FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • مرجعیت و رهبری
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت آیت الله خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت آیت الله روح الله خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


ادبیات کودک در آستانه جهشی تازه


 

مهر | فرهنگی و هنری | چهارشنبه، 18 تیر 1404 - 15:12
ادبیات کودک و نوجوان بستری است برای تربیت فرهنگی، گسترش تخیل، پرورش زبان، تقویت فهم اجتماعی و ساختن زیربنای فکری و اخلاقی نسلی که فردای این کشور را خواهد ساخت.
كودك،ادبيات،كتاب،فرهنگي،–،نوجوان،حوزه،ايراني،فرهنگ،فلوشيپ،نو ...

به گزارش خبرگزاری مهر، محسن جوادی معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در یادداشتی به روز ملی ادبیات کودک و نوجوان پرداخت.
متن این یادداشت را در ادامه می‌خوانیم:
۱۸ تیر، سالروز درگذشت زنده‌یاد مهدی آذر یزدی، به عنوان «روز ملی ادبیات کودک و نوجوان» در تقویم رسمی کشور ثبت شده است؛ روزی که بهانه‌ای است برای گرامی‌داشت یاد نویسنده‌ای که با مجموعه درخشان «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب»، راهی نو در ادبیات کودک گشود، و در عین حال فرصتی است برای تأملی عمیق بر جایگاه امروز این حوزه و آینده‌ای که در پیش رو داریم.
ادبیات کودک و نوجوان، بیش از آن‌که فقط شاخه‌ای از نشر باشد، بستری است برای تربیت فرهنگی، گسترش تخیل، پرورش زبان، تقویت فهم اجتماعی و ساختن زیربنای فکری و اخلاقی نسلی که فردای این کشور را خواهد ساخت و از همین رو، هر سیاستگذاری فرهنگیِ آینده‌نگر، ناگزیر باید از ادبیات کودک آغاز شود.
در ماه‌ها و هفته‌های اخیر، نشانه‌هایی روشن از تحولی بزرگ و امیدبخش در این حوزه دیده‌ایم؛ نشانه‌هایی که ما را به آینده‌ای روشن‌تر امیدوار می‌کند.
نخستین فلوشیپ بین‌المللی کودک و نوجوان تهران، که در حاشیه نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار شد، گامی تاریخی و تازه در راستای جهانی‌سازی ادبیات کودک ایران بود.
حدود ۱۵۰ قرارداد همکاری در این فلوشیپ مورد توافق قرار گرفت؛ قراردادهایی که صرفاً جنبه اقتصادی ندارند، بلکه راه را برای دیده‌شدن آثار نویسندگان و تصویرگران ایرانی در سطح بین‌المللی هموار می‌کنند و دیپلماسی فرهنگی ایران را از مسیر کودک و کتاب، پربارتر و مؤثرتر خواهند کرد.
در کنار این دستاورد، رخدادهایی در فضای داخلی نیز مایه امید و دلگرمی است.
در میانه‌ی روزهای دشوار اخیر، هم‌زمان با جنگ تحمیلی، شاهد جنگ رسانه‌ای و سایبری ۱۲ روزه بودیم و مشاهده کردیم که در همین ایام برخی از نرم‌افزارهای حوزه کتاب دست به اقدامات جالبی زدند؛ برای مثال یکی از این سکوها که در حوزه کودک فعالیت می‌کند، با تصمیمی مسئولانه، دسترسی رایگان به محتوای شنیداری برای کودکان را در آن ایام فراهم کرد.
این اقدام، یک نماد تمام‌عیار از بلوغ فرهنگی تولیدکنندگان ادبیات کودک در کشور ماست؛ بلوغی که نشان می‌دهد فعالان این حوزه، نه‌فقط به بازار، که به مخاطب، جامعه و روحیه کودک ایرانی می‌اندیشند.
از سوی دیگر، افزایش قابل توجه فروش کتاب‌های کودک و نوجوان در ماه‌های گذشته، نشان می‌دهد که ضلع سوم مثلث ادبیات کودک – یعنی مخاطب – نیز حضوری جدی و پررنگ دارد.
خانواده‌ها، کتابداران، مربیان فرهنگی و آموزگاران، همگی با انتخاب کتاب برای کودکان، در حال ساختن پل‌هایی هستند که کودک را به کتاب و فرهنگ گره می‌زند.
در کنار این سه ضلع، نمی‌توان از موفقیت روزافزون نویسندگان، تصویرگران و مترجمان ایرانی در جشنواره‌ها و بازارهای جهانی چشم پوشید.
این موفقیت‌ها، نشان‌دهنده سطح بالای کیفی تولیدات داخلی است؛ تولیداتی که اکنون نه‌تنها با آثار بین‌المللی رقابت می‌کنند، بلکه گاه حتی الهام‌بخش جریان‌هایی در فضای ادبیات کودک منطقه نیز هستند.
با این همه، نمی‌توان چشم بر واقعیتی بست که ادبیات کودک امروز، دیگر محدود به کاغذ و چاپ نیست.
تحولات فناورانه – از کتاب‌های صوتی تا نرم‌افزارهای تعاملی، از پلتفرم‌های داستان‌محور تا واقعیت افزوده – تعریف تجربه کتاب‌خوانی را برای نسل امروز به کلی دگرگون کرده‌اند.
این تحول، اگرچه با چالش‌هایی همراه است، اما تهدید نیست؛ بلکه فرصتی تاریخی است برای نوسازی ابزارهای ارتباطی ما با کودکان.
وظیفه نهادهای متولی، از جمله وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در چنین شرایطی نه‌تنها حمایت از نشر سنتی کتاب کودک است، بلکه هم‌زمان باید بر حضور هوشمندانه در زیست‌بوم دیجیتال کودک نیز تمرکز کند.
حمایت از استارتاپ‌های فرهنگی، تقویت زیرساخت‌های تولید محتوای بومی، تسهیل صادرات فرهنگی، و تربیت نیروی انسانی خلاق و کارآمد، از جمله راهکارهایی است که ما با جدیت آن را در دستور کار قرار داده‌ایم.
در پایان، باید گفت که همه این نشانه‌ها – از فلوشیپ تهران تا رفتار مسئولانه تولیدکنندگان محتوا، از فروش بالای کتاب کودک تا موفقیت جهانی نویسندگان ایرانی – گواهی است روشن که ادبیات کودک ایران، در مسیر رشد و بلوغی نوین قرار گرفته است.
این مسیر، اگرچه نیازمند حمایت، برنامه‌ریزی و تلاش مستمر است، اما به‌درستی طی می‌شود و نویدبخش آینده‌ای است که در آن، کودک ایرانی با کتاب، زبان، فرهنگ و رؤیاهایش، جهانی را خواهد ساخت که امروز فقط می‌توانیم تصویرش را در ذهن ببینیم.


 
 

 

 

 

 

چهارشنبه، 18 تیر 1404 - 16:57 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0