FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


امام سجاد (ع)، صدای خاموش‌ناشدنی عاشورا


 

مشرق | فرهنگی و هنری | سه شنبه، 17 تیر 1404 - 19:40
با وجود زنجیر و بیماری، امام سجاد (ع) پرچم عاشورا را از کربلا تا مدینه برافراشت؛ صدایی که با خطبه و دعا، حقیقت را فریاد زد و بیداری آفرید.
امام،سجاد،عاشورا،كربلا،يزيد،دعا،زنده،حضرت،حسين،مرحله،زينب،تب ...

به گزارش مشرق، در میان صفحات پرشکوه و در عین حال جان‌سوز تاریخ اسلام، حادثه‌ی کربلا چونان قله‌ای سر به فلک کشیده است که تا همیشه‌ی تاریخ، وجدان بشر را به تأمل، بیداری و شور دعوت می‌کند.
در این رویداد، چهره‌هایی همچون امام حسین (ع)، حضرت زینب (س)، حضرت عباس (ع) و یاران وفادار آن حضرت، نقش‌های جاودانه‌ای ایفا کردند.
اما در میان این اسطوره‌های ایثار، چهره‌یی دیده می‌شود که شاید از نظر فیزیکی در میدان نبرد نبود، اما اگر نبود، پیام عاشورا هرگز به گوش آیندگان نمی‌رسید.
سخن از امام زین‌العابدین، علی بن الحسین (ع) است؛ مردی که پس از عاشورا، در حالی که جسمش رنجور و جانش زخمی بود، پرچم کربلا را در دست گرفت و آن را از دربار ابن‌زیاد تا شام یزید و سپس در سراسر مدینه برافراشته نگه داشت.
نقش امام سجاد (ع) در واقعه عاشورا؛ از حضور تا پیام‌رسانی
امام سجاد (ع) در واقعه کربلا حضور داشتند، اما به دلیل بیماری شدید، نتوانستند همانند دیگر اهل‌بیت به میدان نبرد بروند.
با این حال، حضور ایشان در خیمه‌ها و در کنار کودکان، زنان و اهل حرم، خود مایه‌ آرامش و امید بود.
او پس از شهادت پدر بزرگوارش، امام حسین (ع)، به‌عنوان ولیّ خدا و امام زمان خویش، مسئولیت هدایت اهل حرم و پاسداری از پیام کربلا را به دوش گرفت.
این مسئولیت در شرایطی بر او تحمیل شد که مصیبت، گرسنگی، تشنگی و زنجیر، کاروان اسرای اهل‌بیت را احاطه کرده بود.
اما امام سجاد (ع) نه‌تنها خم به ابرو نیاورد، بلکه با گفتار و رفتار خود، حقیقت عاشورا را زنده نگاه داشت.
خطبه‌های تاریخی ایشان در کوفه و شام، نماد اوج بصیرت، شجاعت و ایمان بودند.
در حالی که یزید تلاش می‌کرد با نمایش ظاهری پیروزی، چهره‌ قیام امام حسین (ع) را مخدوش کند، امام سجاد (ع) با بیانی آرام اما کوبنده، حقایق را افشا کرد.
در دربار یزید، آن‌گاه که یزید خطیبش را واداشت تا نسب بنی‌امیه را بستاید و خاندان پیامبر (ص) را خوار بشمارد، امام سجاد (ع) برخاست و فرمود: «ای مردم!
منم فرزند مکه و منا، منم فرزند زمزم و صفا، منم فرزند محمد مصطفی (ص)...» و این خطبه‌ طوفانی، فضای دربار یزید را به لرزه انداخت.
رسالت پس از کربلا؛ ساختن فرهنگ مقاومت از دل دعا
شاید کسی که عاشورا را فقط در قالب یک نبرد ببیند، گمان کند پس از روز دهم محرم، کار تمام شد.
اما حقیقت این است که کربلا، آغاز راهی بود که قرار بود به دست امام سجاد (ع) و حضرت زینب (س) ادامه یابد.
امام چهارم، در روزگار سرکوب، خفقان و تهدید، نمی‌توانست با شمشیر به میدان بیاید.
اما با سلاح دعا، اشک، عبادت و تعلیم، نهالی را کاشت که بعدها به درخت تناور فرهنگ شیعه تبدیل شد.
صحیفه سجادیه، مجموعه‌ای از مناجات‌های جان‌سوز ایشان، نه صرفاً کتابی برای عبادت که مانیفستی برای تربیت انسانِ مؤمن، بیدار و مقاوم است.
دعاهای امام، در دل خود، اعتراض به ظلم، دعوت به آزادی، تبیین عدالت، و ترسیم رابطه‌ی درست انسان با خدا و جامعه را جای داده است.
