FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


فلسفه عید قربان در کلام امام رضا (ع)


 

مهر | دین و اندیشه، استان‌ها | جمعه، 16 خرداد 1404 - 08:41
مشهد - در فرهنگ شیعه، عید قربان فقط یک مناسبت عبادی یا آئینی نیست. امام رضا (ع) در روایات متعددی بر این نکته تأکید دارند که عید قربان، روز بندگی خالصانه و پاک کردن دل از تعلقات دنیوی است.
عيد،قربان،امام،رضا،اجتماعي،روز،قرباني،تأكيد،جامعه،استاد،همدل ...

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها - فاطمه سعادتیان نیک: عید سعید قربان، بزرگ‌ترین و باشکوه‌ترین عید مسلمانان، یادآور اوج بندگی، ایثار و تسلیم در برابر اراده الهی است.
این روز در فرهنگ اسلامی و به‌ویژه در آموزه‌های اهل‌بیت (ع)، جایگاهی بی‌بدیل دارد.
امام رضا (ع) به عنوان هشتمین امام شیعیان، در سخنان خود بارها به فضیلت، فلسفه و ابعاد اخلاقی و اجتماعی عید قربان پرداخته‌اند.
کارشناسان حوزه دین، تاریخ و جامعه‌شناسی معتقدند که بازخوانی آموزه‌های امام رضا (ع) درباره عید قربان می‌تواند راهگشای جامعه امروز برای فهم عمیق‌تر معنویت، ایثار و همبستگی اجتماعی باشد.
فلسفه عید قربان در کلام امام رضا (ع)
حجت‌الاسلام جواد افشاری، پژوهشگر حوزه حدیث و استاد دانشگاه، در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به جایگاه رفیع عید قربان در آموزه‌های رضوی اظهار کرد: در فرهنگ شیعه، عید قربان فقط یک مناسبت عبادی یا آئینی نیست.
امام رضا (ع) در روایات متعددی بر این نکته تأکید دارند که عید قربان، روز بندگی خالصانه و پاک کردن دل از تعلقات دنیوی است.
ایشان فرموده‌اند: «هُوَ یَوْمٌ یُرْفَعُ فِیهِ الْعَمَلُ إِلَی اللَّهِ وَ یُسْتَجَابُ فِیهِ الدُّعَاءُ وَ یُغْفَرُ فِیهِ الذُّنُوبُ الْعِظَامُ.» یعنی: این روزی است که اعمال به سوی خدا بالا می‌رود، دعاها مستجاب می‌شود و گناهان بزرگ آمرزیده می‌گردد.
پژوهشگر حوزه حدیث و استاد دانشگاه افزود: امام رضا (ع) در سخنان خود همواره بر دو محور تأکید می‌کنند: اول، ارتباط عمیق قلبی با خداوند و دوم، توجه به نیازمندان و ضعیفان.
ایشان قربانی کردن را نه فقط به عنوان یک عمل نمادین، بلکه به عنوان تمرین ایثار، گذشت و همدلی با دیگران معرفی می‌کنند.
وی تصریح کرد: در روایتی از امام رضا (ع) آمده است: «إِنَّمَا جُعِلَ الْأَضْحَی لِیَشْکُرُوا اللَّهَ عَلَی مَا رَزَقَهُمْ وَ یُقَسِّمُوا بَیْنَ الْفُقَرَاءِ وَ الْمَسَاکِینِ.» یعنی فلسفه قربانی در عید قربان، شکرگزاری و تقسیم نعمت‌ها میان نیازمندان است.
این نگاه، عید قربان را به یک حرکت اجتماعی و انسانی بدل می‌کند، نه صرفاً یک عبادت فردی.
افشاری گفت: امام رضا (ع) همچنین قربانی کردن را نشانه‌ای از آمادگی برای فداکاری در راه خدا و بریدن از وابستگی‌های مادی دانستند.
ایشان تأکید می‌کنند که مؤمن باید هر سال با یادآوری سیره حضرت ابراهیم (ع)، دل خود را از غیر خدا پاک کند و برای خدمت به بندگان خدا آماده باشد.
عید قربان؛ فرصتی برای تطهیر دل و جامعه
پژوهشگر حوزه حدیث و استاد دانشگاه با اشاره به ابعاد اخلاقی و اجتماعی عید قربان در آموزه‌های امام رضا (ع) گفت: در سخنان امام، عید قربان روز تطهیر است.
امام رضا (ع) می‌فرمایند: «یَوْمُ الْأَضْحَی یَوْمُ الطَّهَارَةِ وَ الْعَفْوِ وَ الْعَطَاءِ.» روزی که باید دل‌ها را از کینه، حسد و دشمنی پاک کرد و با گذشت و بخشش، جامعه را به سوی همدلی و وحدت سوق داد.
وی افزود: امام رضا (ع) در سیره عملی خود نیز این آموزه‌ها را نشان می‌دادند.
