FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


امام جواد (ع) علم‌دار جهاد تبیین و الگوی عمل در عصر ریاکاری


 

مهر | دین و اندیشه، استان‌ها | سه شنبه، 06 خرداد 1404 - 14:40
مشهد - کارشناس حوزه دین و اندیشه گفت: امام جواد (ع) در دوران خفقان و ریاکاری عباسیان، عَلَم‌دار جهاد تبیین بود و با روشنگری‌های خود، چهره واقعی حاکمان جور را آشکار می‌ساخت.
امام،جواد،اهل،ديني،مأمون،ابراهيمي،بيت،كارشناس،باطن،عباسي،همگ ...

حجت‌الاسلام حسین ابراهیمی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به ویژگی خاص برخی از شخصیت‌های تاریخ اسلام اظهار کرد: در عالم اسلام، شخصیت‌هایی وجود دارند که با وجود عمر کوتاه‌شان در این دنیا، تأثیرات گسترده و درخشانی بر تاریخ و سرنوشت بشریت گذاشته‌اند.
یکی از این شخصیت‌های بی‌بدیل، قطعاً امام نهم شیعیان، امام جواد (ع)، جواد الائمه هستند.
کارشناس دینی افزود: ایشان آن مولود مبارکی بودند که خداوند در سن خردسالی، ایشان را به امامت رساند تا به همگان ثابت کند که خداوند رسالتش را در هر جایی که بخواهد قرار می‌دهد و او را حجت برای همگان قرار داد.
وی با اشاره به نبوغ علمی امام (ع) در کودکی، خاطرنشان کرد: این امام بزرگوار، در همان سنین کودکی، قدرت و مقام علمی خود را در جلسات باشکوهی که صاحبان تفکر و اندیشه حضور داشتند، به رخ همگان می‌کشید و نشان می‌داد که وجود ایشان، علم ایشان، مقام امامت و عصمت و کرامت ایشان، همگی معجزه‌ای الهی است.
ضرورت شناخت مأمون عباسی برای درک عمق مبارزات امام جواد (ع)
ابراهیمی با بیان اینکه جامعه ما گاهی تصویر مشخصی از فعالیت‌های امام جواد (ع) در عمر کوتاهشان ندارد، بر اهمیت مطالعه تاریخ برای درک بهتر این فعالیت‌ها تأکید کرد: اگر بخواهیم اهمیت کار امام جواد (ع) را بیشتر درک کنیم و به عمق فعالیت‌های ایشان پی ببریم، باید در مورد تاریخ عباسی و حاکم زمان امام، یعنی مأمون عباسی، مطالعات عمیق‌تری داشته باشیم.
کارشناس دینی به ویژگی‌های خاص مأمون اشاره کرد و گفت: مأمون عباسی از کسانی نبود که به صورت آشکار و بارز به دشمنی با اهل بیت (ع) روی آورد.
او اهل ریا و فریبکاری بود، اهل دورویی بود.
مأمون یک شخصیت ظاهرساز بود و خود را طوری به مردم نشان می‌داد که گویا طرفدار خاندان اهل بیت (ع)، طرفدار اسلام و حکومت اسلامی است؛ اما در باطن، دشمنی عمیقی با اهل بیت (ع) داشت.
وی تأکید کرد: در چنین شرایط پیچیده و دوگانه‌ای، کار امام جواد (ع) بسیار سخت بود.
آنچه این موضوع را جذاب‌تر می‌کند این است که امام جواد (ع) نه تنها در عرصه سیاسی، بلکه در عرصه‌های فکری و فرهنگی به مبارزه پرداختند.
رسالت امام جواد (ع) در افشای ریاکاری
ابراهیمی با تأکید بر نقش روشنگرانه امام (ع)، ایشان را پیشگام جهاد تبیین دانست و بیان کرد: امام جواد (ع) با این روش، برای رسوا کردن حکومت جور و حکومت طاغوت، برای روشن کردن مردم و تبیین حقایق تلاش می‌کردند.
نکته مهم اینجاست که امام جواد (ع) در عصر خودشان علم‌دار جهاد تبیین بودند.
