FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


بیست و چهارم آبان، روز بزرگداشت سید محمد حسین طباطبایی


24 آبان، روز بزرگداشت سید محمد حسین طباطبایی

عقرب 24, 1396 14:51 Asia/Kabul
  • 24 آبان، روز بزرگداشت سید محمد حسین طباطبایی

    24 آبان، روز بزرگداشت سید محمد حسین طباطبایی

علامه طباطبائی، فیلسوف، عارف، مفسر قرآن، فقیه و اسلام شناس قرن بود. مظهر جامعیت، اوج اندیشه، بلندای معرفت، کوه صبر و شکیبایی و سینه سینای اسرار اولیای الهی بود. زمین را هرگز قرارگاه خود نپنداشت؛ چشم به رحمت حق داشت و سرانجام در بامدادی حزن انگیز چهره از شیفتگان و مریدان خود مستور ساخت و آنان را که از شهد کلام و نسیم نگاه و فیض حضورش سرمست بودند در حسرتی ابدی باقی گذارد.

زمان همچون تندبادی، بر کره خاکی می وزد و در این مسیر، زیبایی ها و زشتی ها، موفقیت ها و ناکامی ها و یاد ها  و خاطره ها را با همان وزش در می نوردد. اما این تندباد، در ساحت پر صلابت رادمردان و فرزانگان سر به کرنش و تواضع فرو می آورد . مرحوم علامه سید محمد حسین طباطبایی تبریزی از جمله این افراد می باشد که نپرداختن به شخصیت فرهیخته ای چون او،  زیانی جبران ناپذیر است. 24 آبان‌ماه سال 1360 هجری شمسی(15 نوامبر 1981)، روزی است که این عالم برجسته دیار فانی را به سوی سرای باقی ترک کرد؛ عالمی که زندگی و منش او روشن و روشنگر است و امروز، روزگار ما به شناخت عالمانی چون او به شدت نیاز دارد.

علامه سید محمد حسین طباطبایی تبریزی

محمد حسین طباطبایی در سال1281 شمسی(1902 میلادی)، در تبریز در خانواده ای اهل علم به دنیا آمد. پنج ساله بود که داغدار فقدان مادر شد و چهار سال بعد در حالی که هنوز غم از دست دادن مادر را فراموش نکرده بود، پدر را نیز از دست داد. محمد حسین در ابتدا دل به درس نمی داد. برای همین هر چه معلم می گفت، اصلاً نمی گرفت. چهار سال مکتب رفت، اما هیچ از عربی و صرف و نحو آن را فرا نگرفت. تا اینکه یک روز معلم اش دعوایش کرد و به او گفت: وقت خود و وقت مرا از بین بردی! این جمله برای محمد حسین بسیار گران آمد. دیگر نتوانست در شهر بماند. از شهر خارج شد و به جایی خلوت و دور از دیگر مردم به کاری مشغول شد. اما کمی بعد، چنان اشتیاقی برای درس خواندن به دل اش افتاد، که دیگر شب و روز را نمی شناخت. خودش از این اشتیاق با عنوان "عنایت الهی" یاد می کرد. بیشتر شب ها تا طلوع آفتاب بیدار بود و مطالعه می کرد. این تب و تاب آموختن، تا آخرین روزهای زندگی اش با او بود. علامه هر روز، به جز روز عاشورا، روزانه حداقل 14ساعت مطالعه و تحقیق می کرد. جالب اینکه تالیفات اش را بدون نقطه می نوشت و موقع مرور نقطه ها را اضافه می کرد. چون محاسبه کرده بود، این طور نوشتن، وقت کمتری می گیرد.

 

علامه طباطبایی سال 1304 شمسی(1925 میلادی) به نجف رفت و همجوار حرم امام علی (ع) شد، تا از محضر استادان بزرگی مانند حاج میرزا محمدحسین نائینی، سیدابوالحسن اصفهانی، شیخ محمدحسین غروی اصفهانی، حاج میرزا علی ایروانی، میرزا علی اصغر ملکی و حاج میرزا علی قاضی طباطبایی بهره بیشتری ببرد. در میان این اساتید، میرزا علی قاضی طباطبایی، برای او شخصیت دیگری بود. این استاد بزرگ، به وی اخلاق و عرفان و راه صحیح سیر و سلوک را آموخت و چنان شخصیت علاّمه را تحت تأثیر قرار داد که همواره می گفت: "ما هر چه داریم از مرحوم قاضی داریم."

