FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


جنگ‌های صدر اسلام و دفاع مشروع مسلمانان


 

تسنیم | فرهنگی و هنری | شنبه، 31 خرداد 1404 - 13:28
جنگ های صدر اسلام نشان می دهند که مسلمانان هرگز آغازکننده جنگ نبوده اند، بلکه در برابر تهدیدات و حملات دشمنان، به دفاع از خود و اصول دین خود پرداخته اند.
مسلمانان،قريش،دفاع،جنگ،عنوان،اسلام،حمله،مدينه،حسين،امام،تاري ...

گروه فرهنگی خبرگزاری تسنیم – مریم مرتضوی: در تاریخ اسلام، دفاع مشروع به معنای واکنش به حملات و تهدیدات دشمنان است.
مسلمانان در زمان پیامبر (ص) و ائمه معصومین (ع) همواره در برابر حملات و تجاوزات دشمنان، به دفاع از خود و اصول دین خود پرداخته‌اند.
این دفاع‌ها نه تنها از نظر شرعی مجاز بودند، بلکه به عنوان یک وظیفه دینی نیز تلقی می‌شدند.
جنگ بدر؛ دفاع در برابر حمله قریش
جنگ بدر به عنوان اولین جنگ بزرگ مسلمانان با قریش در تاریخ اسلام شناخته می‌شود.
مسلمانان به دلیل تهدیدات و حملات مکرر قریش، مجبور به دفاع از خود شدند.
در این جنگ، مسلمانان با تعداد کمتری نسبت به دشمنان خود، پیروزی بزرگی کسب کردند.
این جنگ که در سال دوم هجری رخ داد، یکی از مهمترین و سرنوشت‌سازترین نبردهای تاریخ اسلام به شمار می‌آید.
این جنگ نه تنها به عنوان یک نقطه عطف در تاریخ مسلمانان شناخته می‌شود، بلکه نشان‌دهنده اصول دفاع مشروع و ایستادگی در برابر ظلم و تجاوز است.
پس از هجرت پیامبر اسلام (ص) و مسلمانان از مکه به مدینه، قریش به عنوان دشمن اصلی مسلمانان، به دنبال انتقام‌گیری از آن‌ها بود.
مسلمانان در مدینه به دنبال ایجاد یک جامعه اسلامی و مستقل بودند، اما قریش به دلیل تهدیدی که این جامعه برای منافع اقتصادی و اجتماعی آن‌ها به شمار می‌رفت، تصمیم به حمله گرفت.
درواقع قریش تصمیم گرفتند با یک کاروان تجاری به رهبری ابوسفیان، به مدینه حمله کنند.
این کاروان به عنوان یک منبع مالی برای قریش اهمیت زیادی داشت و مسلمانان به دلیل حملات مکرر و تهدیدات قریش، به دفاع از خود و جامعه‌شان پرداختند.
مسلمانان با حدود 313 نفر و با تجهیزات محدود، به سمت بدر حرکت کردند.
در مقابل قریش با حدود 1000 نفر و تسلیحات بهتر، به میدان نبرد آمدند.
این نابرابری در تعداد و تجهیزات، نشان‌دهنده شجاعت و ایمان مسلمانان بود که با وجود شرایط سخت، به دفاع از خود و اصول دین خود پرداختند.
جنگ بدر با پیروزی مسلمانان به پایان رسید.
این پیروزی نه تنها به تقویت روحیه مسلمانان کمک کرد، بلکه به عنوان یک نشانه از قدرت و حقانیت دین اسلام در برابر ظلم و تجاوز قریش شناخته شد.
این جنگ همچنین به مسلمانان این پیام را داد که با ایمان و اتحاد، می‌توانند بر مشکلات و چالش‌ها غلبه کنند.
این نبرد نه تنها یک پیروزی نظامی، بلکه یک پیروزی معنوی و اجتماعی برای مسلمانان بود که تأثیرات عمیقی بر تاریخ اسلام گذاشت.
جنگ احد؛ ضرورت دفاع در خط رهبری
در این جنگ نیز مسلمانان به دفاع از خود پرداختند.
پس از اینکه قریش به انتقام جنگ بدر حمله کردند، مسلمانان به رغم شکست اولیه، به دفاع از شهر مدینه و اصول خود ادامه دادند.
