FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


ارتقا جایگاه اجتماعی حوزه علمیه از محورهای پیام رهبر انقلاب است


 

مهر | دین و اندیشه | یکشنبه، 18 خرداد 1404 - 13:40
یکی از محورهای مهم این پیام، توجه به ارتقا جایگاه اجتماعی حوزه است؛ به طوری که حوزه فعلی بکوشد مسیری برای حرکت خود از انزوا به نقش‌آفرینی فعال در جامعه، سیاست، اقتصاد و فرهنگ ترسیم کند.
حوزه،اسلامي،پيام،فقه،تمدني،اجتماعي،تحول،نظام،ديني،آموزشي،انق ...

به گزارش خبرگزاری مهر، سیدحسین فخر زارع مدیر گروه فرهنگ‌پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در یادداشتی به بازخوانی پیام تحول‌آفرین مقام معظم رهبری پرداخته و نوشته است:
«حوزه‌های علمیه در طول تاریخ اسلام نقشی بی‌بدیل در صیانت از معارف دینی، تولید فقه و پاسخ به مسائل فکری جوامع ایفا کرده‌اند.
از سده‌های نخست تا دوران معاصر، این نهاد علمی دینی توانسته است در برابر تهدیدهای فکری، سیاسی و فرهنگی ایستادگی کرده و مرجعیت دینی و اجتماعی خود را حفظ نماید.
اما اکنون، در آغاز دهه پنجم انقلاب اسلامی، با صدور پیام اخیر رهبر معظم انقلاب خطاب به حوزه‌های علمیه، نقطه عطفی در این تاریخ پدید آمده است؛ نقطه‌ای که می‌توان آن را فصل‌بندی جدیدی از حیات اجتماعی و تمدنی حوزه دانست تا جایی که در سایه این پیام تاریخ حوزه‌ها را به دو فصل متمایز و سرنوشت‌ساز پیش و پس از پیام می‌توان تقسیم کرد.
ویژگی‌های ساختاری و معرفتی پیشین حوزه‌ها با تمامی ظرفیت‌های علمی و اخلاقی خود که میراث‌دار بزرگان و چهره‌های جاودانه‌ای در بود، این بود که اغلب بر پایه الگوهای سنتی اداره می‌شدند.
مدل «حلقه درس» با تمرکز بر فقه و اصول، کم‌تر به دانش‌های نوپدید، جامعه‌شناسی دین و دینی، فلسفه سیاسی اسلام، روانشناسی‌دینی و یا عرصه‌های نوین حکمرانی دینی می‌پرداخت.
این ساختارها غالباً از انسجام نهادینه و پاسخ‌گویی نهادی فاصله داشتند و نسبت آن با تحولات اجتماعی و انقلاب اسلامی به‌رغم نقش راهبردی‌اش در پیدایش و پیروزی انقلاب اسلامی، در سال‌های پس از تثبیت نظام، گاه با نوعی انفعال مواجه گردید.
حوزه‌ها بیش از آن‌که به مثابه موتور محرک تحولات اجتماعی ایفای نقش کنند، در مواردی گرفتار برخی محافظه‌کارهای معرفتی و ساختاری بودند.
محتوای پیام اخیر رهبر معظم به حوزه‌های علمیه، در صورت فهم و پذیرش و عملیاتی‌سازی آن، بی‌تردید سبک و سیاق جدیدی را در تعلیم، تهذیب، تبلیغ و تحول شکل خواهد داد و نویدبخش آغاز دورانی خواهد بود که دیگر حوزه فقط مدرسه علم نیست، بلکه طراح آینده‌ای است که نقش پیشاهنگ در تمدن‌سازی دارد و نه فقط پاسخ‌گوی نیاز جامعه شیعی بلکه عهده‌دار مرجعیت جهانی اسلام عقلانی، مردمی و مقاوم خواهد بود.
در واقع پایبندی به تمام زوایای پیام، حوزه‌ها را می‌تواند به سوی آینده‌ای روشن پرتاب کند.
در این چشم‌انداز، حوزه به‌مثابه طراح تمدن اسلامی از یک نهاد علمی سنتی، به یک بازیگر تمدنی بدل خواهد شد و در این صورت قادر خواهد بود به طراحی الگوهای حکمرانی اسلامی، تولید علوم انسانی اسلامی، و تأسیس نظام تربیتی تمدن‌ساز بپردازد.
اما برای التزام به پیام و عینیت‌بخشی به آن لاجرم باید به الزامات اجرایی آن نیز تن دهد.
