FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


«امام خمینی(ره)» توحید را به معنای واقعی کلمه درک کرده بودند


 

 
کد خبر: ۴۲۹۷۳۲۸
دسته بندی: فرهنگی ، ادبیات، دین و اندیشه
 
یک کارشناس علوم قرآنی گفت: امروز وظیفه ما درک واقعی از جریان توحید است که «امام خمینی(ره)» آن را مطرح و هدف گذاری کرده بودند هنگامی که به سخنان «امام خمینی(ره) »توجه می کنیم و آن را آنالیز کنیم به خوبی می بینیم که یک حلقه مهم همه آنان را به هم متصل می کند و آن هم ایمان و اعتقاد کامل به خداوند است.
 
خبرگزاری میزان -

حجت الاسلام محمد هادی هدایت در گفت‌وگو با میزان پیرامون سیره شخصیتی و رویکرد فکری «امام خمینی(ره)» گفت: چنانچه سیره «امام خمینی(ره)» را از جنبه عرفان مورد بررسی قرار دهیم به خوبی می توانیم ببینیم که ایشان به سلوک حقیقی دست یافته بودند و توحید را به معنی کلمه مطرح کردند.

وی در همین راستا ادامه داد: «امام خمینی(ره)» پیش از اینکه رهبر و مرجع تقلید مسلمانان باشد یک بندی خالص و مخلص خداوند متعال بود از این رو توانسته بود رشد یافته و به یک عالم و یک عارف تبدیل شود لذا ایشان پیش از اینکه یک فقیه باشد یک عارف محسوب می شود.

هدایت به مراحل سیر و سلوک اشاره و ابراز کرد: «امام خمینی(ره)» توانست در سیر و سلوک بسیار پیشرفت کند و در فقاهت به مرحله رسیدند که مرجعیت برای مسلمانان را به دست آوردند مرجعیت در مسیر سلوک به معنای زمانی است که فرد به خداوند متصل شود و در این راستا موظف است تا از سایر خلق دستگیری کند بدین ترتیب «امام خمینی(ره)» یک رهبر وعالمی  مردمی بودند.

وی پیرامون رویکرد «امام خمینی(ره)» ابراز کرد: ولایت فقیه توسط «امام خمینی(ره)» احیا شد و این رویکردی ارزشمند را پایگذاری کرد.

توحید

یک عالم واقعی

این کارشناس علوم قرآنی در مورد «امام خمینی(ره)» ابراز کرد: «امام خمینی(ره)» همانند پیامبران مردم را به خداوند دعوت می کرد ایشان یک عالم گوشه‌نشین نبودند بلکه یک عالم واقعی بودند که در جهت رضای خداوند متعال قدم برمی داشتند دغدغه این مرد خداجوی گسترش حکومت اسلامی واقعی بود.

هدایت پیرامون تفکر ژرف«امام خمینی(ره)» ابراز کرد: «امام خمینی(ره)» پایه گذار یک ایدئولوژی جدید به نام جمهوری اسلامی بود و شهید مطهری توانست این ایدئولوژی را به بهترین شکل توصیف کند اگرچه جریان دموکراسی غربی با عنوان جمهوری در عرصه امروز خود را نشان می دهد اما آنچه «امام خمینی(ره)» آن را مطرح کرد رویکرد و اید ئولوژی متفاوتی بود لذا تنها به ترکیب دو کلمه اسلامی و جمهوری منحصر نمی‌شود بلکه یک ترکیب بسط یافته است.

حکم خداو نظر مردم

وی اظهار کرد: ما در دمکراسی نظریه شوراها را داریم در حالی که در جمهوری اسلامی هنگامی که حاکم در مسیرخداوند و «ائمه معصومین(ع)» در مسیر ولایت گام بر می دارد و در این مسیر نظرات مردم را نیز مد نظر دارد  روند متفاوت و ارزشمند را در پیش گرفته زیرا خداوند به مشورت نیز در آیات خود اشاره دارد و در جمهوری اسلامی نظرات مردم که از سوی منتخبی همانند رئیس جمهور اجرایی می شود  در کنار دین اسلام گذاشته می شود.

این کارشناس علوم قرآنی تصریح کرد: هنگامی که در روز دوازدهم فروردین نظرات مردم پیرامون آری به جمهوری اسلامی مطرح شد و به رای گذاشته شد مردم با استقبال پرشور این مهم را پذیرفتند و نشان داد این تدبیر یک رویکرد ارزشمند برای اداره کشور محسوب شود بدین ترتیب می‌توان گفت زیبایی حکومت‌داری در جامعه امروز دو بعد قانون الهی و انعکاس نظر مردمی را با خود به همراه دارد.

وی پیرامون سیره اخلاقی «امام خمینی(ره)» ابراز کرد: «امام خمینی(ره)» نمونه یک فرد متعهد به اخلاق توحید و معرفت بودند نگاه ایشان به توحید یک نگاه بسیار متعالی و رشد یافته بود.

