FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


نیم نگاهی به نهضت عاشورا از منظر اندیشه دفاعی- امنیتی (ماهیت و اهداف)؛ (۱)


اندیشه دفاعی - امنیتی

 

سرتیپ دوم پاسدار دکتر عباسعلی فرزندی
 یادداشت تحلیلی
 
نیم نگاهی به نهضت عاشورا از منظر اندیشه دفاعی- امنیتی (ماهیت و اهداف)؛ (۱)

دین مبین اسلام را محمدی الحدوث و حسینی البقاء خوانده اند ورمزجاودانگی حرکت حضرت امام حسین (ع) را باید تجلیل ارزش های والای الهی و انسانی در عرصه حفظ و حراست از مکتب حیات بخش اسلام جستجو نمود.

جامعه همواره درپی یافتن الگوهایی است که‌ بتواند با پیروی‌ از آنها راه‌ سعادت‌ و کمال‌ را بپیماید و امنیت و آرامش را برای مردمان خود به ارمغان بیاورد. نهضت عاشورای حسینی، یکی از بزرگترین و ماندگارترین نهضت هایی است که تقابل بین حق و باطل در آن نمود عینی پیدا کرد و تمام حق و باطل، ایمان و کفر در مقابل هم صف آرایی کرده و چهره و باطن حقایق خود را نشان دادند.

درس های عاشورا در گستره زمان و زمین همچنان ادامه دارد، عاشورا رسالت بزرگی را بر دوش همه دینداران به ویژه آگاهان جامعه نهاده است.

نهضت عاشورا، شعله ای بود که از گودال قتلگاه در کربلا به همه زمین ها و زمان ها گسترده شد و الگویی ماندگار برای همه حق جویان عالم و آزادی خواهان جهان به ودیعت گذاشت. آنچه کربلا را بر قله حوادث تاریخ اسلام نشاند و فروزان تر از هر چراغی راه بر بشریت تشنه حقیقت و جویای سعادت روشن کرد حماسه، پیام و سوگ بود و این سه عنصر و ویژگی کربلا را به کاملترین و ماندگارترین نهضت و انقلاب تبدیل کرد.

عاشوراییان والاترین آرمان ها و روشن ترین ایمان و معرفت را در قلب و جان خود اندوخته بودند، از این رهگذر با حماسه سازی بینظیر خود کاروان عشق و دلدادگی را تا سر منزل قرب الهی همراهی کردند و در این راستا الگو و اسوه جهانیان شدند.

کربلاییان که مصداق اکمل و اتم: معرفت، جوانمردی، صبر و ولایت مداری، تکلیف گرایی، ایثار و … را در عالی ترین وجه خود به نمایش گذاشتند برای هر لحظه و هر حرکت و اقدام خود پیامی جاودانه به بشریت دادند و حجت را بر همگان تمام کردند.

در کربلا می توان صف آرایی همه اسلام در مقابل همه کفر، نفاق و پستی را به روشنی مشاهده کرد.

کربلا آینه تمام نمای مظلومیت حق و حق باوران است که با انواع و ابعاد ستم و جنایت یزیدیان مواجه شدند از این رو سوز و سوگ برخاسته از آن حوادث هر دلی را میلرزاند و حتی دشمنان قسی القلب را به گریه وا می دارد و این سوگ طاقت سوز است که مظلوم یاوری و بغض و کینه نسبت به ظلم و ظالم را در دل ها برافروخته می کند. چهارده قرن است که دلدادگان به نهضت عاشورا با تمسک به فرهنگ عاشورایی و پیروی از عاشوراییان مسیر سعادت را می پیمایند.

انقلاب کربلا اگرچه از لحاظ زمان کوتاه ترین، از نظرگاه جغرافیایی محدودترین و از لحاظ جمعیت کم تعداد ترین بوده است، اما همواره الهام بخش همه آزادگان و آزادی خواهان بوده است، چنانکه نسیمی از کربلا بر سرزمین اسلامی ایران وزید و با پیروزی انقلاب اسلامی و موفقیت های پی در پی بیش از چهار دهه این انقلاب، عزت، عظمت و سربلندی ملت ایران و دیگر ملت های دلداده نهضت حسینی را رقم زد.