 

علامه طباطبایی در سال 1314 شمسی(1935 میلادی)، به تبریز بازگشت و حدود ده سال در آنجا اقامت کرد، تا اینکه در فروردین 1325(1946 میلادی)، عازم قم شد. خود می گوید: "هنگامی که به قم آمدم، در برنامه درسیِ حوزه، مطالعه ای کردم و آن را با نیازهای جامعه اسلام سنجیدم، کمبودهایی در آن یافتم و وظیفه خود را تلاش برای رفع آنها دانستم. مهمترین کمبودهایی که در برنامه حوزه وجود داشت، در زمینه تفسیر قرآن و بحثهای عقلی بود، از این رو درس تفسیر و درس فلسفه را شروع کردم، با اینکه در جو آن زمان تفسیر قرآن، علمی که نیازمند به تحقیق باشد، تلقی نمی شد و پرداختن به آن شایسته کسانیکه قدرت تحقیق در زمینه های فقه و اصول را داشتند به حساب نمی آمد و حتی تدریس آن نشانه ی کمی معلومات به حساب می آمد، اما من اینها را برای خودم عذر مقبولی در برابر خدای متعال ندانستم و آن را ادامه دادم تا به نوشتن " المیزان فی تفسیر القرآن" (تفسیر قرآن با قرآن)  انجامید."

مجاهدت علامه طباطبایی و کتابت تفسیر المیزان

 

روش تفسیری علامه طباطبایی موشکافی در اعماق قرآن بود. به همین دلیل، هنگام تفسیر یک آیه، سراسر قرآن کریم را در نظر می گرفت. در حقیقت او هر آیه ای را با استناد به آیات دیگر تفسیرمی کرد و اگر برای تفسیر یک آیه تاییدی از آیات دیگر نمی یافت،  بگونه ای آن را تفسیر می کرد که هیچ تناقضی با آیات دیگر نداشته باشد، چرا که معتقد بود تناقض آیات با انسجام اعجاز آمیز کتاب الهی سازگار نیست. این روش تفسیری علامه طباطبایی سبک جدیدی را به نام "تفسیر قرآن به قرآن" وارد عرصه کارهای علمی نمود. مهمترین خصوصیت علامه در این نوع تفسیر قرآن ، این بود که از استناد به هرگونه فرضیه غیرقطعی پرهیز می کرد و پیشرفت علوم و صنایع را سند صحت آن فرضیه نمی دانست. لذا همواره به این مطلب تاکید می کرد که : "ثابت را که قرآن کریم است،  نمی توان به متغیر که فرضیه های زودگذر علمی است، تفسیر یا با آن تطبیق کرد."  

 

تواضع علامه طباطبایی مانند دیگر ویژگی های اخلاقی او، یک روش عملی بود که خود درس اخلاق به شمار می رفت. هنگامیکه از ایشان تقاضای برگزاری درس اخلاق می شد، می فرمود: "اخلاق، درس نیست، بلکه یک روش عملی است؛ باید سیره انسان و رویکرد عملی او آموزنده باشد؛ مثلاً اگر بگوییم باید با تواضع و با توکّل بود. این سخن، سهم ناچیزی از مشکلات اخلاقی را حلّ می کند؛ امّا وقتی خود متواضع و متوکل بودیم و رفتار متواضعانه و متوکلانه داشتیم، دیگران با دیدن تواضع و توکل ما متواضع و متوکل می شوند. "

این سخن علامه، حرف نبود، بلکه عملی بود که تمامی نزدیکان و شاگردانش آن را از نزدیک لمس کرده بودند. در کلاس درس و بحث که شاگردها حلقه می‌نشستند، او هم یک جایی بین آن ها می‌نشست و درس را شروع می‌کرد. وقتی درس می‌داد، کمی جلوتر از دیوار می‌نشست. هیچگاه تکیه نمی داد. اگر کسی سؤال  یا اشکالی داشت، خوب گوش می‌داد و صبر می‌کرد حرف او تمام شود، بعد صحبت می‌کرد. اگر مسأله ای مطرح می شد، نظر خود را می گفت و بعد اضافه می کرد: "این چیزی است که به نظرمان رسیده است، شما خودتان فکر و بررسی کنید و ببینید تا چه اندازه مورد قبول است." و بدین ترتیب به شاگرد میدان تفکر می داد. در عین حال همواره سعی داشت به هر شاگردی در هر مجمعی متناسب با درک و استعداد  او مطلبی را القا کند، و هنگامیکه در مسئله ای تحلیل درست و کافی نداشت، با شهامت تمام می گفت: "نمی دانم. یا بیشتر از این نمی دانم." و این دقیقاً همان نصف علمی است که امیر مۆمنان (ع) تذکّر داده است، که "نمی دانم" گفتن، نیمی از دانش است.

