FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


عقلانیت هیجانی در دین و روان‌شناسی، از ترس تا آرامش


 

مهر | دین و اندیشه | پنجشنبه، 05 تیر 1404 - 08:29
نگاه اسلامی، و در پرتو دانش روان‌شناسی معاصر، ترس نه در تعارض با محبت بلکه در تعامل با آن قرار دارد.
ترس،محبت،روابط،درك،آگاهي،زماني،منظر،مراقبت،مهر،اميد،انساني،م ...

به گزارش خبرنگار مهر، اهمیت شرایط امروز جامعه از منظر عقلانیت هیجانی در دین و روانشناسی یکی از موضوعاتی است که باید به آن پرداخت.
طاهر قلی زاده کارشناس مباحث خانواده و اجتماع به این موضوع پرداخته است که با هم در ادامه می‌خوانیم:
در گستره پیچیده‌ی روابط انسانی، خصوصاً در بستر خانواده، پیوندهایی شکل می‌گیرند که کیفیت، عمق و استحکام آن‌ها بیش از هر چیز به مهارت‌های روان‌شناختی، باورهای اخلاقی و بنیان‌های ارزشی و ایدئولوژی طرفین بستگی دارد.
در این میان، یکی از احساسات بنیادین و در عین حال دوگانه‌ساز، ترس است.
ترسی که گاه نقش مانع را ایفا می‌کند و گاه به نیرویی محرک تبدیل می‌شود.
پرسش بنیادین در این زمینه آن است که آیا ترس، در برابر محبت می‌ایستد یا آن را پشتیبانی می‌کند؟
و آیا می‌توان در حضور ترس، روابطی مبتنی بر مهر و درک ایجاد کرد؟
ترس، برخلاف آنچه در برداشت‌های سطحی متداول است، همواره مذموم و مانع نیست.
در آموزه‌های اسلامی، گونه‌ای از ترس به‌عنوان نیرویی بیدارگر و پیش‌برنده شناخته شده است.
پیامبر اسلام، در سخنی کوتاه و بنیادین می‌فرمایند «جماع الخیر خشیة الله»؛ تمام نیکی‌ها در گرو ترس از خداوند است.
این ترس، نه از جنس انجماد روانی یا اضطراب بیمارگونه، بلکه به سبب آگاهی عمیق از مسئولیت، پیامد عمل و حضور دائمی ارزش در ساحت زندگی انسان است.
ترسی که فرد را نه به کناره‌گیری، بلکه به مراقبت، تلاش و تعهد سوق می‌دهد.
روایتی دیگر از امام کاظم (ع) چشم‌انداز دقیق‌تری به کارکرد معنوی ترس ارائه می‌دهد: «المغبون من غبن عمره ساعة»؛ زیان‌کار حقیقی کسی است که حتی ساعتی از عمرش را تباه کند.
معنای این روایت، تنها نکوهش هدر دادن زمان نیست، بلکه بیانگر آن است که زندگی فرصت محدود و ارزشمندی است که هر لحظه‌اش قابلیت معناپذیری دارد.
ترس از بیهوده‌زیستن، از فرسایش عمر در پوچی، از عبور لحظات بدون درک، می‌تواند مبدأ تصمیمی تازه برای زیستن در حال آگاهی و عشق‌ورزی باشد.
در روان‌شناسی مدرن، ترس به‌مثابه هیجانی پایه در انسان، با دو کارکرد عمده تعریف می‌شود: نخست، هشدار نسبت به خطرات محیطی و درونی؛ و دوم، فعال‌سازی واکنش‌هایی برای حفاظت و بهبود موقعیت.
آنچه تعیین‌کننده مسیر اثرگذاری ترس در روابط انسانی است، نه صرفاً شدت آن، بلکه نوع مواجهه‌ی شناختی فرد با ترس است.
چنانچه ترس به انکار، اجتناب یا انزوا ختم شود، ظرفیت تخریبی آن بیشتر می‌شود.
اما اگر فرد به ترس خود آگاه گردد، منشأ آن را شناسایی کند و درک دقیق‌تری از کارکردش بیابد، آن ترس می‌تواند بستری برای بازنگری، اصلاح رابطه، و حتی بازسازی معنای محبت باشد.
در زندگی خانوادگی، جلوه‌های بسیاری از ترس نهفته است.
مادری که از آینده فرزندش نگران است، پدری که از فقدان اقتدار در نگاه فرزندان بیم دارد، یا همسری که در دل خود می‌داند که از نابودی رابطه می‌هراسد اما قادر به بیان و مدیریت آن نیست، همگی درگیر هیجانی هستند که اگر راهی برای ابراز و تحلیل نیابد، به خاموشی فرصت‌ها، موقعیت گفت‌وگوها و کاهش اعتماد منجر می‌شود.
اما همین ترس‌ها، اگر با شفافیت، همدلی و درک متقابل همراه شوند، می‌توانند به تقویت ارتباطات منجر گردند.
همچنین مراقبت، زمانی تقویت می‌یابد که فقدانش حس می‌شود، و دلسوزی زمانی پررنگ می‌شود که احتمال رنج برای دیگری را باور کنیم.
از منظر روان‌شناسی خانواده، آنچه رابطه‌ای پایدار و سالم را از رابطه‌ای شکننده جدا می‌کند، نه فقدان کامل ترس، بلکه توانایی در تبدیل آن به رفتارهای مبتنی بر دلسوزی و مسئولیت است.