به جرأت می توان گفت در طول قرن ها مبارزه در تاریخ اسلام و شیعه، هیچ نهضتی چون انقلاب اسلامی مانند

نهضت عاشورا و کربلای حسینی (ع) صحنه های عزت آفرین را به تصویر نکشیده است، برقراری پیوند این دو نهضت، نشانه سلامت و قداست راه روش ملت فداکار ایران اسلامی و رهبری عاشورایی انقلاب اسلامی است.

در هر دو نهضت تکلیف گرایی حاکم بوده، عزت مداری و استقامت وظلم ستیزی موج می زند، سربازان فداکار این نهضت چونان عاشورائیان در رکاب رهبری الهی خود فداکاری می کنند تلاش برای بقای مکتب اسلام هدف محوری نهضت و انقلاب است.

با عنایت به این موضوع که وقوع انقلاب اسلامی و تشکیل نظام جمهوری اسلامی ایران به رهبری حضرت امام‬ ‏خمینی «قدس سره الشریف‏» در چهاردهمین قرن حرکت تاریخی و پر اثر عاشورا، سرانجام روشن و دستاورد مبارکی از آن حرکت الهی و پرتوی از آن خورشید عالمتاب بود و هست. نقشی که عاشورا در شکل‏گیری مبارزه و انقلاب و پیروزی آن داشته بر کمتر کسی پوشیده است. نقش‏آفرینی عاشورا در انقلاب و پیروزی محدود نمی‏شود; بقا و تقویت نظام اسلامی و گسترش پیام انقلاب مرهون همین نقش‏آفرینی است

عاشورا به‌مثابه یک فرهنگ: فرهنگی که می تواند برای خوب زیستن همه نسلها در همه زمانها الگو نمونه باشد. این فرهنگ، جامعِ تمامی کمالات و فضایل انسانی است و امام حسین (ع) به عنوان پرچمدار این فرهنگ، مصداق اتمّ و اکمل تمامی واژه های این فرهنگ ناب و انسان ساز است.

رمز بقای انقلاب اسلامی، ایستادگی بر ارزش ها و آرمان هایی است که در منطق عاشورا به شفافترین و زلالترین وجه ممکن متجلی گردیده است.

خدا محوری، دین باوری و معاد اندیشی به عنوان اصلی ترین اصول نهضت عاشورا در جلوه های رفتاری ملت ایران تجلی دارد، لذا باید گفت: نهضت عاشورا به لحاظ ماهیت اسلام خواهی وظلم ستیزی همواره الهام بخش آزادی خواهان بوده و انقلاب اسلامی از ان الهام گرفته است. امام (ره) با الهام از عاشورا روح حماسه و غیرت دینی را در مردم دمید و آنها را برای حاکمیت اسلام وارد میدان کرد. تبیین اهداف، رویکردها، اصول و مؤلفه های نهضت حسینی از ضرورت های حراست و حفاظت از انقلاب اسلامی و دست آوردهای آن است.

حضرت امام (س) علل شکل گرفتن و بقای انقلاب اسلامی را مدیون و مرهون عاشورا و نهضت اباعبدالله (ع) می‌دانند و معتقدند که مردم درس قیام و مبارزه را از امام حسین (ع) فراگرفته‌اند: " رمز پیروزی اسلام بر کفر جهانی را در این قرن که پانزدهم خرداد ۴۲ سرآغاز آن بود، در دوازدهم محرّم حسینی جستجو کند، که انقلاب اسلامی ایران، پرتوی از عاشورا و انقلاب عظیم الهی آن است." (صحیفه امام، ج ‏۱۷، ص: ۴۸۲)

نهضت عاشورا، کارکردهایی بی نظیر برای همیشه دارد و بازخوانی کارکردهای آن میتواند پشتیبان مسیر تعالی ایران اسلامی باشند حماسه عاشورا، الگوی کار آمدی را برای هدایت جامعه انسانی به ویژه در دوره های بحرانی در دسترس قرار می دهد.

