FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


آیه اکمال دین؛ امضای نهایی خداوند بر سند امامت امام علی(ع)


 

تسنیم | فرهنگی و هنری | جمعه، 23 خرداد 1404 - 08:58
کارشناس مسائل اسلامی آیه «الیوم اکملت لکم دینکم» را سندی قرآنی برای اصل ولایت توصیف کرد و گفت: با آنکه نام امام علی(ع) در آیه نیامده است اما لحن، ساختار و پیوندش با غدیر، آن را دلیلی روشن بر ولایت الهی ایشان و مُهر تأیید خدا بر جانشینی اش می کند.
آيه،غدير،ولايت،علي،الهي،امام،حيدري،احكام،ديني،اسلام،اشاره،نز ...

حجت‌الاسلام والمسلمین علی حیدری، محقق و کارشناس مسائل اسلامی، در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، ابعاد مفهومی و تفسیری آیه مشهور «الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ» (سوره مائده، آیه 3) را مورد بررسی قرار داد و گفت: این آیه که یکی از شاخص‌ترین آیات قرآن در زمینه تکمیل دین و رضایت الهی از اسلام به‌عنوان دین نهایی بشریت محسوب می‌شود، از دیدگاه بسیاری از مفسران و محدثان، ارتباطی وثیق با واقعه تاریخی غدیر خم دارد.
حیدری در این خصوص تصریح کرد: این آیه، نه تنها اشاره‌ای به احکام دینی دارد، بلکه مهر تأییدی الهی بر اصل ولایت امیرالمؤمنین امام علی (ع) و نقطه عطفی در تاریخ رسالت اسلامی است.
او خاطرنشان کرد: بر اساس منابع معتبر شیعه مانند کتاب الاحتجاج طبرسی، کافی و همچنین تفسیرهای اهل سنت مانند الدر المنثور از جلال‌الدین سیوطی و تفسیر طبری، این آیه در روز هجدهم ذی‌الحجه و در جریان واقعه غدیر خم نازل شده است.
همان‌جایی که پیامبر(ص) در حضور جمعیت انبوهی از مسلمانان، دست امام علی (ع) را بالا برد و با جمله معروف «من کنت مولاه فهذا علی مولاه» ولایت ایشان را اعلام کرد.
کارشناس مسائل دینی تأکید کرد: این اقدام نه یک انتصاب صرف، بلکه اعلان رسمی و الهی جایگاه رهبری دینی و سیاسی امام علی(ع) پس از پیامبر(ص) بود و آیه مورد بحث، در حقیقت اعلام رسمی پایان یک دوره و ورود اسلام به مرحله بلوغ ساختاری خود است.
او در پاسخ به این دیدگاه که برخی این آیه را مرتبط با اتمام احکام دینی به‌ویژه احکام حج می‌دانند، گفت: اگر صرفاً احکام شرعی مدنظر بود، چرا چنین تعبیر سنگین و قاطعی چون «رضیت لکم الإسلام دیناً» استفاده شده است؟
رضایت خداوند از اسلام به عنوان یک نظام کامل، تنها زمانی معنا پیدا می‌کند که ساختار آن کامل شده باشد و این ساختار، بدون تعیین جانشین برای پیامبر(ص)، ناقص تلقی می‌شود.
حیدری با اشاره به اینکه شأن نزول آیه در کنار خطبه غدیر بر هم‌زمانی معنا و مصداق تأکید می‌کند،‌ خاطرنشان کرد: این هم‌زمانی نشان می‌دهد که مضمون آیه دقیقاً با موضوع ولایت در پیوند است.
پیام آیه تأکید بر اصل محوری در استمرار هدایت الهی از طریق ولایت است.
محقق تاریخ اسلام با اعتقاد به اینکه اهمیت موضوع زمانی مضاعف می‌شود که حتی در منابع اهل سنت نیز به این پیوند اشاره شده است، گفت: در تفسیر «الدر المنثور» از سیوطی، «کشاف» زمخشری و آثار طبری، نقل‌هایی وجود دارد که صراحتاً به نزول آیه پس از اعلام ولایت امام علی(ع) اشاره می‌کنند.
او ادامه داد: همچنین در کتاب «الاصابة» از ابن حجر عسقلانی نیز چنین نکاتی دیده می‌شود.
این شواهد نشان می‌دهد که تلقی ارتباط آیه با ولایت، صرفاً رویکردی شیعی نیست، بلکه در سنت‌های حدیثی اهل سنت نیز منتشر شده است.
حیدری در ادامه این آیه را «سندی قرآنی برای اصل ولایت» توصیف کرد و اظهار داشت: اگرچه در این آیه نام امام علی(ع) به صراحت ذکر نشده، اما ادبیات قاطع، ساختار آیه و جایگاه نزول آن در کنار خطبه غدیر، به گونه‌ای است که آن را به یکی از روشن‌ترین شواهد قرآنی در تأیید مشروعیت الهی ولایت امام علی(ع) تبدیل کرده است.
به عبارت دیگر این آیه را باید امضای نهایی خداوند بر سند جانشینی امیرالمؤمنین دانست.
او در پایان به پیام معاصر این آیه و واقعه غدیر اشاره کرد و گفت: غدیر تنها یک رویداد تاریخی نیست، الگویی از رهبری مبتنی بر حکمت، عدالت و شایستگی است.
در جهانی که گرفتار بحران‌های رهبری و فروپاشی ارزش‌های اخلاقی و معنوی شده، رجوع به الگوی غدیر به معنی بازگشت به سرچشمه‌ای از هدایت و عدالت الهی است.
چون غدیر پیامی فراتر از تاریخ دارد و غدیر یک مسیر است که دین را کامل کرد، نعمت را به اتمام رساند و موجب رضایت خداوند شد.
انتهای پیام/


 
 

 

آيه،غدير،ولايت،علي،الهي،امام،حيدري،احكام،ديني،اسلام،اشاره،نز ...

شنبه، 24 خرداد 1404 - 01:16 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0