نقل است که ایشان در روز عید قربان، بهترین لباس‌های خود را می‌پوشیدند، با مردم خوش‌رویی می‌کردند و بخش زیادی از گوشت قربانی را به فقرا و یتیمان اختصاص می‌دادند.
ایشان می‌فرمودند: «اَلصَّدَقَةُ فِی هَذَا الْیَوْمِ أَفْضَلُ مِنْ غَیْرِهِ.» یعنی: صدقه در این روز، از هر روز دیگری برتر است.
افشاری تأکید کرد: اگر امروز جامعه ما با مشکلات اخلاقی و شکاف‌های اجتماعی روبه‌روست، بازگشت به آموزه‌های رضوی درباره عید قربان می‌تواند گره‌گشا باشد.
عید قربان، روزی است برای بازسازی روابط انسانی، زدودن کینه‌ها و تمرین بخشش و ایثار.
پژوهشگر حوزه حدیث و استاد دانشگاه گفت: پیام امام رضا (ع) برای روز قربان، فراتر از مناسک ظاهری است؛ این روز، دعوتی است به بازسازی اخلاقی و اجتماعی جامعه، به‌ویژه در شرایطی که نیاز به همبستگی و فداکاری بیش از هر زمان دیگری احساس می‌شود.
قربانی؛ نماد رهایی از وابستگی‌ها
در این گزارش همچنین محبوبه صفاری، استاد حوزه تاریخ اسلام، در گفتگو با خبرنگار مهر با رویکردی تاریخی به فلسفه قربانی از منظر امام رضا (ع) پرداخت و اظهار کرد: عید قربان، یادآور بزرگ‌ترین امتحان انسانی است؛ آزمونی که حضرت ابراهیم (ع) با موفقیت پشت سر گذاشت و فرزند خویش را در مسیر فرمان الهی آماده قربانی کردن شد.
امام رضا (ع) با بازخوانی این واقعه، بر رهایی انسان از وابستگی‌های مادی و عاطفی تأکید می‌کنند.
استاد حوزه تاریخ اسلام گفت: در منابع تاریخی و روایی آمده است که امام رضا (ع) قربانی را تمرین بندگی و تسلیم مطلق در برابر اراده خداوند می‌دانستند.
ایشان بر این باور بودند که بزرگ‌ترین مانع در راه کمال و سعادت انسان، وابستگی‌های دنیوی است.
عید قربان، فرصتی برای بریدن از این وابستگی‌ها و آزمودن میزان ایمان و خلوص انسان است.
وی افزود: امام رضا (ع) در روایتی می‌فرمایند: «علیکم بالتضحیة، فإنها سنة إبراهیم و سنة محمد (ص) و علامة علی التسلیم لله.» یعنی: بر شماست که قربانی کنید، چرا که این سنت ابراهیم و پیامبر اسلام (ص) و نشانه تسلیم در برابر خداوند است.
این سخن امام، نشان می‌دهد که فلسفه عید قربان، تنها در ذبح حیوان خلاصه نمی‌شود، بلکه در آمادگی برای فداکاری، تسلیم و اخلاص نهفته است.
صفاری خاطرنشان کرد: امام رضا (ع) بر پیوند میان عید قربان و پالایش دل‌ها تأکید ویژه داشتند.
ایشان می‌فرمودند که مؤمن باید با هر قربانی، بخشی از تعلقات دنیوی و خودخواهی‌هایش را نیز قربانی کند و دل را برای پذیرش نور الهی آماده سازد.
این پژوهشگر تاریخ اسلام ادامه داد: در سیره اهل‌بیت (ع)، عید قربان همواره فرصتی برای آموزش معنویت عملی و اجتماعی به پیروان بوده است.
امام رضا (ع) به شاگردان خود توصیه می‌کردند که در این روز، نه‌تنها برای خود، بلکه برای دیگران نیز دعا کنند و از خداوند طلب خیر و برکت برای همه بندگان نمایند.
وی گفت: امام رضا (ع) در عید قربان، پیروان خود را به حضور فعال در کنار نیازمندان، حمایت از یتیمان و دلجویی از دل‌شکستگان دعوت می‌کردند و تأکید داشتند که قربانی بدون توجه به مسائل اجتماعی و انسانی، از معنا و اثرگذاری فاصله می‌گیرد.
صفاری افزود: اگر جامعه امروز بتواند پیام‌های چندلایه عید قربان در نگاه امام رضا (ع) را احیا کند، می‌توان امیدوار بود که بسیاری از بحران‌های اخلاقی، فردگرایی افراطی و شکاف‌های اجتماعی برطرف شود و معنویت و همدلی جایگزین آن گردد.
عید قربان؛ کانون همبستگی اجتماعی
محمدرضا اکبری، جامعه‌شناس و استاد دانشگاه، با رویکردی اجتماعی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: عید قربان در آموزه‌های امام رضا (ع)، فقط یک مناسبت مذهبی نیست، بلکه فرصتی برای بازسازی سرمایه اجتماعی و تحکیم پیوندهای انسانی است.