توحید الهی از زبان نگاه  توحیدی «امام خمینی(ره)»

هدایت با استناد به آیات قرآن ابراز کرد در آیه ۳۶ سوره نحل بیان شده « وَلَقَدْ بَعَثْنَا فِي كُلِّ أُمَّةٍ رَسُولًا أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَاجْتَنِبُوا الطَّاغُوتَ ۖ فَمِنْهُمْ مَنْ هَدَى اللَّهُ وَمِنْهُمْ مَنْ حَقَّتْ عَلَيْهِ الضَّلَالَةُ ۚ فَسِيرُوا فِي الْأَرْضِ فَانْظُرُوا كَيْفَ كَانَ عَاقِبَةُ الْمُكَذِّبِينَ، و همانا ما در میان هر امتی پیغمبری فرستادیم که خدای یکتا را پرستید و از بتان و فرعونان دوری کنید، پس بعضی مردم را خدا هدایت کرد و بعضی دیگر ضلالت و گمراهی بر آنان حتمی شد، اکنون در روی زمین گردش کنید تا بنگرید عاقبت آنان که (انبیاء را) تکذیب کردند به کجا رسید (و آنها چگونه هلاک ابدی شدند)» و هنگامی که این آیه در کنار آیه ۲۶ سوره انبیا گذاشته می شود که بیان فرموده « وَقَالُوا اتَّخَذَ الرَّحْمَٰنُ وَلَدًا ۗ سُبْحَانَهُ ۚ بَلْ عِبَادٌ مُكْرَمُونَ و مشرکان گفتند که خدای رحمان دارای فرزند است، (حاشا) خدا پاک و منزه از آن است، بلکه (کسانی را که مشرکان فرزند خدا پنداشتند از فرشتگان و مسیح و عزیر) همه بندگان گرامی و مقرب خدا هستند.»   آنگاه به خوبی می توان مفهوم توحیدی را که امام آن را مطرح کرده بود را دریافت.

توحید

نگاه توحیدی «امام خمینی(ره)»

وی تاکید کرد: نگاه  توحیدی «امام خمینی(ره)» در حقیقت دعوت مردم برای پرستش یک خدا و اجتناب از خدایان دیگر نبود بلکه برتری خداوند متعال در پرستش  در مقابل سر خم کردن در برابر طاغوت های زمان را مطرح کردند، همانگونه که حضرت «موسی(ع)» از سوی خداوند برای مبارزه با طاغوت های و استکبار آن زمان برخاست بدین ترتیب «امام خمینی(ره)» پرچم اسلام را در مقابله با مستکبران برافراشته و رویکردی عظیم و قابل توجه است.

این کارشناس علوم قرآنی وظیفه جامعه امروز در قبال «امام خمینی(ره)» را مورد بررسی قرار داد و افزود: امروز وظیفه ما درک واقعی از جریان توحیدی است که «امام خمینی(ره)» آن را مطرح و هدف گذاری کرده بودند هنگامی که به سخنان «امام خمینی(ره)» توجه می کنیم و آن را آنالیز کنیم به خوبی می بینیم که یک حلقه مهم همه آنان را به هم متصل می کند و آن هم ایمان و اعتقاد کامل به خداوند است.

دعوت برای ایمان به خداوند

وی به دیگاه «امام خمینی(ره)» اشاره و خاطرنشان کرد:  هنگامی که در سخنرانی های خود به جمله همه ما از خداییم وبه سوی خدا میرویم و یا در زمان جنگ که ایشان فرمودند خرمشهر را خدا آزاد کرد توجه می کنیم در حقیقت به توانمندی و ایمان به خداوند اشاره دارند و ما را نیز به تدبر در یاری خداوند از سوی بندگان راهنمایی می کنند و این مهم نشان می دهد از هیچ قدرتی نباید بترسیم و تنها مطیع و بنده خداوند باشیم بدین ترتیب باید بدانیم که همانگونه که «امام خمینی(ره)» تاکید داشتند تا هنگامی که به خداوند ایمان داریم و بر آن تکیه و توکل میکنیم آمریکا هیچ غلطی نمیتواند بکند نکته قابل توجه در رویکرد «امام خمینی(ره)» این بود که ایشان هرگز ناحق را نمی پذیرفتند و قاطعانه در مقابله عملکرد های غلط و یا سخنان ناحق می ایستادند و با کسی در این زمینه تعارف نداشتند.

 انتهای پیام/

 

بیشتر بخوانید:

«در سایه آفتاب»، یادداشت‌هایی از زندگی امام خمینی (ره) /مجموعه‌ای ۱۲ بخشی از انتشارات سوره مهر

جلد اول کتاب «دروس فقهی (کتاب الحجر)» منتشر شد

https://www.mizanonline.ir/fa/news/4297328/%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%85-%D8%AE%D9%85%DB%8C%D9%86%DB%8C%D8%B1%D9%87-%D8%AA%D9%88%D8%AD%DB%8C%D8%AF-%D8%B1%D8%A7-%D8%A8%D9%87-%D9%85%D8%B9%D9%86%D8%A7%DB%8C-%D9%88%D8%A7%D9%82%D8%B9%DB%8C-%DA%A9%D9%84%D9%85%D9%87-%D8%AF%D8%B1%DA%A9-%DA%A9%D8%B1%D8%AF%D9%87-%D8%A8%D9%88%D8%AF%D9%86%D8%AF


چهارشنبه، 14 خرداد 1404 - 00:08 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0