FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


بانویی در افق اجتهاد


 

تسنیم | فرهنگی و هنری | جمعه، 23 خرداد 1404 - 08:36
بانو امین اثبات کرد که زن، هم می تواند مادر باشد و هم مجتهد؛ هم خانه دار باشد و هم مدرس؛ هم همسر باشد و هم عارف. او نشان داد که زن، از خانه شوهر می تواند به بهشت رود، اگر خانه اش را با نیت بندگی بسازد و مسیر علم و اخلاق را در آن بگشاید.
زنان،خانه،امين،علم،بانو،زن،درس،بندگي،علميه،شوهر،عرفان،بهشت،ا ...

خبرگزاری تسنیم ـ حسین کاظم‌زاده؛ در دل قرنی پرهیاهو، در هنگامه‌ای که صدای زنان در لایه‌های سنگین سنت و سکوت گم می‌شد، بانویی برخاست؛ نه از سر اعتراض، که از سر بصیرت.
نه با فریاد، که با قلم.
نامش «سیده نصرت بیگم امین» بود، اما تاریخ او را به‌عنوان «بانو مجتهده امین» به‌یاد سپرد.
زنی که لباس فقاهت بر تن کرد، اما در میانه مباحث سنگین اجتهادی، طراوت عرفان و لطافت اخلاق را به‌جان تزریق نمود.
بانویی که نه‌تنها خود را ساخت، که نسلی از زنان عالمه و متعهد را پروراند؛ نسلی که امروز، می‌تواند بخشی از خلأهای فکری و فقهی جامعه زنان را پاسخ دهد.
کار او را شاید بتوان با حرکت آیت الله شیخ عبدالکریم حائری یزدی در بازتاسیس حوزه علمیه قم برای آقایان مقایسه کرد.
بیداری یک رؤیا؛ جرقه‌ای در یازده‌سالگی
گاه یک جمله ساده می‌تواند مسیر یک زندگی را تغییر دهد.
برای نصرت‌الملوک امین، این جمله در کلاس درس دینی شنیده شد، زمانی که معلم از پاسخ‌گویی به سؤال یکی از دختران بازماند و با شرمندگی گفت: «… شما باید از مجتهد سؤال کنید…»
نصرت‌الملوک که تنها یازده سال داشت، در دل از خود پرسید: چرا در میان زنان، مجتهدی نیست؟
چرا زنان باید برای مسائل دینی خود همیشه دست نیاز به مردان دراز کنند؟
آن شب، بذر تصمیمی بزرگ در دل کوچک او کاشته شد.
عزمش را با پدرش در میان گذاشت و او که اهل علم و دیانت بود، حمایت کرد.
از آن پس، معلمی به خانه آمد تا زبان عربی ـ دروازه فهم متون دینی ـ را به دختر جوان بیاموزد.
او در سال 1274 خورشیدی، در شهر اصفهان و در خانواده‌ای دین‌باور و خوش‌نام متولد شد.
با بهره‌گیری از اساتید، و از همه مهم‌تر، با مجاهدت شبانه‌روزی در خلوت خود، به اجتهادی رسید که تنها علم نبود، بلکه تقوا و عرفان نیز در آن موج می‌زد.
در چهل‌سالگی، اثر گران‌سنگش «اربعین الهاشمیه» از سوی بزرگانی چون آیت‌الله شیرازی اصطهباناتی و آیت‌الله حائری یزدی، مهر تأیید گرفت و لقب «مجتهده» رسماً بر تارک او نشست.
خانه‌ای که بهشت شد
بانو امین، زن بودن را در خانه محدود نکرد، بلکه خانه را به محراب معرفت و سلوک بدل ساخت.
او با صراحت می‌نوشت: «زن از خانه شوهر به بهشت می‌رود، یا از خانه شوهر به جهنم.» از دید او، هیچ ریاضت نفسی مانند خانه‌داری نیست؛ و همسرداری، رسالتی الهی است که اگر با نیت بندگی انجام شود، مسیر رشد و قرب الهی است.
خانه برای بانو امین، نه زندان بود و نه عقب‌ماندگی؛ بلکه محل ظهور بندگی، علم و مدیریت.
در عین حال، با تأسیس مدرسه و حوزه علمیه، نشان داد که زن می‌تواند در عین همسر و مادر بودن، معلم و مصلح نیز باشد.
آثار علمی بانو امین، نقشه راهی برای زنان مؤمن معاصر است.
از جمله: مخزن العرفان: تفسیری عرفانی-اخلاقی بر قرآن؛ جامع الشتات: حاصل اجتهاد مستقل فقهی؛ و ده‌ها اثر دیگر که از تربیت تا معاد را با قلمی زنانه اما ژرف، ترسیم کرده‌اند.
در سال 1344، در زمانه ای که برای خانواده‌های متدین و دختران عفیفه دوست‌دار علم شرایط برای درس خواندن مهیا نبود مکتب حضرت فاطمه(س) در اصفهان به‌دست او بنا شد؛ نخستین حوزه علمیه زنانه با ساختاری منظم.
در این فضا، صدها زن عالمه و محقق پرورش یافتند.
او نه‌تنها معلم علم که مربی اخلاق و معرفت نیز بود.
در کنارش به تاسیس دبیرستانی هم برای دختران مبادرت کرد که با استقبال بسیار خوب خانواده‌ها روبه‌رو شد.
همه اینها را هم با هزینه شخصی و اموال خودش انجام داد و از محصلین، ریالی دریافت نکرد
زنان و جهاد خاموش
در پاسخ به پرسشی درباره وظیفه زنان در عصر جدید، نوشته بود: «در موقعیت امروز، آنچه برای زنان در درجه اول مورد اهمیت قرار دارد، مبارزه با نفس در آرایش، لباس و دل‌باختگی به ظاهر است… بهترین جهاد، حفظ پوشش زنان است.» این‌گونه بود که عرفان عملی را نه در خلوت صومعه، که در غوغای خانه و بازار، به‌میدان آورد.
در جریان قحطی و بیماری، دو فرزندش را از دست داد.
استادش، آیت‌الله نجف‌آبادی، سه روز درس را تعطیل کرد.
روز چهارم، بانو گفت: «آقا، من شرمم می‌آید که سه روز است به‌علت مصیبتی درس نخوانده‌ام.» استاد در پاسخ گفت: «خانم!
من شرمم آمد که به‌خاطر مصیبت شما، درس بگویم.» این گفت‌وگوی کوتاه، آیینه‌ای از همت و سلوک زنانی است که علم را بر زخم‌ها مرهم می‌نهند، نه بهانه.
بانو امین اثبات کرد که زن، هم می‌تواند مادر باشد و هم مجتهد؛ هم خانه‌دار باشد و هم مدرس؛ هم همسر باشد و هم عارف.
او نشان داد که زن، از خانه شوهر می‌تواند به بهشت رود، اگر خانه‌اش را با نیت بندگی بسازد و مسیر علم و اخلاق را در آن بگشاید.
راه او، چراغی است که هنوز می‌تواند در تاریکی‌های جهان امروز، راهی پیش پای زنان مؤمن بگشاید.
انتهای پیام/


 
 

 

 

شنبه، 24 خرداد 1404 - 01:12 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0