ایشان قربانی و توزیع آن را بستری برای تقویت اعتماد، همدلی و مسئولیت‌پذیری اجتماعی می‌دانستند.
جامعه‌شناس و استاد دانشگاه افزود: امام رضا (ع) همواره بر اهمیت بخشش، تعاون و مشارکت جمعی تأکید داشتند.
در روایتی از ایشان آمده است: «مَا عَمِلَ أَحَدٌ یَوْمَ الْأَضْحَی عَمَلًا أَفْضَلَ مِنْ إِفْرَاحِ قَلْبِ مُؤْمِنٍ.» یعنی: هیچ کاری در روز قربان برتر از شاد کردن دل یک مؤمن نیست.
این نگاه، عید قربان را به کانون همبستگی و نشاط جمعی تبدیل می‌کند.
وی تصریح کرد: در جامعه امروز که با بحران‌هایی چون بی‌اعتمادی، انزوا و فردگرایی روبه‌روست، بازگشت به سنت‌های اجتماعی عید قربان می‌تواند بستر مناسبی برای بازسازی روابط انسانی باشد.
تقسیم گوشت قربانی میان همسایگان، فقرا و حتی غیرمسلمانان، جلوه‌ای عملی از آموزه‌های رضوی درباره همدلی و نوع‌دوستی است.
اکبری گفت: امام رضا (ع) به شاگردان خود می‌آموختند که عید قربان، فقط جشن فردی یا خانوادگی نیست، بلکه باید بهانه‌ای برای مشارکت جمعی و زدودن فاصله‌های طبقاتی باشد.
ایشان تأکید داشتند که در این روز، هیچ مؤمنی نباید تنها یا بی‌نصیب باشد.
جامعه‌شناس و استاد دانشگاه ادامه داد: در آداب عید قربان بر دید و بازدید، صله رحم، عیادت بیماران، دلجویی از محرومان و حتی بخشش خطاکاران سفارش شده است.
این نکات نشان می‌دهد که عید قربان، روز بازسازی سرمایه اجتماعی است و اگر آموزه‌های امام رضا (ع) به‌درستی پیاده شود، می‌تواند جامعه‌ای همدل و مقاوم در برابر بحران‌ها بسازد.
وی خاطرنشان کرد: در روزگار ما که تکنولوژی و سبک زندگی مدرن، فاصله‌ها را افزایش داده، احیای سنت‌های رضوی در عید قربان راهی برای بازگرداندن نشاط اجتماعی، تقویت همبستگی و کاهش آسیب‌های روانی و اجتماعی است.
عید قربان؛ تجلی وحدت و صلح
عید قربان از نگاه امام رضا (ع)، فراتر از مناسک عبادی و ظواهر است.
این روز، دعوتی به وحدت، صلح و همزیستی مسالمت‌آمیز میان افراد جامعه است.
در سنت رضوی، تأکید می‌شود که در عید قربان، حتی با کسانی که اختلاف نظر یا کدورت وجود دارد، آشتی و تعامل انجام شود تا جامعه‌ای یکپارچه و هماهنگ شکل گیرد.
این عید از نگاه امام رضا (ع)، هم دارای ابعاد فردی و هم اجتماعی است.
در بعد فردی، این روز فرصتی است برای بازنگری در رفتار، نیت و دل‌بستگی‌های انسان.
امام رضا (ع) تأکید می‌کنند که مؤمن باید هر سال با عید قربان، دل خود را از کینه، حسد، حرص و خودخواهی پاک کند و برای خدمت به خلق خدا آماده شود.
در بعد اجتماعی، عید قربان، کانون همبستگی، تعاون، صلح و نشاط جمعی است.
در این روز، جامعه باید تمرین بخشش، همدلی و مسئولیت‌پذیری کند.
تقسیم نعمت‌ها، دلجویی از محرومان، و زدودن فاصله‌های طبقاتی، از ارکان فرهنگ رضوی در عید قربان است.
اگر آموزه‌های امام رضا (ع) درباره عید قربان به‌درستی تبیین و نهادینه شود، جامعه‌ای خواهیم داشت که در آن معنویت، ایثار، همدلی و نشاط حاکم است و افراد نه‌تنها به فکر خود، بلکه به فکر سعادت و آرامش دیگران نیز هستند.
در واقع عید قربان از منظر امام رضا (ع)، منشوری چندلایه است که ابعاد عبادی، اخلاقی، اجتماعی و انسانی را به هم پیوند می‌زند.
عید قربان، به روایت امام رضا (ع)، فقط یک عید نیست؛ فصلی است برای احیا و پالایش دل‌ها، بازسازی جامعه و نزدیک شدن به قله‌های معنویت و انسانیت.
اگر این آموزه‌ها در فرهنگ امروز جاری شود، جامعه ایرانی می‌تواند بر بسیاری از بحران‌ها و چالش‌ها فائق آید و به سوی آینده‌ای روشن و سرشار از امید، حرکت کند.


 
 

جمعه، 16 خرداد 1404 - 16:21 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0