در واقع، امام سجاد (ع) با بیانی نرم و روحانی، مفاهیمی را به جامعه تزریق کرد که ستون‌های حکومت‌های جائر را سست می‌کرد.
امام سجاد (ع) و مواجهه با اختناق اموی
امام سجاد (ع) در دورانی می‌زیست که بنی‌امیه، پس از قتل امام حسین (ع)، فضای ترس و ارعاب را در سراسر جهان اسلام حاکم کرده بودند.
نام اهل‌بیت (ع) در منابر لعن می‌شد، و هر نوع ارتباط با آل‌علی، مساوی با مرگ یا زندان بود.
اما امام سجاد (ع) در عین تقیه و سکوت ظاهری، در حال تربیت نسل جدیدی از یاران اهل‌بیت بود؛ نسل‌هایی چون ابوحمزه ثمالی، سعید بن جبیر، و زُهَری که بعدها در خیزش‌های فرهنگی و سیاسی نقش‌آفرین شدند.
امام با توزیع دانش دینی، تفسیر قرآن، پاسخ به سؤالات عقیدتی و فقهی، و همچنین با پرورش گروهی از راویان حدیث و متفکران شیعه، شبکه‌ای آرام اما عمیق را برای بقای مکتب اهل‌بیت تشکیل داد.
امام با شیوه‌یی هوشمندانه، همزمان در دو جبهه می‌جنگید: یکی در دل مؤمنان، برای بیدار کردن فطرت‌ها؛ و دیگری در برابر دشمنان، برای خنثی‌سازی توطئه‌های فکری و سیاسی.
شهادت مظلومانه؛ خاموشی جسم، امتداد صدا
سرانجام، دستگاه خلافت تاب نیاورد.
صدای بلند امام سجاد (ع) در قالب دعا، اشک و تربیت، خطری عظیم برای سلطه‌ی زر و زور به شمار می‌رفت.
به همین دلیل، بنا بر نقل‌های معتبر، ولید بن عبدالملک یا هشام بن عبدالملک دستور به مسموم کردن ایشان داد.
امام در ۲۵ محرم سال ۹۵ هجری قمری، در سن ۵۷ سالگی، در مدینه به شهادت رسیدند.
پیکر مطهرش در قبرستان بقیع، کنار امام حسن مجتبی (ع) و امام باقر (ع) به خاک سپرده شد.
بقیع، قرن‌ها است مأمن خاکی مظلوم‌ترین دل‌های آسمانی است و امام سجاد (ع) همچنان در میان آن خاک‌ها، یادآور عبودیت، مظلومیت و مقاومت است.
در رابطه با شهادت امام سجاد (ع) امام جمعه قیدار می‌گوید: یکی از طاغوت‌زده‌ترین دوران تمدنی جهان اسلام، دوران نکبت بار حکومت امویان است که اوج اقتدار شیطانی آنها همزمان با عصر ولایت و امامت امام سجاد علیه السلام است که امیرالمؤمنین به مخوف ترین و ظلمانی ترین فتنه تعبیر می کنند: «إِنَّ أَخْوَفَ الْفِتَنِ عِنْدِی عَلَیْکُمْ فِتْنَةُ بَنِی أُمَیَّةَ، فَإِنَّهَا فِتْنَةٌ عَمْیَاءُ مُظْلِمَةٌ»
حجت‌الاسلام سیدعلی موسوی عنوان می‌کند: امام سجاد (ع) در این دوران پر از خفقان معارف الهی را در قالب دعا بیان فردمودند که صحیفه امام سجاد علیه السلام حاصل آن دعاست.
وی می‌افزاید: در واقع حماسه حسینی دو مرحله اساسی داشته و دارد؛ مرحله عملیاتی‌اش تا عصر روز عاشورا تمام شد؛ و مرحله دوم که مرحله جهاد تبیین و زنده نگه‌داشتن خط فکری عاشورا است که به زعامت امام سجاد علیه السلام و پرچم‌داری حضرت زینب(ع) آغاز شد و تا روز قیامت ادامه دارد.
دلیل اصلی زنده ماندن، رشد و رواج فرهنگ عاشورا وابسته به پویایی و مانایی همین مرحله دوم یعنی جهاد تبیین سجادی و زینبی است.
سخن پایانی اینکه عاشورا تنها به‌واسطه‌ شمشیر امام حسین (ع) ماندگار نشد؛ عاشورا زنده ماند، چون زینب کبری (س) آن را روایت کرد، و چون امام سجاد (ع) آن را تبیین و تثبیت کرد.
در جهان امروز که حقیقت، بیش از هر زمان دیگری، در معرض تحریف است، الگوی امام سجاد (ع) به ما می‌آموزد که حتی در سخت‌ترین شرایط، می‌توان با ابزار اندیشه، دعا، تربیت و روشنگری، حق را زنده نگه داشت.


 
 

 

 

 

 

سه شنبه، 17 تیر 1404 - 23:29 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0