کارشناس دینی افزود: اهمیت کار امام را وقتی بهتر می‌فهمیم که می‌بینیم این حکام جور هرگز کاری را نمی‌کردند که به ضررشان تمام شود و همواره سعی می‌کردند کارها را با ظاهرسازی پیش ببرند.
اما فعالیت‌های امام (ع) به گونه‌ای پیش رفت که حتی در سنین جوانی، برای آن حاکم ظالمی که اهل ظاهرسازی بود، قابل تحمل نبود.
وی با بیان مظلومیت شهادت امام جواد (ع)، خاطرنشان کرد: سرانجام، این امام بزرگوار، در عنفوان جوانی و در سن بیست و پنج سالگی، با مظلومیت به شهادت رسیدند.
ابراهیمی در ادامه بر لزوم استفاده از ایام مربوط به ائمه معصومین (ع) برای افزایش شناخت و معرفت اشاره کرد و گفت: ان‌شاءالله خدا به همه ما توفیق دهد که از ایامی که مربوط به اهل بیت (ع) و ائمه معصومین (ع) است، استفاده ببریم و بهره‌مند شویم تا به شناخت بیشتری نسبت به آن‌ها برسیم.
ان‌شاءالله اهل مطالعه باشیم و به همین بهانه، چند خطی در مورد ائمه (ع) مطالعه کنیم.
کارشناس دینی با ابراز تأسف از کمبود شناخت برخی افراد نسبت به امامانشان، تصریح کرد: این خیلی بد است برای کسی که یک معرفت حداقلی هم نسبت به امامش نداشته باشد.
پس باید از این فرصت‌ها، مانند ایام شهادت امام جواد (ع)، برای معرفت‌افزایی استفاده کرد و حداقلش این است که به مطالعه در مورد زندگی امام (ع) بپردازیم.
یکپارچگی ظاهر و باطن؛ درس اخلاقی از امام جواد (ع)
وی در ادامه سخنان خود، به مرور روایتی گهربار از امام جواد (ع) پرداخت و همگان را به عمل به دستورات ایشان دعوت کرد و افزود: در پایان می‌خواهم یک روایت هم از امام جواد (ع) مرور کنیم تا ان‌شاءالله اهل عمل به دستورات اهل بیت و دستور جواد الائمه (ع) باشیم.
جواد الائمه (ع) می‌فرمایند: انسان باید ظاهر و باطنش یکی باشد و حتی باطنش باید از ظاهرش بهتر باشد، نه اینکه خدایی نکرده برعکس باشد.
ابراهیمی با تفسیر این حدیث، به تشریح معنای لا تکن ولی الله فی علانیته و عدوه فی سرّه پرداخت و تصریح کرد: نکند خدایی نکرده، در ظاهر و در مرعا و منظر مردم، در پیش چشم مردم، ما ظاهرسازی بکنیم، خودمان را انسان مقدسی نشان دهیم، ظاهر دینی برای خودمان درست کنیم، مانند اولیا الله لباس بپوشیم و قیافه درست کنیم؛ اما خدایی نکرده در باطن و در خلوت، اهل گناه باشیم.
کارشناس دینی با نهیب به چنین افرادی، تأکید کرد و گفت: امام (ع) در این مورد نهیب می‌زنند.
در روایت دیگری داریم که چنین کسی هیچ یک از اعمال او پذیرفته نمی‌شود.
کسی که در باطن از خدا نترسد و حرام الهی را انجام دهد و حرمت خدا را از بین ببرد، هر یک از اعمالی که در جلَوَت داشته باشد و در پیش چشم مردم و آشکار انجام دهد، آن‌ها هم مورد قبول واقع نمی‌شود؛ چرا که چنین شخصی در واقع نشان می‌دهد که ایمان واقعی به خدا ندارد.
ایمان واقعی در خلوت‌ها خودش را نشان می‌دهد که انسان نشان دهد چقدر اهل ایمان و چقدر اهل تقوای واقعی است.


 
 

 

 

پنجشنبه، 08 خرداد 1404 - 00:17 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0