FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


ظرفیت آموزه‌های دینی در حوزه فرزندآوری؛ لزوم‌ نگاه عمقی به بحران جمعیت


 

مهر | دین و اندیشه | چهارشنبه، 04 تیر 1404 - 15:12
توجه به عمق بحران جمعیت باعث می‌شود تن انسان بلرزد. چنین حسی در اکثر مسئولین و نهادهای تصمیم‌گیر و تصمیم‌ساز وجود ندارد.
جمعيت،كتاب،فرزند،بحران،فرزندآوري،جلد،فرهنگي،توجه،نيم،كشور،اق ...

به گزارش خبرنگار مهر، فرزندآوری و جوانی جمعیت از جمله مسائلی است که در سال‌های اخیر از دغدغه‌های بزرگ رهبر انقلاب و از مهمترین چالش‌های کشور بوده است.
موضوعی که متأسفانه با بی توجهی در دهه‌های قبل و تبلیغات معکوس در دهه‌های شصت و هفتاد باعث شد تا روند رشد جمعیت با کندی رو به رو شود و کشور را در دهه‌های بعد در آستانه پیرسالی و پیری قرار دهد.
موضوعی که می‌تواند در بلند مدت کشور را دچار معضل بزرگ جمعیتی کند و همین اتفاق دغدغه مندان این حوزه و سیاستگذاران را بر آن داشته تا با اتخاذ راهکارها و برنامه‌هایی مردم را به فرزند آوری ترغیب کنند.
موضوع فرزند آوری تنها مسئله ایران نبوده و کشورهایی همچون چین و ژاپن که جزو چند کشور اول پرجمعیت ها در دنیا هستند را نیز با چالش‌هایی مواجه کرده.
عدم انگیزه خانواده‌ها برای فرزند آوری، موضوعات اقتصادی، تغییر سبک زندگی تنها چند عامل از چند ده عاملی است که بر فرزند آوری اثرگذار است.
این موضوع نشان می‌دهد فرزند آوری موضوعی صرفاً اجتماعی نبوده و دارای ابعاد مختلفی است که حل چالش‌ها را نیز با یک راهکار چند وجهی رو به رو می‌کند.
جواد حجت به تازگی کتابی با با عنوان «دو و نیم» را به چاپ رسانده که مجموعه پژوهش‌هایی در این حوزه شامل می‌شود.
در خصوص این کتاب و اهمیت توجه به فرزندآوری خبرگزاری مهر مصاحبه‌ای را با جواد حجت داشته است که ماحصل آن را در ادامه می‌خوانید.
*تولید آثار فرهنگی در زمینه فرزندآوری می‌تواند در شرایط امروز پاسخگوی نیاز کشور برای این موضوع باشد؟
تغییرات فرهنگی اخیر چه تأثیری بر این روند داشته‌اند؟
مهمترین عامل در تغییر روند فعلی کشور در حوزه جمعیت تحول فرهنگی است.
چرا که اولاً تحدید جمعیت و الگوی «فرزند کمتر؛ زندگی بهتر» با راهبردی فرهنگی در دهه ۷۰ نهادینه شد.
بنابراین تغییر این صحنه باید از مسیر فرهنگ‌سازی صورت گیرد.
ثانیاً الگوی فرزندآوری در جامعه نشان می‌دهد که اتفاقاً قشر مرفه جامعه، کسانی که گرفتار مشکلات معیشتی و اقتصادی نیستند نوعاً فرزند کمتری دارند تا قشر متوسط و ضعیف.
بنابراین ریشه کاهش موالید در مشکلات اقتصادی نیست؛ هرچند مشکلات اقتصادی بی تأثیر نبوده است.
متأسفانه تغییرات فرهنگی اخیر آن اثری که باید در حوزه‌ی جمعیت نداشته است.
اما نمی‌توان گفت بی اثر هم بوده است.
به بیان دیگر ما کلیت بدنه‌ی جامعه و حاکمیت را نسبت به بحران جمعیت آگاه نمی‌بینیم تا واکنشی متناسب با عمق این بحران از خود نشان دهند؛ اما در برخی اقشار و نهادها آگاهی خوبی به وجود آمده و به تناسب آن تحرکاتی آغاز شده است که امیدواریم با توجه و برکت الهی بتواند اثری بیش از آنچه متصور است داشته باشد.
*انگیزه و دغدغه اصلی شما از تألیف این کتاب چه بوده است؟
انگیزه‌ی نگارش جلد دوم کتاب «دو و نیم» مشابه جلد اول آن است.
در نگارش جلد اول، هدف، تدوین مطالب ارائه شده در دوره‌ی تربیت مربی جمعیت بود، تا بدینوسیله کسانی که امکان بهره‌مندی از دوره را ندارند، بتوانند از محتوای آن به شکل مکتوب بهره‌مند شوند.
با توجه به تکلیف قانونی و دینیِ سازمان تبلیغات اسلامی در زمینه‌ی فرهنگ‌سازی در حوزه‌ی جمعیت و فرزندآوری، اقدام به آگاهی‌بخشی به جامعه از طرق مختلف (فضای مجازی، نشریه، کتاب و …) ضروری است.
*چه هدفی را از نوشتن کتاب دنبال می‌کردید؟
پس از چاپ کتاب دو و نیم و پرداختن به موضوعات دیگر ذیل سرفصل جمعیت در سامانه‌ی آموزشی مبشران، این جمع‌بندی به وجود آمد که به برخی سرفصل‌ها و موضوعات، آنطور که باید در این کتاب پرداخته نشده است.
