FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


شاگردان امام هادی(ع) هسته اصلی نهضت علمی و فرهنگی شیعه را تشکیل دادند


 

مهر | دین و اندیشه | چهارشنبه، 21 خرداد 1404 - 08:06
امام هادی (ع) همواره بر حفظ وحدت شیعه تأکید داشتند و تلاش می‌کردند از هرگونه تفرقه و اختلاف در میان شیعیان جلوگیری کنند.
امام،شيعيان،شبكه،هادي،دوران،ارتباط،فكري،حفظ،وكالت،مناطق،وجوه ...

خبرگزاری مهر-گروه دین و اندیشه: امروز نیمه ذی الحجة سالروز میلاد حضرت امام هادی علیه السلام است.
امام علی النقی (ع) در خاندانی پا به عرصه جهان هستی گشود که اخلاق و انسانی مجّسم بودند، ادب و محبت بر سراسر این خانواده سایه‌گستر بود؛ کودک به بزرگ احترام می‌گذاشت و بزرگ در محبت و مهر به کودک پیش قدم بود.
امام هادی (ع) در دوران امامت خود، که مصادف با اوج قدرت و سرکوبگری خلفای عباسی بود، با تدبیر و هوشمندی به تبیین معارف الهی، نشر سنت نبوی، و هدایت جامعه شیعه پرداختند.
امام هادی (ع) در شرایطی که انحرافات فکری و اعتقادی رو به گسترش بود، با جدیت به تبیین معارف ناب اسلامی و احیای سنت اصیل نبوی اهتمام ورزیدند.
ایشان با شناخت عمیق از منابع حدیثی، به نشر احادیث صحیح و مبارزه با روایات جعلی و تحریف‌شده‌ای که توسط دشمنان و جریان‌های منحرف در جامعه ترویج می‌شد، پرداختند.
این اقدام نقش مهمی در حفظ اصالت دین ایفا کرد.
در عصر امام هادی (ع)، شبهات زیادی در زمینه‌های اعتقادی و کلامی مطرح می‌شد.
ایشان با بینش عمیق و استدلال‌های محکم، به این شبهات پاسخ می‌دادند و بنیان‌های فکری شیعه را تقویت می‌کردند.با توجه به تلاش‌های خلفای عباسی برای تضعیف جایگاه ائمه (ع)، امام هادی (ع) همواره بر اهمیت و جایگاه رفیع امامت و ولایت تأکید می‌کردند و این جایگاه را به عنوان ادامه رسالت نبوی معرفی می‌نمودند.
ایشان شیعیان را به تدبر در آیات قرآن کریم و فهم عمیق معارف دینی تشویق می‌کردند تا با بصیرت و آگاهی، از دام انحرافات مصون بمانند.
یکی از مؤثرترین روش‌های تبلیغی امام هادی (ع)، تربیت شاگردان و اصحاب برجسته بود که هر یک به مثابه ستاره‌ای در آسمان علم و معرفت می‌درخشیدند.امام (ع) بر تعلیم و تربیت شاگردان خود نظارت مستقیم داشتند و آنان را در مسیر رشد علمی و معنوی هدایت می‌کردند.
این شاگردان، هسته اصلی نهضت علمی و فرهنگی شیعه را تشکیل می‌دادند.ایشان پس از تربیت شاگردان، آنان را به مناطق مختلف جهان اسلام گسیل می‌داشتند تا به نشر معارف اهل‌بیت (ع) و هدایت مردم بپردازند.
این اقدام، دایره نفوذ فکری تشیع را گسترش داد.
در دوران اختناق، ارتباط مستقیم با امام (ع) دشوار بود.
لذا امام هادی (ع) از طریق شاگردان مورد اعتماد خود به مسائل فقهی و شرعی شیعیان پاسخ می‌دادند و نیازهای شرعی آنان را برطرف می‌کردند.امام هادی (ع) در برابر جریان‌های فکری و اعتقادی منحرف، موضعی قاطعانه اتخاذ کرده و به مبارزه با آنها پرداختند:
مقابله با غالیان و فرقه‌های انحرافی: غلو و فرقه‌های انحرافی یکی از بزرگترین چالش‌های فکری آن دوران بود.
امام (ع) به شدت با غالیان و فرقه‌هایی که ادعاهای باطل درباره ائمه (ع) داشتند، مقابله کرده و خطر انحرافات آنان را گوشزد می‌کردند.
روشنگری در برابر مکاتب فکری منحرف: ایشان با بصیرت و آگاهی، به روشنگری در برابر مکاتب فکری منحرفی که به ترویج افکار باطل می‌پرداختند، اقدام می‌کردند و با استدلال‌های متین، بطلان آنها را آشکار می‌ساختند.
حفظ وحدت شیعه و جلوگیری از تفرقه: امام هادی (ع) همواره بر حفظ وحدت شیعه تأکید داشتند و تلاش می‌کردند از هرگونه تفرقه و اختلاف در میان شیعیان جلوگیری کنند.
این وحدت، برای حفظ بقای تشیع در دوران سخت عباسی، حیاتی بود.
برقراری ارتباط با شیعیان
با وجود محدودیت‌های شدید اعمال‌شده از سوی خلفای عباسی، امام هادی (ع) به شیوه‌های گوناگون با شیعیان خود ارتباط برقرار می‌کردند: در دوران اختناق عباسی، امام (ع) مجبور بودند از شیوه‌های پنهانی و زیرزمینی برای برقراری ارتباط با شیعیان استفاده کنند.
