FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


تقوا به‌جای تبار؛ پیام جهانی پیامبراعظم(ص) در روز عرفه


 

تسنیم | فرهنگی و هنری | پنجشنبه، 15 خرداد 1404 - 09:53
اسلام، برده را با ارباب یکسان دید، فقیر را با ثروتمند، سیاه پوست را با سفیدپوست برابر دانست، و پیامبر خود، اولین الگوی عملی در اجرای این عدالت بود. تا وقتی تفاخر قومی، زبانی، نژادی و حزبی در دل ماست، هنوز راه زیادی تا اسلام واقعی در پیش داریم.
پيامبر،اسلام،تقوا،نژاد،رنگ،زبان،وَ،نژادپرستي،قبيله،امت،قومي،ب ...

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، در یکی از باشکوه‌ترین صحنه‌های تاریخ اسلام، در روز عرفه و در واپسین حج پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله، آن حضرت در خطبه‌ای تاریخی، اصولی بنیادین را برای همیشه در جان امت اسلامی حک کردند.
در میان انبوه جمعیتی که از شهرها و قبایل مختلف گرد آمده بودند، پیامبر با بیانی روشن و رسا، سخنی را بر زبان آورد که تا همیشه به‌مثابه پرچم عدالت و مساوات در جهان باقی خواهد ماند:
«أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّ رَبَّكُمْ وَاحِدٌ وَ إِنَّ أَبَاكُمْ وَاحِدٌ كُلُّكُمْ لِآدَمَ وَ آدَمُ مِنْ تُرَابٍ- إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقاكُمْ‏ وَ لَيْسَ لِعَرَبِيٍّ عَلَى عَجَمِيٍّ فَضْلٌ إِلَّا بِالتَّقْوَى.» یعنی «ای مردم؛ پروردگار شما یکی است و پدر شما یکی است.
همه شما از آدم هستید و آدم از خاک آفریده شده است.
همانا گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست و هیچ عربی بر غیر عرب برتری ندارد مگر به تقوا.»
این سخن پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله نه صرفاً یک موعظه اخلاقی، بلکه بیانیه‌ای الهی در نفی هرگونه نژادپرستی و برتری‌طلبی قومی بود.
ایشان با یادآوری این‌ نکته که خدای همه یکی است و همگان از یک پدر آفریده شده‌اند، دیوارهای نژاد و قبیله را در هم شکستند.
پیامبر، بزرگ‌ترین تفاخرهای قومی آن زمان، به‌ویژه تفاخر عرب بر عجم را باطل اعلام کرد و تنها ملاک برتری را تقوا دانست.
اسلام، از همان آغاز، دین برابری انسان‌ها بود.
پیامبر اسلام در جامعه‌ای ظهور کرد که افتخار به نژاد، قبیله، رنگ پوست و جایگاه اجتماعی امری رایج بود.
اما او این ساختار پوسیده را در هم کوبید.
در مکتب او، بلال حبشی با حُذیفه برابر است، مگر به تقوا.
سلمان فارسی از اهل بیت خوانده می‌شود، چون دلش را با حقیقت روشن کرده، نه به‌خاطر نژاد و تبارش.
پیامبر اسلام در لحظه‌ای که امت را برای آخرین‌بار به اصول دین فرا می‌خواند، نژادپرستی را صراحتاً نفی کرد، تا این آموزه در قلب امت ثبت شود و هیچ‌کس نتواند آن را نادیده بگیرد.
او نه‌تنها با بیان، بلکه با رفتار خود نیز نشان داد که ارزش انسان‌ها به تقربشان به خداوند است، نه رنگ پوست یا زبان یا اصالت قومی‌شان.
این نگاه توحیدی اسلام، چنان انقلابی بود که بسیاری از ساختارهای نابرابر آن زمان را متزلزل کرد.
اسلام، برده را با ارباب یکسان دید، فقیر را با ثروتمند، سیاه‌پوست را با سفیدپوست برابر دانست، و پیامبر خود، اولین الگوی عملی در اجرای این عدالت بود.
در خانه او، برده و آزاده، مهاجر و انصار، عرب و عجم در کنار هم غذا می‌خوردند، مشورت می‌کردند و مسئولیت می‌گرفتند.
اما امروز، با گذشت قرن‌ها، گاه فراموش می‌کنیم که اسلام دشمن تبعیض است.
گاه هنوز رنگ پوست، زبان، قومیت و نژاد، بهانه‌ای برای فخرفروشی یا تحقیر دیگران می‌شود.
این در حالی‌ست که پیامبر در همان خطبه هشدار داد: «هَلْ بَلَّغْتُ؟» و مردم گفتند: «آری».
او فرمود: «پس هر که شنیده، به غایب برساند».
یعنی این پیام باید نسل به نسل منتقل شود.
مبارزه با نژادپرستی، فقط وظیفه پیامبر نبود، وظیفه هر مسلمانی‌ است که می‌خواهد به قرآن و سنت وفادار باشد.
تا وقتی تفاخر قومی، زبانی، نژادی و حزبی در دل ماست، هنوز راه زیادی تا اسلام واقعی در پیش داریم.
تمدن اسلامی واقعی زمانی شکل می‌گیرد که همه انسان‌ها را "خلق‌الله" ببینیم و بر اساس تقوا، یعنی میزان نزدیکی‌شان به حق و عدالت، آنان را ارزیابی کنیم.
بی‌تردید، اگر جامعه‌ی ایمانی بخواهد به شکوه حقیقی خود بازگردد، باید از همین‌جا آغاز کند: از دل‌هایی که نژاد، زبان، رنگ، قبیله و حزب را کنار می‌گذارند و به کرامت انسان و طینت پاک مؤمنان نگاه می‌کنند و لذا تنها راه برتری، راهی‌ست که از دل خاک می‌گذرد و به آسمان تقوا می‌رسد.
انتهای‌پیام/


 
 

 

 

 

 

جمعه، 16 خرداد 1404 - 16:04 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0