FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


مهمترین کار غرب ایجاد فضا برای انحراف اخلاقی جوانان است


 

مهر | دین و اندیشه، استان‌ها | جمعه، 09 خرداد 1404 - 09:17
شیراز- تولیت حرم شاهچراغ (ع) با بیان اینکه غرب فضا و محیط را برای اثرگذاری بر انحراف اخلاقی جوانان فراهم می کند،گفت: امروز حرکت در جبهه حق تلاش در بُعد ملکوتی انسان است.
انسان،فطرت،كمال،حركت،شاهچراغ،حرم،ادامه،قرار،توليت،ملكوتي،كلا ...

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام و المسلمین ابراهیم کلانتری صبح جمعه در جلسه جهاد تبیین حرم شاهچراغ (ع) با گرامیداشت یاد و خاطره امام خمینی (ره) گفت: ایشان بنده صالح خداوند، عارف فی الله و انسان بزرگی بودند که حقیقتاً نقش پیامبرگونه عظیمی در طول تاریخ سیاسی معاصر دنیا ایفا کردند.
وی در ادامه با بیان اینکه در دنیای غرب، اومانیسم که به عنوان اصل اساسی آئین لیبرالیسم در نظر گرفته می‌شود، ادامه داد: بعضی‌ها فکر می‌کنند که بحث اومانیسم در غرب که به انسان به جای خدا اصالت و جایگاه ویژه داده است، یک کار بسیار بزرگ می‌باشد در حالی که اسلام در آیه ۷۰ سوره نساء برای انسان چه مقامی را به تصویر می‌کشد به طوری که انسان دارای یک سلسله ویژگی‌های خدادادی می‌باشد که مختص به انسان است و به هیچکس به جز انسان تعلق ندارد.
تولیت حرم شاهچراغ (ع) افزود: زمانی که از فنا به عنوان آخرین مقام انسان نام برده می‌شود، برخی از افراد فکر می‌کند فنا به معنای از بین رفتن می‌باشد، ولی فنا در اینجا به معنای این است که موجودی به نام انسان به خدا می‌پیوندد و به وجود محض اصیل در جهان می‌رسد و تازه هستی پیدا می‌کند؛ ما دارای یک وجود جدا افتاده‌ای هستیم که گرفتار غربت و سرگردانی در جهان ماده می‌باشد، اگر این فرد برگردد و اصل خود را پیدا کند و به آن وصل شود تازه باقی می‌شود، یعنی فنا به معنای بقا در بقا می‌باشد و نه عدم و معدوم شدن، انسان در این حالت، هست می‌شود، زیرا که به دریای هستی پیوسته است.
انسان دارای دو بعد «مُلکی» و «ملکوتی» است
حجت الاسلام کلانتری گفت: در جهان‌بینی اسلام ناب، انسان دارای دو بعد «مُلکی» و «ملکوتی» است، برخلاف حیوان که فقط بُعد مُلکی دارد.
سیر تکاملی انسان که او را به خدا گونه شدن می‌رساند از ویژگی‌های بُعد ملکوتی انسان است.
وی ادامه داد: در همه گام‌هایی که برداشته می‌شود و در همه پله‌هایی که انسان‌ها در آن قرار دارند، این جنگ و نزاع وجود دارد، حتی اگر انسان به مقام ایمان و مدارج اول توحید هم برسد؛ لشکر الله و لشکر شیطان مربوط به وجود ذاتی و نفس انسان است، لشکر رحمانی، انسان را به سمت عبادت و تلاش خالص، و لشکر شیطانی او را به سمت زمین زدن و کار کردن برای دیگری سوق می‌دهد، و این یک جنگ مستمر و ادامه دار می‌باشد.
تولیت حرم شاهچراغ (ع) افزود: انسان در راه رسیدن به محبوب یگانه، تازه زمانی که از اسارت نفس شیطانی رهایی یافت و به پله و مرتبه بعد صعود کرد، بلاهای دیگری به سراغ او می‌آید؛ انسان برای رسیدن به مقام قرب الهی باید دست از خیلی چیزها بردارد و بر نفس خود پا گذاشته و حرکت کند.
میل به رشد و حرکت به سمت کمال در فطرت انسان هاست
حجت الاسلام کلانتری گفت: امام خمینی (ره) بر این باورند که همه موجودات جهان صاحب فطرت خداجو و عشق به کمال مطلق هستند و به وسیله همین فطرت به سوی مقصد و مقصود در حرکت‌اند.
وی ادامه داد: در هر گوشه جهان که انسان‌ها حضور دارند، این فطرت نیز وجود دارد؛ یعنی میل به رشد و حرکت به سمت کمال.
یکی از ویژگی‌های فطرت، همگانی و ثابت بودن آن است که در بستر زمان دستخوش تغییر نمی‌شود.
تولیت حرم شاهچراغ (ع) افزود: با اینکه انسان در داشتن فطرت خداجو و عشق به کمال با سایر موجودات هستی برابر است، اما تفاوت در آنجاست که در ساختار وجودیِ انسان، افزون بر فطرت خداجوی او، دو بُعد مُلکی و ملکوتی نیز وجود دارد که عرصه وجودی انسان را معرکه جنگ و نزاع دائمی خود قرار داده‌اند.
