FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


روز نوجوان و بسیج دانش آموزی


جریان زندگی، همانند رودخانه ای است که از مبدأ تا مقصد، از کنار سرزمین های گوناگون و متنوعی می گذرد و سرانجام به دریا می پیوندد. نوجوانی، یکی از متنوع ترین و پیچیده ترین چشم اندازها را در این مسیر طولانی به خود اختصاص داده است. باید توجه داشت که نگرش ها و بینش ها هستند که روش ها را می آفرینند و هر شیوه رفتاری، برآیند چشم اندازهای ما درباره آن موضوع است. ازاین رو، برای دست یابی به اصول درست رفتار با نوجوانان، نیازمند شناخت علمی آنها هستیم. این مرحله، کلید حل بسیاری از معضلات دوران نوجوانی است. آشنایی با دورنمایی از دنیای پر راز و رمز نوجوانی، ما را در به کار بستن شیوه های اصولی در برخورد با این آینده سازان و فرداپردازان یاری می کند.

نیازهای نوجوان

هر رفتاری که از انسان سر می زند، به منظور برآورده شدن یکی از نیازها و خواست های بدنی و روانی اوست. اگر بتوان نیازهای مهم نوجوان را شناخت، می توان او را یاری کرد تا آنها را به خوبی و از راه درست ارضا کند. بعد از نیازهای بدنی و اولیه، نیازهای روانی در دوره نوجوانی بسیار مهم است که با توجه به محیط زندگی و موقعیت و آداب و رسوم اجتماعی، تفاوت دارد. برخی از این نیازها عبارتند از: نیاز به مهربانی و محبت، نیاز به امنیت و آسایش خاطر، نیاز به احترام، نیاز به استقلال، نیاز به تشخیص و قدردانی، نیاز به مذهب و فلسفه حیات، نیاز به داشتن هدف در زندگی، نیاز به احساس هویت و شناخت خود، نیاز به احساس رشد، کمال و خودشکوفایی، نیاز به احساس تعلق داشتن و مورد قبول گروه هم سالان بودن.

مسائل و مشکلات دوره نوجوانی

مسائل و مشکلات نوجوانان در جوامع و فرهنگ های گوناگون، متفاوت است. نوجوان بر اساس اهداف، نیازهای خود، و در برخورد با شرایط محیطی، جهان بینی اش را شکل می دهد و وظایف و مسئولیت هایی را برعهده می گیرد و پیوندهایی را با خود و دنیای اطرافش برقرار می کند. به هم خوردن تعادل نسبی که در این فضا ایجاد شده است، سبب می شود مشکلاتی برای او به وجود بیاید. مشکلات این دوره گاه چون حلقه های زنجیر به هم پیوسته می شود و هر یک به دیگری پایان می پذیرد. انباشته شدن مشکلات، خطری است که نوجوان را تهدید می کند و برای او مسئله ساز می شود و اگر به موقع به آنها توجه نشود و مشکل برطرف نگردد، با مشکل دیگری پیوند می خورد و ممکن است سبب بسیاری از انحراف های فردی و اجتماعی و حتی بزه کاری آنان گردد.

والدین؛ تکیه گاه نوجوان

خانواده، یکی از قوی ترین عوامل سازنده شخصیت اجتماعی نوجوان است. پدر و مادر به دلیل اهمیت خاصی که دوره حساس و دشوار نوجوانی دارد، می توانند با درک واقع بینانه موقعیت نوجوان و ارج نهادن به آن، خمیرمایه شخصیت جوانیِ نوجوان را شکل دهند. آنها به علت پایگاه عاطفی خاصی که دارند، می توانند نوجوان را در پناه خود گیرند؛ به ویژه آنکه نوجوان در وضعیتی نیست که از خانواده جدا شود و مستقل زندگی کند. فشارها و محدودیت های اجتماعی، نوجوان را به پناه خانه می کشاند تا بتواند برای ایجاد تعادل میان آرمان های خویش و حد و مرزهای جامعه، به پا خیزد. در این شرایط، والدین می توانند پناه گاه محکمی برای نوجوان باشند.

