیاسی و دینی در تاریخ اسلام است.
در خطبه کوفه، حضرت زینب (س) مردم کوفه را به دلیل نفاق، عهدشکنی و بی‌تفاوتی در برابر ظلم، مورد نکوهش قرار داد.
در این خطبه، نوعی بازخوانی نقش مردم در وقوع فاجعه عاشورا به چشم می‌خورد که از بینش بالای حضرت زینب (س) حکایت دارد.
در شام و در دربار یزید، حضرت زینب (س) با سخنانی تند، سنجیده و مستدل، نه تنها یزید را رسوا کرد، بلکه زمینه روشنگری افکار عمومی شام را فراهم کرد.
این خطبه نقشی اساسی در افشای چهره واقعی بنی‌امیه داشت.
زندگی پس از عاشورا
پس از آزادی از اسارت، کاروان اهل بیت به مدینه بازگشت.
برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که حضرت زینب (س) پس از مدتی به شام تبعید شد و در آنجا درگذشت.
برخی نیز معتقدند به کربلا یا مصر رفته و در آنجا وفات یافته است.
در هر صورت، فعالیت‌های حضرت زینب (س) پس از عاشورا محدود به عزلت یا سوگ‌نشینی نبود، بلکه به شکل‌گیری گفتمان شیعیِ مقاومت و ظلم‌ستیزی کمک زیادی کرد.
ویژگی‌های شخصیتی و علمی
از مهم‌ترین ویژگی‌های حضرت زینب (س) می‌توان به مواردی از جمله دانش و فصاحت اشاره کرد.
در منابع آمده است که حضرت زینب (س) محدثه، عالمه و صاحب معرفت بود و برخی از امامان شیعه به نقل حدیث از ایشان اشاره کرده‌اند.
همچنین ایشان دارای ثبات و مدیریت بحران بود و در واقعه عاشورا و دوران اسارت، اوج قدرت مدیریت در بحران را نشان داد.
حضرت زینب (س) به عنوان تحلیل‌گری سیاسی فعالیت کرد و خطبه‌های او در کوفه و شام، تحلیل دقیقی از اوضاع سیاسی و دینی جامعه ارائه می‌دهند.
البته در کنار تربیت فرزندان، حضرت در مسائل اجتماعی و خانوادگی مشارکت فعال داشت و با توده‌های مردم در ارتباط بود.
برخی از القاب مشهور ایشان عبارتند از عقیله بنی‌هاشم، عالمه غیر معلمه، شریکه الحسین (ع)، موثقه العارفین، بطلة کربلا، فاضله و کاملـه.
هر یک از این القاب، ناظر به بعدی از شخصیت علمی، اخلاقی یا سیاسی ایشان است.
وفات و محل دفن
درباره زمان و مکان وفات حضرت زینب (س) اختلاف نظر وجود دارد.
تاریخ‌نگاران شیعه و سنی زمان وفات ایشان را سال ۶۲ یا ۶۵ هجری قمری دانسته‌اند.
مهم‌ترین دیدگاه‌ها درباره محل دفن شامل دمشق، مدینه و مصر است.
درباره دمشق در سوریه باید دانست که آرامگاهی در زینبیه دمشق به حضرت زینب (س) منسوب است که مشهورترین دیدگاه میان شیعیان است.
همچنین برخی روایات، محل دفن را در بقیع می‌دانند، ولی اثری از قبر مشخص وجود ندارد.
درباره قاهره در مصر نیز عنوان شده که در شهر قاهره نیز مقبره‌ای به نام حضرت زینب وجود دارد که برخی آن را مربوط به سفر ایشان به مصر و وفات در آنجا می‌دانند.
از میان این احتمالات، زینبیه دمشق بیشترین مقبولیت عمومی را دارد، گرچه دیدگاه قطعی در منابع نخستین اسلامی ارائه نشده است.


 
 

 

 

 

 

شنبه، 21 تیر 1404 - 23:55 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0