FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


پانزدهخرداد؛ خروج از فرودستی


 

تسنیم | فرهنگی و هنری | پنجشنبه، 15 خرداد 1404 - 07:30
15 خرداد، آغازی است که جامعه شیعی با ارتقاء آرایش سیاسی-اجتماعی خود، از حالت فرودستی بدر آمده و با قیام خود بر طاغوت راهی را آغاز کرد که در نهایت منتهی به فروپاشی رژیم پهلوی گشته و بنای عظیم جمهوری اسلامی را بنیان نهاد.
قيام،اسلام،نهاد،اساس،تقيه،دين،امام،جامعه،مرجعيت،شيعي،دوران،ا ...

خبرگزاری تسنیم ـ جواد کاوندی؛ عصر عاشورای سال 61 یادآور بزرگترین مصیبت‌ها برای اهل بیت اباعبدالله (علیه السلام) بود؛ زیرا در آن ساعات تقریبا، کار سپاه حضرت تمام شده و دشمن در صدد شبی‌خون به خیمه‌ها بود و کار به پایان خود رسیده بود.
لکن عصر عاشورا سال 1342 آغازی بر یک نهضت عاشورایی دیگر بود.
بی‌تردید متن کامل سخنرانی امام خمینی(ره) در آن روز تاریخی خواندنی است.
مهم‌ترین مساله‌ای که امام در آن سخنرانی مورد تأکید قرار می دهند و با همزاد‌پنداری در نسبت با عاشورای حسینی، پایه‌های نهضت خود را پی‌ریزی کرده در آن معرفی می‌کند، این مطلب است که رژیم شاه مانند بنی امیه با اساس اسلام مشکل داشته و در صدد است ریشه اسلام و روحانیت را بخشکاند.
این همان نقطه‌ای است که حضرت امام تکلیف خود را نه در سکوت بلکه در قیام می‌بینند.
اگرچه تقیه یکی از ارکان شکل دهنده هویت اجتماعی شیعه است، اما آنجا که اساس اسلام در معرض خطر باشد، تقیه از فلسفه خود تهی می‌شود، زیرا فلسفه تقیه حفظ اساس اسلام است و آنگاه که با تقیه و سکوت اساس اسلام در معرض خطر قرار بگیرد، شرایط متفاوت خواهد شد.
در اینجا دو مسأله به ظاهر متضاد به نظر می‌رسد، از سویی قیام نیازمند قدرتی است که بدون آن قیام نیز از فلسفه خود تهی است، و از سویی پایان تقیه در جایی است که اساس اسلام در خطر باشد.
با این وصف چنین سوالی در ذهن بوجود می‌آید که اگر قدرت قیام وجود دارد، چگونه اساس اسلام در خطر است؟
آری این عجیب است؛ اما باید بدانیم نقطه اوج گیری قدرت اسلام در دوران معاصر دقیقا از جایی آغاز شد که طاغوت آنچنان بر سرنوشت اسلام و ایران پنجه افکنده بود که اساس ملک و دین در معرض نابودی بود.
قیام امام خمینی نقطه عطفی در مناسبات اجتماعی و سیاسی تشیع بود.
پیش از این قیام، نهاد مرجعیت متکفل حفظ و پاسداری از دین را بر عهده داشت.
این نهاد قهرا در دوران فرودستی سیاسی تشیع شکل گرفته و کارکرد آن نیز متناسب با همین وضعیت بود.
لکن پس از قیام حضرت امام، مناسبات اجتماعی تشیع تغییری جدی پیدا کرد.
در این دوران جدید، شاهد نهاد نوپدیدی هستیم که کارکردی افزون بر نهاد مرجعیت داشت.
«نهاد ولایت» الگویی متکامل از الگوی مرجعیت بوده و ترسیم کننده نحوه خاصی از سامان دهی جامعه شیعی است که بتواند دین را به عنوان نسخه‌ای برای مدیریت جامعه در تمام شئون خود مورد استفاده قرار بدهد.
مهمترین وجه تکامل نهاد ولایت در نسبت با نهاد مرجعیت، اراده او برای تحقق دین در تمام ساحات اجتماعی است.
خوب است مسأله را اینگونه مورد دقت قرار دهیم که از سویی جامعه شیعی در یک چارچوب معنایی به بلوغی رسیده بود که می‌توانست از دوران فرودستی سیاسی خارج شده و با قیام، زمینه اقامه دین که همانا تأسیس نظام سیاسی و حاکمیت بود را فراهم سازد.
از سوی دیگر محیط پیرامون همین جامعه شیعی، قوی‌ترین حالت خود را تجربه می‌کرد.
هیچ گاه دولت‌های سلطه‌گر تا بدان اندازه نتوانسته بودند قدرت خود را در ایران مستقر سازند، تا جایی که شاه ایران رسما به عنوان نیروی گماشته ایشان نقش آفرینی می‌نمود.
15 خرداد، آغازی است که جامعه شیعی با ارتقای آرایش سیاسی-اجتماعی خود، از حالت فرودستی بدر آمده و با قیام خود بر طاغوت راهی را آغاز کرد که در نهایت منتهی به فروپاشی رژیم پهلوی گشته و بنای عظیم جمهوری اسلامی را بنیان نهاد.
انتهای پیام/


 
 

 

قيام،اسلام،نهاد،اساس،تقيه،دين،امام،جامعه،مرجعيت،شيعي،دوران،ا ...

جمعه، 16 خرداد 1404 - 15:59 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0