FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


علم امام جواد (ع) در کودکی نشانه فخر و حقانیت شیعه است


 

مهر | دین و اندیشه، استان‌ها | سه شنبه، 06 خرداد 1404 - 10:23
شیراز-مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه امامت امام جواد(ع)در کودکی نشانه فخر و حقانیت شیعه است،گفت:شیعه به این موضوع افتخار می کند که حتی کودکان اهل بیت (ع) این چنین عالم هستند.
جواد،امام،مأمون،دست،علميه،شكار،شيعه،كودكي،ماهي،حضرت،كودكان،م ...

حجت‌الاسلام و المسلمین امین رصاف، مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به نامگذاری امام جواد (ع) به عنوان «پرهیزکارترین مولود» در شیعه، دو ویژگی برجسته ایشان «پرهیزکارترین زمان خویش» و «بخشنده» بودن را عنوان کرد و گفت: به همین دلیل، ایشان به ترتیب به القاب «تقی» و «جواد» معروف شدند.
وی با بیان اینکه دوران زندگی امام جواد (ع) بسیار پرالتهاب بود و ایشان مصیبت‌ها و مشکلات فراوانی را متحمل شدند، ادامه داد: اوج سختی و مظلومیت یک شخصیت در این است که در خانه خویش نیز با مظلومیت زندگی کند، و امام جواد (ع) همه این مشکلات را پذیرفتند.
مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم با تأکید بر علم فراوان امام جواد (ع) از همان کودکی، افزود: این موضوع باعث تعجب همگان بود.
مناظرات ایشان با یحیی بن اکثم در تاریخ نقل شده است و مأمون بارها ایشان را آزمود تا بتواند جنبه علمی این امام بزرگوار را تضعیف کند، اما موفق نشد.
حجت‌الاسلام رصاف در ادامه، به نقل داستانی از مواجهه امام جواد (ع) با مأمون پرداخت و گفت: روزی مأمون به قصد شکار از کاخ خود خارج شد و در بین راه به جمعی از کودکان رسید که مشغول بازی بودند.
امام جواد (ع) نیز همراه آن‌ها مشغول بازی بود.
وقتی بچه‌های کوچه مأمون را دیدند، پا به فرار گذاشتند، اما امام جواد (ع) در جای خود ایستاد و بی آنکه وقار و آرامشش را از دست بدهد، منتظر ماند تا مأمون به ایشان رسید.
مأمون از جلالت و متانت آن حضرت تعجب کرد و پرسید: تو چرا مثل بچه‌های دیگر از سر راه من کنار نرفتی؟
حضرت فرمود: ای خلیفه!
راه تنگ نبود که لازم باشد آن را برای تو باز کنم.
خلافی هم مرتکب نشده بودم که بخواهم از تو فرار کنم.
وی ادامه داد: مأمون از آن‌جا دور شد و وقتی به صحرا رسید، پرنده‌ای در آسمان نظرش را جلب کرد و باز شکاری را به هوا فرستاد تا او را شکار کند.
پس از مدتی که باز برگشت، در منقارش یک ماهی ریز بود که هنوز جان در بدن داشت!
مأمون متعجب شد که چگونه می‌شود از آسمان ماهی زنده آورد.
آن ماهی را در دست گرفت و برگشت و دوباره به همان محل بازی کودکان رسید.
بچه‌ها دوباره گریختند و امام جواد (ع) دوباره در جای خود ایستاد.
مأمون گفت: ای محمد!
اگر گفتی در دست من چیست؟
حضرت فرمود: حق تعالی چندین دریا خلق کرده که ابرها از آن‌ها به هوا بلند می‌شوند و ماهی‌های خیلی ریز همراه ابرها به بالا می‌روند و بازهای شکاری پادشاهان، آن‌ها را شکار می‌کنند و پادشاهان آن‌ها را در دست خود پنهان می‌کنند تا به وسیله آن برگزیدگان از سلاله نبوت را امتحان کنند.
مأمون از این علم و سخن متعجب شد.
عضو جامعه اساتید حوزه‌های علمیه فارس، با تأکید بر اینکه امام جواد (ع) در سنین کودکی به امامت رسید و به علوم مختلف، علوم آشکار و پنهان، آگاه بود، این موضوع را نشانه فخر و حقانیت شیعه دانست و افزود: شیعه باید به این موضوع افتخار کند که حتی کودکان اهل بیت (ع) در کودکی چنین عالم هستند.
حجت‌الاسلام رصاف در پایان، با اشاره به اینکه توجه امام جواد (ع) به کسانی که از ایشان درخواستی داشته باشند، بسیار زیاد است و به همین دلیل به «باب‌المراد» معروف شده‌اند، تصریح کرد: متأسفانه این شخصیت بزرگ در سنین ۲۵ سالگی مظلومانه به شهادت رسید.


 
 

 

 

 

 

پنجشنبه، 08 خرداد 1404 - 00:48 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0