FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


نقش عقل در نظام فقهی و حکومتی امام خمینی بنیادین و حیاتی است


 

مهر | دین و اندیشه | چهارشنبه، 21 خرداد 1404 - 11:18
استاد حوزه علمیه قم جایگاه عقل در فقه سیاسی حضرت امام خمینی (ره) را تشریح و با توضیح مفاهیم نظری و عملی عقل، نقش عقل در استنباط احکام شرعی، مبانی ولایت فقیه و ضرورت حکومت اسلامی را تبیین کرد.
امام،عقل،حكومت،خميني،ره،شرعي،قاعده،احكام،حكم،لا،فقه،حكومتي،پ ...

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت‌الاسلام عبدالله نظرزاده، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و علوم اسلامی در هم‌اندیشی علمی «فلسفه فقه سیاسی امام خمینی (ره)، نوآوری‌ها و دلالت‌های معاصر» که در این پژوهشگاه برگزار شد، اظهار کرد: عقل به دو بخش نظری و عملی تقسیم می‌شود؛ عقل نظری مربوط به علم و معرفت است و عقل عملی به اقدام و عمل انسان مربوط می‌شود که این تقسیم‌بندی‌ها برای درک بهتر جایگاه عقل ضروری است.
استاد حوزه و دانشگاه، درباره کاربرد عقل در استنباط فقهی، گفت: یکی از مباحث مهم، تمایز بین عقل استقلالی و غیر استقلالی است و گاهی عقل به عنوان مستند شرعی مستقل به کار می‌رود؛ یعنی بدون استناد به شرع، کتاب یا سنت، حکم شرعی صادر می‌کند.
وی با استناد به دیدگاه مرحوم شهید صدر، افزود: مراد از حکم عقلی، حکمی نیست که صرفاً از قوه عاقله به معنای فلسفی صادر شود، بلکه حکمی است که عقل به طور جذب و یقین و بدون استناد به قرآن و سنت صادر می‌کند، اگرچه اصولاً عقل می‌تواند به تنهایی حکم شرعی کشف کند، اما در تاریخ فقه شیعه نمونه‌ای از صدور حکم عقل مستقل که پیشینه‌ای در کتاب و سنت نداشته باشد، مشاهده نشده است.
حجت‌الاسلام نظرزاده به موضوع تأثیر مقتضیات زمان و مکان در احکام شرعی اشاره کرد و گفت: برخی احکام صادره از سوی حضرت امام خمینی (ره) متناسب با شرایط زمانی و مکانی است.
استاد حوزه علمیه قم به مبانی عقلی و حکومتی حضرت امام اشاره و اظهار کرد: امام خمینی (ره) حکومت را جز لاینفک دین می‌دانند و تحقق اهداف و احکام اسلامی را بدون حکومت ممکن نمی‌دانند، امام معتقد است که چه فردی و چه جمعی بتوانند حکومت را در دست گیرند، این امر واجب شرعی است، زیرا پیاده‌سازی اهداف و احکام دینی مستلزم وجود حکومت است.
حجت‌الاسلام نظرزاده افزود: فقه بر اساس ولایت و امامت استوار است و منبع حکومت پیامبر برای امام معصوم و ولی فقیه نیز ثابت است و امام خمینی (ره) معتقد است ولی فقیه هیچ تفاوتی با پیامبر (ص) در اجرای حکومت ندارد و مقتضیات حکومتی برای پیامبر، امام معصوم و ولی فقیه برابر است.
استاد حوزه علمیه قم به دلایل عقلی اقامه حکومت اسلامی در عصر غیبت اشاره و ابراز کرد: از نظر امام، خداوند علاوه بر ارسال قوانین شرعی، نظام حکومتی مستقر کرده است که پیامبر در مدینه بنیان گذاشته است؛ بنابراین حکومت اسلامی واجب است و استمرار اجرای احکام اسلامی در طول تاریخ، حتی در عصر غیبت امام زمان (عج)، ضروری است و احکام اسلام نباید متوقف شود.
وی به بحث قاعده «لا ضرر» پرداخت و افزود: امام خمینی (ره) این قاعده را یک حکم حکومتی می‌داند، نه قاعده‌ای که مجتهد بتواند آن را در استنباط‌های مختلف به صورت مطلق به کار ببرد که این حکم از جایگاه حکومت پیامبر (ص) صادر شده است، همانند حکمی که درباره قطع درخت ثمرات بن جندب آمده است.
وی ادامه داد: برخلاف برخی فقها که قاعده لا ضرر را قاعده‌ای فقهی و قابل استفاده در استنباط می‌دانند، امام معتقد است این قاعده نمی‌تواند به صورت مطلق در همه موارد به کار رود.
حجت‌الاسلام نظرزاده به تحلیل امام خمینی (ره) درباره روایات مربوط به قاعده لا ضرر اشاره کرد و عنوان کرد: برخی روایات به دلیل عدم تناسب با شرایط صدور نمی‌توانند به عنوان قاعده مطلق فقهی پذیرفته شوند و ممکن است عباراتی مانند «لا ضرر و لا ضرار» توسط راویان به صورت اضافی وارد روایت شده باشد.
وی تأکید کرد: بررسی‌های عقلانی و روایی حضرت امام خمینی (ره) در حوزه فقه سیاسی، نشان‌دهنده جایگاه محوری عقل در فقه سیاسی ایشان است که به‌طور همزمان از عقل و نقل بهره می‌برد.
نقش عقل در نظام فقهی و حکومتی امام بسیار بنیادین و حیاتی است.


 
 

 

 

 

 

پنجشنبه، 22 خرداد 1404 - 07:03 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0