FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • مرجعیت و رهبری
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت آیت الله خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت آیت الله روح الله خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


بهره‌گیری از ظرفیت عظیم آیین‌های عزاداری حسینی/ آغاز ملی محرم در حرم ایران


 

مشرق | فرهنگی و هنری، فرهنگی و هنری | شنبه، 07 تیر 1404 - 13:41
پیش از آتش‌بس، در شب‌هایی که هنوز صدای پدافندها در آسمان ایران شنیده می‌شد و در روزهایی که مردم دلنگران و داغ‌دیده اما مقاوم پای ایران ایستاده بودند، همگی چشم به راه محرم بودیم.
ايران،عاشورا،مذهبي،مضامين،ملي،محرم،امام،حسيني،جنگ،فرهنگ،ايام ...

به گزارش مشرق، چشم به راه اینکه عاشورای حسینی دیگر بار از راه برسد و دل‌های داغدار ما را تسکینی باشد.
چشم به راه شور و شیدایی حسینی که گام‌های ما را استوارتر کرده و امید به پیروزی را در وجودمان تقویت کند.
شکر خدا حالا که محرم رسیده است، آرامش به شهرها با آتش‌بس بازگشته است اما همگی می‌دانیم که ایران امسال عاشورای متفاوتی را تجربه خواهد کرد.
عاشورایی که امسال بناست در تکیه‌هایش از ایران و خون‌های تازه ریخته شده‌اش، خوانده شود.
عاشورایی که بناست امسال در زیر علم ابوالفضل عباس(ع) از برادری و وفاداری مردمی بگوید که با تفاوت رنگ و زبان در کنار یکدیگر و ایران ایستادند.
تفاوتی که ما بارقه‌هایی از آن را در مداحی مداحانی چون محمود کریمی، پویانفر و...
دیدیم و درباره اهمیت درک و توجه به آن برخی کارشناسان سخن گفتند.
مداحان از ایران خواندند
محمود کریمی در نخستین شب از برنامه‌های محرم پس از جنگ تحمیلی اسرائیل نوحه‌ای را بر اساس ملودی و مضامین ترانه ماندگار «ای ایران» زنده‌یاد محمد نوری اجرا کرد و از هیئت و مضامین مذهبی بهره برد تا به امر ملی پرداخته و تسلایی برای مردم باشد.
اجرایی که بسیار مورد استقبال گروه‌های مختلف و مردم قرار گرفت.
همچنین در روزهای گذشته محمدحسین پویانفر با حضور در قطعه۴۲ گلزار شهدای بهشت‌ زهرا(س)، برای شهدای حملات وحشیانه اسرائیل مرثیه‌خوانی کرد و در کنار مردم عزادار که شهدای خود را بدرقه می‌کردند، از امام حسین(ع) و داغ همیشه جاودانش خواند تا باز هم این داغ بزرگ تسلایی برای مردم ایران باشد.
همچنین حاج‌مهدی رسولی در نوحه‌ای با عنوان «به پا خیزید» که در آستانه محرم منتشر شده است، در کنار مضامین دینی با اسم بردن از رستم، قهرمان شاهنامه از مضامین ادبی که ریشه در هویت ایرانی دارد، بهره برده است؛ بهره‌برداری‌ای که از همسویی مضامین مذهبی و مضامین ملی ایران خبر می‌دهد.
همسویی که در این چند روز برخی کارشناسان به آن پرداخته و از اهمیت آن برای این روزهای ایران سخن گفته‌اند.
پیوندهای دیرین ایران زمین با حماسه عاشورا