جنگ احد که سوم هجری رخ داد، یکی دیگر از نبردهای تاریخ اسلام و دومین جنگ بزرگ مسلمانان با قریش به شمار می‌آید.
این جنگ به دلیل شرایط خاص و پیامدهای آن، تأثیر عمیقی بر تاریخ اسلام و جامعه مسلمانان گذاشت.
پس از پیروزی مسلمانان در جنگ بدر، قریش به شدت تحت فشار قرار گرفتند و تصمیم به انتقام‌گیری از مسلمانان گرفتند.
ابوسفیان، رهبر قریش، با جمع‌آوری نیروهای خود و قبایل متحد، به دنبال جبران شکست بدر بود.
این بار، قریش با حدود 3000 نفر و تسلیحات بهتر به میدان نبرد آمدند.
به این ترتیب قریش به رهبری ابوسفیان به مدینه حمله کردند.
مسلمانان هم به رهبری پیامبر اسلام (ص)، تصمیم به دفاع از شهر گرفتند.
آن‌ها با حدود 700 نفر به میدان نبرد رفتند.
پیامبر (ص) به مسلمانان توصیه کرد که در میدان جنگ، در مواضع خود ثابت بمانند و از هرگونه اقدام غیرضروری خودداری کنند.
نبرد در دامنه کوه احد آغاز شد.
مسلمانان در ابتدا موفق به دفاع از خود شدند و قریش را به عقب راندند.
اما در میانه جنگ، تعدادی از تیراندازان مسلمان که در بالای کوه احد مستقر شده بودند، به دلیل وسوسه غنایم جنگی، موضع خود را ترک کردند.
این اقدام باعث شد که قریش بتوانند از پشت به مسلمانان حمله کنند و در نتیجه، نبرد به نفع قریش تغییر کرد.
جنگ احد با شکست مسلمانان به پایان رسید، اما این شکست به معنای پایان ایمان و عزم مسلمانان نبود.
پیامبر(ص) و مسلمانان با وجود آسیب‌های جدی، به تقویت روحیه خود ادامه دادند.
این جنگ به مسلمانان آموخت که اتحاد و پیروی از دستورات رهبری، در شرایط بحرانی چقدر اهمیت دارد.
جنگ خندق؛ دفاع استراتژیک در برابر حمله دشمن
جنگ خندق که در سال پنجم هجری رخ داد، به عنوان یک دفاع استراتژیک در برابر حمله قریش و قبایل متحد آن‌ها به مدینه انجام شد.
مسلمانان با حفر خندق، به دفاع از خود پرداختند و این اقدام نشان‌دهنده هوشمندی و استراتژی دفاعی آن‌ها بود.
پس از شکست قریش در جنگ بدر و جنگ احد، قریش و قبایل متحد آن‌ها به شدت به دنبال انتقام‌گیری از مسلمانان بودند.
ابوسفیان، به عنوان رهبر قریش، تصمیم به حمله به مدینه گرفت و با جمع‌آوری نیروهای خود و قبایل متحد، به سمت مدینه حرکت کرد.
این بار قریش با حدود 10,000 نفر به میدان نبرد آمدند.
مسلمانان هم به رهبری پیامبر اسلام (ص)، با آگاهی از نیت قریش تصمیم به اتخاذ یک استراتژی دفاعی گرفتند.
سلمان فارسی، یکی از صحابه پیامبر (ص)، پیشنهاد حفر خندق را داد.
این تدبیر به عنوان یک روش دفاعی جدید در آن زمان، به مسلمانان کمک کرد تا از حملات دشمن جلوگیری کنند.
مسلمانان به سرعت شروع به حفر خندق کردند و با همکاری و اتحاد، موفق شدند خندقی به طول حدود سه کیلومتر و عمق مناسب حفر کنند.
این خندق به عنوان یک مانع طبیعی، مانع از ورود قریش به مدینه شد.
وقتی قریش به همراه قبایل متحد خود به مدینه حمله کردند با دیدن خندق، به شدت متعجب شدند و تلاش کردند تا از طریق عبور از خندق به مسلمانان حمله کنند.