حجت الاسلام کلانتری گفت: اگر بگوییم که انسان و حیوانات همه یک نوع فطرت دارند، در واقع تأیید ضمنی گفته‌های متفکران غربی است که اصل انسان را مطرح می‌کنند، در حالی که اینگونه نیست.
باید گفت اگرچه همه موجودات جهان دارای فطرت کمال‌جو هستند، اما حرکت حیوانات اختیاری نیست و طبیعت او را به سمت کمال سوق می‌دهد، یعنی حرکت، تکاملی، اما قسری یا غریزی است، به عبارت دیگر، با یک برنامه از قبل مشخص شده و بدون امر و نهی به این سمت حرکت می‌کنند، اما این نوع کمال در انسان صدق نمی‌کند، بلکه انسان دارای اراده است و می‌تواند انتخاب کند و یا حتی مسیر حرکت به سمت کمال را بر خود مسدود کند و به سمت انحطاط در حرکت باشد.
وی ادامه داد: در باور امام خمینی (ره) همه انبیا و رسولان حق فقط برای هدایت و رساندن انسان‌ها به مقام بندگی و کمال مبعوث شده‌اند.
تولیت حرم شاهچراغ (ع) افزود: همه موجودات عالم، با یکدیگر هماهنگ شدند تا انسان با عبور از همه سختی‌ها بتواند به مقصد خود یعنی کمال و مقام قرب الهی برسد، ولی اگر در این راه انسان به این هدف خود نرسد، همه چیز ضایع می‌شود، به همین دلیل است که حسابرسی قیامت طولانی است چون که انسان باید حساب همه هستی را که در اختیار او برای رسیدن به کمال بوده است را پس بدهد.
پاک کردن فطرت غبار گرفته انسان مهمترین کار پیامبران است
حجت الاسلام کلانتری گفت: یکی از کارهای پیامبران این است که فطرت غبار گرفته انسان را پاک و فعال می‌کنند، فطرتی که به تدریج زنگ می‌زند و شعاع خود را از دست داده است، یکی از کارهای پیامبران این است که این فطرت را بیدار و در مسیر اصلی خود قرار بدهند و در این راه عقل انسان را نیز فعال می‌کنند.
وی ادامه داد: در حقیقت آن انسانی که در طبیعت گم شده بود و هیچ شعاع انسانیت در او دیده نمی‌شد، پیامبران برای هدایت امثال او می‌آیند و آنها را می‌تراشند و هدایت می‌کنند تا آن موجود اصیل الهی دوباره پیدا بشود و به یک انسان با فضیلت تبدیل گردد، رذائل انسانی را پاک و او را مانند آینه شفاف و صاف می‌کنند.
تولیت حرم شاهچراغ (ع) افزود: در باب انسان‌سازی که هدف اصلی انبیا بوده است، نکته‌ای که نباید مورد غفلت قرار گیرد این است که پیامبران الهی در ساختن انسان‌ها کدام روش را برگزیده‌اند؟
روش آنان آیا بدین صورت بوده است که فقط بر فرد فرد انسان‌های جامعه خود تمرکز می‌کردند؟
یا آنکه به پاکسازی فضای عمومی جامعه به عنوان محیطی که آدمیان در درون آن پرورش می‌یابند و ساخته می‌شوند نیز توجه داشته‌اند.
امروز حرکت در جبهه حق تلاش در بُعد ملکوتی انسان است
حجت الاسلام کلانتری گفت: غرب فضا و محیط را به آنچه مورد قبول خودشان می‌باشد تبدیل کرده‌اند و این محیط بر جوانان تأثیر گذاشته است، یعنی زمانی که محیط مورد نظر آنها مساعد، و فضای منفی غالب شد، انسان‌ها نیز منفی می‌شوند و یا برعکس اگر فضای غالب توحیدی و انسانی باشد، انسان‌ها نیز به این سمت و سو سوق داده می‌شوند.
تولیت حرم شاهچراغ (ع) در پایان تصریح کرد: نیاز نیست که حتماً در خط مقدم جبهه حق و الله قرار داشته باشیم، همین که در حد توان در این جبهه حضور داشته باشیم و بتوانیم حتی کار کوچکی را انجام بدهیم ارزشمند است؛ امروز در جبهه حق و الله، یعنی همان بُعد ملکوتی انسان، هزاران ابزار وجود دارد که ما می‌توانیم یکی از این ابزارها را فعال نگه داریم، از طرفی در جبهه مقابل نیز هزاران ابزار وجود دارد که برخی افراد به آن سمت حرکت می‌کنند، ما باید مشخص کنیم که در کدام جبهه قرار داریم، اگر ما حتی در پایین‌ترین مرتبه هرکدام از این جبهه‌ها قرار داشته باشیم، می‌توانیم تأثیرگذار باشیم.


 
 

 

 

 

 

جمعه، 09 خرداد 1404 - 20:58 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0