به طور مثال محسن حسام مظاهری، عاشوراپژوه در صفحه خود در اینستاگرام با بازنشر مداحی «‌ای ایران» محمود کریمی به دو نقطه برجسته فرهنگ ایرانی یعنی امر دینی و امر ملی پرداخته و با بازخوانی نسبت مناسک مذهبی و امر ملی به تعامل و امتزاج امر دینی و امر ملی به جای تعارض و تقابل اشاره و بیان کرده مقاطعی که این تعامل سازنده شکل گرفته است، نتیجه آن توازن و تعادل، به تثبیت نهاد دین و تقویت ملیت انجامیده است.
تعاملی که به اعتقاد او با احیا و تقویت جایگاه امر ملی و مفهوم ایران در مناسک مذهبی به وجود خواهد آمد.
تعاملی که ساخت آن با توجه به پیوندهای عمیق ایرانیان با عاشورا چندان دشوار نیست.
از گذشته‌های دور ما ایرانیان با عاشورا و ماه محرم پیوندهای عمیقی داشته‌ایم.
پیوندهایی که تنها ناظر بر اشتراکات مذهبی نبوده و با فرهنگ ایران زمین نیز گره خورده است.
آیین‌های متعدد اقوام ایرانی در پاسداشت عاشورا و سوگواری ماه محرم نماینده این امر هستند.
برپایی مراسم عزاداری، سینه‌زنی، نوحه‌خوانی و تعزیه‌خوانی در ایام محرم بخشی از فرهنگ و هویت ایرانیان است و پیوند عمیقی با عاشورا دارد.
آیین‌هایی که به رنگ‌ها و زبان‌های مختلف در سرتاسر ایران زمین گسترده هستند و نسل به نسل وظیفه انتقال فرهنگی مذهبی این شعائر را به عهده گرفته‌اند.
آیین‌هایی که پیوند عاطفی مردم ایران را با مضامین عاشورا نمایندگی می‌کنند.
دیگر نشانه‌های این پیوند تأثیر عاشورا بر ادبیات و هنر است.
واقعه عاشورا الهام‌بخش بسیاری از آثار ادبی، شعری و هنری در ایران بوده است.
همچنین بخش گسترده‌ای از فرهنگ عامه تحت تأثیر مضامین عاشورایی بوده است.
داستان‌های عاشورا و شخصیت‌های آن در میان مردم سینه به سینه منتقل و به بخشی از فرهنگ عامه تبدیل شده است.
نماد دائمی برای مبارزه و ایستادگی
از دیگر سو عاشورا به عنوان نماد ایستادگی در برابر ظلم و ستم، در طول تاریخ الهام‌بخش مبارزه‌های مردم ایران بوده است.
این واقعه تاریخی به ویژه برای شیعیان، نمادی از مظلومیت، ایستادگی در برابر ظلم و شهادت در راه حق است.
با نگاهی به تاریخ مبارزه‌های مردم ایران می‌توانیم
رد سرخ حماسه حسینی را ببینیم که در مبارزه‌ها و مقابله با دشمنان سرلوحه قرار گرفته است.
نمونه پررنگ این پیوند را می‌توانیم در جنگ هشت ساله ایران با عراق مشاهده کنیم.
پیوندی که برخاسته از مکتب امام خمینی(ره) بنیان‌گذار انقلاب اسلامی ایران بود.
«بچه‏‌ها و جوان‌های ما خیال نکنند که مسئله، مسئله ملت گریه است.
این را دیگران القا کردند به شماها که بگویید ملت گریه.
آن‌ها از همین گریه‌‏ها می‏‌ترسند برای اینکه گریه‌ای است که گریه بر مظلوم است، فریاد مقابل ظالم است.
دسته‏‌هایی که بیرون می‌‏آیند مقابل ظالم هستند، قیام کرده‌‏اند، این‌ها را باید حفظ کنید.
این‌ها شعائر مذهبی ماست که باید حفظ بشود، این‌ها یک شعائر سیاسی است که باید حفظ بشود».
(صحیفه امام، ج۱۰، ص۳۱۵)
خدمت متقابل امر ملی و امر مذهبی
با وجود این پیوندهای عمیق عاطفی و مذهبی است که امروز ما می‌توانیم از خدمات متقابل ایران و عاشورا سخن بگوییم.
ایرانیان همان طور که در طول تاریخ در تنگناها از مضامین والای مکتب حسین(ع) بهره برده‌اند، خود نیز یکی از علمداران تاریخی این مذهب بوده‌اند.
