FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


چرا اهل سنت به علی (ع) می‌گویند «کَرّم‌الله وَجهَه»؟


 

مشرق | فرهنگی و هنری | جمعه، 23 خرداد 1404 - 06:53
یکی از تعابیر رایجی که در میان علمای اهل سنت برای امیر مؤمنان علیه‌السلام به کار می‌رود، عبارت «کَرَّمَ اللَّهُ وَجْهَه» به معنای «خداوند چهره او را گرامی بدارد» است.
علي،اهل،سنت،خانه،شرك،پيامبر،اسلام،قرار،كعبه،علماي،مسلمانان،خ ...

به گزارش مشرق،‌ امام علی علیه السلام، به عنوان امام اول مسلمین و نیز شخصیتی مورد احترام در میان تمامی فِرق مسلمانان است.
ایشان نه تنها در مذهب تشیع، بلکه در میان اهل سنت نیز جایگاه ویژه‌ای دارند.
ایشان پسر عموی پیامبر صلی الله علیه و آله و داماد ایشان، به عنوان چهارمین خلیفه در نزد اهل سنت شناخته می‌شود.
امیر مؤمنان علیه‌السلام به دلیل علم و فضیلت، صبر، شجاعت، عدالت و تقوایشان، همواره مورد ستایش و احترام تمامی مسلمانان بوده و نقش بی‌بدیلی در گسترش و حفظ اسلام ایفا کرده‌اند.
جایگاه رفیع ایشان در تاریخ اسلام، بر کسی پوشیده نیست و همواره به عنوان الگویی برای رهروان راه حق و حقیقت مطرح بوده‌اند.
یکی از تعابیر رایجی که در میان علمای اهل سنت برای ایشان به کار می‌رود، عبارت «کَرَّمَ اللَّهُ وَجْهَه» به معنای «خداوند چهره او را گرامی بدارد» است که نشان از جایگاه ویژه و منزلت والای ایشان در نزد این گروه از مسلمانان دارد.
این عبارت، نه تنها یک لقب احترام‌آمیز است، بلکه بیانگر اعتقاد به پاکی و طهارت ایشان از هرگونه شرک و پلیدی است.
حجت الاسلام سید مصطفی میرلوحی در این باره می‌گوید: علامه دوانی، از علمای برجسته اهل سنت، نقل می‌کند که علت آنکه ما به امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام می‌گوییم «کَرَّمَ اللهُ وجهَه»، آن است که فاطمه بنت اسد، مادر آن حضرت، روایت کرده است گاه که با علی، در حالی که در رحمم بود، طواف می‌کردم و به مقابل درِ کعبه می‌رسیدیم که بت‌ها نمایان می‌شدند، او در رحم حرکتی می‌کرد، بدنش می‌لرزید و پشت خود را به آن‌ها می‌کرد.
هیچ‌گاه چهره علی، حتی پیش از ولادت، به سوی بت‌ها قرار نگرفت.
سخن از ۱۰ سال پیش از بعثت پیامبر اسلام است، زمانی که درون خانه کعبه، ۳۶۰ بت قرار داشت؛ یعنی همه قبایل، بت‌های خود را در خانه خدا قرار داده بودند؛ همان‌گونه که امروز هیئت‌ها در مکان‌های مهم پرچم خود را نصب می‌کنند، آنان نیز بت‌های خود را به خانه کعبه می‌بردند و خانه توحید را به خانه بت‌ها تبدیل کرده بودند.
وی افزود: این سخن از زبان یکی از علمای بزرگ اهل سنت است که می‌گوید: علی علیه‌السلام هرگز به‌سوی بت‌ها رو نکرد، چه رسد به دوران پس از ولادت.
زیرا تمام صحابه پیامبر، سال‌هایی از عمر خود را در شرک، بت‌پرستی و کفر سپری کرده‌اند؛ آری، پس از اسلام آوردند و توبه کردند و به امید خدا توبه‌شان نیز پذیرفته شده است.
اما تنها کسی که در میان همه اصحاب پیامبر، حتی به اندازه پلک زدنی، سابقه‌ای در شرک و بت‌پرستی ندارد، علی بن ابی‌طالب است.
پیشانی او هرگز در برابر بت‌ها خم نشده، بلکه اصلاً به سوی آن‌ها رو نکرده است.
تنها کسی که به‌راستی می‌تواند بگوید: إِنِّی وَجَّهْتُ وَجْهِیَ لِلَّذِی فَطَرَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ حَنِیفًا وَ مَا أَنَا مِنَ الْمُشْرِکِینَ»، فقط علی بن ابی‌طالب است.
چرا که دیگران، هر یک سابقه‌ای در بت‌پرستی داشته‌اند؛ یک سال، دو سال، ۱۰ سال، بیست سال، پنجاه یا شصت سال.
میرلوحی ادامه داد: بر همین اساس، علامه دوانی می‌گوید: ما اهل سنت، در مورد دیگر صحابه می‌گوییم «رضی الله عنه» یعنی خدا از او راضی باشد؛ اما درباره علی می‌گوییم «کرم‌الله وجهه»؛ یعنی خداوند چهره‌اش را گرامی بدارد، کرامت و بزرگی پیشانی‌اش را افزون کند.
چرا؟
زیرا این پیشانی، تنها پیشانی‌ای‌ست که در میان تمام اصحاب، حتی به اندازه یک چشم بر هم زدن، سابقه شرک و بت‌پرستی ندارد؛ نه یک سال، نه یک روز، نه یک ساعت، نه حتی یک دقیقه و نه حتی یک لحظه.
حتی در رحم مادر نیز، چون در برابر بت‌ها قرار می‌گرفت، پشت خود را به آن‌ها می‌کرد.


 
 

 

 

 

 

شنبه، 24 خرداد 1404 - 00:44 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0