FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • مرجعیت و رهبری
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت آیت الله خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت آیت الله روح الله خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


قاف اگر آشیان سیمرغ است؛ عرش اعلی‌ست آشیان حسین


 

مهر | فرهنگی و هنری | شنبه، 07 تیر 1404 - 13:23
مجید افشاری ترکیب‌بند عاشورایی «یاقوت کبود» را که دارای مضامین بلند و حماسی است همزمان با آغاز ماه محرم منتشر کرد.
حسين،زينب،علي،بخشند،عباس،ناله،سر،عزاي،مست،كربلا،حرم،شيعه،آل، ...

به گزارش خبرنگار مهر، مجید افشاری، شاعر، ترکیب‌بند «یاقوت کبود» را به عنوان دومین سروده عاشورایی پس از «باقوت سرخ» سروده و برای انتشار در اختیار خبرگزاری مهر قرار داده است.
پیش‌تر مجموعه شعر آئینی - ولایی او توسط نشر سلیس با عنوان «وارث» منتشر شده بود.
در ادامه این ترکیب‌بند عاشورایی را می‌خوانید:
می‌وزد باد و خیمه سوزان است
خانه‌ی صبرِ شیعه ویران است
صبح صادق دمید و پرپر شد
عصرِ شومِ سیاهکاران است
داغِ صفین به کربلا نرسد
بر سرِ نیزه رأس قرآن است
هر کجا معرفت عَلم گردد
غفلتی در کمینِ انسان است
قرعه‌ی قرب عاشقان زده‌اند
در مُحرم که عیدِ قربان است!!
آنکه قدرِ امام نشناسد
بنده‌ی آب و برده ی نان است
خار در پایِ کودکانِ حرم
تیغ در دستِ نامسلمان است
حُرِّمیدانِ حق، ندارد حرص
سودِ بازارِ حرص، خُسران است
شهرتِ بی حسین، گمنامی
حکمتِ بی حسین هذیان است
تَر نشد جز به خونِ پیشانی
لبِ خشکی که آبِ حیوان است
زخم‌ها روی زخم‌ها پیدا
ناله در پشتِ ناله پنهان است
از قضا، گشته خاک خون آلود
آسمان از قَدَر پشیمان است
زینبِ بی حسین، غرق بلا
جگرِ صبر، زیر دندان است
«تا به آل حسین پیوستم»
«از بد و نیک خلق وارستم»
سر نهادم بر آستان حسین
جان گرفتم، قسم بجان حسین
بند بندِ جهان به او بند است
به علی اکبرِ جوان حسین
هر بزرگِ قبیله‌ای باشد
طالبِ شانِ کودکان حسین
هر کریمی که سفره‌ای دارد
می‌نشیند کنارِ خوان حسین
زاهد و رند و صوفی و عارف
صف به صف پشتِ کاروان حسین
قاف اگر آشیان سیمرغ است
عرش اعلی ست آشیان حسین
مرشدِ هدهد سلیمان است
مرغِ گلدسته‌ی اذان حسین
خولی و حرمله ندانستند
تیرِ غیب است در کمان حسین
بس که ظلم است و ظلم در عالم
هر زمان می‌رسد زمان حسین!
در عزا اشک ما شده جاری
از عنایاتِ دودمان حسین
غوطه ور در بحارالانوارش
خوانده ام مجمع البیان حسین
مرکزِ درکِ رازِ توحید است
نقطه‌ی ختمِ داستانِ حسین
انک کادحُ الی ربک
بشنوم دائم از دهان حسین
«هم عزای حسین هم عید است»
«که شهیدِ مقامِ توحید است»
عطش و آب و هُرمِ لب، عباس
علقمه، خیمه‌ها، ادب، عباس
مرد مَشک و عَلم، یداللهی
بینِ قومِ ابی لهب، عباس
نجمِ ثاقب، نگاهِ جذابش
قمری در مصاف شب، عباس
در محیطِ خِرد، ابوفاضل
جاهلان حنظل و رطب عباس
از مدینه به رحمت واسع
سایه افکنده تا حلب عباس
شش جهت خیلِ دلبران، اما
دل ما، می‌کند طلب عباس
جلوه‌ی عزّتِ بنی‌آدم