تأثیر دوستان در زندگی نوجوان

جدا شدن از خانواده و پیوستن به جمع دوستان، یکی از ویژگی های دوره نوجوانی است. نوجوانی، زمان تجربه و آزمون نقش ها، رفتارها و ارزش های گوناگون به منظور رسیدن به بزرگ سالی است. هم سالان در این فرآیند نقش مهمی دارند. یکی از ویژگی های مهم هم سالان و دوستان، ایجاد احساس ایمنی برای نوجوان در خارج از خانواده است. این احساس ایمنی، به نوجوان امکان می دهد از نظر عاطفی از والدین مستقل شود و اندک اندک به سوی زندگی جدیدی گام بردارد.

بیگاری کشیدن از نوجوان

توقع بیش از حد توانایی از نوجوان، نه تنها او را آماده انجام مسئولیت نمی کند، بلکه ریشه اعتماد به نفس و احساس کفایت را در او می خشکاند. این توقع ها، گاه به بهره کشی و بیگاری کشیدن از نوجوان تبدیل می شود. بعضی والدین، نیازهای خود را بر نیازهای نوجوان مقدّم می دارند. تقاضاهای پیشرفت غیرمنطقی در ورزش، درس یا هنر، از این نوع است. واکنش نوجوان در برابر چنین شرایطی، یا جبهه گیری منفی و مقابله با والدین یا تسلیم منفعلانه به امید پیروزی و تصاحب عشق و علاقه آنهاست که هر دو، سرانجام به شکست اجتماعی نوجوان می انجامد.

الگوهای دوران نوجوانی

از زیباترین و بامعناترین جلوه های انسانی، جوشش جهت دار وی به تعالی و تکامل است. کمال گرایی، به نوجوان نیز همچون بزرگ سالان و حتی بیش از آنان پویایی می بخشد و آرمانی نوین فرا راه زندگی او می آفریند. مذهب، از سرچشمه های اصیل و منابع قابل اتکایی است که می تواند کمال گرایی نوجوان را ارضا کند.

با معرفی الگوهای موفق به نوجوان و با شناخت آنها و تفسیر درست کمال گرایی، نوجوان به نقطه ای می رسد که از بی حاصلی و پوچی بسیاری از آرزوهای بشری آگاه می شود و آن گاه می تواند با نگاهی از سرِ آگاهی به جاده های پیش رو بیندیشد.

هویت در دوره نوجوانی

از مسائل مهم دوره نوجوانی، تشکیل هویت فردی و اجتماعی است. جست وجوی هویت شخصی و اجتماعی، به این وابسته است که نوجوان تشخیص دهد برای او چه چیزهایی مهم و چه کارهایی ارزشمند است تا برای آنها معیارهایی بیابد.

در این دوره، هویت یابی، مسئله ای دشوار می شود؛ چرا که نوجوان روز به روز تغییر می کند. در این دوران، او با مجموعه ای از تغییرهای روانی، فیزیولوژیکی، شناختی و نیز تقاضاهای اجتماعی جدید روبه رو می شود. در نتیجه، نوجوان به این مسئله که در چشم دیگران چگونه جلوه می کند، بسیار اهمیت می دهد و آن را با تصوری که از خود دارد، مقایسه می کند. از سویی، با این مسئله نیز روبه روست که چگونه نقش ها و مهارت هایی را که پیش تر آموخته است، با نیازهای آینده ارتباط دهد.

ارتباط اجتماعی نوجوان

نوجوان به دلیل استقلال خواهی و به دست آوردن آزادی عمل، در کردار خود، انس و ارتباطش را با خانواده کمتر می کند و به اجتماع پناه می برد. او در آنجا، در پی کسب مهارت های لازم، زندگی اجتماعی را تمرین می کند؛ از گروه و معیارهای گروهی دفاع می کند، به مقررات گروه وفادار است، در برابر آنها مطیع می شود و از این راه به دنبال به دست آوردن موقعیت و آرامش اجتماعی است.

خانواده نابسامان و انحراف نوجوان

خانواده، کانون آرامش و امنیت خاطر فرزندان است و نوجوان، نخستین تجربه های موفق یا ناموفق خود را در آن به دست می آورد. در برخی خانواده ها، شرایط به گونه ای است که فرزندان در آن احساس ناامنی می کنند، خانواده را مرکز نابسامانی می دانند و همیشه نگران آینده خود هستند. اختلاف های پدر و مادر از یک سو و والدین با فرزندان از سوی دیگر، گاه به فرار نوجوان از خانواده می انجامد که خود، سرانجام نامعلومی را برای او در پی خواهد داشت. جدایی از والدین به هر صورت که باشد، چه بر اثر طلاق یا فوت پدر و مادر، یکی از عوامل مهم انحراف ها، ناسازگاری ها و بزه کاری های نوجوانان است.

