FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


دفاع مشروع و اهمیت آن در آموزه‌های اسلام


 

تسنیم | فرهنگی و هنری | شنبه، 31 خرداد 1404 - 13:28
دفاع مشروع در اسلام به معنای حق و وظیفه ای است که هر فرد یا جامعه ای در برابر حملات و تجاوزات دشمنان دارد. این مفهوم به ویژه در شرایطی که جان، مال، و ناموس افراد در خطر باشد، اهمیت بیشتری پیدا می کند.
دفاع،ظلم،بيت،اهل،مشروع،ايستادگي،اسلام،قيام،اهميت،امام،تاريخ، ...

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، دفاع مشروع و اهمیت آن در آموزه‌های اسلامی، به ویژه در قرآن و احادیث اهل بیت (ع) مورد تأکید قرار گرفته است.
این موضوع را در سیره و سبک زندگی پیامبر(ص) و اهل بیت علیهم السلام نیز می‌توان به وضوح مشاهده کرد که در شرایطی که در مورد حمله و تعدی دشمنان خدا قرار می‌گرفتند به دفاع مشروع برخواسته و از امت اسلامی و مظلومان دفاع می‌کردند.
خبرگزاری تسنیم در گفت‌وگو با دکتر محمدرضا قائم مقامی، استاد دانشگاه و کارشناس مسائل دینی، به بررسی موضوع دفاع مشروع و اهمیت آن در آموزه‌های اسلامی، به ویژه در قرآن و احادیث اهل بیت (ع) پرداخته است.
مفهوم دفاع مشروع در اسلام چیست و چگونه در قرآن به آن اشاره شده است؟
دفاع مشروع در اسلام به معنای حق و وظیفه‌ای است که هر فرد یا جامعه‌ای در برابر حملات و تجاوزات دشمنان دارد.
این مفهوم به‌ویژه در شرایطی که جان، مال، و ناموس افراد در خطر باشد، اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.
در قرآن کریم به‌طور واضح به این موضوع اشاره شده است.
به عنوان مثال خداوند در آیه 192 سوره بقره می‌فرماید: «وَ أُذِنَ لِلَّذِینَ یُقَاتَلُونَ بِأَنَّهُمْ ظُلِمُوا وَ إِنَّ اللَّهَ عَلَى نَصْرِهِمْ لَقَدِیرٌ» این آیه به کسانی که مورد ظلم قرار گرفته‌اند، اجازه می‌دهد که از خود دفاع کنند و نشان می‌دهد که خداوند در حمایت از آن‌ها قادر است.
همچنین در آیه 241 سوره آل عمران می‌فرماید: «وَ لَا تَهِنُوا فِی ابْتِغَاءِ الْقَوْمِ» این آیه نیز به مؤمنان توصیه می‌کند که در جستجوی دفاع و حمایت از خود و جامعه‌شان تردید نکنند.
این آیات نشان‌دهنده این است که دفاع از خود و جامعه در برابر ظلم و تجاوز، نه تنها مجاز است بلکه یک وظیفه دینی نیز محسوب می‌شود.
اسلام به پیروان خود می‌آموزد که در برابر ظلم و بی‌عدالتی باید ایستادگی کنند و از حقوق خود دفاع نمایند.
با توجه به اینکه خداوند در قرآن به این موضوع مهم اشاره فرموده، آیا در تاریخ اسلام هم نمونه‌هایی از دفاع مشروع وجود دارد که بتوان به آن‌ها اشاره کرد؟
بله، تاریخ اسلام پر از نمونه‌های دفاع مشروع است.
یکی از بارزترین این نمونه‌ها، جنگ‌های صدر اسلام است که مسلمانان در برابر حملات قریش و دیگر قبایل قرار گرفتند.
جنگ بدر و جنگ احد نمونه‌هایی از این دفاع‌ها هستند که مسلمانان با ایمان و اراده قوی در برابر دشمنان ایستادگی کردند.
همچنین، دفاع از حرمین شریفین و سرزمین‌های اسلامی در طول تاریخ نیز نمونه‌های دیگری از دفاع مشروع هستند.
این جنگ‌ها به عنوان دفاع از حق و آزادی‌های دینی مسلمانان تلقی می‌شوند و در تاریخ اسلام به عنوان نمونه‌های بارز از دفاع مشروع شناخته می‌شوند.
در عین حال قیام عاشورا یکی از مهم‌ترین و تأثیرگذارترین رویدادهای تاریخ اسلام است که در سال 61 هجری در کربلا رخ داد.
این قیام به رهبری امام حسین (ع) به عنوان یک عمل دفاع مشروع و مبارزه با ظلم و فساد شناخته می‌شود.
امام حسین (ع) به دلیل بی‌عدالتی و فساد حکومت یزید، تصمیم به قیام گرفت و به دنبال حفظ اصول اسلامی و دفاع از حقوق مردم بود.
در عاشورا، امام حسین (ع) و یارانش با وجود نابرابری قوا و شرایط سخت، به دفاع از اصول خود پرداختند و جان خود را فدای حق و عدالت کردند.
این قیام نه تنها به عنوان یک عمل دفاعی، بلکه به عنوان نمادی از ایستادگی در برابر ظلم و ستم نیز شناخته می‌شود.