علامه طباطبایی و شهید مطهری

 

فضایل اخلاقی علامه به کوچه و خیابان و محل درس و بحث محدود نمی شد، در خانه از آن هم فراتر رفته و عشق و محبت را در آنجا حاکم کرده بود. علاقه علامه به همسرش زبانزد همگان بود. آنها مانند دو دوست در یکدیگر ذوب شده بودند. ایمانی که همسر علامه به وی داشت به حقیقت ستودنی است. هنگامیکه علامه مشغول تحقیق و نگارش بود، با او صحبت نمی کرد، و سعی می کرد همه چیز آرام باشد. هر از گاهی در اتاق اش را باز می کرد و آهسته استکان چای به داخل اتاق می گذاشت و آرام خارج می شد که مبادا رشته افکار علامه پاره شود. علامه نیز همواره خود را مدیون محبت های همسرش دانسته و ثناگو و قدردان او بود. هنگامیکه این همسر باوفا  از دنیا رفت، علامه شدیداً بی تاب شد. هنگامیکه یکی از شاگردان سبب این همه بی تابی و ناراحتی علامه را جویا شده بود، علامه پاسخ داده بود: "مرگ حق است، همه باید بمیریم، من برای مرگ همسرم گریه نمی کنم، گریه من از صفا و محبت های اوست. ...  در طول مدت زندگی ما، هیچ گاه نشد که خانم کاری بکند که من حداقل در دلم بگویم کاش این کار را نمی کرد یا کاری را ترک کند که من بگویم کاش این عمل را انجام داده بود. و در تمام دوران زندگی هیچ گاه به من نگفت چرا فلان عمل را انجام دادی؟ یا چرا ترک کردی؟... حالا من این همه محبت و صفا را چگونه می توانم فراموش کنم." همچنین علامه در پاسخ نامه تسلیت یکی از شاگردانش نوشت: " با رفتن او برای همیشه خط بطلان بر زندگانی خوش و آرامی که داشتیم کشیده شد."

علامه طباطبایی

 

علامه علاوه بر اینکه حکیم، فیلسوف، عارف، فقیه و مفسر قرآن بود، دارایقریحه شعر  نیز بود و غزل‏‌هاى عرفانى عمیق که توأم با وَجد و حال، و سراسر عشق و اشتیاق است مى‏‌سرود. او در أشعار عرب به شعرهاى ابن فارض بخصوص به «نظمُ السُّلوک» علاقه‌ مند بود و در أشعار فارسى «دیوان خواجه حافظ شیرازى» را مى‌‏ستود. و گاهی نیز براى دوستان از سروده های خود مى‌‏خواندند، که در این لحظه بخشی از غزل "مرا تنها برد" علامه را خدمتتان ارائه می کنیم.  

من خسی بی سر و پایم که به سیل افتادم

او که می رفت مرا هم به دل دریا برد

جام صهبا ز کجا بود؟ مگر دست کی بود

که به یک جلوه دل و دین ز همه یک جا برد

خم ابروی تو بود و کف مینوی تو بود

که درین بزم بگردید و دل شیدا بـرد

خودت آموختی ام مهر و خودت سوختی ام

با برافروخته رویی که قرار از ما برد

همه یاران به سر راه تو بودیم ولی

غم روی تو مرا دید و ز من یغما برد

همه دل باخته بودیم و پریشان که غمت

همه را پشت سر انداخت مرا تنها برد.

https://parstoday.com/dari/radio/uncategorised-i56667-24_%D8%A2%D8%A8%D8%A7%D9%86_%D8%B1%D9%88%D8%B2_%D8%A8%D8%B2%D8%B1%DA%AF%D8%AF%D8%A7%D8%B4%D8%AA_%D8%B3%DB%8C%D8%AF_%D9%85%D8%AD%D9%85%D8%AF_%D8%AD%D8%B3%DB%8C%D9%86_%D8%B7%D8%A8%D8%A7%D8%B7%D8%A8%D8%A7%DB%8C%DB%8C


جمعه، 23 آبان 1399 - 20:12 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0