بسیج دانش آموزی

بسیج، مجموعه ای است که در آن، فداکارترین و آماده به کارترین نوجوانان کشور در راه اهداف عالی این ملت و برای به کمال رساندن این کشور گرد آمده اند. بسیج، تشکیلاتی است که در آن، افرادِ پراکنده و تنها، به مجموعه ای سترگ، هماهنگ، آگاه، متعهد و بینا به مسائل کشور تبدیل می شوند. بسیج دانش آموزی، نهادی آموزشی است که با برنامه های نظام مند و ایجاد پایگاه های علمی، می کوشد گام مؤثری در ارتقای توان علمی و عملی دانش آموزان بردارد. این سازمان به منظور ایجاد روحیه هم یاری و مسئولیت پذیری و آمادگی دفاع همه جانبه از انقلاب اسلامی و گسترش فرهنگ و تفکر بسیجی، از سوی نیروی مقاومت بسیج سپاه و با پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش در مقطع راهنمایی و متوسطه تشکیل شده است. در مدارس ابتدایی با توجه به شرایط و آمادگی دانش آموزان، واحدهای «امیدان بسیج دانش آموزی» با سازمان دهی مناسب با شرایط سنی آنها تشکیل می شود.

ویژگی های بسیج دانش آموزی

هر سازمان، مرکز یا نهادی، ویژگی های خاص خود را دارد. سازمان بسیج دانش آموزی نیز متناسب با وضعیت سازمانی خویش، دارای ویژگی هایی است که برخی از آنها عبارتند از: مطرح بودن دانش آموزان در مسیر فعالیت ها به عنوان رکن اصلی؛ متناسب بودن فعالیت ها با نیازهای روحی و عاطفی دانش آموز؛ امکان مشارکت اعضا در فعالیت های گوناگون فرهنگی، اجتماعی و... متناسب با سیاست های نظام؛ ارائه برنامه ها و فعالیت های متناسب با سطح تحصیلی، ویژگی های روحی، سنی، جنسی و جسمی آنها؛ ادامه تحصیل در دانشگاه ها یا اشتغال به کار با ارائه پرونده آنها به مراکز مربوط.

تاریخچه تشکیل بسیج دانش آموزی

به دنبال فرمان امام خمینی رحمه الله مبنی بر تشکیل بسیج بیست میلیونی، پایگاه های مقاومت در مساجد، حسینیه ها، ادارات، کارخانه ها، مدارس و... ، به صورت خودجوش و مردمی شکل گرفت. با واگذاری مسئولیت بسیج به سپاه پاس داران و شروع جنگ تحمیلی عراق بر ضد ایران، دفاتر بسیج در مدارس برای جذب، آموزش و اعزام دانش آموزان واجد شرایط به جبهه های جنگ فعال شدند. در سال 1363 با تصویب تبصره 2 از ماده یک قانون نظام وظیفه کشوری که به موجب آن، وزارت آموزش و پرورش موظف شد با هماهنگی و همکاری واحد بسیج مستضعفین سپاه پاسداران، آموزش آمادگی دفاعی را برای دانش آموزان اجرا کند، دفاتر بسیج دانش آموزی در مدارس از استواری بیشتری برخوردار شد.

مقابله با تهاجم فرهنگی

در شرایط کنونی که تهاجم فرهنگی، جنگی دیگر بر ضد نظام است، شناخت شرایط روحی و روانی نوجوانان و تهیه سازوکارهای مناسب، یکی از راه های برون رفت از این معضل بزرگ است. سازمان بسیج دانش آموزی به عنوان گسترده ترین و فراگیرترین تشکیلات دانش آموزی، بر اساس رسالت خویش تلاش در راه تداوم دفاع همه جانبه از انقلاب اسلامی و دستاوردهای آن در زمینه های علمی، تربیتی و اجتماعی، و مقابله با تهاجم فرهنگی را سرلوحه فعالیت های خویش قرار داده است. این سازمان، همواره کوشیده است با استفاده از ظرفیت ها و قابلیت های خود، زمینه ساز حضور فعال نوجوانان، به ویژه دانش آموزان بسیجی در عرصه های گوناگون فرهنگی، اجتماعی، علمی و سازندگی باشد.

https://hawzah.net/fa/Magazine/View/3282/4957/42579/


چهارشنبه، 14 آبان 1399 - 20:02 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0