FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


قیام امام حسین (ع) قیام تجلی عدالت در برابر ظلم و جور و جنایت است


 

مهر | دین و اندیشه | چهارشنبه، 11 تیر 1404 - 10:18
نجف لک زایی گفت: برای ما ایرانی‌ها، قیام امام حسین (ع) عامل نجات بود و در دوره جدید هم امام خمینی (ره) قیام خود را با محرم آغاز کرد
امام،حسين،قيام،اسلامي،يزيد،حكمراني،بيعت،حركت،پژوهشگاه،عزت،ذل ...

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت‌الاسلام نجف لکزایی، رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در سلسله نشست‌های «حکمرانی قرآنی و قیام امام حسین (ع)» که در این پژوهشگاه برگزار شد، اظهار کرد: عاشورا از مقدمات اصلی تشیع است و هر سال در ایام محرم مفاهیم بسیار زیادی در ذهن نه تنها شیعیان بلکه همه مسلمانان و حتی بسیاری از آزادی‌خواهان جهان زنده می‌شود.
عاشورا فراتر از یک حرکت دینی و اسلامی است، همان‌طور که خود امام حسین (ع) فرمودند این حرکت در مسیر آزادی و آزادی‌خواهی قابل تعریف است.
اگر بخواهیم قیام حضرت سیدالشهدا (ع) را تحلیل کنیم، باید بدانیم که نقطه شروع این حرکت از بحث سیاست و قدرت بود؛ معاویه از دنیا رفت و یزید به جای او به حکومت رسید و یزید از همه، به‌ویژه نخبگان و سران جهان اسلام و شخصیتی مثل امام حسین (ع)، خواست که با او بیعت کنند.
حمایت امام حسین (ع) از حکمرانی الهی
وی بیان داشت: حاکم مدینه دستور داشت از امام حسین (ع) و دیگران بیعت بگیرد که بحث از اینجا آغاز شد؛ یعنی جرقه قیام در واقع از همین‌جا زده شد و امام حسین (ع) از مدینه حرکت کرد و پایه‌ای که در فرمایشات ایشان آمده «خائن متقن» بود و ایشان به مکه تشریف بردند و با این کار از ذلت بیعت نجات یافتند.
تحلیل امام حسین (ع) این بود که بیعت با یزید ذلت‌آور است و عزت اسلامی را از بین می‌برد ضمن اینکه دو مفهوم بسیار مهم در نهضت حسینی عزت و ذلت است و عزت برای امام حسین (ع) بسیار مهم بود و در قرآن کریم می‌خوانیم: «العزة لله و لرسوله و للمؤمنین»؛ یک انسان مؤمن نمی‌تواند زیر بار ذلت باشد، چه برسد به امام حسین (ع) که یک رهبر بزرگ دینی است.
رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به ادامه مسیر قیام افزود: در مکه شرایطی پیش آمد که می‌خواستند امام را در همان‌جا به شهادت برسانند اما امام حسین (ع) به دعوت کوفیان به سمت کوفه حرکت کردند و حوادثی رخ داد که همه ما می‌دانیم.
از نقطه آغاز قیام تا شهادت امام حسین (ع) و حرکت حضرت زینب (س) همه چیز در ارتباط با حکومت و حکمرانی بود و امام حسین (ع) یک نوع حکمرانی را طرد و از نوعی دیگر دفاع کرد تا نشان دهد حکمرانی اسلامی آنگونه که یزید می‌گوید نیست و رابطه حکومت و مردم نباید به شکل مورد نظر یزید باشد.
رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: امام حسین (ع) فرمودند «مثلی لایبایع مثله»، یعنی کسی مثل من با کسی مثل یزید بیعت نمی‌کند و ایشان حکمرانی یزید را قبول نداشتند ضمن اینکه ما به طور کلی با دو نوع حکمرانی مواجهیم؛ حکمرانی طاغوتی که انسان را از نور به ظلمت می‌برد و حکمرانی توحیدی که انسان را از ظلمت جهل، شرک، خودخواهی، غرور و انواع تاریکی به سمت نور علم، تقوا و معنویت هدایت می‌کند.
وی با اشاره به مضامین زیارت اربعین تصریح کرد: در زیارت اربعین خطاب به امام حسین (ع) آمده است که «لِیَسْتَنْقِذَ عِبَادَکَ مِنَ الْجَهَالَهِ» یعنی تو قیام کردی تا بندگان خدا را از جاهلیت نجات دهی.
در واقع فلسفه قیام امام حسین (ع) همان فلسفه ارسال رسولان الهی است: «لیقوم الناس بالقسط» که این قیام تجلی عدالت در برابر ظلم و جور و جنایت می‌باشد؛ قیام امانت در برابر خیانت و قیام توحید در برابر کفر و شرک است.
لزوم بازگشت جامعه اسلامی به ارزش‌های واقعی است
وی افزود: امام حسین (ع) احساس کرد جامعه اسلامی از اهداف پیامبر اکرم (ص) فاصله گرفته و ارزش‌های دینی را فراموش کرده است و جامعه اسلامی به برداشتی از ارزش‌ها رسیده بود که حتی با یزید هم می‌توانست کنار بیاید و بزرگان ما فرمودند حکومتی که مردم دارند در حد لیاقت خودشان است؛ اگر جامعه‌ای حکومت ظالمانه یا فرعونی دارد، به اندازه لیاقت خودش است و اگر حکومتی عادلانه و مبتنی بر عزت و کرامت دارد، باز هم متناسب با شایستگی‌های خودشان است.
رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: برای ما ایرانی‌ها، قیام امام حسین (ع) عامل نجات بود و در دوره جدید هم امام خمینی (ره) قیام خود را با محرم آغاز کرد و هم زمانی که قیام به پیروزی رسید در ایام محرم و با مناسبت‌های عاشورا و اربعین بود و انقلاب اسلامی با نام امام حسین (ع) و عاشورا پیوند خورده است.
حجت الاسلام لکزایی تصریح کرد: وقتی ملت ایران پیام امام حسین (ع) را درک کردند و فهمیدند که «خون بر شمشیر پیروز است» و زندگی با ذلت ارزشی ندارد، جان خود را برای عزت فدا کردند؛ همان‌طور که امام حسین (ع) فرمودند: «وعلی الاسلام السلام إذا بلیت الامة براع مثل یزید».
یعنی اگر با یزید بیعت کنم، شاید چند صباحی بیشتر زندگی کنم، اما فاتحه اسلام خوانده می‌شود.