اما مسلمانان با استقرار در پشت خندق و استفاده از تیراندازان، به دفاع از خود پرداختند.
پس از چند هفته محاصره و تلاش قریش برای عبور از خندق، سرانجام به دلیل کمبود منابع و ناتوانی در نفوذ به مدینه، قریش مجبور به عقب‌نشینی شد.
این پیروزی نه تنها به تقویت روحیه مسلمانان کمک کرد، بلکه نشان‌دهنده قدرت و استقامت آن‌ها در برابر تهدیدات بود.
واقعه عاشورا؛ دفاع امام حسین (ع) و یارانش
امام حسین (ع) در کربلا به دفاع از اصول و ارزش‌های اسلامی پرداخت.
آن حضرت با آگاهی از خطرات و تهدیدات یزید، تصمیم به ایستادگی در برابر ظلم و فساد گرفت.
این واقعه نه تنها یک دفاع مشروع بود، بلکه به عنوان نماد مقاومت و ایستادگی در برابر ظلم در تاریخ اسلام ثبت شد.
قیام عاشورا که در سال 61 هجری در کربلا رخ داد، یکی از مهم‌ترین و تأثیرگذارترین وقایع تاریخ اسلام به شمار می‌آید.
این قیام به رهبری امام حسین (ع) در برابر ظلم و فساد یزید بن معاویه و حکومت او شکل گرفت.
پس از مرگ معاویه، یزید به عنوان خلیفه مسلمین برگزیده شد.
او به دنبال تحکیم قدرت خود و سرکوب مخالفان بود.
امام حسین (ع) که به عنوان یک شخصیت برجسته و مورد احترام در جامعه اسلامی شناخته می‌شد، به دلیل عدم مشروعیت حکومت یزید و فساد آن، تصمیم به قیام گرفت.
او با ارسال نامه‌هایی به مردم کوفه، از آن‌ها دعوت کرد تا به او بپیوندند و علیه ظلم یزید قیام کنند.
امام حسین (ع) به همراه خانواده و یارانش در مسیر به سمت کوفه، با لشکر یزید مواجه شدند.
یزید، با جمع‌آوری نیروهای خود و تحت فرماندهی عمر بن سعد، به کربلا حمله کرد.
لشکر یزید با تعداد بسیار بیشتری نسبت به یاران امام حسین (ع) به میدان آمدند و به دنبال سرکوب قیام بودند.
امام حسین (ع) و یارانش، با وجود نابرابری در تعداد و تجهیزات، به دفاع از اصول و ارزش‌های اسلامی پرداختند.
آن‌ها در روز عاشورا با شجاعت و ایمان، در برابر لشکر یزید ایستادگی کردند.
امام حسین (ع) به یاران خود فرمودند که هدف ایشان از قیام، دفاع از دین و اصول اسلامی و جلوگیری از فساد و ظلم است.
نبرد در روز عاشورا آغاز شد و یاران امام حسین (ع) یکی پس از دیگری به شهادت رسیدند.
امام حسین (ع) نیز با شجاعت و دلیری، در برابر دشمنان ایستاد و تا آخرین لحظه از اصول خود دفاع کرد.
قیام عاشورا با شهادت امام حسین (ع) و یارانش به پایان رسید، اما این واقعه به عنوان یک نماد از مقاومت و ایستادگی در برابر ظلم در تاریخ اسلام ثبت شد.
عاشورا به مسلمانان یادآوری کرد که باید در برابر ظلم و فساد ایستادگی کنند و از اصول و ارزش‌های خود دفاع کنند.
در تاریخ اسلام، دفاع مشروع همواره مورد تأکید قرار گرفته و مسلمانان به عنوان یک جامعه، در برابر تهدیدات و حملات دشمنان، به دفاع از خود و اصول دین خود پرداخته‌اند.
این نمونه‌ها نشان‌دهنده این است که مسلمانان هرگز آغازکننده جنگ‌ها نبوده‌اند، بلکه در مواقعی که مورد حمله قرار می‌گرفتند، به دفاع مشروع و اصولی خود پرداخته‌اند.
انتهای پیام/


 
 

 

 

 

 

شنبه، 31 خرداد 1404 - 20:53 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0