علمدارانی که طی قرن‌ها پرچم سرخ عاشورای حسینی را بالا نگه داشته و نسل به نسل منتقل کرده‌اند.
امروز ما می‌توانیم از گذشتگان خود درس بگیریم و به تعامل سازنده دو عنصر پررنگ در ایران یعنی امر ملی و امر دینی بیندیشیم و نشانه‌های آن را در اجتماعات پیش رو در تکیه‌ها، هیئت‌ها و سوگواری‌ها وارد کرده یا بازیابی کنیم و این گونه اتحاد و همدلی که این روزها از آن‌ها به عنوان اصلی‌ترین دستاورد جنگ ۱۲ روزه نام برده می‌شود، حفظ و تقویت کنیم.
در این ایام هیئت‌ها، تکیه‌ها و حسینیه‌ها مانند دوران جنگ و مانند هر لحظه‌ای که ایرانی در دوران سختی قرار داشته، می‌توانند پناهگاه و ملجأ مردم آسیب‌دیده و داغدار باشند.
منبرها، اشعار و مداحی‌ها می‌توانند به روایت هر چه بیشتر این جنگ ۱۲ روزه و مقاومت مردمی بپردازند.
مهربانی و همدلی مردم در این ایام نشانه‌ای از نصرت الهی بود، با مردم از این نشانه‌ها سخن بگوییم و با بیان آنچه کرده‌اند، خدمات قهرمانانه‌شان را ارج نهیم.
خوب است این روزها در کنار به یاد آوردن نام فرماندهان و نظامیان و تلاش دانشمندان، از زحمات امدادگران و حضور مردم عادی نیز سخن بگوییم.
به یاد داشته باشیم هر مسجد و هر هیئتی می‌تواند مرکزی برای ساماندهی مردمی باشد که مشتاق‌اند برای هموطنان آسیب‌دیده خود کاری انجام دهند و دردی را التیام بخشند.
هیئت امام حسین(ع) برای همه است
در انتها باید به این نکته هم اشاره کرد که با توجه به اقبال مردم در این ایام به مجالس عزای حسینی و همچنین اهتمام دست اندرکاران هیئت‌ها به حضور هر چه بیشتر مردم، مراقبت‌هایی لازم است مد نظر قرار بگیرد.
مراقبت‌هایی که حجت‌الاسلام زائری نیز در صفحه شخصی خود در اینستاگرام به آن پرداخته و با بیان اینکه عاشورا برای مردم ما فرهنگ است، از آداب برخورد با افرادی گفته است که شاید امسال برای نخستین بار به هیئت‌ها آمده یا پس از سالیان دوباره به این مجالس بازگردند.
نکاتی مانند برخورد محترمانه، مدیریت محتوا و همچنین پرهیز از نتیجه‌گرایی.
با توجه به این نکات خوب است، در این روزها که محرم سرخ حسینی آغوشش را به روی مردم پس از جنگ ۱۲روزه باز کرده است.
از این فرصت پیش آمده بهره برده و به یاد داشته باشیم یکی از آداب دیرینه هیئت‌ها و مجالس عزا این است که درِ خانه امام حسین(ع) به روی همه مردم باز است.
از آنجا که بانیان مجالس، طبق سنت کهن و باور مذهبی، صاحب عزا را خاندان اهل بیت(ع) می‌دانند، پس در این مجلس نه از دسته‌بندی خبری بوده است و نه از غربالگری.
در این ایام به یادآوری این سنت دیرین درِ مساجد و تکایا را به روی همه مردم از هر قشر با تفاوت‌های فرهنگی و پوشش، باز بگذاریم.
می‌دانیم که مجلس امام و ذکر اهل بیت(ع) آداب و ترتیبی دارد اما آنکه برای عرض ارادت و التیام به این مجلس می‌آید، ان‌شاءالله خود واقف به این ادب بوده و برگزارکنندگان نیز بهتر است با صبر و دوراندیشی با این تفاوت ها برخورد کنند تا همچون گذشته همگی زیر پرچم سرخ امام حسین(ع) گرد آمده و مجتمع شویم.


 
 

 

 

 

 

دوشنبه، 09 تیر 1404 - 18:37 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0