FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


رزقی که امانت است؛ نجوایی از دل به سوی دل


 

مهر | دین و اندیشه | چهارشنبه، 11 تیر 1404 - 10:12
چقدر زیباست ادب بندگی در برابر رزق. تو چون نامه‌رسانی هستی که پاکتی در دست دارد. نه مالک آن نامه‌ای، نه نویسنده‌اش، نه حتی گیرنده‌اش.
دل،خدا،دست،مال،زمين،انفاق،دلم،دانه،لحظه،تخمي،نخواهد_،،آنم،رز ...

به گزارش خبرنگار مهر، مصطفی شاهرضایی، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی در یادداشتی اختصاصی به تأملی در آیات برکت و نسبت آن با خاندان وحی، بندگان خاص و انسان امروز پرداخته است که در ادامه می‌خوانید:
شب بود و قرآن آرام در دستم نشسته بود و صدایم می‌کرد.
در سوره بقره، جایی میان کلمات آشنا، ناگهان آیه‌ای مرا در خود کشید.
«وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ یُنفِقُونَ» دست از خواندن کشیدم.
این جمله ساده نبود.
بُرید.
نفوذ کرد.
آینه‌ای شد برای چیزهایی که نمی‌دیدم.
با خود زمزمه کردم: این که دارم می‌بخشم، آیا واقعاً مال من است؟
نه، این "رزقناهم" است.
این من نیستم که می‌بخشم.
خدا بود که گفت: ما به آنان روزی دادیم، و از آنچه ما دادیم، انفاق می‌کنند.
پس چه چیزی از خود دارم؟
هیچ.
و همان لحظه، بی‌صدا در دلم افتاد: رزق، امانت است؛ و انفاق، وظیفه.
منتی در آن نیست.
تو فقط واسطه‌ای.
احساس کردم ندائی آمده نه از ذهن، بلکه از آسمانی که در دل است.
چنانکه مولوی گفت: منم آن من که من من را نماند منم آن کس که کس نشان نماند
آری، این آن جایی‌ست که "من" دیگر نیست.
تنها، جاری‌شدنِ اراده‌ی خداست.
اشک نشست بر گوشه چشمم.
نه از غم، که از آگاهی.
در این لحظه فهمیدم که هر آنچه دارم، از آن من نیست.
پدری که دستش را می‌گیرم، مادری که خرجی‌اش را می‌دهم، یاری که می‌کنم، هیچ‌کدامشان مخاطبِ لطف من نیستند؛ من مخاطبِ امتحان خدا هستم.
و من یاد گرفتم که حتی اگر دهم، این هم نه از من است، که اگر او نخواهد، دستانم می‌لرزد، دلم می‌لرزد، بخیلم می‌کند.
و اگر بخواهد، دل‌گشاده می‌شوم؛ و اگر بخواهد، از من چیزی به کسی می‌رسد.
وگرنه من، نه آغازگرم، نه انجام‌دهنده.
و آن شعر در جانم افتاد: من اگر دست زنانم، نه من از دست زنانم نه از ای نم، نه از آنم، من از آن شهر کلانم اگرم فکری است آنم...
آنجا فهمیدم: من آنی‌ام که وقتی می‌بخشد، اصلاً خودش را نمی‌بیند.
نه خودش را، نه نامش را، نه کیف پولش را.
فقط خدا را.
فقط راه را.
فقط رضایت را.
همین آگاهی، دنیای مرا زیر و رو کرد.
دیگر وقتی کمک می‌کردم، صدایی در دلم می‌گفت: "مواظب باش… مبادا بر چیزی منّت بگذاری که مال تو نبوده است…" و این آیه، زنگ بیدارباشِ دیگری شد: «وَلَا تَمْنُن تَسْتَکْثِرُ» یعنی مبادا عطا کنی و گمان بری که زیاد داده‌ای.
مبادا توهم کنی که لطف کرده‌ای، در حالی که تو فقط رسانده‌ای آن‌چه از خزانه‌ی او آمده.
چقدر زیباست ادب بندگی در برابر رزق.
