FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


تصویر روشن امام در دام جریان تحریف


 

تسنیم | فرهنگی و هنری | چهارشنبه، 14 خرداد 1404 - 20:53
برای مقابله با تحریف ساختاری، چاره ای جز رجوع علمی و بی واسطه به متون اصلی امام نیست. اندیشه ی امام در صحیفه ی نور، وصیت نامه، نامه ها، و بیانات رسمی او نهفته است.
امام،تحريف،نظام،سياسي،امامي،ياران،فقيه،ولايت،خواهان،انقلاب،ا ...

خبرگزاری تسنیم ـ علی رشیدی؛ تحریف اندیشه‌ی امام خمینی(ره) توسط برخی از نزدیک‌ترین یاران خویش، یکی از چالش‌برانگیزترین مسائل در فهم سیر تطور گفتمان انقلاب اسلامی پس از رحلت بنیان‌گذار آن است.
این مسئله نه تنها از جنبه‌ی سیاسی، بلکه به‌ویژه از منظر معرفتی و تاریخی، اهمیت بنیادینی دارد؛ چراکه برخلاف تحریف‌هایی که از بیرون یا از سوی مخالفان نظام صورت می‌گیرد، این تحریف از دل نظام، با زبان انقلاب، و گاه با استناد به قرابت شخصی و تاریخی با امام انجام می‌گیرد.
همین امر موجب می‌شود که تشخیص آن دشوار، مقابله با آن پیچیده، و پیامدهای آن بسیار عمیق و گسترده باشد.
واقعیت این است که بسیاری از این شخصیت‌ها در سال‌های نخستین انقلاب نقش‌های کلیدی در تبیین و اجرای دیدگاه‌های امام ایفا کردند؛ اما نکته‌ی حساس این‌جاست که پس از رحلت امام، بخش قابل‌توجهی از مواضع، گفتار و حتی عملکرد این افراد، به‌تدریج از مبانی اصلی گفتمان امام فاصله گرفت و در برخی موارد، به تحریف بنیادین آن انجامید.
تحریف در اینجا صرفاً به معنای دروغ‌پردازی یا جعل سخن نیست؛ بلکه گاه ظریف‌تر، پیچیده‌تر و خطرناک‌تر است.
تحریف در قالب تفسیر گزینشی، تقطیع تاریخی، حذف زمینه‌ها، بازتعریف مفاهیم، و مهم‌تر از همه، «فرافکنی ذهنیات امروز بر فضای فکری دیروز» صورت می‌گیرد.
یکی از بارزترین نمودهای این تحریف، تلاش برای بازسازی چهره‌ای متفاوت از امام است.
امامی که بیشتر بر جمهوریت تأکید داشت تا بر اسلامیت؛ امامی که با فقه سیاسی سنتی فاصله داشت؛ امامی که اگر امروز زنده بود، به اصلاحات سیاسی، آزادی‌های لیبرالی، و تساهل فرهنگی باور داشت؛ و حتی امامی که نهادهایی مانند شورای نگهبان یا ولایت فقیه را صرفاً ابزارهای گذار می‌دید، نه عناصر بنیادین نظام اسلامی.
این تصویر، با واقعیت اندیشه و عمل امام فاصله‌ی بسیار دارد.
هاشمی رفسنجانی، شاید بیش از دیگر یاران امام، در شکل‌گیری و سپس تحول گفتمان رسمی نظام نقش داشت.
او در سال‌های پایانی دهه‌ی شصت و ابتدای دهه‌ی هفتاد، با طرح ایده‌هایی همچون «عقلانیت سیاسی»، «مصلحت‌محوری»، و «توسعه‌محور بودن نظام» کوشید تا تفسیر خاصی از امام عرضه کند که با اقتضائات دوران سازندگی هم‌خوان باشد.
در این فرآیند، برخی از آموزه‌های ریشه‌دار امام همچون تقابل با نظام سلطه، ساده‌زیستی مسئولان، اولویت عدالت بر توسعه و حمایت از محرومان، به حاشیه رانده شد.
روایت هاشمی از امام، گرچه در ظاهر وفادارانه بود، اما در عمل به‌سوی قرائتی تکنوکراتیک، مصلحت‌گرا و گاه سکولارِ پنهان میل کرد.
او حتی در برهه‌هایی کوشید ولایت فقیه را به‌عنوان نهاد ناظر و غیرمداخله‌گر تفسیر کند؛ حال آنکه امام به‌صراحت در وصیت‌نامه‌ و نظریاتش، ولایت فقیه را عمود خیمه‌ی نظام می‌دانست و آن را مقید به «نظارت صرف» نمی‌کرد.
این روند، به‌مرور، امام خمینی را نه به‌عنوان یک رهبر انقلابی با منظومه‌ای منسجم از فقه، سیاست، اخلاق و جامعه‌شناسی، بلکه به یک سمبلِ چندوجهی، تبدیل کرد که هرکس می‌تواند بر اساس نیاز سیاسی روز، تکه‌ای از او را مصادره کرده و بقیه را نادیده بگیرد.
اگر کسی خواهان آزادی مطلق است، به نامه‌ی امام به منتظری استناد می‌کند؛ اگر کسی خواهان تمرکز قدرت است، به بیانات امام در دوران جنگ رجوع می‌کند؛ اگر کسی خواهان مذاکره با آمریکا است، بر برخی مواضع میانه‌روانه‌ی امام تأکید می‌کند، و اگر کسی خواهان نفی غرب است، به مواضع ضد استکباری امام چنگ می‌زند.
نتیجه آن شده است که امام نه به‌عنوان یک مرجع فکری واحد، بلکه به‌عنوان ظرفی خالی، مورد استفاده‌ی «گفتمان‌های متعارض» قرار می‌گیرد.
برای مقابله با این تحریف ساختاری، چاره‌ای جز رجوع علمی و بی‌واسطه به متون اصلی امام نیست.
اندیشه‌ی امام در صحیفه‌ی نور، وصیت‌نامه، نامه‌ها، و بیانات رسمی او نهفته است؛ نه در خاطرات، نه در روایت‌های شفاهی، و نه در تفسیرهای بعدیِ یاران.
در این متون، تصویری روشن از جمهوری اسلامی، مردم‌سالاری دینی، ولایت فقیه، عدالت اجتماعی، و نفی سلطه‌پذیری، ترسیم شده است که نیازمند بازخوانی روشمند، انتقادی و مستند است.
اگر انقلاب اسلامی قرار است هویت، اصالت و آینده‌ی خود را حفظ کند، چاره‌ای نیست جز بازگشت به امام همان‌گونه که بود، نه آن‌گونه که برخی یاران می‌خواستند باشد.
در این بازگشت، صداقت علمی، وفاداری معرفتی، و شجاعت در برابر قرائت‌های مخدوش، سه شرط اساسی‌اند.
بدون این شروط، تاریخ ما نه تداوم یک راه، بلکه صحنه‌ی تفسیرهای متعارض، تحریف‌های درونی و سرگشتگی مفهومی خواهد بود.
انتهای پیام/


 
 

 

امام،تحريف،نظام،سياسي،امامي،ياران،فقيه،ولايت،خواهان،انقلاب،ا ...

پنجشنبه، 15 خرداد 1404 - 00:50 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0