FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


عزت واقعی در بندگی خدا، ترک گناه و حفظ کرامت انسانی است؛ درس عزت کربلا


 

مهر | دین و اندیشه | سه شنبه، 10 تیر 1404 - 13:00
حجت الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی​​​​​​​ گفت: امام حسین (ع) با قیام خود در کربلا، درس عزت و مقاومت در برابر ظلم را به جهان آموخت.
عزت،حسين،امام،زبان،عفو،نيكو،گذشت،كسب،كنترل،جامعه،ذلت،عاشورا، ...

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی استاد حوزه علمیه در مراسمی که به مناسبت شهادت سید و سالار شهدا امام حسین (ع) در هیئت بیت الرضا علیه السلام با اشاره به اهمیت و پیام‌های نهفته در حادثه عاشورا و درس‌های آن برای جامعه، به‌ویژه جوانان و مردم عنوان کرد: نمونه‌هایی از کتاب‌ها و پژوهش‌های مختلف در زمینه عاشورا و امام حسین (ع) نوشته شده است.
کتاب‌هایی از سوی مسیحیان، اهل سنت، شیعیان و هندوها درباره امام حسین نوشته اند.
وی افزود: یکی از این کتاب‌ها، اثر آنتوان بارا با عنوان «حسین در اندیشه مسیحیان»، است که اجازه ترجمه و چاپ آن به صورت رایگان داده شده است و در چند زبان موجود است.
همچنین، کتاب‌های دیگری مانند «مقتل خوارزمی» که مربوط به قرن پنجم است و درباره شهادت امام حسین است.
ادریس مغربی با مطالعه و شناخت امام حسین، تغییراتی در اعتقادات و مذهبش ایجاد می‌شود و این نشان‌دهنده تأثیر عمیق مکتب امام حسین بر افراد است.
پیام‌های عاشورا فراتر از مصیبت است و باید به عنوان فرصت‌هایی برای بیان درس‌ها و ارزش‌های انسانی و اخلاقی مورد استفاده قرار گیرد.
رفیعی با بیان اینکه عزت واقعی در بندگی خدا، ترک گناه و حفظ کرامت انسانی است گفت: در روایات، اهمیت حفظ عزت و جلوگیری از ذلت بیان می‌شود مبنی بر اینکه گناه، هرچند کوچک، می‌تواند انسان را ذلیل کند.
راه‌های کسب عزت، مانند بندگی خدا، ترک گناه و کنترل زبان، مورد است برخی رفتارهای ناپسند در خانواده و جامعه مانند بدزبانی و تحقیر دیگران، و باعث ذلت فرد می‌شود در حالی که خوش‌زبانی و اخلاق نیکو، راهی برای عزت و احترام است.
این استاد حوزه علمیه با اشاره به اهمیت کنترل زبان و رفتارهای اخلاقی اظهار داشت: زبانی خوش و رفتار نیکو می‌تواند فرد را در جامعه عزیز و محترم کند.
امام خمینی را چه کسی عزیز کرد عزت دست خداست.
دور اه کسب عزت بندگی و دیگر خروج از ذلت است.
پیام‌های عاشورا باید در قالب درس‌های اخلاقی و انسانی تبیین شوند تا جامعه از آن بهره‌مند گردد.
وی راه دیگر کسب عزت را کنترل زبان بیان و عنوان کرد: بسیاری از افراد به خاطر بدزبانی خار و ترد می‌شوند.
زبان نقش مهمی در ساختن یا تخریب شخصیت انسان دارد.
اکثر گناهان انسان از طریق زبان سر می‌زند، از جمله غیبت، سخن‌چینی، بدزبانی و بدگمانی.
در روایات، تأکید می‌شود که کنترل زبان و گفتار نیکو، راهی برای عزت و احترام در جامعه است و قرآن کریم نیز بر پاکیزگی و استواری در گفتار تأکید دارد، به‌طوری که خداوند بیش از ۱۲ ویژگی در قرآن برای سخن گفتن صحیح و محکم آورده است.
بیشتر انسان‌ها به خاطر زبان جهنمی می‌شوند.
رفیعی به نمونه‌هایی از سیره پیامبر اسلام و اهل بیت (ع) اشاره کرد و گفت: از جمله رفتار پیامبر در مواجهه با ناسزاگویی و فحاشی دیگران عفو و گذشت و رفتار صحیح بوده است.
عفو و گذشت، کلید عزت و محبوبیت است.
عفو و گذشت، انسان را نزد خدا و مردم عزیز می‌کند، چنان‌که پیامبر با عفو کردن دشمنان، موفق به اصلاح و هدایت آنان شده است.
مقابله به مثل خوب نیست و هرگز بدی و خوبی یکی نیست.
این استاد حوزه علمیه در بخش دیگر به موضوع عزت و ذلت در اسلام پرداخت و تصریح کرد.
عزت واقعی در بندگی خدا، ترک گناه و حفظ کرامت انسانی است.
راه‌های کسب عزت، مانند کنترل زبان، ترک گناه، و اخلاق نیکو، است.
نمونه‌هایی از رفتارهای ناپسند در خانواده و جامعه، مانند بدزبانی و تحقیر دیگران، ذکر شده و اخلاق نیکو و گفتار پسندیده، راهی برای احترام و عزت است.
یکی از راه‌های کسب عزت عدم درخواست از دیگران است.
وی با تاکید بر اینکه دوری از تن‌پروری، و کسب عزت از طریق خدمت به مردم حاصل می‌شود اظهار داشت: هیچ چیزی مانند عفو و گذشت، انسان را نزد خدا عزیز نمی‌کند و سیره پیامبر و اهل بیت (ع) سراسر عفو و گذشت بود.
کسانی که اهل عفو و گذشت هستند زودتر به بهشت می رسند.
پیامبر وقتی مکه را فتح کردند با وجود همه ظلم‌هایی که کفار در حق ایشان کرده بودند بخشید.
رفیعی ادامه داد: از دیگر عوامل عزت شامل انصاف، قناعت، کنترل خشم، و اخلاق نیکو است.
امیرالمؤمنین در نهج‌البلاغه می‌فرماید: «عزت در جهاد است»، و این جهاد، جهاد در راه اسلام و دفاع از حق است.
همچنین در اسلام به اهمیت جهاد در مسیر عزت تأکید شده رو روایت است که امام حسین (ع) با قیام خود در کربلا، درس عزت و مقاومت در برابر ظلم را به جهان آموخت.
جهاد واقعی، نه شروع جنگ، بلکه دفاع و پایداری در راه حق است؛ همان‌طور که امام حسین در روز عاشورا، با ایستادگی و فداکاری، عزت اسلام را حفظ کرد.
هر فرد باید از هر چیزی که سبب ذلت او می‌شود، پرهیز کند؛ مانند دروغ، غیبت، رابطه‌های حرام، و شراب، و در مقابل، بر تقوا، خوش‌زبانی، سکوت.


 
 

 

 

 

 

پنجشنبه، 12 تیر 1404 - 01:17 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0