FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


نظام‌نامه‌ای برای ارزیابی قاریان و مدرسان قرائت قرآن


 

تسنیم | فرهنگی و هنری | پنجشنبه، 08 خرداد 1404 - 08:30
نظام مند کردن مسیر رشد قاریان و مدرسان قرآن موضوع حساس و مهمی است که برای پاسخ به این نیاز، «طرح ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به قاریان و مدرسان قرائت قرآن کریم» در حوزه آموزش و ارتقاء سرمایه انسانی قرآنی کشور تهیه شده است.
قرآن،قاريان،درجه،مدرسان،تخصصي،طرح،قرآني،قرائت،ارزيابي،قاري،ك ...

گروه فرهنگی خبرگزاری تسنیم – مریم مرتضوی؛ طرح ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به قاریان و مدرسان قرائت قرآن کریم، یکی از مهم‌ترین طرح‌های ملی در حوزه آموزش و ارتقاء سرمایه انسانی قرآنی کشور است که با هدف ارتقای علمی و مهارتی فعالان قرآنی طراحی شده و پس از تصویب در مراجع عالی فرهنگی، به اجرا درآمده است.
این طرح که اکنون بیش از یک دهه از عمر آن می‌گذرد، در نظام‌مند کردن مسیر رشد قاریان و مدرسان نقش بسزایی داشته و توانسته است چارچوب مشخصی برای شناسایی و رتبه‌بندی تخصصی قاریان و مدرسان قرآن فراهم کند.
منشأ طرح: توصیه‌ای راهبردی از سوی رهبر انقلاب
مبدأ و انگیزه اصلی شکل‌گیری این طرح، به فرمایش مهم رهبر معظم انقلاب اسلامی در تاریخ 24 دی‌ماه 1375 در یک جلسه خصوصی با جمعی از مسئولان قرآنی بازمی‌گردد.
ایشان در آن جلسه فرمودند:
«بحمدالله در این فضایی که در کشور ما، قرآن زیاد رایج شده است و قراء و تلاوت‌گران قرآن زیادند، بایستی این برادران قرآنی که مسئولین بخش‌های مختلف قرآن هستند، این کار را انجام دهند.
برای قاری کامل یک حدی بگذاریم؛ هر کسی به این حد رسید، به عنوان یک قاری ممتاز یا قاری خوب یا قاری کامل شناخته شود و همه او را به این عنوان بشناسند.»
این سخن رهبری به‌روشنی نشان‌دهنده دغدغه معظم‌له نسبت به ایجاد نظام شناسایی و ارزیابی برای قاریان قرآن کریم بود؛ نظامی که نه‌تنها موجب تشویق افراد به ارتقاء می‌شود، بلکه به شفاف‌سازی جایگاه علمی و تخصصی قاریان در جامعه نیز کمک می‌کند.
تصویب در نهادهای عالی فرهنگی کشور
در پی این رهنمود، طرح ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی قاریان و مدرسان قرآن در سال 1390 در دستور کار شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای توسعه فرهنگ قرآنی قرار گرفت.
پس از انجام بررسی‌های کارشناسی و تدوین چارچوب‌های اجرایی، این طرح به تصویب رسید و مسئولیت اجرای آن به شورای عالی قرآن کریم واگذار شد.
اهداف راهبردی طرح: از اعطای مدرک تا ایجاد مسیر ارتقاء
اگرچه اعطای مدرک تخصصی به قاریان و مدرسان قرآن کریم، مشابه با اعطای مدرک به حافظان قرآن، یک هدف ارزشمند و رسمی در این طرح محسوب می‌شود، اما باید توجه داشت که هدف نهایی و کلان آن فراهم‌سازی بستر رشد، ارتقاء، توانمندسازی و شناسایی استعدادهای قرآنی در کشور است.
این طرح به افراد واجد شرایط کمک می‌کند تا با شناخت بهتر از ظرفیت‌ها و نقاط قوت و ضعف خود، در مسیر ارتقای علمی و فنی گام بردارند و با طی مراحل آموزشی و ارزیابی، از درجات پایین‌تر به سطوح عالی‌تر دست یابند.
بدین ترتیب، مدرک نه‌فقط یک سند افتخار، بلکه نشانه‌ای از مسیر طی‌شده در رشد علمی و تخصصی قاریان و مدرسان به شمار می‌رود.
ارزیابی و مدرک‌دهی در چهار سطح
در این طرح، ارزیابی تخصصی قاریان و مدرسان قرآن کریم در چهار سطح (درجه) مشخص انجام می‌شود.
این نظام‌درجه‌بندی، هم برای قاریان و هم برای مدرسان در نظر گرفته شده و معادل با سطوح دانشگاهی از کاردانی تا دکتری تعریف شده است.
الف.
درجات قاریان قرآن کریم:
قاریان قرآن بر اساس ارزیابی‌های تخصصی در چهار رتبه زیر جای می‌گیرند:
درجه 1: استاد قرائت قرآن؛ بالاترین درجه در نظام ارزیابی است و برای قاریانی است که تسلط کامل بر فنون قرائت، تجوید، وقف و ابتدا، صوت و لحن و مهارت‌های آموزشی دارند و می‌توانند به عنوان مرجع قرآنی ایفای نقش کنند.
بالاترین درجه در نظام ارزیابی است و برای قاریانی است که تسلط کامل بر فنون قرائت، تجوید، وقف و ابتدا، صوت و لحن و مهارت‌های آموزشی دارند و می‌توانند به عنوان مرجع قرآنی ایفای نقش کنند.
درجه 2: قاری ممتاز؛ قاریانی که در سطح بالا از مهارت‌های تلاوت برخوردارند و توانایی اجرای دقیق و زیبا در مجامع رسمی و غیررسمی دارند.
قاریانی که در سطح بالا از مهارت‌های تلاوت برخوردارند و توانایی اجرای دقیق و زیبا در مجامع رسمی و غیررسمی دارند.
درجه 3: قاری برگزیده؛ افرادی با سطح متوسط به بالا که ضمن تسلط نسبی بر اصول تلاوت، توانایی حضور مؤثر در برنامه‌های آموزشی و اجرایی را دارا هستند.
افرادی با سطح متوسط به بالا که ضمن تسلط نسبی بر اصول تلاوت، توانایی حضور مؤثر در برنامه‌های آموزشی و اجرایی را دارا هستند.
درجه 4: قاری معمولی؛ قاریانی که در ابتدای مسیر تخصصی هستند و قابلیت ارتقاء با آموزش و تمرین را دارند.
ب.
درجات مدرسان قرائت قرآن کریم:
برای مدرسان قرآن نیز چهار درجه تعریف شده است که هرکدام به گرایش‌های آموزشی خاصی اختصاص دارد:
درجه 1: استاد تعلیم قرائت قرآن
درجه 2: مدرس قرائت قرآن
درجه 3: معلم قرائت
درجه 4: معلم آموزش عمومی قرآن
آمار عملکرد 13 دوره گذشته
از زمان اجرای این طرح تاکنون، سیزده دوره تخصصی ارزیابی قاریان و مدرسان قرآن کریم برگزار شده است که حاصل آن صدور گواهی‌نامه تخصصی برای 682 نفر از فعالان قرآنی کشور بوده است؛ شامل 486 قاری و 196 مدرس قرائت قرآن.
این گواهی‌نامه‌ها، که دارای اعتبار رسمی معادل مدارک دانشگاهی از سطح کاردانی تا دکتری هستند، با نظارت علمی و اجرایی شورای عالی قرآن صادر می‌شوند.
انتهای پیام/


 
 

 

 

جمعه، 09 خرداد 1404 - 20:38 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0