FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


صائب تبریزی شاعری که قرن‌ها ناشناخته ماند؛ او به کثیرالشعر مشهور بود


 

مهر | فرهنگی و هنری | سه شنبه، 10 تیر 1404 - 17:12
صائب، شاعری است که با بهره‌گیری از زبان غزل، آموزه‌های اخلاقی و مذهبی شیعی را به شکلی هنرمندانه و تأثیرگذار در اشعارش بیان کرده و از این طریق به ترویج اخلاق، اخلاص، شفقت و مدارا پرداخته است.
صائب،خاك،اشعارش،اصفهان،تبريزي،كز،خداست،مصيبت،اشعار،پاك،اخلاق ...

خبرگزاری مهر، گروه فرهنگ و ادب، طاهره طهرانی: صائب تبریزی، با نام کامل میرزا محمدعلی تبریزی، از بزرگ‌ترین شاعران فارسی‌زبان سده یازدهم هجری و نامدارترین شاعر دوره صفویه است که در سال ۱۰۰۰ هجری قمری در اصفهان یا تبریز به دنیا آمد.
خانواده‌اش از تاجران متمکن تبریز بودند که به دستور شاه عباس اول به اصفهان مهاجرت کردند.
او در اصفهان به تحصیل علوم مختلف پرداخت و در جوانی به حج و سپس به مشهد سفر کرد.
پس از آن به هندوستان، هرات و کابل رفت و در دربار خواجه احسن‌الله (ظفرخان) در کابل مورد استقبال قرار گرفت.
سپس به ایران بازگشت و در سال ۱۰۴۲ هجری قمری به مقام ملک‌الشعرایی در دربار شاه عباس دوم رسید.
صائب تبریزی به عنوان بنیانگذار سبک هندی در شعر فارسی شناخته می‌شود و اشعارش در ایران، هند و امپراتوری عثمانی طرفداران زیادی داشت.
وی شاعری کثیرالشعر بود و تعداد اشعارش بین ۶۰ هزار تا ۱۲۰ هزار بیت تخمین زده شده است.
بیشتر آثارش غزل است، اما حدود ۴ هزار بیت قصیده، یک مثنوی ناقص به نام «قندهارنامه» و چند قطعه نیز دارد.
همچنین ۱۷ غزل به زبان ترکی آذربایجانی از او باقی مانده است.
ویژگی بارز اشعار صائب استفاده هنرمندانه از تشبیه، استعاره، تمثیل و کنایه است و مضامین عرفانی، دینی و عاشقانه در آنها دیده می‌شود.
او انسانی دیندار و شیعه دوازده امامی بود و در اشعارش به اهل‌بیت (ع) و واقعه کربلا نیز اشاره کرده است.
ویژگی‌های اخلاقی و مذهبی بارز در شخصیت و اشعار صائب تبریزی عبارتند از:
اخلاق اسلامی و فرهنگ ایرانی: صائب در اشعارش تلفیقی از اخلاق اسلامی و فرهنگ ایرانی ارائه می‌دهد و مشی عرفانی مبتنی بر آموزه‌های شیعی دارد.
او به خاندان عصمت و طهارت علاقه‌مند بود و در اشعارش به اهل‌بیت (ع) ارادت نشان می‌دهد.
اخلاص و صداقت: یکی از محورهای مهم غزلیات صائب، ترویج اخلاص است؛ اخلاصی که چنان پنهان باشد که حتی ملائکه هم آن را نبینند.
این ویژگی در اشعارش به صورت تمثیل‌های شاعرانه بیان شده است.
شفقت و مهرورزی: اشعار او سرشار از شفقت نسبت به طبیعت، انسان‌ها و به ویژه مسلمانان است.
صائب بر اهمیت همدلی، نوع‌دوستی و حمایت از مظلومان تأکید می‌کند و معتقد است مسلمان واقعی باید به کمک دیگران بشتابد.
پرهیز از صفات منفی: در اشعارش از شهرت‌طلبی، عیب‌جویی، دروغ و حرص بر حذر می‌دارد و به فضائل اخلاقی مانند تواضع، قناعت، صبوری، مدارا، آزادگی و مهمان‌نوازی دعوت می‌کند.