بازبینی سیاست‌گذاری‌های آموزشی، تأسیس مراکز تحول، تربیت نخبگان با رویکرد تمدنی و توسعه شبکه‌های اجتماعی حوزه، بخشی از این عینیت‌بخشی خواهد بود.
آنچه قابل اهتمام است این‌که پیام اخیر رهبر معظم انقلاب، صرفاً تذکری اداری و توصیه‌ای درون‌سازمانی یا اخلاقی نیست، بلکه بیانیه‌ای راهبردی و تمدنی است که بر افق آینده حوزه‌ها تابیده تا حوزه‌ها را در عین حفظ سنت‌های مطلوب، از یک نظام آموزشی منفعل، به نهادی پیش‌برنده تمدن اسلامی و یک ساختاری نوآورانه بدل سازد و حوزه‌ها بازتعریفی از رسالت خود در بستر نظام اسلامی و مقتضیات جهانی داشته باشند.
در این پیام که دعوت به بازآفرینی حوزه‌ها به عنوان موتور محرک تمدن اسلامی است، چند محور بنیادین برای تحول، به‌مثابه ارکان یک پروژه کلان فکری و ساختاری، قابل بازخوانی و تحلیل‌اند:
محور نخست، تحول در محتوای دروس حوزه است که هم در پیام اخیر ایشان و هم در دو دیداری که سال‌های قبل به قم داشتند مورد تاکید بوده که به‌جای تمرکز صرف بر فقه فردی به فقه تمدنی، فقه حکومتی و اجتهاد جامع توجه شود.
ساختار سنتی دروس حوزوی، گرچه طی قرون متمادی، پشتوانه تربیت فقهای سترگ بوده است، اما اکنون نیازمند جهشی در افق نظری است.
تمرکز صرف بر فقه فردی، در جهانی با مسائل کلان اقتصادی، حقوقی، حکمرانی و تکنولوژی، کفایت نمی‌کند.
ضرورت حرکت به سوی فقه تمدنی، فقه حکومتی و اجتهاد جامع‌الابعاد، امروز نه صرفاً یک ترجیح، بلکه یک الزام حیاتی برای حوزه است.
چنین تحولی مستلزم بازنگری در اهداف، منابع، ساختار و حتی مبانی کلامی و فلسفی آن‌هاست.
محور دیگر، نوسازی ساختار آموزشی و پژوهشی است به‌صورتی که نظام آموزشی حوزه باید به بازتعریفی از خود پرداخته و ضمن تقویت پژوهش‌های میان‌رشته‌ای پاسخ‌گویی نهادی را افزایش دهد.
نظام آموزشی سنتی حوزه، با تمام برکاتش، اکنون در مواجهه یا در تعامل با دنیای مدرن، نیازمند نوسازی است.
بازتعریف برنامه‌های درسی، طراحی متدهای نوین یادگیری، بهره‌گیری از فناوری‌های روز، و تقویت پژوهش‌های میان‌رشته‌ای، عناصر کلیدی این تحول ساختاری‌اند.
در کنار آن، ایجاد نهادهای پاسخ‌گو و کارآمد، تقویت سنجش‌پذیری علمی و تشویق بروندادهای پژوهشی اثرگذار، می‌تواند حوزه را به جایگاهی پویا و راهبر در سپهر دانش اسلامی، انسانی برساند.
محور مهم دیگر پیام، توجه به ارتقا جایگاه اجتماعی حوزه است؛ به طوری که حوزه فعلی بکوشد مسیری برای حرکت خود از انزوا به نقش‌آفرینی فعال در جامعه، سیاست، اقتصاد و فرهنگ ترسیم کند.
در عصری که دین و اخلاق زیر تهاجم جریان‌های فکری، فرهنگی جهانی‌اند، حوزه، باید خود را از حصارهای محدود کننده رهانیده و به بازتعریفی از نقشش در جامعه، سیاست، فرهنگ و اقتصاد که مستلزم تحول اجتماعی است، دست یابد.
کنشگران حوزوی نه صرفاً در تریبون‌ها، بلکه باید در ساحت‌های نظریه‌پردازی، اندیشه‌سازی، کارآفرینی، زیست‌بوم فرهنگی، تصمیم‌سازی و مدیریت عمومی جامعه به‌طور مجاهدانه نقش‌آفرین باشند.
در واقع عبور از انزوا به کنشگری تمدنی، هدف نهایی این مسیر است.
چنین حوزه‌ای، فقط متوقّف در جایگاه «حافظ شریعت» نیست، بلکه متمحّض در «معماری جامعه اسلامی» است.


 
 

 

 

 

 

دوشنبه، 19 خرداد 1404 - 00:10 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0