زوجینی که می‌توانند از ترس‌هایشان سخن بگویند، بدون ترس از قضاوت، و در فضایی امن، سخاوتمندانه احساسات خود را با دیگری در میان بگذارند، زمینه‌ساز رشد رابطه‌ای معنادار می‌شوند.
محبت در چنین بستری، نه صرفاً کنش عاطفی بلکه شکلی از زیست اخلاقی است.
در این مقام، سخن حکیمانه امام علی (ع) نوری تازه بر معنای تعادل میان محبت و ترس می‌افکند: «خیر الأعمال اعتدال الرجاء و الخوف»؛ بهترین عمل‌ها آن است که میان امید و ترس تعادل داشته باشد.
در روابط انسانی نیز، محبت سالم هنگامی رخ می‌دهد که نه به امید مطلق و خودفریبی، و نه به ترس خشک و بی‌اعتمادی باشد، بلکه زمانی که دو فرد، با آگاهی از آسیب‌پذیری‌های خود و دیگری، از ظرفیت رنج در رابطه، از امکان شکست و زوال، اما با امید به شکوفایی، رشد و ادامه، وارد پیوند می‌شوند، آن محبت ریشه‌دار می‌شود.
این الگو در تربیت دینی نیز دیده می‌شود.
در سیره نبوی، ترس هرگز ابزار انفعال نیست، بلکه زمینه‌ساز گفت‌وگو، همدلی و دعوت به تأمل است.
پیامبر اسلام، با علم به بی‌مهری برخی مخاطبان، و یا فشاری که بواسطه تحقق هجمه‌ها و شرارت‌ها صورت می‌گرفت، باز با مدیریت دقیق نسبت به خشم و بخشش‌ها در عرصه‌ها وارد می‌شدند، زیرا می‌دانستند که ترس از موقعیت‌ها، فرصت‌ها را از بین می‌برد.
ایشان عوامل ترس را به وسیله‌ای برای جذب تبدیل می‌کرد، و این دقیقاً همان نقطه عطف اخلاق نبوی است: ترکیب ترس با محبت، آگاهی با همدلی.
از منظر فرهنگی، جامعه‌ای که ترس را یا سرکوب می‌کند یا آن را دشمن زندگی می‌داند، ناگزیر است در روابط خود با سطحی‌گرایی، توجیه و ناپایداری روبه‌رو شود.
اگر اعضای جامعه و خانواده نتوانند ترس‌هایشان را در بزنگاه‌ها مدیریت کنند، پیروزی به پدیده‌ای نمایشی و گاه فرسوده تبدیل می‌شود.
اما اگر بستر پذیرش ترس، بازسازی شناختی و مدیریت آن به درستی صورت بگیرد آنگاه موفقیت، معنا، عمق و پایداری خواهد یافت.
از این منظر، حتی در کودک‌پروری نیز، ترس می‌تواند مبدأ شکل‌گیری محبت مؤثر باشد.
وقتی والدین از بی‌پناهی فرزند خود در تاریکی شب می‌هراسند، همین احساس، آنان را به مراقبت دقیق‌تر سوق می‌دهد.
یا هنگامی که ترس از ازدست‌دادن ارتباط با نوجوان، پدر یا مادر را به بازنگری در شیوه‌های ارتباطی‌شان وامی‌دارد، همان ترس، مقدمات مهر ورزیدن به شیوه‌ای مؤثرتر را فراهم می‌سازد.
در سطح کلان‌تر، اخلاق اجتماعی نیز از همین الگو پیروی می‌کند.
شهروندی که از اثرات خودمحوری و بی‌تفاوتی و یا آسیب‌های امنیتی و اجتماعی می‌هراسد، زمانی موفق خواهد بود که محبت خود را در قالب کنش‌های اجتماعی بروز دهد: کمک به نیازمندان، رعایت حقوق دیگران، گفت‌وگوی سازنده و صداقت در تعامل، همگی جلوه‌هایی از مهر در سایه ترس مسئولانه‌اند.
در پایان، می‌توان گفت که در نگاه اسلامی، و در پرتو دانش روان‌شناسی معاصر، ترس نه در تعارض با محبت بلکه در تعامل با آن قرار دارد.
زمانی که ترس برآمده از آگاهی، و محبت نتیجه مسئولیت‌پذیری باشد، حاصل آن نوعی زیست اصیل است؛ زیستی که در آن روابط انسانی به میدان آزمون صداقت، دقت و وفاداری بدل می‌شود.
در چنین فضایی، ترس نه سد محبت و آرامش، بلکه پاسدار و حافظ آن است.
این همان مرزی است که میان آرامش سطحی و آرامش واقعی، میان رابطه‌ی نمایشی و رابطه‌ی اخلاقی، تفاوت می‌گذارد.
و این همان درسی است که از متون دینی درباره نسبت ترس، امید، و موفقیت می‌توان آموخت؛ آن‌جا که ترس و محبت، به‌جای تعارض، در تعامل و هم‌افزایی قرار می‌گیرند؛ همچون دو بال برای پرواز انسان در مسیر کمال، که یکی مراقبت از ارزش‌ها را تضمین می‌کند و دیگری گرمی و استمرار پیوندها را.
چنین تلفیقی، نه‌تنها روابط اجتماعی و خانوادگی را از سطح عادت به افقی معنوی و آگاهانه ارتقا می‌دهد، بلکه جامعه‌ای می‌سازد ریشه‌دار در مهربانی، مسئولیت و درک متقابل؛ جامعه‌ای که در آن انسان‌ها، به جای گریز از ترس، آن را به زبانی برای خوب زیستن و خوب دوست داشتن بدل می‌کنند.


 
 

 

 

 

 

جمعه، 06 تیر 1404 - 19:00 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0