صلح‌طلبی و مدارا: صائب شاعری صلح‌طلب، قانع و اهل مدارا بود که از تکبر و ضعیف‌کشی پرهیز داشت و حفظ آبرو را لازم می‌دانست.
مضمون عرفانی و حکمت‌آمیز: اشعار او بر پایه عرفان نظری و حکمت استوار است و با نگاهی عمیق به جهان و هستی، زیبایی‌های آفرینش را ستایش می‌کند.
پایبندی به ارزش‌های اخلاقی و اجتماعی: او به فروتنی، همدلی، نوع‌دوستی، و اخلاق اجتماعی پایبند بود و در اشعارش به ترغیب مردم به این فضائل می‌پردازد.
تأثیرپذیری از قرآن و باورهای دینی: اشعار صائب آکنده از تلمیحات قرآنی و آموزه‌های دینی است و او با برداشت عمیق از آیات قرآن، مفاهیم اخلاقی و توحیدی را در شعر خود منعکس کرده است.
صائب تبریزی شاعری است که با بهره‌گیری از زبان غزل و سبک هندی، آموزه‌های اخلاقی و مذهبی شیعی را به شکلی هنرمندانه و تأثیرگذار در اشعارش بیان کرده و از این طریق به ترویج اخلاق، اخلاص، شفقت و مدارا پرداخته است.
او قصیده بلندی دارد در مدح سیدالشهدا با این مطلع:
خاکیان را از فلک امید آسایش خطاست
آسمان با این جلالت گوی چوگان قضاست
در ادامه این قصیده و پس از مقدمه چینی می‌گوید:
هر گدا چشمی نباشد مستحق این نوال
درد و محنت نُزل خاص انبیا و اولیاست
زخم دندان ندامت می‌رسد سبابه را
از میان جمله انگشتان، که ایمان را گواست
در خور ظرف است اینجا هر دهان را لقمه‌ای
ضربت تیغ شهادت، طعمه شیر خداست
نیست هر نخجیر لاغر لایق فتراک عشق
آل تمغای شهادت خاصه آل عباست
کی دلش سوزد به داغ دردمندان دگر؟
چرخ کز لب تشنگان او شهید کربلاست
آنچه از ظلم و ستم بر قرة العین رسول
رفت از سنگین دلان، بر صدق این معنی گواست
مظهر انوار ربانی، حسین بن علی
آن که خاک آستانش دردمندان را شفاست
ابر رحمت سایبان قُبه پر نور او
روضه اش را از پر و بال ملایک بوریاست
دست خالی برنمی گردد دعا از روضه اش
سایلان را آستانش کعبه حاجت رواست
در رجب هر کس موفق شد به طوف مرقدش
بی تردد جای او در مقعد صدق خداست
در ره او زائران را هر چه از نقد حیات
صرف گردد، با وجود صرف گردیدن بجاست
چون فتاده است این مصیبت زائران را عمر کاه
در تلافی زان طوافش روح بخش و جانفزاست
نیست اهل بیت را رنگین‌تر از وی مصرعی
گر بود بر صدر نُه معصوم جای او، بجاست
کور اگر روشن شود در روضه اش نبود عجب
کان حریم خاص مالامال از نور خداست
با لب خشک از جهان تا رفت آن سلطان دین
آب را خاک مذلت در دهان زین ماجراست
زین مصیبت می‌کند خون گریه چرخ سنگدل
این شفق نبود که صبح و شام ظاهر برسماست
عقده‌ها از ماتمش روی زمین را در دل است
دانه تسبیح، اشک خاک پاک کربلاست
در ره دین هر که جان خویش را سازد فدا
در گلوی تشنه او آب تیغ آب بقاست
تا بدخشان شد جگرگاه زمین از خون او
هر گیاهی کز زمین سر برزند لعلی قباست
نیست یک دل کز وقوع این مصیبت داغ نیست