قیام عاشورا به مسلمانان یادآوری می‌کند که در برابر ظلم و بی‌عدالتی باید ایستاد و برای حق و حقیقت مبارزه کرد.
این رویداد تأثیر عمیقی بر تاریخ اسلام و فرهنگ شیعه گذاشته و هر ساله با برگزاری مراسم‌های عزاداری، یاد و خاطره آن گرامی داشته می‌شود.
آموزه‌های اهل بیت علیهم السلام در مورد دفاع از سرزمین و مردم چگونه است؟
اهل بیت علیهم‌السلام همواره بر اهمیت دفاع از سرزمین و مردم تأکید کرده‌اند.
امام علی (ع) در نهج البلاغه به اهمیت جهاد و دفاع از حق و حقیقت اشاره می‌کند و می‌فرماید: «جهاد در راه خدا بهترین اعمال است.» همچنین، همان طور که اشاره شد امام حسین (ع) در عاشورا با قیام خود نشان داد که دفاع از حق و عدالت حتی در برابر ظلم و ستم، واجب است.
این آموزه‌ها به ما می‌آموزد که باید در برابر ظلم و تجاوزات ایستادگی کنیم.
به عبارت دیگر آموزه‌های اهل بیت علیهم‌السلام در مورد دفاع از سرزمین و مردم، بر اصولی چون عدالت، حق‌طلبی و ایستادگی در برابر ظلم تأکید دارند.
به عنوان مثال بر دفاع از حق و عدالت تأکید کرده‌اند و امام علی (ع) در نهج‌البلاغه به این موضوع اشاره می‌کند که باید در برابر ظلم و فساد ایستاد و از حقوق مردم دفاع کرد.
قیام امام حسین (ع) در عاشورا هم نمونه‌ای بارز از ایستادگی در برابر ظلم و بی‌عدالتی است.
ایشان نشان دادند که حتی در شرایط سخت، باید برای حفظ اصول و ارزش‌ها مبارزه کرد.همچنین اهل بیت همواره بر اهمیت محبت و همدلی با مردم تأکید داشته‌اند.
آن‌ها معتقد بودند که دفاع از سرزمین و مردم باید با عشق و احترام به انسانیت همراه باشد.
آن بزرگان در عین حال به آموزش و آگاهی مردم اهمیت می‌دادند.
آن‌ها بر این باور بودند که آگاهی از حقوق و وظایف، مردم را در برابر ظلم و ستم قوی‌تر می‌کند.
این آموزه‌ها به ما یادآوری می‌کند که دفاع از سرزمین و مردم نه تنها یک وظیفه ملی، بلکه یک وظیفه دینی و اخلاقی هم هست.
با توجه به شرایط کنونی و حملات رژیم صهیونیستی، چگونه می‌توانیم این آموزه‌ها را در زندگی روزمره خود به کار ببریم؟
برای به کارگیری این آموزه‌ها در زندگی روزمره ابتدا باید به شناخت عمیق‌تری از مفاهیم اسلامی بپردازیم و سپس در برابر ظلم و بی‌عدالتی‌ها واکنش نشان دهیم.
این واکنش می‌تواند به صورت آگاهی‌بخشی، حمایت از مظلومان و حتی شرکت در فعالیت‌های اجتماعی و سیاسی باشد.
همچنین، باید به تقویت روحیه دفاع از حق و حقیقت در خود و دیگران بپردازیم و از آموزه‌های اهل بیت در زندگی روزمره خود الهام بگیریم.
با توجه به شرایط کنونی و حملات رژیم صهیونیستی، می‌توان آموزه‌های اهل بیت (علیهم‌السلام) را در زندگی روزمره به شکل‌های مختلف به کار بردیکی از راه‌ها آگاهی و اطلاع‌رسانی است و با مطالعه و آگاهی از تاریخ و آموزه‌های اهل بیت، می‌توانیم به دیگران اطلاعات درست و مفیدی ارائه دهیم.
این آگاهی به ما کمک می‌کند تا در برابر تبلیغات نادرست و بی‌عدالتی‌ها ایستادگی کنیم.
همچنین با الهام از قیام عاشورا، می‌توانیم در برابر ظلم و بی‌عدالتی‌ها ایستادگی کنیم.
این ایستادگی می‌تواند به شکل‌های مختلفی از جمله حمایت از حقوق بشر، شرکت در فعالیت‌های اجتماعی و سیاسی و یا حتی کمک به نیازمندان باشد.
نکته دیگر این است که در شرایط سخت، محبت و همدلی با دیگران بسیار مهم است.
می‌توانیم با کمک به یکدیگر و ایجاد فضایی از همدلی و همکاری، به تقویت روحیه جمعی بپردازیم.
حفظ وحدت هم موضوع بسیار مهم دیگر است، چون اهل بیت همواره بر اهمیت وحدت مسلمانان تأکید داشته‌اند.
در شرایط کنونی، حفظ وحدت و همبستگی میان اقشار مختلف جامعه می‌تواند به تقویت قدرت دفاعی و اجتماعی ما کمک کند.
با ترویج فرهنگ صلح و دوستی، می‌توانیم به کاهش تنش‌ها و ایجاد فضایی مثبت در جامعه کمک کنیم.
این امر می‌تواند به تقویت روحیه همبستگی و همکاری میان مردم منجر شود.
انتهای پیام/


 
 

 

 

 

 

شنبه، 31 خرداد 1404 - 20:52 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0