این امر شامل استفاده از شبکه‌ای از وکلا و رابطین مورد اعتماد بود.نامه‌ها و پیام‌های امام (ع) به مناطق مختلف ارسال می‌شد و از این طریق، ایشان به راهنمایی شیعیان و پاسخگویی به سوالات آنان می‌پرداختند.امام (ع) با اشراف کامل به وضعیت شیعیان در مناطق مختلف، به نیازهای فکری و اجتماعی آنان توجه ویژه‌ای داشتند و در حد امکان به رفع مشکلات و هدایت آنها می‌پرداختند.
ابعاد و ساختار شبکه وکالت
یکی از مهمترین ابزارها و ابتکارات امامان شیعه، به ویژه در دوران اختناق عباسی، تأسیس و گسترش شبکه وکالت بود.
این شبکه، نقشی محوری در حفظ و گسترش تشیع و ارتباط شیعیان با امام زمان خود ایفا کرد.
شبکه وکالت، سیستمی متشکل از وکلای مورد اعتماد امام بود که به صورت پنهانی در مناطق مختلف فعالیت می‌کردند.
هدف اصلی این شبکه، برقراری ارتباط مستقیم و امن بین امام و شیعیان، و همچنین جمع‌آوری وجوهات شرعی (مانند خمس و زکات) و ارسال آنها به امام بود.
در دوران سلطه عباسیان، فشار بر شیعیان و ائمه (ع) به اوج خود رسیده بود.
شبکه وکالت با ایجاد یک ساختار سازمان‌یافته، امکان ارتباط امام با شیعیان را فراهم می‌آورد و به حفظ هویت شیعی، نشر معارف اهل‌بیت (ع) و جلوگیری از انحرافات کمک شایانی کرد.
این شبکه، ستون فقرات جامعه شیعی محسوب می‌شد.
شبکه وکالت دارای یک ساختار سلسله مراتبی بود که کارایی و امنیت آن را تضمین می‌کرد.
وکیل الوکلا این فرد در رأس شبکه قرار داشت و نزدیک‌ترین و مورد اعتمادترین شخص به امام بود.
او مسئول هماهنگی کلی فعالیت‌های شبکه، ارتباط مستقیم با امام، و انتقال پیام‌ها و وجوهات به ایشان بود.وکلای ارشد مسئول مناطق جغرافیایی بزرگ‌تر بودند و بر عملکرد وکلای جز در محدوده خود نظارت داشتند.
آنها نیز با وکیل تام‌الاختیار و گاهی به صورت مستقیم با امام در ارتباط بودند.وکلای جز در شهرها و مناطق کوچک‌تر فعالیت می‌کردند و ارتباط مستقیم با شیعیان محلی داشتند.
وظیفه اصلی آنها، جمع‌آوری وجوهات شرعی، پاسخ به سوالات فقهی و اعتقادی شیعیان، و حل و فصل اختلافات بود.
وکلای شبکه وظایف متعددی را بر عهده داشتند که همگی در راستای حفظ و تقویت تشیع بود.
مهمترین وظیفه وکلا، برقراری ارتباط با امام بود.
آنها پیام‌ها، سوالات و مشکلات شیعیان را به امام منتقل می‌کردند و پاسخ‌ها و دستورات ایشان را دریافت کرده و به شیعیان می‌رساندند.
همچنین، وجوهات شرعی را به امام تحویل می‌دادند.وکلا به عنوان مبلغان دین، به ترویج احکام و معارف دینی، پاسخ به شبهات اعتقادی و کلامی، و هدایت شیعیان می‌پرداختند.
آنها نقش مهمی در تبیین آموزه‌های اهل‌بیت (ع) و جلوگیری از انحرافات داشتند.
یکی از وظایف اصلی وکلا، دریافت خمس، زکات، نذورات و سایر وجوهات شرعی از شیعیان و ارسال آنها به امام بود.
این وجوهات برای اداره امور شیعیان، کمک به نیازمندان و حمایت از فعالیت‌های فرهنگی و تبلیغی مورد استفاده قرار می‌گرفت.وکلا در نقش معتمدین امام، به حل و فصل اختلافات میان شیعیان، رسیدگی به مشکلات و نیازهای آنان، و ارائه کمک‌های لازم می‌پرداختند.
آنها پناهگاه شیعیان در دوران سخت بودند.
وکلا در شناسایی و معرفی افراد منحرف و فرقه‌های ضاله به امام نقش داشتند و با روشنگری و اطلاع‌رسانی، به مبارزه با این انحرافات می‌پرداختند.شبکه وکالت به سازماندهی شیعیان در مناطق مختلف کمک می‌کرد و با ایجاد یک تشکیلات منسجم، از نفوذ دشمنان و تفرقه در میان شیعیان جلوگیری می‌کرد.شبکه وکالت در دوران امام هادی (ع) به اوج سازمان‌یافتگی خود رسید و زمینه‌ساز آمادگی شیعیان برای دوران غیبت صغری شد.
این شبکه، میراثی گرانبها از دوران امامت ائمه (ع) است که نشان‌دهنده تدبیر و دوراندیشی آنان در حفظ و گسترش تشیع در سخت‌ترین شرایط است.


 
 

 

 

 

 

چهارشنبه، 21 خرداد 1404 - 18:02 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0