FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


ماجرای «حر» باعث جلوگیری از ناامید شدن ماست؛ استراتژی امام(ع) چه بود؟


 

مهر | دین و اندیشه | دوشنبه، 09 تیر 1404 - 13:59
علوی تهرانی گفت: امام حسین (ع) می‌فرماید برای من گویی هیچگاه دنیا نبوده و همواره آخرت بوده است و این استراتژی امام برای رفتن به کربلا و کربلایی شدن بود.
امام،حسين،ايمان،حر،قرار،نور،اهل،علي،روضه،كربلا،حضرت،روز،تقوا ...

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام والمسلمین سید محمدباقر علوی تهرانی در مراسمی که به مناسبت ایام محرم در مسجد حضرت امیر (ع) به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: در قرآن کریم خداوند علی اعلا به اهل ایمان می‌فرماید اگر تقوا پیشه کنید، و به پیامبر من ایمان بیاورید، من سه چیز را به شما می‌دهم.
صدر آیه مربوط به اهل ایمان است ولی بعد می‌فرماید به رسول من ایمان بیاورید.
چطور می‌شود که آدم مؤمن باشد اما به پیامبر ایمان نداشته باشد بنابراین انسان تا شهادت به رسالت رسول اکرم ندهد در زمره مؤمنین قرار نمی‌گیرند.
وی افزود: ما یک ایمان حقیقی داریم اما بسیاری از ایمان‌های غیر واقعی نیز وجود دارد.
پس وقتی می‌فرماید یا ایها الذین آمنوا یعنی درست ایمان داشته باشید، یا ایها الذین آمنوا ای کسانی که ایمان آوردید اتق الله تقوا پیشه کنید و به پیغمبر من ایمان بیاورید تا دو سهم از رحمتش را به شما ببخشد و برای شما نوری قرار دهد.
این نوری است که خدا در زندگی قرار می‌دهد برای کسانی که تقوا پیشه کنند و به رسولش ایمان بیاورند، انسان‌های مؤمن با این نور هرگز خطا نمی‌کنند.
کار نور کشف از ظلمت و تاریکی است تا آدمی خطا نکند و نلغزد.
علوی تهرانی با اشاره به روایتی بیان داشت: جابر جفی از امام باقر علیه السلام این حدیث را نقل می‌کند من از امام باقر علیه السلام سوال کردم این چه نوری است که خدا برای مؤمنان قرار می‌دهد؟
حضرت فرمودند امام عادلی که او را پیشوای خود قرار دهید هر امام عادلی نه!
و او امام علی (ع) است.
مراد از امام، امام معصوم است، ما هم می‌توانیم امام جماعت باشیم در معرض مردم گناه کبیره نکنیم.
امام علی فقط نور مردم زمین نیست بلکه علی نور زمین و آسمان است.
بر اساس فرمایش پیامبر اکرم (ص) هم ملکیان و هم ملکیان به نور امام علی محتاج هستند.
استاد حوزه علمیه با بیان اینکه کربلا را نمی‌شود با تدبیر بشری تحلیل کرد گفت: حرکت امام بین تدبیر و تقدیر بود، کربلا از نظر جنگ جایی بسیار سخت بود و اهل بیت غالباً در تیر رس دشمن بودند.
امام رضا (ع) می‌فرمایند پدر من زمانی که وارد محرم می‌شد کسی او را خندان نمی‌دید و حزن و اندوه در چهره اش به مدت ده روز معلوم بود.
وجود نازنین حضرت موسی بن جعفر شرایطی نداشت که روضه خوان برایش روضه بخواند خودش روضه می‌خواند و می‌فرمود هذا یوم قل الحسین فیه؛ همیشه انسان نیاز به روضه سنگین ندارد و همان ذکر مصیبت کافی است که آدمی بداند روز عاشورا سختی فراوانی به اهل بیت وارد شد.
امام رضا جز شخصیت‌هایی بودند که در جلسه پرده می‌کشیدند تا زنان در جلسه عزاداری امام حسین (ع) شرکت کنند.
از امام صادق (ع) پرسیدند وقتی ما کسی را از دست می‌دهیم از روز مرگ به عزاداری می‌پردازیم چرا شما ده روز جلوتر به عزاداری امام حسین (ع) می‌پردازید حضرت فرمودند ملائکه هر سال شب اول ماه محرم لباس امام حسین را از آسمان به پایین می‌آویزند و می‌فرمایند بروید به سوی عزای امام حسین (ع)؛ با این اقدام حزن در عالم منتشر می‌شود.
وی با اشاره به اینکه بنی امیه به دنبال از بین بردن امامت بودند و همواره به تحقیر امامت می‌پرداختند اظهار داشت: آنان قصدشان حذف امامت بودند اما امام حسین (ع) مانع این اقدام شد.
امام حسین (ع) می‌فرماید برای من گویی هیچگاه دنیا نبوده و همواره آخرت بوده است و این استراتژی امام برای رفتن به کربلا و کربلایی شدن بود.
کسی بخواهد در خط امام حسین (ع) باشد باید چنین تفکری داشته باشد.
راه امام حسین (ع) امتداد دارد و در مسیر امام حسین (ع) بودن به صورت دائمی بر سجاده نشستن نیست و حسینی شدن راهش این است که هرگز دنیایی وجود ندارد و همواره آخرت است.
علوی تهرانی درباره حر گفت: اگر جناب حر در کربلا نبود ما هرگز نمی‌توانستیم امید داشته باشیم که امام حسین (ع) دست ما را بگیرد حر کسی است که راه و آب را به امام بست اما بعد توبه کرد وجود حر به این دلیل بود که ما هرگز از دستگاه امام حسین (ع) ناامید نشویم.
گاهی اوقات انسان گناهی انجام می‌دهد که تنها با رضایت اهل بیت (ع) پاک نمی‌شود؛ وقتی حر به سمت امام آمد فرمود با توجه به اینکه من راه را به شما بستم آیا راهی برای توبه دارم؟
امام فرمود من رضایت می‌دهم و می‌گذرم.
حر حتی فکرش را نمی‌کرد وقتی به زمین بیافتد امام بیاید و سر او را بر روی زانو قرار دهد، حر آخرین لحظه عمرش را نیز با اشک ریختن بر مظلومیت امام حسین (ع) جان داد.


 
 

 

 

 

 

دوشنبه، 09 تیر 1404 - 19:47 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0