از این رو برای تبیین ابعاد اندیشه دفاعی -امنیتی عاشورا می توان اهداف نهضت حسینی، رویکرد های عاشورا و کارکرد های آن نهضت را مورد برسی قرار داد.

اهداف نهضت عاشورا

فهرستی از این اهداف مقدس عبارتند از:

  1. اگاه ساختن مسلمانان و افشای ماهیت واقعی امویان،
  2. احیای سنت نبوی و سیره علوی
  3. از بین بردن سلطه استبدادی بنی امیه بر جهان اسلام،
  4. حاکم ساختن حق و نیرو بخشیدن به حق پرستاران،
  5. تامین قسط و عدل اجتماعی و اجرای قانون شرع ف
  6. ازبین بردن بدعت های و کجرویها،

این هدف ها، هم در اندیشه و عمل حضرت سید الشهدا (ع) حلوه گر بود هم در یاران و سربازانش متجلی بود.

در اکثر مواردی که امام به ترسیم اهداف خویش پرداخته اند احیای کتاب و سنت شامل احیای شعایر دین، نماز، امر به معروف و نهی از منکر، اصلاح، از بین بردن فساد و سلطه ف مقابله بااندیشه های انحرافی را ازمهمترین اهداف خود بیان نموده اند که به صورت مختصر به بررسی آنها پرداخته می شود:

۱- احیای کتاب و سنت

عاشورای حسینی، برنامه ای احیاگرانه نسبت به دین و جلوه های گوناگون آن بود، تا در سایۀ بذل خون و نثار جان، دین بر پا شود و سیرۀ پیامبر اسلام (ص) سرمشق عملی مسلمانان گردد. و عزت دین خدا به جامعه بازگردد.

۲- حمایت از دین

در دوره و شرایط سلطۀ امویان بر مقدرات مسلمین، آنچه در آستانۀ نابودی قرار داشت، دین خدا بود، خاندان پیامبر نیز مدافعان و حامیان راستین دین خدا بودند حمایت از اهل بیت (علیهم السلام)، حمایت از دین بود و حمایت از دین در آن مقطع زمانی، شرکت در جهاد ضد ستم و افشاگری علیه کفر پنهان در نقاب اسلام بود.

۳- احیای شعائر دین

حیات بخشیدن به نماز و زکات و امر به معروف و نهی از منکر، بعد دیگری از احیاگری قیام عاشورا است. هم در سخنان امام حسین مطرح است، هم در زیارتنامه آن حضرت و شهیدان دیگر، تعابیری چون اقامۀ نماز، ایتاء زکات، امر به معروف و نهی از منکر، اطاعت خدا، جهاد فی سبیل الله، دعوت به سبیل الله، ایمان به خدا و … دیده می شود.

۳-۱: نماز

نهضت حسینی برای احیاء دین در همۀ مظاهر و جلوه هایش از جمله «نماز» بود. بعد معنوی و عبادی زندگی، برترین بعد حیات است و نماز، بارزترین نشانۀ حیات معنوی مسلمانان است. با توجه به اثرات سازنده و تربیتی و بازدارندۀ این ارتباط با خدا از مفاسد و منکرات، دراسلام اهمیت ویژه ای دارد.

امام حسین در نهضت عاشورا اهتمام بسیاری به نماز دارد. مهلت شب عاشورا را آن حضرت و یارانش به نماز و تضرع به درگاه خداوند گذراندند و از تکیه گاه خدایی برای نبرد عاشورا، مددد گرفتند.