الگوی یزیدی در زمانه امروز
وی با اشاره به تحولات امروز منطقه اظهار کرد: امروز هم در منطقه با حکومت‌هایی روبه‌رو هستیم که با کمال وقاحت در برابر دوربین‌ها با رژیم کودک‌کش صهیونیستی پیمان همکاری امضا می‌کنند و این همان اسلام یزیدی است که ادامه پیدا کرده و امروز به شهادت کودکان یمنی و فلسطینی منجر شده است، در حالی‌که این حکومت‌ها چشم بر جنایات بسته و حتی همکاری می‌کنند.
در قرآن کریم خطاب به پیامبر آمده است: «یاایها النبی جاهد الکفار و المنافقین».
پیامبر دو نوع دشمن داشت؛ دشمن بیرونی یعنی کفار و دشمن درونی یعنی منافقین.
قیام امام حسین (ع) قیام علیه نفاق و آسیب داخلی امت اسلامی بود.
حجت الاسلام لکزایی در پایان گفت: امروز امت اسلامی با وجود حدود ۶۰ کشور اسلامی گرفتار انحطاط است و اگر مسلمانان به سفارش پیامبر اکرم (ص) بازگردند که فرمود: «من در میان شما قرآن و عترتم را می‌گذارم، اگر به هر دو تمسک کنید هرگز گمراه نمی‌شوید»، مشکلاتشان حل خواهد شد.


 
 

 

 

 

 

پنجشنبه، 12 تیر 1404 - 01:01 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0