FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • مرجعیت و رهبری
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت آیت الله خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت آیت الله روح الله خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


روایت ظلم بیگانگان با اشغال ایران به مردمانش؛ رمان بر پایه واقعیت است


 

مهر | فرهنگی و هنری | شنبه، 07 تیر 1404 - 13:52
یوسف علی‌پور، نویسنده برگزیده پنجمین دوره رویداد داستان‌نویسی «خودنویس»، با الهام از خاطرات پدربزرگش از سفر ۳۰ روزه در دوران قحطی شهریور ۱۳۲۰، رمانی تاریخی و تأثیرگذار خلق کرده است.
استاد،داستان،طرح،نگارش،رمان،سفر،دوره،بازنويسي،زارع،اساتيد،كو ...

به گزارش خبرنگار مهر، یوسف علی‌پور، برگزیده نخست پنجمین دوره رویداد داستان‌نویسی «خودنویس»، با الهام از خاطرات تکان‌دهنده پدربزرگ خود از سفر طاقت‌فرسای ۳۰ روزه با پای پیاده در دوران قحطی شهریور ۱۳۲۰، رمانی تاریخی و تأثیرگذار خلق کرده است.
این اثر، داستان مهاجرت مردم از جنوب فارس به آبادان برای فرار از گرسنگی ناشی از اشغال ایران توسط متفقین را روایت می‌کند و بر تحول درونی شخصیتی ظالم به فردی فداکار در این سفر پرماجرا متمرکز است.
علی‌پور هدف اصلی خود را به تصویر کشیدن ظلمی می‌داند که دخالت بیگانگان بر مردم بی‌گناه این سرزمین تحمیل کرد.
علی‌پور درباره موضوع اثر خود گفت: طرح بنده به وقایع شهریور ۱۳۲۰ و پس از آن می‌پردازد.
در آن زمان، ایران توسط نیروهای متفقین، به‌ویژه انگلستان از جنوب و شوروی از شمال، اشغال شد.
این اشغال، هم‌زمان با خشکسالی داخلی، کشور را با قحطی و گرسنگی شدیدی مواجه ساخت.
در این میان، مردم مناطق جنوبی برای فرار از مرگ و کمبود مواد غذایی، تلاش می‌کردند خود را به شهرهای بندری و بزرگ‌تر مانند آبادان و بوشهر برسانند؛ شهرهایی که به دلیل موقعیت بندری، حضور نیروهای متفقین و رونق اقتصادی، از وفور نسبی مواد غذایی برخوردار بودند.
وی افزود: داستان از شهری به نام لامرد، که در گذشته «تراکمه» نامیده می‌شد، در جنوب استان فارس آغاز می‌شود.
گروهی از اهالی تصمیم به مهاجرت می‌گیرند.
یکی از این افراد که در ابتدا شخصیتی منفور و ظالم دارد، در طول این سفر پرماجرا، دچار تحولات درونی عمیقی می‌شود و به فردی کاملاً جدید، حامی مظلومان و فداکار تبدیل می‌گردد؛ تا جایی که برای کمک به دیگران از همه دارایی خود می‌گذرد.
وی ادامه داد: ایده و الهام این طرح، از مشاهدات و شنیده‌های شخصی من نشأت گرفته است.
در شهر ما هنوز افرادی زندگی می‌کنند که آن سفر ۲۵ تا ۳۰ روزه طاقت‌فرسا را با پای پیاده و با وجود گرسنگی، فقر و گرمای شدید، تجربه کرده‌اند.
پدربزرگ خودم که در آن زمان کودکی شش یا هفت ساله بود، تمام خاطرات آن سفر و مشکلاتی را که برای رسیدن به آبادان متحمل شده بودند، برای من بازگو کرد.
هدف اصلی من از نگارش این رمان، به تصویر کشیدن ظلمی است که در نتیجه دخالت بیگانگان بر مردم بی‌گناه این سرزمین تحمیل شد؛ مردمی که در روستاهای کوچک خود زندگی آرامی داشتند اما ناخواسته قربانی بازی قدرت‌ها و تأمین منافع دیگر کشورها شدند.
این نویسنده جوان در ادامه اظهار کرد: تا پیش از شرکت در کلاس‌های آقای حمید بابایی و مربی اختصاصی‌ام، استاد زارع، هیچ دوره تخصصی رمان‌نویسی را نگذرانده بودم؛ اگرچه پیش از آن، در کارگاه‌های متعددی در زمینه داستان کوتاه، نثر داستانی و ساختار، زیر نظر اساتید بزرگی چون استاد عطایی، استاد مستور، استاد حمیدی و استاد ایمانی شرکت کرده بودم.