۳-۲: اصلاح

سیدالشهدا در سخن معروف خویش به این هدف اصلاحی اشاره فرموده است خروج خویش را با انگیزۀ «طلب اصلاح در امت پیامبر» معرفی گردیده است: «و انما خرجت لطلب الاصلاح فی امه جدی»

۳-۳: امر به معروف و نهی از منکر

امام حسین (ع) در ضمن بیان انگیزه های قیام خویش به این عنصر مهم اشاره می فرماید آنجا که می گوید: «ارید ان امر بالمعروف و انهی عن المنکر»

فساد گستردۀ امویان را که از دلایل عمدۀ نهضت حسینی و امتناع آن امام شهید از بیعت با یزید بود، می توان چنین برشمرد:

  1. اسلام زدایی و تحریف معارف دین و بدعت گذاری
  2. ترویج فرهنگ جبر و سکوت و تسلیم
  3. غارت بیت المال و صرف آن در راه منافع و امیال شخصی
  4. فساد اخلاق و ترویج شراب و شهوت و قمار
  5. احیاء تعصب های قومی و ارزش های دوران جاهلی

۳-۴: بدعت ستیزی و باطل ستیزی

امام حسین (ع) به عنوان مصداقی ازعمل به تکلیف الهی مبنی بر مبارزه با بدعت ها در دین، به دفاع از حریم دین پرداخت و از انگیزه های خویش را، احیای دین و بدعت ستیزی برشمرد. از جمله در نامه ای که به بزرگان بصره نوشت، چنین آمده است: «ادعوکم الی کتاب الله و سنه نبیه فان السنه قد امیت و البدعه قد احییت» شما را به کتاب خدا و سنت پیامبرش دعوت می کنم، همانا سنت مرده و بدعت زنده شده است.

۳-۵: مقابله با اندیشه های انحرافی

سه مفهوم «اطاعت از ائمه، لزوم جماعت، حرمت نقض بیعت» از رایج ترین اصطلاحات سیاسی بود که خلفا به کار می بردند شاید بتوان گفت سه مفهوم مزبور، پایۀ خلافت و نیز دوام آن را تضمین می کرد. اطاعت از امام به معنای پیروی از نظام حاکم است. سؤال مهم این است که تا کجا باید از حاکم پیروی کرد. که آیا تنها اطاعت از امام عادل لازم است یا آنکه از سلطان جائر نیز باید اطاعت کرد.

حفظ جماعت یعنی عدم اغتشاش و شورش، دست نزدن به اقداماتی که وحدت را از بین ببرد و زمینۀ ایجاد تزلزل را در جامعه اسلامی فراهم می کند. سؤال مهم این است که در مقابل سلطنت استبدادی و حاکم فاسق، در هر شرایطی باید سکوت کرد و آیا هر صدای مخالفی را به اعتبار اینکه مخل «جماعت» و سبب «تفرقه» است می توان محکوم کرد؟ نقض عهد و بیعت بسیار مورد مذمت قرار گرفته و واضح است که چه اندازه در مسائل سیاسی نقش مثبت دارد. اما آیا در برابر خلیفه ای مثل یزید اگر بیعت نشد و یا نقض بیعت شد و جماعت به هم خورد، باز باید مساله را به صورت حرمت نقض عهد مطرح ساخت؟ یا اساساً باید این موارد را استثنا کرد. در یک نگاه اهداف نهضت عاشورا شامل: احیای کتاب و سنت، بازگرداندن عزت دین خدا به جامعه، حمایت از دین، احیای شعایر چون: نماز، امر به معروف و نهی از منکر، مقابله با بدعت و باطل ستیزی و … بود.

https://sndu.ac.ir/maktab/fa/news/6739/%D9%86%DB%8C%D9%85-%D9%86%DA%AF%D8%A7%D9%87%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%D9%86%D9%87%D8%B6%D8%AA-%D8%B9%D8%A7%D8%B4%D9%88%D8%B1%D8%A7-%D8%A7%D8%B2-%D9%85%D9%86%D8%B8%D8%B1-%D8%A7%D9%86%D8%AF%DB%8C%D8%B4%D9%87-%D8%AF%D9%81%D8%A7%D8%B9%DB%8C-%D8%A7%D9%85%D9%86%DB%8C%D8%AA%DB%8C-%D9%85%D8%A7%D9%87%DB%8C%D8%AA-%D9%88-%D8%A7%D9%87%D8%AF%D8%A7%D9%81-%DB%B1-


دوشنبه، 02 تیر 1404 - 18:12 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0