گریه فرض عین هفتاد و دو ملت زین عزاست
می‌دهد غسل زیارت خلق را در آب چشم
این چنین خاک جگرسوزی ز مظلومان کراست؟
بهر زوارش که می آیند با چندین امید
هر کف خاک از زمین کربلا دست دعاست
مردگان با اسب چوبین قطع این ره می‌کنند
زندگان را طاقت دوری ز درگاهش کجاست؟
از سیاهی داغ این ماتم نمی‌آید برون
این مصیبت هست بر جا تا بجا ارض و سماست
از جگرها می‌کشد این نخل ماتم آب خویش
تا قیامت زین سبب پیوسته در نشو و نماست
گرچه از حجت بود حلم الهی بی نیاز
این مصیبت حجت حلم گرانسنگ خداست
قطره اشکی که آید در عزای او به چشم
گوشوار عرش را از پاکی گوهر سزاست
زائران را چون نسازد پاک از گرد گناه؟
شهپر روح الامین جاروب این جنت سراست
سبحه ای کز خاک پاک کربلا سامان دهند
بی تذکر بر زبان رشته اش ذکر خداست
چند روزی بود اگر مهر سلیمان معتبرف
تا قیامت سجده گاه خلق مهر کربلاست
خاک این در شو که پیش همت دریا دلش
زائران را پاک کردن از گنه کمتر سخاست
مغز ایمان تازه می‌گردد ز بوی خاک او
این شمیم جانفزا با مشک و با عنبر کجاست؟
زیر سقف آسمان، خاکی که از روی نیاز
می‌توان مرد از برایش، خاک پاک کربلاست
تا شد از قهر الهی طعمه دوزخ یزید
نعره هل من مزید از آتش دوزخ نخاست
تکیه گاهش بود از دوش رسول هاشمی
آن سری کز تیغ بیداد یزید از تن جداست
آن که می‌شد پیکرش از برگ گل نیلوفری
چاک چاک امروز مانند گل از تیغ جفاست
آن که بود آرامگاهش از کنار مصطفی
پیکر سیمین او افتاده زیر دست و پاست
چرخ از انجم در عزایش دامن پر اشک شد
تا به دامان جزا گر ابر خون گرید رواست
مدحش از ما عاجزان صائب بود ترک ادب
آن که ممدوح خدا و مصطفی و مرتضاست
صائب تبریزی در سال ۱۰۸۶ یا ۱۰۸۷ هجری قمری در اصفهان درگذشت ولی تا مدت‌ها کسی از مکان آرامگاه او خبر نداشت.
آنطور که جلال الدین همایی می‌گوید: «در مهرماه ۱۳۰۱ شمسی (سال ۱۳۴۰ قمری) من در مزارات اصفهان مشغول جستجو و تحقیق بودم، با نشانی‌های تاریخی بدین محل برخورد نمودم.
در آن هنگام هیچ اثری از مزار و سنگ آرامگاه در باغ دیده نمی‌شد.
به کمک باغبان در گوشه‌ای به حفاری پرداختم و سنگ مزار شاعر بزرگ را از زیر توده‌های خاک بیرون آوردم.
بعد از آن، کم‌کم اهل ادب از محل آرامگاه صائب آگاهی یافتند.»
باغ صائب را اداره اوقاف در سال ۱۳۰۹ شمسی به نام موقوفه ثبت کرد.
در سال ۱۳۴۲ هیأت مؤسسین انجمن آثار ملی، به اصفهان آمده و با توجه به علاقه دوستداران صائب و اعضای انجمن آثار ملی اصفهان، تصویب کردند آرامگاهی شایسته شأن این شاعر دانشمند به سبک و شیوه زمان او یعنی صفویه در این محل بنا گردد.
ساخت این بنا پنج‌سال به طول انجامید و در سال ۱۳۴۷ شمسی گشایش یافت.
روز ۱۰ تیرماه به عنوان روز بزرگداشت این شاعر نامگذاری شده است.


 
 

 

 

 

 

چهارشنبه، 11 تیر 1404 - 01:36 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0