وی افزود: روند نگارش رمان، تفاوت بنیادینی با داستان کوتاه دارد.
اطمینان دارم اگر می‌خواستم با دانش و نگرش پیشین خود به تنهایی رمانی را آغاز کنم، یا در میانه راه آن را رها می‌کردم یا اثر نهایی، فاقد جذابیت، مقبولیت و کشش لازم می‌شد، حتی اگر از پیرنگ خوبی برخوردار بود.
استاد زارع، که خود رمان‌نویس، داستان‌نویس و منتقد توانمندی هستند، با تکنیک‌های فوق‌العاده‌ای که داشتند، هم در زمینه استمرار در نوشتن و هم از جنبه‌های روان‌شناختی، فنی، نثر و بازنویسی، کمک شایانی به من کردند.
نوشتن مستمر یک رمان، نیازمند تلاشی جدی است؛ به‌ویژه برای من که دو شغله هستم، اختصاص زمان برای نگارش روزانه دو تا سه هزار کلمه، بسیار دشوار بود.
امیدوارم بتوانم ذره‌ای از محبت‌های ایشان را جبران کنم.
علی‌پور همچنین گفت: کارگاه‌های برگزار شده نیز بسیار مفید بودند.
کارگاه استاد بابایی عالی بود و کارگاه استاد زارع نیز با همراهی مستمر در طول مسیر نگارش، دیدگاه ما را نسبت به رمان‌نویسی متحول کرد.
ما با ذهنیتی که از داستان کوتاه داشتیم وارد این عرصه شدیم، در حالی که رمان دنیای متفاوتی است و تلاش مضاعفی را می‌طلبد.
چنانکه پیش‌تر اشاره کردم، نوشتن روزانه به مدت سه یا چهار ماه، تازه آغاز کار است.
پس از اتمام نگارش اولیه، اثر باید برای مدتی کنار گذاشته شود تا به اصطلاح «بیات» شود و سپس بر اساس نقدهای اساتید و همکاران، فرایند دشوار بازنویسی آغاز گردد.
بازنویسی و ویرایش یک رمان، به مراتب سخت‌تر از نگارش اولیه آن است.
یک داستان کوتاه نهایتاً شش هزار کلمه است، اما رمان من ۴۶ هزار کلمه بود و بازنویسی این حجم از متن، نیازمند تلاشی طاقت‌فرساست.
این کارگاه‌ها به ما آموختند که چگونه این مسیر دشوار را طی کنیم و به تعهد خود پایبند بمانیم.
او در پاسخ به این‌که چقدر طرح اولیه‌اش در جریان این دوره دچار تغییر شد، گفت: طرح اولیه من تغییرات بنیادینی نداشت، زیرا پیش از این رویداد، حدود دو سال در کارگاه‌های مختلف روی آن کار کرده و آن را پرورش داده بودم.
به همین دلیل، تقریباً مطمئن بودم که این طرح پذیرفته خواهد شد.
با این حال، در کلاس استاد بابایی نکات بسیار خوبی مطرح شد و در جلسات با استاد زارع، با به‌کارگیری فنون جذاب‌سازی، جابه‌جایی وقایع و حتی حذف برخی بخش‌ها، جذابیت و «قلاب» داستان به شکل چشمگیری افزایش یافت.
این راهنمایی‌ها و پیشنهادات، طرح را از یک نوشته خشک و بالقوه کم‌استقبال، به اثری مخاطب‌پسند تبدیل کرد.
در پایان، علی‌پور به مزایای این دوره برای شرکت‌کنندگان شهرستانی اشاره کرد و گفت: بزرگ‌ترین مزیت این دوره برای شرکت‌کنندگان شهرستانی، امکان بهره‌مندی برابر از امکانات آموزشی در بستر مجازی بود.
ما توانستیم همانند شرکت‌کنندگان تهرانی، از محضر اساتید برجسته بهره‌مند شویم، با یک ناشر حامی آشنا شویم و در یک گروه فعال از نویسندگان قرار بگیریم که تلاش آن‌ها، انگیزه را مضاعف می‌کرد.
اگر بستر اینترنت و حمایت نشری همچون «صاد» در قالب طرح «خودنویس» نبود، چنین فرصتی هرگز فراهم نمی‌شد.
همچنین باید به درک عمیق اساتید از موقعیت، ترس‌ها و نیازهای نویسندگان نوآموز اشاره کنم.
شاید باید از همه‌گیری کرونا نیز تشکر کرد که با مجازی‌سازی کلاس‌ها، به ما اجازه داد تا فاصله خود را با مراکز آموزشی پایتخت کاهش دهیم و بدون نیاز به تحمل هزینه‌های سنگین اقامت در تهران، از این آموزش‌ها بهره‌مند شویم.
این تمرکززدایی، نعمتی بزرگ در تمام رشته‌ها و فنون است.


 
 

 

 

 

 

دوشنبه، 09 تیر 1404 - 18:40 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0