بنابراین دروس جدیدی که توسط اساتید ارائه شده بود، به عنوان جلد دوم کتاب دو و نیم تدوین و منتشر شد.
این کتاب در زمینه‌های «جامعه‌شناختی»، «تربیت فرزند»، «طب سنتی» و «صیانت از جنین» به مسئله ورود کرده و به مباحثی که در جلد اول به اجمال بیان شده (یا اساساً مطرح نشده) می‌پردازد.
مخاطبین این کتاب (خصوصاً دغدغه‌مندان عرصه‌ی جمعیت) باید به این نکته توجه کنند که یکی از معضلات جدی در زمینه‌ی فرهنگ‌سازی در حوزه‌ی جمعیت، «فقدان دانش کافی» است.
بسیاری از افراد نسبت به ابعاد مسئله و عمق بحران اطلاع کافی ندارند؛ فلذا اثرگذاری مورد انتظاری در صحنه نخواهند داشت.
کتاب دو و نیم (جلد اول و دوم) تا حدی این خلأ را پر کرده است.
*کتاب و موارد مکتوب تا چه اندازه به مبلغین و کنشگران جمعیت و خانواده کمک می‌کند تا افزایش نرخ فرزندآوری در کشور اتفاق بیفتد؟
در بخش قبل اشاره شد که یکی از خلأ‌های جدی در عرصه‌ی فرهنگ سازی در حوزه‌ی جمعیت، فقدان دانش کافی است.
شرط لازم برای ورود به این عرصه آن است که مبلغین و کنشگران باید نسبت به محتوایی که بناست در ذهن مخاطب بنشیند، احاطه نسبی داشته باشند.
ما به دنبال آن بوده و هستیم که «دو و نیم» نقشِ یک کتابِ دستی (هندبوک) برای دغدغه‌مندان عرصه‌ی جمعیت را داشته باشد تا آنها بتوانند در این عرصه نقش‌آفرینی کنند.
انتشار جلد اول این کتاب و استقبال از آن (که منجر به تجدید چاپ آن شد) نشان داد، عطش چنین کتابی وجود داشت.
جالب است بدانید یکی از فیلمسازان به طریقی به جلد اول دو و نیم دست پیدا کرده و بر اساس محتوای آن یک اثر هنری-رسانه‌ای تولید نموده بود.
او تصور می‌کرد سازمان تبلیغات اسلامی در عرصه جمعیت اقدام خاصی ندارد؛ غافل از اینکه کتابی که بر اساس آن فیلم ساخته بود، محصول سازمان است.
*اصلی‌ترین نقاط مثبت و از طرفی چالش‌ها و موانعی که بر سر امور فرهنگی و تبلیغی در زمینه جمعیت و خانواده هست را لطفاً تبیین بفرمائید.
اصلی‌ترین نقطه‌ی مثبت و ظرفیتی که در عرصه‌ی تبلیغ در حوزه‌ی جمعیت و فرزندآوری وجود دارد، آموزه‌های دینی و نگاه اسلام به این مقوله است.
مفاهیمی چون «مادر»، «خانواده» و «فرزند» در اسلام از ارزش والایی برخوردارند.
همچنین پدیده‌ای چون «سقط جنین» از نگاه دینی بسیار قبیح بوده و به عنوان گناه کبیره، آثار وضعی بدی به دنبال دارد.
برای جامعه‌ی ما (با توجه به تعهد دینی و تعبدشان) با همه‌ی آسیب‌هایی که از شبیخون فرهنگی دشمن دیده است، همچنان مقوله‌هایی مثل خانواده، دارای ارزش و جایگاه ویژه است.
فلذا می‌توان از این ظرفیت در تبلیغ به خوبی استفاده کرد.
باید توجه داشت که در کشورهای غربی که مشکل پیری جمعیت در آن کشورها هم وجود دارد تمرکز بر مشوق‌های اقتصادی نتوانسته است به شکل ریشه‌ای بحران جمعیت را حل کند.
چراکه تأمین معیشت و رونق اقتصادی، قدرت انگیزشی محدودی دارد.
اما انگیزه‌های معنوی همچون تلاش برای قرب به اهل بیت علیهم السلام و کسب رضای الهی، می‌تواند به عنوان یک عامل انگیزشی قوی برای جامعه عمل کند تا به ازدواج و فرزندآوری توجه بیشتری کرده و با پدیده زشت سقط جنین مقابله‌ای جدی کند.
مهمترین چالش بر سر راه فرهنگ‌سازی در حوزه جمعیت، عدم آگاهی و عمل متناسب حاکمیت و مردم است.
به تعبیر رهبر معظم انقلاب (حفظه الله) توجه به عمق بحران جمعیت باعث می‌شود تن انسان بلرزد.
چنین حسی در اکثر مسئولین و نهادهای تصمیم‌گیر و تصمیم‌ساز وجود ندارد.
در بحران شیوع ویروس کرونا شاهد بودیم که بسیج شدن تمام نهادهای حاکمیتی و فعال شدن تمام ظرفیت‌ها (اعم از فرهنگی، رسانه‌ای، پزشکی، بهداشتی، انتظامی و …) در جهت حل مسئله باعث شد که بتوانیم از بحران عبور کنیم.
در بحران جمعیت با این چالش مواجهیم که اساساً بسیاری از مسئولین و اقشار مختلف مردم نسبت به اصل وجود بحران بی‌اطلاع‌اند؛ فلذا عملکرد متناسبی برای حل آن هم نخواهند داشت.


 
 

 

 

 

 

پنجشنبه، 05 تیر 1404 - 01:41 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0