تو چون نامه‌رسانی هستی که پاکتی در دست دارد.
نه مالک آن نامه‌ای، نه نویسنده‌اش، نه حتی گیرنده‌اش.
فقط مأمور رساندن آنی، و چه خوشبخت است مأموری که نامه‌اش، مهر آسمانی دارد.
در سوره معارج می‌فرماید: «وَفِی أَمْوَالِهِمْ حَقٌّ مَّعْلُومٌ لِّلسَّائِلِ وَالْمَحْرُومِ» یعنی اصلاً این مال، سهمی از دیگری را در دل خود دارد.
سهمی که اگر ندهی، نه‌تنها انفاق نکرده‌ای، بلکه خیانت کرده‌ای.
در امانتی که بر دوش تو نهاده شده بود.
و عجب است که این بخشش، نه فقط مالی است؛ گاهی کلامی‌ست، نگاهی‌ست، آغوشی‌ست، گوش شنوایی‌ست برای دل زخمی.
و اگر این را بفهمی، دیگر هیچ نیکی را کوچک نمی‌بینی.
و تو از آن لحظه، نه بخشنده می‌شوی، که جوینده‌ی فرصت‌هایی برای ادا کردن امانت.
آن‌گاه در آینه دل، نگاهی تازه می‌یابی به این آیه بزرگ: «مَثَلُ الَّذِینَ یُنفِقُونَ أَمْوَالَهُمْ فِی سَبِیلِ اللَّهِ کَمَثَلِ حَبَّةٍ أَنبَتَتْ سَبْعَ سَنَابِلَ…» و می‌فهمی که این بار، بذر را تو نکاشتی، خدا بود که در دل تو بذر را افکند.
و باز هم اوست که سنابل را رویانده.
تو فقط زمین بودی؛ اگر پاک بودی، دانه جوانه زد.
و یادم آمد از آیه‌ای که مانند نسیمی، بذرِ دل را بیدار می‌کند: «أَفَرَأَیْتُم مَّا تَحْرُثُونَ؟
أَأَنتُمْ تَزْرَعُونَهُ أَمْ نَحْنُ الزَّارِعُونَ؟» (واقعه، ۶۳ و ۶۴) تو شاید دانه را بکاری، اما اگر او نخواهد، زمین سنگ می‌شود، آب خشک می‌شود، دانه پوسیده می‌شود.
و اگر او بخواهد، حتی بر سنگ هم سنابل می‌روید.
چنان‌که مولوی گفت: در زمین دل، اگر تخمی نه‌ای زان سبب تو همچو خار و خس ده‌ای زانکه تخمی در نیفتد زان سرشت کان زمین را زهره‌ی تخم بهشت
پس اگر انفاقی از دستان تو رویید، یقین داشته باش که خدا، زارعِ اصلی بوده و تو، خاکی بودی که اجازه دادی «نور» در آن فرود آید.
و دعایی از درونم برخاست: الهی… اگر خواستی چیزی از من ببری، خودت دلِ من را نرم کن.
اگر خواستی از دستم چیزی بگیری، آن دست را ببند به رضایت خودت.
که مبادا بخیل شوم، که مبادا خسیس باشم، که مبادا نام خودم را بر «فیض تو» بنویسم.
الهی… بر من منت نهادی که «شح نفس» را از من زدودی؛ و من به یاد آیه‌ای افتادم که نجات را نه در سخاوت بیرونی، که در پاکی درون دانست: «وَمَن یُوقَ شُحَّ نَفْسِهِ فَأُولَٰئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ» خدایا، تو خود نگه‌دارم باش از این شُحّ پنهان.
از آن خودخواهی خاموشی که درون می‌گوید: "مال من است" در حالی که تو پیش‌تر فرمودی: «وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ یُنفِقُونَ» و اکنون که این کلمات را می‌نویسم، یقین دارم که این مقاله، نه «مقاله» است، بلکه حدیثِ دلی‌ست که خواست با دیگر دل‌ها در میان گذارد نوری را که روزی، خدا در آن تابانده بود.
باشد که این نور، نه در حرف‌ها، بلکه در نیت‌ها بماند.


 
 

 

 

 

 

پنجشنبه، 12 تیر 1404 - 01:10 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0