FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


راز نهفته ولادت موعود در کلام امام سجاد (ع)


 

تسنیم | فرهنگی و هنری | سه شنبه، 17 تیر 1404 - 14:13
مخفی بودن ولادت مقدمه ای است برای اینکه امام مهدی در زمان ظهور، وابسته و وام دار هیچ قدرت یا حکومتی نباشد و هیچ بیعتی بر گردن نداشته باشد.
امام،ظهور،ولادت،الهي،بيعت،وَ،حكومت،زمان،مهدي،مؤمنان،حديث،مخفي ...

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، ظهور امام زمان عجل‌الله تعالی فرجه به عنوان آخرین حجت الهی، نقطه امید و آرمانی بزرگ برای همه مؤمنان و عدالت‌خواهان تاریخ است.
این وعده الهی، پایان‌بخش ظلم و فساد و آغازگر عصر گسترده‌ای از عدالت، معنویت و شکوفایی انسانیت خواهد بود.
در آموزه‌های شیعی، انتظار ظهور، انگیزه‌بخش برپایی ارزش‌های اسلامی و پایداری در برابر انحرافات است و مؤمنان را به امید به آینده‌ای روشن و تحقق وعده‌های الهی دلگرم می‌کند.
بیان موضوع ظهور و ویژگی‌های امام مهدی در کلام ائمه اطهار اهمیت بسیار دارد، زیرا هم روح امید و پویایی را در جامعه مسلمانان زنده نگاه می‌دارد و هم مصونیتی در برابر سوءاستفاده مدعیان دروغین ایجاد می‌کند.
تبیین ویژگی‌ها و شرایط ظهور، همچون پنهان بودن ولادت حضرت، به مؤمنان کمک می‌کند تا معیارهای درست را بشناسند و در فضای فتنه‌ها، راه حقیقت را از گمراهی بازشناسند.
تأکید ائمه بر این موضوع، امت را برای وظایف عصر غیبت آماده می‌سازد و زمینه‌ساز استقبال از حقیقت ظهور می‌شود.
امام سجاد علیه‌السلام در حدیثی می‌فرماید:
القائِمُ مِنّا یَخفی عَلی النّاسِ وِلادَتُهُ حتّی یَقُولُوا: لَمْ یُولَدْ بَعْدُ، لِیَخْرُجَ حینَ یَخْرُجُ وَ لَیْسَ لِاحد فی عُنُقِهِ بَیْعَةً.
یعنی «قائم از ما (اهل‌بیت) کسی است که ولادتش بر مردم مخفی می‌ماند تا جایی که خواهند گفت: هنوز به دنیا نیامده است؛ تا اینکه وقتی خروج می‌کند، در حالی خروج کند که گردنش در برابر هیچ‌کس بیعتی ندارد.» (کمال الدین شیخ صدوق، ج1، ص322)
در این حدیث، امام قائم از نسل و سلاله‌ی اهل بیت علیهم‌السلام معرفی می‌شود که در خفا متولد شده تا آنجا که عده‌ای می‌گویند هنوز به دنیا نیامده است.
هدف این پنهان بودن ولادت آن است که وقتی حضرت ظهور می‌کند، هیچ بیعت و تعهدی نسبت به هیچ قدرت و حاکم زمان خود نداشته باشد.
پنهان بودن ولادت امام زمان عج‌الله تعالی فرجه سبب می‌شود که نه حکومت‌های معاصر وقوع ولادت از او مطلع شوند و نه جامعه‌ی عمومی او را به عنوان فردی خاص بشناسد و تحت بیعت یا تبعیت با سلطان یا حکومت خاصی قرار گیرد.
در نتیجه، زمانی که حضرت ظهور می‌کند، هیچ تعهد و بیعت سیاسی یا اجتماعی نسبت به پادشاهان، خلفا یا مدعیان حکومت پیشین بر گردن ایشان نیست.
امام در اوج استقلال، با اختیار و آزادی کامل قیام می‌کند.
در یک کلام: مخفی بودن ولادت مقدمه‌ای است برای اینکه امام مهدی در زمان ظهور، وابسته و وام‌دار هیچ قدرت یا حکومتی نباشد و هیچ بیعتی بر گردن نداشته باشد.
اگر ولادت ایشان علنی بود، ممکن بود بر حسب ظاهر، مجبور به بیعت با حکام زمان شود یا در معرض مخاطرات جدی قرار گیرد؛ اما با این تمهید الهی، ظهور ایشان با آزادی و استقلال کامل محقق می‌شود و فقط به خداوند و رسالت الهی متعهد است.
روایتی مشابه حدیث اول در منابع است که امام باقر علیه‌السلام می‌فرماید:
«دَوْلَتُنَا آخِرُ الدُّوَلِ وَ لَنْ یَبْقَى أَهْلُ بَیْتٍ لَهُمْ دَوْلَةٌ إِلَّا مَلَكُوا قَبْلَنَا لِئَلَّا یَقُولُوا إِذَا رَأَوْا سِیرَتَنَا إِذَا مَلِكْنَا سِرْنَا مِثْلَ سِیرَةِ هَؤُلَاءِ وَ هُوَ قَوْلُ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ الْعاقِبَةُ لِلْمُتَّقِینَ».
یعنی «حکومتِ ما، آخرین حکومت‌ها خواهد بود و هیچ یک از خاندان اهل بیت که دارای حکومتی باشند باقی نخواهد ماند، مگر اینکه پیش از ما به پادشاهی رسیده باشند، تا آن‌گاه که (مردم) شیوه و روش ما را ببینند، نگویند: “اگر ما حکومت کردیم، دقیقاً همچون اینان رفتار می‌کردیم.” و این قول، مطابق با کلام خداوند متعال است: «و العاقبة للمتقین.» (الإرشاد مفید، ج2، ص385)
بر این اساس، یکی از اهداف الهی از تأخیر ظهور این است که:
تمام جریان‌های مدعی نجات‌بخشی، عدالت‌طلبی، دین‌مداری و اصلاح‌گری امتحان شوند تا وقتی حکومت امام مهدی آغاز شد، کسی نتواند بگوید: «اگر ما بودیم، بهتر عمل می‌کردیم».
یعنی هیچ‌کس نگوید: «اگر فرصت داشتیم، مثل او عمل می‌کردیم».
خداوند به همه فرصت داده و حجت را تمام کرده است.
* هر دو روایت به ویژگی‌هایی اشاره دارند که فقط برای امام مهدی رخ می‌دهد و دوران ایشان را متمایز می‌کند.
* هر دو روایت بیان می‌کنند که اوضاع ظهور کاملاً تحت تقدیر و مدیریت الهی است؛ چه در زمینه حاکمیت (دولت) و چه در زمینه بیعت و شناخته شدن امام.
* در حدیث امام باقر علیه‌السلام، فلسفه اختصاص دولت به ایشان بعد از همه دولت‌ها این است که کسی نگوید اگر به حکومت می‌رسیدیم مثل آن‌ها عمل می‌کردیم.
* در حدیثِ مربوط به مخفی بودن ولادت امام، فلسفه نهفته بودن تولد و نبودن بیعت بر گردن امام، این است که وقتی ظهور می‌کنند هیچ مدعی یا صاحب حقی نباشد و هیچ حکومتی نتواند بر او ادعایی داشته باشد.
انتهای‌پیام/


 
 

 

 

 

 

چهارشنبه، 18 تیر 1404 - 01:12 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0