اسوه‌ی غیرتِ عرب عباس
فاطمی رسم و حیدری مسلک
خاشع و کبریانَسب، عباس
او امان‌نامه می‌دهد به جهان
دارد از دشمنان عجب، عباس!
مطلقِ عبد و عبدِ مطلق بود
فارغ از کنیه و لقب عباس
غربتِ اهلِ بیت را مصداق
حرمتِ شیعه را سبب عباس
کربلا را، ز نهر تا گودال
می‌شناسد وجب، وجب عباس
جز برای نگاه سوی حرم
نرود یک قدم عقب عباس
«تیر در مشک و اشک در چشم است»
«تیر می بارد و سپر چشم است»
آسمان زیرِ مِعجَرِ زینب
کوه، ریگی برابر زینب
می‌شود گِردِ گنبدِ فیضش
هر عقابی کبوتر زینب
چه شررها که در دلش افتاد
چه بلاها که بر سر زینب..
آه از دردِ سینه‌ی مولا
داد از داغِ مادر زینب
چه کند با هجومِ نامردم
لشکرِ بی برادرِ زینب؟
یک طرف قتلِ عام وجدان است
یک طرف صورِ محشر زینب
شاخه شاخه اگر شکسته شود
خَم نگردد صنوبر زینب
رشکِ گل‌های جنهُ الماوی
باغِ گل‌های پر پر زینب
ساغرِ باده‌ی صبوری شد
باده شد مستِ ساغر زینب
حسبی الله در بغل دارد
آخرین برگِ دفتر زینب
پشت ایمان و خنجرِ کوفه
خطبه در شام، خنجر زینب
آیه‌ی ارجعی الی ربک
می‌دهد شرحِ باور زینب
باد غمگین برای دلداری
می‌کشد دست بر سر زینب
«در غریبی، قرارِ زینب کو؟»
«زینبی در کنارِ زینب کو»
قوّتِ قلب و جانِ جانِ علی
خطبه خوان است با زبانِ علی
شیرزن می‌زند به فرقِ ستم
ذوالفقارِ سخن بسانِ علی
شاهبازی به بارگاه یزید
عندلیبی به بوستان علی
بردلِ کورِ جاهلان هر دم
تیرِ برهان زند کمانِ علی
در جدل با منافقان دارد
منطقش زورِ بازوان علی
همّتش، قامتِ ابوفاضل
غیرتش، مغزِ استخوان علی
کهکشانِ تجلّیِ مولاست
ما، غباری به کهکشان علی
درنگاهش به دشمنان دارد
آتشِ قهرِ بی امانِ علی
در نگاهش به دوستان دارد
گرمیِ دستِ مهربان علی
اهل حق پشتِ کربلا بیند
خندق و بدر و نهروان علی
هر نَفَس می‌دهد هوایِ حرم
جانِ تازه به شیعیانِ علی
مَحرمان را اضافه خواهد کرد
تا قیامت به کاروانِ علی
او نباشد اگر علیّ زمان
دیده بس فتنه چون زمانِ علی
«او نیامد اسیر برگردد»
«زینب آمد، امیر برگردد»
در طریق بلا جگر بخشند
سر بگیرند و بال و پر بخشند
تلخکامان بزم حیرت را
عسل و شربت و شکر بخشند
خلقِ شب خفته را سری سنگین
خلقِ شب دیده را سحر بخشند
برگِ خشکی به روبهی ندهند
بیشه‌ای را به شیر نر بخشند
بی‌خبر از بساط هستی باش
که خبرها به بی‌خبر بخشند
نفسِ خود را شکسته، بت شکن است
کی به بت‌سازها تبر بخشند؟
شعله بر جان عالمی بزند
آنکه را جان شعله‌ور بخشند
می، به هر کس که تاک را جوید
دُرّ به هر کس کند خطر، بخشند
راه عشق است و خستگی‌هایش
خسته را بارِ بیشتر بخشند
گریه کن در عزای آل علی
روشنی‌ها به چشم تر بخشند
ناله کن در عزای آل علی
ناله‌ی شیعه را اثر بخشند
گریه و ناله کن به حال خودت
حالِ دیگر به نوحه‌گر بخشند
شکوه کم کن، که زود سازد مست
ساغری را که دیرتر بخشند
«هرکه آمد خمار او، شد مست»
«هرکه شد مست او به حق پیوست»
پنج شنبه ۱۵ خرداد ۱۴۰۴ ساعت ۱۶
نهم ذی الحجه ۱۴۴۶ قمری (عرفه).


 
 

دوشنبه، 09 تیر 1404 - 18:45 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0